Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47367 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #30 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:19:26 »
Dank u mannen!  ;)

Een stukkie railstaaf heb ik er al bij gehad, ben toch bang dat ik me ga storen dat een railstaaf geen H of I is, maar half H en half I.  :P
Wel korte stukken railstaaf voor afrastering, als in 't echt...

Ik gun mezelf wel iets dat een paar eurootjes kost, het blijft toch redelijk goedkoop allemaal, vanwege de zelfbouw.

Maar ik kan hiermee prima verder, bedankt nogmaals!  (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #31 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:29:18 »
Je begin van de brug ziet er strak uit, dat gaat alvast goed Huub!  (y) Of die dan in verhouding klopt kan ik niet beoordelen, maar zet er een trein op (een gele) maak een foto vanaf ongeveer hetzelfde standpunt als één van je eerst geplaatste foto's en je kunt het zelf beoordelen.
Nog ééntje; als je een brug bouwt, werk danvan binnen naar buiten. Vooral bij styreen, want het is knap frustrerend om bij het plaatsen van de laatste binnenste profielen, het één na de andere buitenste profiel te zien sneuvelen door je (altijd te dikke) vingers.
Zijn er trouwens geen bovenleidingmasten die nogal op die op je foto's lijken? Er zijn zoveel vakwerkmastjes in de handel dat dat toch wel te vinden zou moeten zijn.

Hoewel, ik heb ook zelf vakwerkmasten lopen solderen voor H0m..  :P
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #32 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:37:06 »
Masten
Bij een bovenleiding behoren ook masten en/of draagconstructies. Het karakter cq het tijdperk van de baan zal uitmaken welke portalen er gemaakt gaan worden. (tekening div portalen) De hieronder beschreven DIN-portalen zijn de meest voorkomende draagconstructies in Nederland. De in de tekst genoemde maten hebben betrekking op de schaal grote H0.
Een discussiepunt onder “kenners”is altijd weer de afmetingen van de palen, welk materiaal gebruik je en hoe bevestig je een en ander aan elkaar.  In model zijn de staanders van een DIN-portaal 2,5 x 2.5 mm. In verband met de stevigheid, de vervoerbaarheid en de gecompliceerde bouw van deze masten worden zij uit messing H-profiel van 3 x 3 mm gemaakt. Een DIN-portaal heeft als bovenbalk een los (eigenlijk zwevend) H-profiel dat aan weerszijden van de palen d.m.v. hoekijzers en een U-profiel zijn opgehangen. Er zijn ook DIN-portalen welke twee enkele U-balken hebben die over de hele lengte rug aan rug zijn gemonteerd zoals Sommerfeld deze aan de handel uitlevert. Op mijn baan zijn voor de dubbele bovenbalk van een meersporige overspanning U-balken van 2.5 x 1.5 mm. gebruikt. Dit geeft optisch een beter beeld en “kenners” hebben nu geen reden om commentaar te leveren dat een en ander te “dik”zou zijn! De maat die niet in de tekening vermeld staat is die van de bovenbalk op de vrije baan. Normaal ligt deze balk op 8120 mm boven BS maar op stations en emplacementen moet  hij op 7820 mm liggen. Voor model is gekozen voor 8135 mm daar dit het meest in de richting van de kant en klaar producten ligt. De rijdraad hangt gemiddeld 5300 mm boven de spoorstaaf.

1:1      HO mm   DIN profielen 1;1            HO
10250 mm    117.81   mm   H DIN 22   220 * 220 mm   = 2.52 * 2.52
972 mm      11.17 mm   H DIN 24   240 * 240 mm   = 2.75 * 2.75
1683 mm      19.34 mm   I  DIN 24   229 * 237 mm   = 2.63 * 2.72
772.5 mm   8.87 mm                HE 160 B   160 * 160 mm   =1.83 * 1.83
350 mm      4.02 mm                HE 220 A   211 * 217 mm   =2.42 * 2.49
2880 mm      32.75 mm   [ NP 16   160 *  065 mm   =1.83 * 0.74
4000 mm      45.97 mm   [ NP 10   100 * 50 mm   =1.14 * 0.57
800 mm      9.19 mm                [ NP 6.5   65 * 42 mm   =0.74 * 0.48
5500 mm      63.21 mm
5700 mm      65.51      HE 220 A   DIE 22      [ = U profiel
8600 mm      98.85      HE 160 B   DIN 16               [ = I profiel

DIN staat voor Deutsche Industrie Norm
DIE staat voor Differdange Economic ( De Luxemburgse fabriek die de palen vervaardigde)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #33 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:01:55 »
@Gert, dank je, ik ben inderdaad al met een pincet bezig om de profieltjes op z'n plaats te zetten, want met de vingers kan ik er niet meer bij. Maar het gaat lukken! De (grijze) profieltjes op maat snijden en dan plakken gaat alsnog een stuk makkelijker dan het op maat snijden uit vlakke plaat van alle 'witte' styreen-delen... het ergste heb ik dus al achter de rug.
Er zijn wel masten te koop, ook Franse, maar ik vind het nou eenmaal leuk om veel zelf te bouwen. Al wordt het wel lijmen, niet solderen...  ;)

@SK, ook dank je wel!  (y)
Hier kan ik zeker mee verder, al met al wordt het met deze hulp een stuk makkelijker kiezen.  (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #34 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:02:49 »
Omdat ik niet verder kan met de verticale hoekijzers, heb ik alle diagonale profielen alvast geplakt/al vastgeplakt.

Ik kan nu pas verder als het bestelde ABS binnen is. Het lijmen van de ABS-profielen op styreen gaat niet zonder slag of stoot. Het ABS bevat wel styreen, maar moet ik twee keer insmeren met lijm. Dan blijft het goed zitten.

Na ieder profieltje de brug op z'n kop leggen, driehoek erbij om te checken.
Na een paar profieltjes de brug weer op z'n kop met gewichten erop om hem recht te houden. Even laten rusten zo.

De brug is kaarsrecht, waarschijnlijk spanningvrij en kan het te verwachten gewicht makkelijk dragen. IJzersterke constructie!

... Of die dan in verhouding klopt kan ik niet beoordelen, maar zet er een trein op (een gele)  ...

Is nog in de maak, Gert! Maar met een stukje luxaflex, styreen en paint kan ik alvast wat contouren aangeven...


Ik ben tevreden over het formaat van de brug. Het komt goed.

Als het materiaal binnen is staat me dit nog te wachten:
Groen = strips in de opengewerkte I-balk,
rood = hoekijzer 4 keer,
roze = extra flens boven en onder,
blauw = plaat tegen de hoekijzers.

En dan nog heel veel klinknagels opbrengen...

Tijdens het wachten op het plastic, kan ik mooi verder met een eerste motorwagen, de sneeuwmachine, Z200 verder. Het onderstel van de TTloc behoeft alleen wat aanpassingen aan de draaistellen.

O ja, de rails! Ik heb nu code 100 rails voor zowel het stukje meterspoor als voor de stroomrail. Dit kan dus echt niet, ik ga railstaven bestellen in code 83 (2mm) voor het meterspoor en code 70 voor de stroomrail. De stroomrail kan ook van I-profiel styreen/ABS, daar ik er vanaf zie om hier echt stroom op te gaan zetten.
Het code 100 spoor komt wel op het emplacement als normaalspoor.
Dat ik geen bull-ant rails ga gebruiken, is een concessie waar ik over nagedacht heb.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:00:21 »
Top!!
Weer een prachtig smalspoorbaantje in de maak! De brug ziet er super uit, voor h0m zou je natuurlijk ook de onderstellen van Bemoloks kunnen gebruiken.. Soms wil er wel eens eentje voor een leuke prijs op ebay staan en de kap sloop je er toch af..
Mijn aandacht heb je, ga zo door!

Groet daan.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:02:02 »
Fraai!
Hoe ga je de klinknagels maken?
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:26:55 »
Bedankt!
Ik zal eens kijken naar Bemo H0m-modellen.

Klinknagels maak ik erop door een mengseltje van acrylaatkit en houtlijm door een injectiespuit met afgeslepen naald langs een liniaal stuk voor stuk erop te dippen.
Ik houd de INCH-streepjes op de liniaal aan, dan komen ze er op geloofwaardige manier op.
Deze methode doe ik liever dan doordrukken van klinknagels van onderaf, daar ga je het styreen toch wel erg mee kneuzen..
De moeilijkheid is wel om de stipjes even groot te krijgen, maar de mislukte kun je zo weer wegvegen en er een nieuwe opprikken.
De klinknagels komen er pas op na de primer, dan houden ze beter. De primer dient vooral om oneffenheden zichtbaar te maken en om lijmresten en oneffenheden harder te maken, zodat ze makkelijker weg te schuren zijn.
Na het klinknagelen kan er niet meer geschuurd worden.
Ik heb hier enige ervaring mee, ze blijven goed vastzitten en ogen ook wel aardig.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2010, 22:53:58 »
In een draadje van Floris Dilz over één van zijn spoor S modellen stond ook een goede tip voor klinknagels door ze in papier te drukken en dat met secondelijm op het styreen te plakken. Als de secondelijm uitgehard is, wordt het papier knoerthard en kun je bijvoorbeeld schetsplaten buiten de brug maken en later erop plakken.

Groet daan.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #39 Gepost op: 17 oktober 2010, 23:21:12 »
Ja, had ik gezien. Die methode zal ook wel een stuk sneller gaan, maar ik zie dat niet zo zitten. Beetje eigenwijs wellicht, maar ik doe het wel op mijn eigen maniertje.  :)
Hoewel ik eigenlijk best eens een stukje zou kunnen proberen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #40 Gepost op: 28 november 2010, 22:16:47 »
Citaat
Waarschuwing: er zijn al zo'n 30 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

En al bijna twee maanden moeten wachten nadat ik profielen bijbesteld heb.
De shop heeft mij 'destijds' wel gebeld dat het enkele weken kon gaan duren...
Zodat ik de brug nog niet heb af kunnen bouwen. Ik haat het om de boel dan te moeten opruimen om iets anders te gaan doen.
Wat? De brughoofden uitlijnen en hun definitieve plaats geven op het segment.



En kan ik met de bouw van de omgeving verder.

Daarbij heb ik me opgegeven voor een diorama voor Eurospoor 2011. 'Ligne de Cerdagne' wordt een stukje dat aansluit op deze baan. Tussen Villefranche en het station op het diorama komen later de twee beroemdste bruggen: Pont Gisclard en Pont Séjourné.

Hiermee ben ik dus eerst bezig, tot deze gereed is voor Eurospoor. Het rollend materieel moet ik nog bouwen, maar dit is een goeie stok achter de deur om echt wat in elkaar te gaan zetten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #41 Gepost op: 28 november 2010, 23:09:18 »
ff voor de goede orde: het papier lijm ik met en beetje hobbylijm zoals velpon op het plastic en daarna sijpel ik het papier vol met secondelijm. Alles met secondelijm doen wordt een drama. enne... eigenwijs zijn is prima, als je methode maar werkt.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #42 Gepost op: 28 november 2010, 23:22:24 »
Nou vooruit, ik ga een stukkie papier klinknagelen: wat voor papier(soort) moet ik nemen?
Je drukt dus eerst de klinknagels in het papier, lijmt het dan met hobbylijm op het plastic, en dan insmeren met secondenlijm?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #43 Gepost op: 06 december 2010, 21:22:57 »
De profielen zijn binnen (y) en ik ben direct begonnen met het verder bouwen aan de brug.
De verticale hoek-profielen zitten er nu op.



Daartussen moeten nog strips komen, dat wordt het laatste priegel-werkje.
Om de 1e strips op hun plaats te krijgen en houden, heb ik een stuk of wat snack-houtjes op elkaar gelijmd. De strip snijd ik pas af als hij vast zit.



Binnen_zeer_kort (!) meer plaatjes van de vorderingen.
Ik wil dit ding eerst af hebben voor ik aan het diorama voor EU11 verder ga bouwen...
« Laatst bewerkt op: 06 december 2010, 21:25:08 door Huub van Ginhoven »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #44 Gepost op: 06 december 2010, 22:24:55 »
Nou vooruit, ik ga een stukkie papier klinknagelen: wat voor papier(soort) moet ik nemen?
Je drukt dus eerst de klinknagels in het papier, lijmt het dan met hobbylijm op het plastic, en dan insmeren met secondenlijm?

heel goed, gewoon zoals ik t opschreef. En papier is papier, niet moeilijker zoeken dan nodig, gewoon nikszeggend kantoorpapier dus. zuinig lijmen met hobbylijm, en dan insmeren/in laten vloeien met hele dunne secondelijm, zodat het papier verzadigd is maar er ook geen druppels op liggen oid. Daarna activator erop spuiten evt, maar als je t gewoon laat drogen gaat t ook goed.