Inmiddels ben ik weer wat wijzer.Lima heeft inderdaad de MU uitgebracht in TEN-kleuren. Via eBay stuitte ik op een exemplaar van SBB in TEN-kleuren. Dit rijtuig heeft Minden-Deutz-achtige draaistellen, dus zou niet misstaan als NS MU. Met een exemplaar in goede staat en wat superen kunnen we dus een eind komen. Blijft de vraag of de MU is ingezet in skitreinen. Kleinspoor heeft opschriften voor de MU, echter alleen NS Internationaal. Volgens de site van Martijn Haman is deze schildering pas in 1996 aangebracht, waardoor de opschriften helaas niet bruikbaar zijn voor een MU in een skitrein tot 1995.
Wat betreft de Bcm-rijtuigen: Kleinspoor heeft opschriften voor de blauwe Bcm met halve maan, niet voor de oceaanblauw/beige. Ik vraag me echter af of veel van die witte opschriften niet gewoon bruikbaar zijn op laatstgenoemde rijtuigen (uiteraard niet de nummers). De Bcm's werden zo snel mogelijk provisorisch door NS omgenummerd en van opschriften voorzien, naar ik me herinner met witte bestickering. Volgens mij is het lettertype en de plek van deze stickers op de stelbalk niet gewijzigd na het blauw spuiten van de Bcm's. Iemand hier ideeën over?Groeten, Geoffrey
Hallo allen,Met het opruimen van wat dozen kwam ik enkele H0-rijtuigen tegen van het type Bcmvh, de ex-TUI couchetterijtuigen die door NS werden overgenomen in 1993. Direct vanaf de winter '93/'94 werden deze rijtuigen ingezet in de Alpen Expres treinen van NS Internationaal. Als 16-jarige scholier was ik destijds behoorlijk onder de indruk van deze treinen. Ik nam me dan ook voor om een Alpen Expres in H0 na te bootsen, wel met wat concessies aan het aantal rijtuigen. Zodoende kwamen drie NS Bcmvh's van Roco in huis (twee in oude TUI-kleuren, een in donkerblauw). Nadien is het stil gebleven, andere projecten kwamen op mijn pad en de hobby heeft ook wel eens een rustpauze gekend.Met het vinden van de rijtuigen heb ik me voorgenomen om dit project weer op te pakken en af te maken. Ik heb foto's genomen in '93/'94, maar die kan ik nu niet vinden. Ik moet nu dus vertrouwen op herinnering en internet (BNL en Vakantietreinen). Samenstellingen van de treinen konden sterk wisselen, afhankelijk van hoog- en laagseizoen. Grofweg kom ik tot de volgende lijst van mogelijk gebruikte rijtuigen:- NS Bcmvh in TUI-kleuren of donkerblauw.- NS Bcm in DB Ozeanblau/Beige of donkerblauw- DB Bcm in DB Ozeanblau/Beige- Müller Euro-Express ligrijtuigen in paars/beige- NS Restauratierijtuig donkerblauw- NS Buffetrijtuig donkerblauw, ex-Grill Express- NS Buffetrijtuig geel/blauw, ex-Apfelpfeil- MU slaaprijtuigOp Vakantietreinen.com kan ik de inzet van de oude Buffetrijtuigen (ex-Apfelpfeil) niet terugvinden, maar ik herinner me zeker dat dit rijtuig i.c.m. de ex-TUI rijtuigen zijn ingezet in '93/'94 (laatste jaar, buiten dienst in 1994). Verder kan ik me de gehuurde MU's niet zo goed voor de geest halen, maar wel herinner ik me de inzet van een WLABmh174 of 175 slaaprijtuig van DB in donkerblauwe TEN-livrei (met TEN-logo en rood DB-Keks), hoewel DB vanaf dat seizoen deze rijtuigen officieel niet meer ter beschikking stelde.Wie kan de inzet van een slaaprijtuig WLABmh in 1993 of 1994 bevestigen? Het kunnen niet de slaaprijtuigen van het zelfde type zijn die NS van DSB had overgenomen of gehuurd, want deze kwamen pas vanaf 1995 in dienst voor zover ik weet.Verder vraag ik me af of het rijtuigtype MU ook is geproduceerd in 1:100 lengteschaal. De Roco Bcmvh's zijn uitgevoerd in 1:100, vandaar dat ik me het liefst tot deze schaal beperk.Mocht er iemand duidelijkheid kunnen geven over de periode 1993 t/m 1995, dan hoor ik dat graag!Groeten, Geoffrey
Even een oud draadje afstoffen nu LS Models een setje van twee Bcm-rijtuigen voor de Alpen Expres heeft uitgebracht.Heeft iemand ondertussen een volledige samenstelling van deze trein kunnen reconstrueren?Ik wil dan wel een poging wagen dat te vertalen in model (1:87, juiste lengteschaal).mvg,Gert