Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:46:16
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 459419 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #465 Gepost op: 18 August 2016, 21:29:52 »
De bulk van de opnames komt uit augustus 1953 en april 1954 op een paar uitzonderingen na. Waaronder een bezoekje aan het Spoorwegmuseum op 26 augustus 1964. Waar dit rijtuig werd vastgelegd:



Het NCS rijtuig van regentes Emma heeft het spoorwegmuseum daadwerkelijk gehaald. Dat is nieuw voor mij, ik wist niet beter dan dat het na gebruik als dienstwagen is aangeboden aan het spoorwegmuseum maar dat men geen geld had voor restauratie en dat het daarom naar Koek werd gestuurd. Nooit geweten dat de wagon daadwerkelijk even in het museum is geweest.

Nou, de teerling is geworpen en de eerste scans zijn gemaakt:



NS 9505 te Almelo in april 1954. Meer op www.flickr.com/spoorwegarchief

Alles scannen en uploaden gaat even duren, komend weekend familieverplichtingen en komende week op Sjælland ivm werk. Maar zodra zich gelegenheden voor doen, zal ik de scanner af en toe aanzwengelen  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 August 2016, 21:49:05 door NS8714 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #466 Gepost op: 18 August 2016, 22:05:56 »
Weer een hoop moois om naar uit te kijken! (y)
Apart dat het Emma rijtuig nog in het museum is geweest en daarna toch gesloopt is...  >:(

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #467 Gepost op: 18 August 2016, 22:06:47 »
Tsja, geen geld... Het museum was bepaald niet draagkrachtig. Ik ga er van uit dat ze dat besluit indertijd met grote tegenzin hebben gemaakt.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #468 Gepost op: 18 August 2016, 22:30:47 »
Had toch een leuke start geweest van een mooie verzameling koninklijke rijtuigen... Hebben ze in Odense (vorige week geweest  ;D) bij de DSB toch beter geregeld...

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #469 Gepost op: 18 August 2016, 22:32:46 »
Hallo,
 In dit rijtuig, dat in 1960 als dienstrijtuig bij het Seinwezen Utrecht (PZ6 ) gebruikt werd, heb ik in die tijd toelatings examen gedaan om in opleiding te  kunnen komem voor monteur bij het Seinwezen. Dat stond toen op Asd Muiderpoort,wss op een kopspoortje.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #470 Gepost op: 18 August 2016, 23:00:48 »
Heerlijk hoe vernaggeld die loc erbij staat hier...
NS 6020 by spoorwegarchief, on Flickr
NS krijgt hier nog bijna charme.... oké, haalt het nooit bij PKP of belgische industrie, maar toch.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #471 Gepost op: 18 August 2016, 23:37:36 »
Het is een moedige poging.
Die 6000 met die geknikte voetplaat boven de buffer ben ik op meer foto's tegengekomen, benieuwd of dat steeds dezelfde is.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #472 Gepost op: 19 August 2016, 00:44:57 »
D'r was er een die in de oorlog een aanrijding heeft gehad. Maar deze lijkt nog redelijk recht, alleen is er op een hoek van de voetplaat een gewicht gevallen?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #473 Gepost op: 19 August 2016, 01:34:39 »
Mooie foto's heb je op de kop getikt! Erg mooi om oud stoom bij nieuw elektrisch te zien.

Maar als ik dan die NS 7000 zie, dan weet ik meteen weer waarom ik zo weinig met Nederlandse stomers heb. De verhoudingen kloppen gewoon niet, zo'n rare lage, kleine ketel... Ik weet niet, het klopt gewoon niet voor mij.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #474 Gepost op: 19 August 2016, 08:22:16 »
Die 7000'den waren schattige lokjes. De SHM zou er volgens mij graag eentje gehad hebben. Maar ja, het exemplaar dat museaal bewaard had kunnen blijven verdween alsnog naar de sloper omdat degene die de loc halverwege de jaren zestig 'herontdekte' zo iets had van 'ik zeg niks, andere mensen hadden ook kunnen zoeken...'

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4216
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #475 Gepost op: 19 August 2016, 10:46:25 »
Als je beeld bepaald is door Duitse stomers, met hoogliggende ketels, zoveel mogelijk koppelassen en hele gasfabrieken eromheen, dan zijn Nederlandse stoomlocs inderdaad 'uit verhouding', en 'te kaal' en dan mankeert er nog meer aan. Het kan zijn dat je een stoomloc dan associeert met groot, zwart en imposant. En inderdaad, daar voldoen NL stomers niet aan. Nederland = economie, altijd al geweest. Er werden locs op maat gebouwd, met trekkracht voor niet meer dan een vrijwel plat land. Met de vanouds Britse orientatie levert dat op de rails een heel andere verschijning op.

Mbt die aanrijdingen: ik heb wel meer foto's van locs gezien waarbij de bufferbalk een optater had gehad. Ik neem aan dat, zolang het rijdbare ondergeschikte schade was en de buffers nog een beetje op de juiste hoogte, het Duitse bestuur geen toestemming gaf om de loc voor herstel uit dienst te nemen.

Eelco, was dat de 7010 7009 bij die zinkfabriek?
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 11:54:56 door Gert Arkema. Reden: Locnummer aangepast »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #476 Gepost op: 19 August 2016, 11:34:36 »
De 7005

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #477 Gepost op: 19 August 2016, 11:49:42 »
Daar zeg je inderdaad wat Gert, als je Nederlandse stoomlocs vergelijkt met Engelse, dan klopt het weer wat beter. Nu moet ik mijn mening iets nuanceren, als ik zeg Nederlandse stoomlocs niet mooi te vinden, dan bedoel ik er maar een paar mee, zoals de NS 7000 en NS 1100. De NS 3700 en NS 6300 vind ik dan wel weer erg mooi. Overigens ben ik ook niet zo van het eeuwige zwart van de Duitse stomers.

Wat de verhoudingen betreft, op dit moment staan er in de draadjes '19 toen' en '25 jaar geleden' foto's van een Duitse stomer met, een lage, kleine ketel. Toegegeven, het is smalspoor, maar toch. Die vind ik ook lelijk  ;)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #478 Gepost op: 19 August 2016, 13:07:32 »
Als de de Russische AA20 gewend bent, lijkt al het andere klein en niet te kloppen  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #479 Gepost op: 19 August 2016, 14:41:18 »
 Tja ,Het lijkt wel  dat hoe groter het land is ,hoe groter de loc is.
 Ik heb een (stoom)lok serie 2100 gebouwd en heb vergevorderde plannen voor een 3900. ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen