Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Bouw van station Vlaardingen centrum in H0  (gelezen 50729 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re:Bouw van station Vlaardingen centrum in H0
« Reactie #105 Gepost op: 28 September 2010, 14:45:53 »
Update

Ben al een paar uur aan het schuiven met railsjes en bezig met het bekijken van tekeningen. Google earth is ook een heel handig hulpje. Hier en daar zal er wat gesmokkeld moeten worden om het station met bijbehorende sporen en een gedeelte van de omgeving na te kunnen bouwen.

Ik kan er niet echt mee zitten als er een kopspoortje wat minder lang wordt dan in werkelijkheid,dat het perron geen tien bakken lang wordt of dat ik een sein beetje op moet schuiven. Het gaat om de totale indruk van de baan. Iemand die de baan voor het eerst ziet moet het herkennen als Vlaardingen.

Het gaat mij om het plezier van het bouwen en rijden. Om dit station met de werkelijke perronlengte te kunnen bouwen heb je een kamer van ongeveer 6 meter nodig en de kamer die ik heb is nu  eenmaal maar 4.26.

Ik verwacht morgenmiddag de eerste foto's te kunnen plaatsen.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2010, 14:52:04 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 28 September 2010, 14:56:44 »
Wil je het station dan zo waarheidsgetrouw mogelijk weergeven , dus alle sporen aanwezig maar misschien korter? Niets op tegen, maar heb je wel eens gehoord van selective compression. Dit staat voor zeg maar de kunst van het weglaten. In essentie komt het erop neer dat je dat weglaat wat niet belangrijk is, maar dat het toch herkenbaar blijft , voor jou en ook voor iemand die bekend is met de stad/station.
Jeroen

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #107 Gepost op: 28 September 2010, 14:58:09 »
Hoi Ruud,

Hetzelfde wat jij nu in 'real-life' doet met railsjes, had ik zondagavond al in Anyrail gedaan... Heb toen besloten maar niets te posten...

Ik hoop dat je met het schuiven van echte rails  ( en vooral de wissels ) meer succes hebt  :D

Grtzz en suc6, ben benieuwd naar de eerste foto's.

Karst

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 28 September 2010, 15:07:36 »
Voordeel van Vlaardingen is natuurlijk wel dat er hoofdzakelijk korte treinen rijden (reden). Dus met lengte valt het nodige te "smokkelen" zonder aan geloofwaardigheid te verliezen.
No dress rehearsel, this is our life.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 28 September 2010, 15:23:31 »
Hallo Marc,

Behalve het noodzakelijke smokkelen met de lengte van het perron moet ik ook kunstgrepen uithalen met de overweg ( komt in de bochtsporen te liggen )

En ook beetje smokkelen met de omgeving die achter het station komt te liggen,  en alles tussen huizenrij en perron is wat smaller; grasstroken, stoepen rijbanen parkeerplaatsen.

Je had me bezig moeten zien met het spoor, je had krom gelegen van het lachen. stukje naar links, korter railtje tussen wissel en bocht, beetje naar voren weer rails aanpassen, nog een stukje naar voren, lange wissels eruit en normale wissels er in......en dan ben je een paar uur verder.

Maar ik hoop dat het eindresultaat al het passen en meten meer dan waard wordt.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 28 September 2010, 15:29:19 »
Welk tijdvak (periode) bouw je?
No dress rehearsel, this is our life.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 28 September 2010, 15:39:36 »
@  Marc,

Ik wil jaren 90 treinen laten rijden tot aan nu toe. Ik ga dus geen OV poortjes plaatsen ( hiervoor is het perron ook smaller gemaakt ) Ik wil dus een mix maken van vroeger en nu. Ik vind het leuk om het gedeelte met de rangeer/opstelsporen te maken zoals het er nu bij ligt. Dus flink veel onkruid en graffiti op het half vergane huisje van de weegbrug. Dus kan details dan nabouwen van foto's van twee dagen geleden.

Het kan dus straks zijn dat er een 2400 met goederenwagens aan het rangeren is terwijl er een vrachtauto op de losweg staat die gebouwd is nadat de 2400 loc's verdwenen zijn. Ik ga dus bewust niet kijken of alle auto's en treinen bij elkaar passen.

Kort samen gevat; gele treinen op station net voor de OV poortjes en auto's alles wat ik leuk vind.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 28 September 2010, 15:52:37 »
@ Karst en Clarkson blues,

Ik ken de trucjes om weg te laten wat niet belangrijk is. De gebouwen op het perron ( voormalig loket en vroegere restauratie ) moeten gedetailleerd nagebouwd worden net als de overige gebouwtjes op het rangeerterrein. De gebouwen op de parallelweg achter het station worden foto's of voorgevels. Ik vind het wel leuk om geparkeerde auto's en het verkeer op de parallelweg na te bootsen omdat ik alleen treinen te saai vind.

Heb wel zin om me straks helemaal uit te kunnen leven met het groen dat overal rond het station aanwezig is.

Zodra het kan komen de eerste foto's. En telkens als er weer wat bijgebouwd is zal ik daar ook foto's van plaatsen.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 28 September 2010, 17:41:44 »
Even een test om te zien of de plaatjes uploader werkt.

Uiteraard een foto van Vlaardingen centrum met een gedeelte van de wildernis die er langzaam aan onstaan is.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 29 September 2010, 14:04:49 »
update

De nieuwe plaat in de hoek van de baan is klaar ( vastgeschroefd, ondertafel aangepast, in de grondverf gezet als bescherming tegen de water-houtlijm methode en de schroeven zijn afgeplakt met stukjes plakband zodat er geen houtlijm in de kopjes van de schroeven kan komen.

Dus vandaag kan ik beginnen met het perron maken en de eerste sporen leggen.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 29 September 2010, 16:32:09 »
update

De eerste sporen even op proef uitgelegd. Zometeen kurk halen en dan kan ik beginnen om de sporen vast te leggen.

Hier de eerste foto van het nieuw aangebouwde gedeelte van de baan en de sporen die er los opliggen.

Groeten Ruud B.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 29 September 2010, 16:52:34 »
Worden dat allemaal doodlopende opstelsporen op de voorgrond?

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 29 September 2010, 17:34:45 »
@ Overlord,

Ja, de sporen die je op de foto ziet als doodlopende sporen zijn in het echt ook doodlopend.

Hier een foto van Google earth waarop je kunt zien hoe de sporen aan deze kant van het station in het echt lopen.

Groeten Ruud B.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #118 Gepost op: 29 September 2010, 18:39:07 »
Hallo Ruud,

ja met mij gaat het goed, ben tegenwoordig dorpsgenoot van je want ik woon ook in Vlaardingen.
De wagens die je op de foto ziet zijn van de SNCF en worden of werden gehuurd door het vlaardingsebedrijf.
Ik blijf het volgen, ben heel benieuwd hoe je het stationsgebouw gaat bouwen.

Groeten,

Christoph

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 29 September 2010, 19:15:55 »
Hoi Cristoph,

Leuk dat je de bouw blijft volgen. En wat betreft de bouw van het stationsgebouw....tja dat is voor mij net zo spannend als voor iedereen die hier meeleest.....  :D

Groeten Ruud B.