Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Frank 123
Vandaag om 07:22:05
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Liliput Flirt  (gelezen 12822 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Liliput Flirt
« Gepost op: 30 August 2010, 14:01:51 »
Wie heeft er  de Liliput SBB flirt  en weet  wat  over  de rijeigenschappen ?

Peter
Petdig1

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • de hondsrug baan
Re:Liliput Flirt
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2010, 14:34:18 »
Hallo Peter,

Heb de trein zelf niet maar een hobby kennis heeft hem wel (een andere uitvoering)en is er  tevreden mee,de trein is wel erg mooi heb er deze vakantie in duitsland nog in gezeten.

dit de uit 5 bakken bestaande  flirt.

hier de uit 3 delen bestaande flirt.

in deze uit4 delen bestaande brengt liliput de trein ook en dan in diverse varianten.

Als 1 van deze boven staande uitvoering komt schaf ik er 1 aan.en soms voldoet een bepaald merk toch niet en dan zet het je aan het twijfelen, maar hoor ook graag wat anderen hier van vinden zodat mijn aankoop kan doen of niet.

 

mvgr Evert.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8242
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Liliput Flirt
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2010, 14:47:02 »
Ik heb de Eurobahn versie besteld.
In de 1/1 versie heb ik ooit in de Cantus versie gezeten.

Vr. groeten,
Bob

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:Liliput Flirt
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2010, 16:11:13 »
Ha Bob,

Ook met de SSN meegeweest zekers?
Ik heb deze Flirt van Liliput in de Cantus uitvoering in huis (eurobahn volgt nog) en moet zeggen, voor een 264 euries een mooi ding.
Zit in beide eindbakken een motor, netjes weggewekt net achter de cabine.
Standaard verlichting, binnenverlichting (weet ff niet meer of deze apart schakelde) en in de koersborden.

De koppeling van de bakken gaat met een soort stekker aan de onderkant van de bak (ongeveer 6 polig geloof ik),
die je daarna met schroefjes vast zet (het stel is dus moeilijk los te maken/schieten).

Ook de decoder is over nagedacht, open op een van de motorbakken een dekseltje en daar gaat je decoder in.

Het stel doet rustig zijn rondjes en dankzij de 2 motoren gaat ie bij mij een helling van 4 prom. op.

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Liliput Flirt
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2010, 16:16:32 »
Hallo Rene,

Zou je ook een foto van je treinstel kunnen maken ?

groetjes Railhopper

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:Liliput Flirt
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2010, 16:48:22 »
Railhopper,

Dat kan:





<klikable>

Overigens: De binnenverlichting is inderdaad alleen met de verlichting meegeschakeld.

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8242
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Liliput Flirt
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2010, 16:50:42 »
@Rene
Klopt helemaal, je zag de Liliput Flirt ook liggen bij de handelaren In Bebra ;D
Vr. groeten,
Bob

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Liliput Flirt
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2010, 13:05:21 »
Heb mij recent de Liliput  SBB  Flirt  aangeschaft.

Als ik van de week ff tijd vind volgt  een volledige bespreking

Peter
Petdig1

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Liliput Flirt
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2010, 13:06:13 »
 (y) dat zou ik op prijs stellen
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

ice105

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Liliput Flirt
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2010, 21:52:56 »
Gaaf gaaf,dan heb ik in de nabije toekomst de mogelijkheid een van deze prachtige Zwitserse Stadler treinen op de toekomstige baan bij mijn kameraad te laten rijden (y).
Nu nog een N uitvoering voor op mijn eigen baan.
Rijden in een sprinter duurt een eeuw in al die sneeuw.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Liliput Flirt
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2010, 23:23:36 »
was vandaag bezig om de bespreking  klaar te maken.   Het inpluggen van de 21 polige decoder verliep moeizaam maar lukte wel ... alleen na 30 seconden ging  de Esu reeds bijna in rook op.  Werd gloeiend  heet.... frontverlichting naar 1 kant toe werkte niet.... dus waarschijnlijk was de nieuwe  decoder een maandag fabrikaat.   Tenzij het probleem in de bedrading  van de flirt ligt. 

Morgenochtend ga ik hem wisselen ( de decoder ) maar  vertrek in de loop van de dag nog naar zwitserland .  Dus verslag zal waarschijnlijk nog een paar dagen op zich laten wachten

Groetjes
Peter
Petdig1

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Liliput Flirt
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2010, 11:18:00 »
.....   Het inpluggen van de 21 polige decoder verliep moeizaam maar lukte wel ....
Of je zoekt het probleem hierin.

Als een decoder inpluggen moeizaam gaat kan je je afvragen of je het wel goed gedaan hebt. Het zijn dan wel wat meer pootjes dan bij een gewone decoder maar zelfs een 21 polige decoder gaat normaal gesproken goed in zijn connector zonder overdreven veel kracht te moeten zetten
Misschien heb je wel wat pootjes verbogen waardoor er ergens kortsluiting is ontstaan.
Als het moeilijk gaat kan je beter eerst even kijken waarom het niet lukt voordat je met "grof" geweld doorblijft duwen met alle gevolgen van dien.

Mijn gevoel zegt dat je het eerder in een verkeerd geplaatste decoder moet zoeken dan in foutieve bedrading.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Liliput Flirt
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2010, 12:02:03 »
lol nou zeg, zo slecht ben ik nu ook weer niet in het inpluggen van een decoder en kan je zeggen dat je gevoel je dit keer toch wel iet of wat in de steek gelaten heeft.

De reden waarom ik zie dat het inpluggen wat moeizaam ging sloeg op het feit dat je inderdaad wet meer druk moet uitoefenen en het losmaken van het dakopbouwelement  (en weer terugplaatsen ervan ) zeer delicaat is.  Het spant en wringt  en de lipjes zijn zeer dun.  

Qua  pootjes heb ik echt wel opgelet en deze zijn niet  verbogen.  Je hebt gewoon een gekromd bektangetje nodig om de bestaand printplaat te verwijderen en dan voorzichting de deocer erin te pluggen.   Heb ik dus ook gedaan.

Vandaag de decoder teruggebracht  naar de winkel en nieuwe gehad.  
Voor alle zekerheid eerst even analoog getest ..alles werkt  goed .. vervolgend de nieuwe Esu erin...en rijdt als een  trein met alles  functionerend zonder dat ie begint te stinken of gloeiend heet wordt.  

Het lag  dus effectief aan de ESU decoder  ;)

Volledig verslag  volgt

Greetz

Peter

« Laatst bewerkt op: 10 October 2010, 12:08:03 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote »
Petdig1

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Liliput Flirt
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2010, 12:35:48 »
Tsja, ik kan hier op 200km afstand ook niet zien hoe goed/slecht jij bent in het inpluggen van decoders.  ;D

Maar vaak wijst dat als iets moeilijk gaat er iets niet goed zit/gaat. Daarom mijn reactie.

Maar goed dat je probleem opgelost is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Liliput Flirt
« Reactie #14 Gepost op: 17 October 2010, 23:36:23 »
Zo, hierbij dan het beloofde  verslag.
Ondertussen weeral een week verder... Vrije tijd is helaas een schaars  begrip aan het worden bij mij en zit gewoon teveel in het buitenland recentelijk.

Net de Flirt  weer eens in het echt in Zwitserland mogen aanschouwen en viel me toch wel op dat het Liliput model zeer mooi het echte model weergeeft.



De  verpakking is typisch Liliput Bachmann.  Mooie blauwe kartonnen doos en daarin een kunststof dispaly. persoonlijk heb ik liever  dozen met een deksel ipv die zijflappen.


Inhoud zit goed beschermd. Op de juiste plaats wat beschemstukken en het geheel gaat vlot zonder extra  druk uit de verpakking


de 3 losse stukken


Het aankoppelen moet  op zijn kop gebeuren.  Voorzichtig maar toch wel krachtig de beiden pinnen in mekaar schuiven en met 2 schroefjes vastzetten.
Onder aan de wagens is duidelijk aangegeven welke  delen tegen mekaar moeten. Verkeerd om vastzettten is practisch onmogelijk.


Een dakelement moet worden verwijderd om de  21 polige decoder in te pluggen.
Dit is zeer delicaat om het element te verwijderen. De nokjes zijn zeer breukgevoelig en het dakelement  klemt erg tussen de  dakopbouw.  Heeeeeel voorzichtig doen.
Eens het element weg is  de brugplatine met een tangetje eruit trekken.
Decoder  inpluggen...en testen.  De mijne werd gelijk heet  zoals jullie boven konden lezen en dat  wil je niet hebben als het dakelement  er al weer op zit.
Eens alles getest  het dakelement  er weer even voorzichtig  opzetten.
tandenstokers zijn hier heel bruikbaar voor het  nodige voorzichtige  wringwerk



Detail van de zeer gedetailleerde en mooie dakopbouw


De pantograaf


De frontverlichting  is fel maar  stoort mij niet.


Sluitverlichting en mooi verlichte koersborden


Binnenverlichting is helaas niet apart schakelbaar. Dit vind ik wel een minpunt.   Men moet dus  ook de front/sluitverlichting uitschakelen wil men zonder binnenverlichting rijden.


De  volledige 4 wagen set op de  baan.  Rijeigenschappen zijn goed. Laat  zich vlot regelen en mooie rustige loop.
Motor is  zeer stil. Het  treinstel heeft  trouwens 2 motoren voor een betere trekkracht.  Bij mij gaat hij vlot de spiraal en de hellingen op.  Heel wat beter dan de oude NPZ stellen van Liliput.

Ook moeten er geen kleine details worden aangebracht. Alles is reeds compleet  gemonteerd.  Zalig gewoon.

Om het  model van de  baan in de  vitrinekast te plaatsten kan je het geowwon met  2 handen opnemen.
Uit elkaar halenn zou ik niet te vaak doen gezien de vaste stekkerverbindingen die weer moeiljk los te krijgen zijn.

Naar mijn mening een leuk model voor een faire prijs ( Euro 240,- ) voor een model met  LED binnenverlichting

Nog een laatste detail foto van de andere wagendelen


En een echte  te Basel Mutenz

Groetjes
Peter
« Laatst bewerkt op: 17 October 2010, 23:48:32 door Petdig1 »
Petdig1