Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?  (gelezen 10834 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Gepost op: 30 augustus 2010, 11:59:12 »
Hallo allen,

Met het opruimen van wat dozen kwam ik enkele H0-rijtuigen tegen van het type Bcmvh, de ex-TUI couchetterijtuigen die door NS werden overgenomen in 1993. Direct vanaf de winter '93/'94 werden deze rijtuigen ingezet in de Alpen Expres treinen van NS Internationaal. Als 16-jarige scholier was ik destijds behoorlijk onder de indruk van deze treinen. Ik nam me dan ook voor om een Alpen Expres in H0 na te bootsen, wel met wat concessies aan het aantal rijtuigen. Zodoende kwamen drie NS Bcmvh's van Roco in huis (twee in oude TUI-kleuren, een in donkerblauw). Nadien is het stil gebleven, andere projecten kwamen op mijn pad en de hobby heeft ook wel eens een rustpauze gekend.

Met het vinden van de rijtuigen heb ik me voorgenomen om dit project weer op te pakken en af te maken. Ik heb foto's genomen in '93/'94, maar die kan ik nu niet vinden. Ik moet nu dus vertrouwen op herinnering en internet (BNL en Vakantietreinen). Samenstellingen van de treinen konden sterk wisselen, afhankelijk van hoog- en laagseizoen. Grofweg kom ik tot de volgende lijst van mogelijk gebruikte rijtuigen:
- NS Bcmvh in TUI-kleuren of donkerblauw.
- NS Bcm in DB Ozeanblau/Beige of donkerblauw
- DB Bcm in DB Ozeanblau/Beige
- Müller Euro-Express ligrijtuigen in paars/beige
- NS Restauratierijtuig donkerblauw
- NS Buffetrijtuig donkerblauw, ex-Grill Express
- NS Buffetrijtuig geel/blauw, ex-Apfelpfeil
- MU slaaprijtuig

Op Vakantietreinen.com kan ik de inzet van de oude Buffetrijtuigen (ex-Apfelpfeil) niet terugvinden, maar ik herinner me zeker dat dit rijtuig i.c.m. de ex-TUI rijtuigen zijn ingezet in '93/'94 (laatste jaar, buiten dienst in 1994). Verder kan ik me de gehuurde MU's niet zo goed voor de geest halen, maar wel herinner ik me de inzet van een WLABmh174 of 175 slaaprijtuig van DB in donkerblauwe TEN-livrei (met TEN-logo en rood DB-Keks), hoewel DB vanaf dat seizoen deze rijtuigen officieel niet meer ter beschikking stelde.

Wie kan de inzet van een slaaprijtuig WLABmh in 1993 of 1994 bevestigen? Het kunnen niet de slaaprijtuigen van het zelfde type zijn die NS van DSB had overgenomen of gehuurd, want deze kwamen pas vanaf 1995 in dienst voor zover ik weet.

Verder vraag ik me af of het rijtuigtype MU ook is geproduceerd in 1:100 lengteschaal. De Roco Bcmvh's zijn uitgevoerd in 1:100, vandaar dat ik me het liefst tot deze schaal beperk.

Mocht er iemand duidelijkheid kunnen geven over de periode 1993 t/m 1995, dan hoor ik dat graag!

Groeten, Geoffrey
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2010, 12:12:45 door en_voyage. Reden: Verwarring jaartallen gecorrigeerd »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2010, 09:38:11 »
Hoi Geoffrey,

In het 1:100 programma zou ik zeer zeker kijken of je één of twee NS Bcm's te pakken kunt krijgen van Märklin. Deze rijtugien zijn schaars en onder de 1:100 rijders populair (juist om te combineren met Roco's Bcvmh). Ze passen wel perfect bij de roco's en eigenlijk mogen ze niet ontbreken in zo'n trein. De oude buffetrijtugien deden zoals je zelf al schreef dienst tot zomer 1994. Je kunt zo'n rijtuig dus nog inzetten. Dan zal het wel zelfbouw worden, want het project Buffetrijtugien van Mispoes loopt weliswaar nog, maar tot zover ik weet neemt hij geen nieuwe klussen meer aan in dat project.

