Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 21:38:51
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 490810 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #465 Gepost op: 18 August 2016, 21:29:52 »
De bulk van de opnames komt uit augustus 1953 en april 1954 op een paar uitzonderingen na. Waaronder een bezoekje aan het Spoorwegmuseum op 26 augustus 1964. Waar dit rijtuig werd vastgelegd:



Het NCS rijtuig van regentes Emma heeft het spoorwegmuseum daadwerkelijk gehaald. Dat is nieuw voor mij, ik wist niet beter dan dat het na gebruik als dienstwagen is aangeboden aan het spoorwegmuseum maar dat men geen geld had voor restauratie en dat het daarom naar Koek werd gestuurd. Nooit geweten dat de wagon daadwerkelijk even in het museum is geweest.

Nou, de teerling is geworpen en de eerste scans zijn gemaakt:



NS 9505 te Almelo in april 1954. Meer op www.flickr.com/spoorwegarchief

Alles scannen en uploaden gaat even duren, komend weekend familieverplichtingen en komende week op Sjælland ivm werk. Maar zodra zich gelegenheden voor doen, zal ik de scanner af en toe aanzwengelen  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 August 2016, 21:49:05 door NS8714 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #466 Gepost op: 18 August 2016, 22:05:56 »
Weer een hoop moois om naar uit te kijken! (y)
Apart dat het Emma rijtuig nog in het museum is geweest en daarna toch gesloopt is...  >:(

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #467 Gepost op: 18 August 2016, 22:06:47 »
Tsja, geen geld... Het museum was bepaald niet draagkrachtig. Ik ga er van uit dat ze dat besluit indertijd met grote tegenzin hebben gemaakt.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #468 Gepost op: 18 August 2016, 22:30:47 »
Had toch een leuke start geweest van een mooie verzameling koninklijke rijtuigen... Hebben ze in Odense (vorige week geweest  ;D) bij de DSB toch beter geregeld...

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #469 Gepost op: 18 August 2016, 22:32:46 »
Hallo,
 In dit rijtuig, dat in 1960 als dienstrijtuig bij het Seinwezen Utrecht (PZ6 ) gebruikt werd, heb ik in die tijd toelatings examen gedaan om in opleiding te  kunnen komem voor monteur bij het Seinwezen. Dat stond toen op Asd Muiderpoort,wss op een kopspoortje.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #470 Gepost op: 18 August 2016, 23:00:48 »
Heerlijk hoe vernaggeld die loc erbij staat hier...
NS 6020 by spoorwegarchief, on Flickr
NS krijgt hier nog bijna charme.... oké, haalt het nooit bij PKP of belgische industrie, maar toch.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #471 Gepost op: 18 August 2016, 23:37:36 »
Het is een moedige poging.
Die 6000 met die geknikte voetplaat boven de buffer ben ik op meer foto's tegengekomen, benieuwd of dat steeds dezelfde is.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #472 Gepost op: 19 August 2016, 00:44:57 »
D'r was er een die in de oorlog een aanrijding heeft gehad. Maar deze lijkt nog redelijk recht, alleen is er op een hoek van de voetplaat een gewicht gevallen?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #473 Gepost op: 19 August 2016, 01:34:39 »
Mooie foto's heb je op de kop getikt! Erg mooi om oud stoom bij nieuw elektrisch te zien.

Maar als ik dan die NS 7000 zie, dan weet ik meteen weer waarom ik zo weinig met Nederlandse stomers heb. De verhoudingen kloppen gewoon niet, zo'n rare lage, kleine ketel... Ik weet niet, het klopt gewoon niet voor mij.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #474 Gepost op: 19 August 2016, 08:22:16 »
Die 7000'den waren schattige lokjes. De SHM zou er volgens mij graag eentje gehad hebben. Maar ja, het exemplaar dat museaal bewaard had kunnen blijven verdween alsnog naar de sloper omdat degene die de loc halverwege de jaren zestig 'herontdekte' zo iets had van 'ik zeg niks, andere mensen hadden ook kunnen zoeken...'

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #475 Gepost op: 19 August 2016, 10:46:25 »
Als je beeld bepaald is door Duitse stomers, met hoogliggende ketels, zoveel mogelijk koppelassen en hele gasfabrieken eromheen, dan zijn Nederlandse stoomlocs inderdaad 'uit verhouding', en 'te kaal' en dan mankeert er nog meer aan. Het kan zijn dat je een stoomloc dan associeert met groot, zwart en imposant. En inderdaad, daar voldoen NL stomers niet aan. Nederland = economie, altijd al geweest. Er werden locs op maat gebouwd, met trekkracht voor niet meer dan een vrijwel plat land. Met de vanouds Britse orientatie levert dat op de rails een heel andere verschijning op.

Mbt die aanrijdingen: ik heb wel meer foto's van locs gezien waarbij de bufferbalk een optater had gehad. Ik neem aan dat, zolang het rijdbare ondergeschikte schade was en de buffers nog een beetje op de juiste hoogte, het Duitse bestuur geen toestemming gaf om de loc voor herstel uit dienst te nemen.

Eelco, was dat de 7010 7009 bij die zinkfabriek?
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 11:54:56 door Gert Arkema. Reden: Locnummer aangepast »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #476 Gepost op: 19 August 2016, 11:34:36 »
De 7005

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #477 Gepost op: 19 August 2016, 11:49:42 »
Daar zeg je inderdaad wat Gert, als je Nederlandse stoomlocs vergelijkt met Engelse, dan klopt het weer wat beter. Nu moet ik mijn mening iets nuanceren, als ik zeg Nederlandse stoomlocs niet mooi te vinden, dan bedoel ik er maar een paar mee, zoals de NS 7000 en NS 1100. De NS 3700 en NS 6300 vind ik dan wel weer erg mooi. Overigens ben ik ook niet zo van het eeuwige zwart van de Duitse stomers.

Wat de verhoudingen betreft, op dit moment staan er in de draadjes '19 toen' en '25 jaar geleden' foto's van een Duitse stomer met, een lage, kleine ketel. Toegegeven, het is smalspoor, maar toch. Die vind ik ook lelijk  ;)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #478 Gepost op: 19 August 2016, 13:07:32 »
Als de de Russische AA20 gewend bent, lijkt al het andere klein en niet te kloppen  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #479 Gepost op: 19 August 2016, 14:41:18 »
 Tja ,Het lijkt wel  dat hoe groter het land is ,hoe groter de loc is.
 Ik heb een (stoom)lok serie 2100 gebouwd en heb vergevorderde plannen voor een 3900. ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen