Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:17:01
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 490974 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #270 Gepost op: 10 December 2013, 16:37:09 »
Ik heb even gekeken, ik zie boven het getal een C en dan daaronder drie cijfers waarvan de eerste twee deels schuil gaan achter de loc. Als ik tijd heb maak ik morgen een scan in hoge resolutie om te zien of er meer te ontdekken valt.

Eelco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #271 Gepost op: 12 December 2013, 14:14:26 »
Ik heb er nog eens naar gekeken.
Het is een drieassig rijtuig derde klasse zonder toilet, oftewel een C5/3 rijtuig.
Dat waren de C 3001-3031, 3041-3078 alle ex SS, C 3081-3150 en 4221-3236, alle ex HS.

De C boven het nummer is duidelijk, en ook dat het (onzichtbare) eerste cijfer een 3 moet zijn.
Het tweede cijfer is volgens mij geen 1 of 2, maar een 0 -- meer smaken zijn er dus niet.
Het derde cijfer lijkt mij een 1, terwijl het vierde cijfer niet zichtbaar is.

Als ik gelijk heb gaat het dus om één van de C 3010-3019.
C 3010 = ex SS C 358, Waggon AG Berlin, 1874
C 3011-3019 = ex SS 359-367, Waggonfabrik Nürnberg, 1878

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #272 Gepost op: 12 December 2013, 14:27:24 »
Ik kan weinig meer van het laatste cijfer maken. Wellicht een 5, maar dat kan ook verbeelding zijn. et lijkt een beetje alsof het nummer deels verwijderd is.


Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #273 Gepost op: 12 December 2013, 14:30:57 »
Nummer is niet deels verwijderd, er zit een lantaarn-houder van de loc in de weg.
Groetjes,
Emiel

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #274 Gepost op: 12 December 2013, 16:24:18 »
Die zit juist voor de '301' in de weg. Het laatste cijfer is erg onduidelijk, maar zou idd een 5 kunnen zijn.

Overigens is deze '5' van de zelfde kwaliteit als de 'C'. Ikzelf ben absoluut niet op de hoogte van dit soort rijtuigen, maar zou er een wijziging in het nummer plaatsgevonden kunnen hebben?
« Laatst bewerkt op: 12 December 2013, 16:26:20 door robin binsbergen »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #275 Gepost op: 12 December 2013, 17:46:43 »
Dat kan. Een derdeklasser van slechts 5 coupé's op een drieassig onderstel is zeg maar nogal luxe en dat betekent dat we waarschijnlijk te maken hebben met een voormalige AB ( de NS C 2443 2444 was ook vm AB, maar nu 5 coupé's op een tweeassig onderstel, de C 2501 ev was af fabriek 6 coupé's op een tweeassig onderstel).
De AB 3061-3095 heeft zulke scherpe raam-bovenhoeken, de serie AB 3099-3129 had afgeronde raam-bovenhoeken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #276 Gepost op: 12 December 2013, 18:38:10 »
Die zit juist voor de '301' in de weg. Het laatste cijfer is erg onduidelijk, maar zou idd een 5 kunnen zijn.
..... Ikzelf ben absoluut niet op de hoogte van dit soort rijtuigen, maar zou er een wijziging in het nummer plaatsgevonden kunnen hebben?

Dit zou wel mijn reactie kunnen zijn!  Ik zou dan ook voor de 5 gaan.

Wim

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #277 Gepost op: 18 December 2013, 16:24:49 »
En weer een pre-1921 juweeltje: een opname van de HSM 1053, een ex-NFLS locje, te Anjum in 1913.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco


guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #278 Gepost op: 18 December 2013, 16:58:38 »
- mooi gepoetst locje
- "de jongen op de locomotief" (of te wel de leerling stoker, waarschijnlijk)
- regulateur (bol)lubricateur
- netjes stapeltje kolen op de bunker rand
- tenminste geen 3/4 voor schot dus je ziet nog eens wat.

Kapitein Kniesoor wordt hier helemaal blij van en mompelt blijmoedig: zo heurt het nou  (y)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #279 Gepost op: 18 December 2013, 18:25:30 »
Net blad 1 door gelezen mooie foto's  (y)
Misschien iet wat laat maar toch ga dit draadje nog eens doorlezen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #280 Gepost op: 19 December 2013, 11:08:21 »
@kap'tein kniesoor: die standaard 3/4 opnames van stoomlocs zijn op zich wel verklaarbaar, het toont imposant. Maar saai wordt het na verloop van tijd wel. Zo'n zij-opname als deze HSM 1053 is een prettige afwisseling idd.

@de stoker: geniet er van  ;)

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #281 Gepost op: 20 December 2013, 11:48:42 »
En soms loont het de moeite even iets verder kijken. Wat in eerste instantie een stapeltje tramfoto's leek (niet mijn interessegebied) bleek bij nadere beschouwing nog een paar leuke verrassingen in petto te hebben. Waaronder twee foto's van de spoorbio op Utrecht Centraal, een opname van een van de SJ gehuurd rijtuig, een vroege opname van de NS 1007 en als afsluiter een (helaas niet zo heldere) foto van de NS 403.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #282 Gepost op: 20 December 2013, 12:17:15 »
Gaat zeker lukken  (y)

Weet je toevallig die BR65018 was die op bezoek op het NL spoor of heeft die ook echt op het NL spoor in de dienstregeling gezeten?

Het zijn zoveel foto's dat ik er nog niet eens doorheen ben.
Een mooi overzicht vindt ik ook de foto's van de NIS met de hout gestookte locs. Is toch weer eens wat anders.

Vooral doorgaan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #283 Gepost op: 20 December 2013, 14:00:29 »
@De Stoker: dat is gewoon de 65 018 van de SSN uit Rotterdam (zie de SSN plaat op het machinistenhuis). Die serie kwam in de gewone dienst nooit in Nederland.
Groet, Frank

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #284 Gepost op: 20 December 2013, 14:31:14 »
Let ook op het stokoude postrijtuig links van de NS 1007
Dirk