Goed alternatief is het inzetten van het blauwe Buffetrijtugi. Weliswaar alleen in 1:87 te koop (kleinspoor of LSModels), maar het echte rijtugi is in werkelijkheid korter dan de Bcvmh's en Bcm's. In model wordt je buffetrijtuig dan 1,5cm langer dan de couchetterijtuigen. Het is maar net of je je daar aan stoort. Toen ik nog 1:100 reed, kon ik er heel goed mee leven!

In de beginperiode van NS Internationaal was natuurlijk nog niet al het materieel in 1x in de blauwe jas gespoten. Daarom zou een DB Bcm in het oceaan-blauw ook zeker niet misstaan. Helemaal; mooi zou zijn als je hier het DB logo van weghaalt en er een NS logo op plakt.

Al met al genoeg variatie om een mooie Alpen Expres na te bootsen!

Succes!

Jeroen     
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2010, 09:43:03 »
... Daarom zou een DB Bcm in het oceaan-blauw ook zeker niet misstaan. Helemaal; mooi zou zijn als je hier het DB logo van weghaalt en er een NS logo op plakt...

Hoeveel van deze rijtuigen waren er tevinden? Zijn er ergens plaatje van te vinden?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2010, 09:53:14 »
Op http://www.martijnhaman.nl/:

Door het opheffen van de DB/NS ligrijtuigenpool eind 1993 kreeg de NS de beschikking over een twintigtal couchetterijtuigen die voorheen eigendom van de DB waren. De rijtuigen hebben een zijgang en 10 coupés met zes zit-/ligplaatsen. Ieder rijtuig heeft twee toiletten, vier wasruimte en een compartiment voor de reis begeleider.

Na overname door NS werd het DB-logo verwijderd, het NS-logo en een NS-nummer aangebracht. De eerste maanden hebben de meeste van deze rijtuigen hun Duitse uiterlijk behouden. Pas in het najaar van 1994 werd rijtuig 51 84 50-30 013-3 als eerste gereviseerd exemplaar door het Onderhoudsbedrijf Haarlem afgeleverd. Bij deze revisie worden de zitplaatsen van nieuwe bekleding voorzien, en krijgt het rijtuig een nieuwe beschildering. De zijwanden worden uitgevoerd in blauw met een dunne gele band onder de ramen, het opschrift "Couchette" en het NS-logo. Het reviseren van de draaistellen is uitbesteed aan de DB-werkplaats in Krefeld. Daar worden de draaistellen bovendien geschikt gemaakt voor 160 km/h door het aanbrengen van de vereiste railrem.

Hieruit valt in ieder geval op te maken dat de oude buffetrijtuigen weer niet samen kunnen met de Bcm's in NS Internationaal kleuren.

Een fotootje van de DB Bcm in dienst bij NS staat ook op deze site:

 

Foto: K. Mooij.

Op het voorste rijtuig is een zwart NS logo aangebracht, op het achterste rijtuig een witte zoals het bij de meeste voorkwam.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2010, 10:43:40 »
Daarom zou een DB Bcm in het oceaan-blauw ook zeker niet misstaan. Helemaal; mooi zou zijn als je hier het DB logo van weghaalt en er een NS logo op plakt.

Voor lengteschaal 1:100 is dat waarschijnlijk de beste oplossing. In echt 1:87 is het rijtuig zoals jij dit omschrijft uitgebracht door LS Models.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2010, 11:00:50 »
Hahaha, ja daarom omschreef ik het ook zo  ;)

Overigens en overigens: wat geldt voor de inzet van de buffetrijtugien in NS Internationaal kleuren, geldt ook voor de WLAB30. Dit rijtugi is in het echt ook korter dan de Bcm's en Bcvmh's. Het is uitgebracht door Heris en LSM (de LSM versie is veel mooier wat mij betreft) en deze zou je dus ook in kunnen zetten als slaaprijtuig. Dan wel met TEN borden erop.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2010, 21:58:28 »
Door het opheffen van de DB/NS ligrijtuigenpool eind 1993 kreeg de NS de beschikking over een twintigtal couchetterijtuigen die voorheen eigendom van de DB waren.

Ik herhaal het nog maar een keer: deze rijtuigen waren al van NS!!!

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2010, 09:48:17 »
volgens mij waren ze van NS en DB samen.

mvg,
Robin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2010, 13:15:58 »
Ik herhaal het nog maar een keer: deze rijtuigen waren al van NS!!!

Waar Geoffrey waarschijnlijk op doelt is de uitvoering van dit rijtuig zoals Roco het uitgebracht heeft. En dat is weldegelijk van een later jaartal dan 1993-1994.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2010, 21:23:40 »
volgens mij waren ze van NS en DB samen.

mvg,
Robin

NS had geïnvesteerd in 20 ligrijtuigen type Bcm. De nummers hiervan lagen vast. Echter ze reden in DB-uitmonstering en DB regelde het onderhoud. Toen de NS/DB-ligrijtuigenpool werd opgeheven, kwamen deze rijtuigen in beheer bij hun eigenaar: NS. Daar kregen ze ook NS-uiterlijk, eerst alleen logo, daarna nachttreinen-huisstijl.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2010, 22:28:02 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Eindelijk heb ik even de tijd om op de antwoorden in dit draadje te reageren. De week was iets drukker dan verwacht! :)

De Märklin Bcm is inderdaad een goede suggestie. Helaas is het model vrij schaars, vandaar ook vrij hoge prijzen op Marktplaats en beurzen. Mocht ik er eens eentje tegenkomen, dan gaat 'ie natuurlijk mee. Ook de Bcm's in oceaanblauw/beige hebben mijn interesse. Ik zou in feite een Roco Bm235 in 1:100 kunnen voorzien van aangepaste opschriften om er een Bcm van te maken. Eens uitvissen of hier al kant en klare transfers voor zijn gemaakt door bijv. Kleinspoor.

Het was me al wel duidelijk geworden dat de WLABmh-rijtuigen met NS-logo (zoals uitgebracht door Roco) niet in te zetten zijn in een Alpen Expres van '93/'94 of het seizoen erop omdat deze rijtuigen pas in 1995 instroomden. Toch kan ik me herinneren dat ik in de skitreinen uit deze periode wel degelijk een dergelijk rijtuigtype heb gezien, alleen dan met DB-keks. De website Vakantietreinen.com spreekt dit echter weer tegen (einde inzet WLABmh door DB na '92/'93). Inmiddels heb ik wel negatieven met foto's gevonden die ik in 1994 op Den Haag CS heb gemaakt, helaas geen afdrukken. Ik kan een negatiefscanner lenen, dus dat wordt een project op zich.

De MU in 1:100 is trouwens uitgebracht door Lima in een ver grijs verleden, in de uitvoering van CIWL. Ik heb nog geen versie in TEN-livrei gevonden. Mocht deze bestaan, dan kan ook deze met transfers vernederlandst worden. Anders wordt het spuiten geblazen, waar ik nul ervaring mee heb. Liever niet, dus.

Andere vraag: weet iemand of het slaaprijtuig type T2s van NS zoals uitgebracht door Märklin te gebruiken is in de skitreinen tussen 1993 en 1995? Ik krijg de indruk dat in deze treinen vooral datgene werd ingezet wat op dat moment voorhanden was. De treinen wisselden wekelijks van samenstelling, ook afhankelijk van de hoeveelheid ingezette rijtuigen. Ik kan me zomaar voorstellen dat een T2s in TEN-kleuren in een skitrein is beland.

Groeten,

Geoffrey


en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2010, 12:31:40 »
Inmiddels ben ik weer wat wijzer.

Lima heeft inderdaad de MU uitgebracht in TEN-kleuren. Via eBay stuitte ik op een exemplaar van SBB in TEN-kleuren. Dit rijtuig heeft Minden-Deutz-achtige draaistellen, dus zou niet misstaan als NS MU. Met een exemplaar in goede staat en wat superen kunnen we dus een eind komen. Blijft de vraag of de MU is ingezet in skitreinen. Kleinspoor heeft opschriften voor de MU, echter alleen NS Internationaal. Volgens de site van Martijn Haman is deze schildering pas in 1996 aangebracht, waardoor de opschriften helaas niet bruikbaar zijn voor een MU in een skitrein tot 1995.

Lima schijnt de MU ook te hebben uitgebracht met een Frans draaisteltype. Helaas niet bruikbaar, omdat rijtuigen van dit type pas na 1995 bij NS terecht zijn gekomen na opheffing van de TEN-pool.

Overigens zag ik op de site van Martijn Haman foto's van afgestelde MU-rijtuigen bij de voormalige CIWL-loodsen uit 2004. Weet iemand of de werkplaats en rijen slooprijtuigen inmiddels al zijn opgedoekt of staat alles er nog zo verlaten bij?

Wat betreft de Bcm-rijtuigen: Kleinspoor heeft opschriften voor de blauwe Bcm met halve maan, niet voor de oceaanblauw/beige. Ik vraag me echter af of veel van die witte opschriften niet gewoon bruikbaar zijn op laatstgenoemde rijtuigen (uiteraard niet de nummers). De Bcm's werden zo snel mogelijk provisorisch door NS omgenummerd en van opschriften voorzien, naar ik me herinner met witte bestickering. Volgens mij is het lettertype en de plek van deze stickers op de stelbalk niet gewijzigd na het blauw spuiten van de Bcm's. Iemand hier ideeën over?

Groeten, Geoffrey

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2010, 13:13:35 »
Waarom niet meteen in 1:87 verzamelen? Qua skitreinspul is daar veel meer in te krijgen.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2010, 23:12:28 »
Klopt, maar ik heb twee 1:100 Bcmvh's van Roco die ik als schoolgaande modelspoorder in 1995 heb gekocht. En al zijn de 1:87 rijtuigen van LSM meer bij de tijd en mooier, ik kan die ouwe met zakgeld bij elkaar gespaarde Roco's niet weg doen. Dan ga je eens kijken wat er bij kan, en voor je het weet loopt zo'n zoektocht uit de hand.  ;)

Wat betreft de rijtuigen in Oostende: inmiddels ben ik er via Google achter gekomen dat de MU's die daar stonden, rond 2007 zijn gesloopt op 1 exemplaar na. Dit MUs exemplaar in NS-livrei (met paarse sterren) is toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum en zou in Blerick moeten staan. Zie dit draadje op een ander forum. Interessante interieurfoto's, overigens.

Andere interessante site in dit verband is Wagonslits.de. Hier meer fotos van diverse soorten slaaprijtuigen. Meer TEN, jummie.

Groeten, Geoffrey

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re:Welke slaaprijtuigen in Alpen Expres 1993-1995?
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2010, 14:14:02 »
Wat betreft de rijtuigen in Oostende: inmiddels ben ik er via Google achter gekomen dat de MU's die daar stonden, rond 2007 zijn gesloopt op 1 exemplaar na. Dit MUs exemplaar in NS-livrei (met paarse sterren) is toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum en zou in Blerick moeten staan. Zie dit draadje op een ander forum. Interessante interieurfoto's, overigens.

Dit rijtuig staat momenteel in Tilburg voor een opknapbeurt.

mvg,
Robin