Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Heris verwarmingswagen verbeteren  (gelezen 9633 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #30 Gepost op: 31 oktober 2010, 11:01:29 »
Gisteren de wagen van Eric ook mogen aanschouwen, tis wel een plaatje! :-*
Jammer dat ik er niet aan gedacht heb om mijn N spoor verwarmingswagen mee te nemen.
Die moet ook nog besmeurd worden...

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2021, 16:51:41 »
Even een heel dikke laag stof van dit draadje afblazen. I.v.m. problemen die ik kortgeleden had met het vast gaan zitten van de koppelingsbomen, heb ik mijn hele exemplaar uit elkaar gehaald, en (zoals bekend voor sommigen) er Symoba's onder geplakt.  Omdat ik de wagon nu toch helemaal open heb, vond ik het een leuk idee om er binnenverlichting in te maken. Om daar wat meer van te kunnen zien, dacht ik om het interieur wat lichter te maken. Ik twijfel nu heel erg. Zowel Len de Vries in RM 273 als Eric den Boer hebben het interieur groen gemaakt, maar in een ander draadje
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64237.msg3221560412#msg3221560412 zie ik een grijs interieur.

Wie o wie weet wat de oorspronkelijke kleuren van het interieur waren?


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2021, 17:55:54 »
Dit filmpje over een (gerestaureerde) DB verwarmingswagen kreeg ik een keer aangeleverd voor m'n topic.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87268.msg3222199440#msg3222199440

Als je goed kijkt zie je dat de binnenwanden ed. groen zijn.
Groeten,
Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2021, 19:38:26 »
Top, dank je wel! En zouden de wanden langs het looppad, buiten de stookruimte dus, waar de passagiers over konden lopen ook groen geweest zijn?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2021, 12:10:46 »




Ik heb ook zo'n wagen, maar het lijkt mij sterk dat er passagiers in dit voertuig werden toegelaten. Zie er ook niet zo de noodzaak van in daar het rijtuig altijd direct achter de lok gekoppeld werd, en als het nodig was deze gelijk met de lok omliep cq gedraaid werd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2021, 12:16:41 »
Die verwarmingswagen van de KPEV/Deutsche Reichsbahn werd ook weleens gebruikt bij lange treinen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2021, 12:19:39 »
De stoomverwarmingwagens liepen juist ook midden in de trein mee omdat bv. een BR 52 niet genoeg stoom kon leveren om een lange troepentrein van stoom voor d verwarming te voorzien. Deze wagens werden als booster ingezet. Er zit dan ook niet voor niets een doorlopend gangpad naast de stookruimte, hierdoor konden passagiers en personeel het rijtuig passeren.
Aannemelijk dat de wanden van het gangpad met hout zijn afgetimmerd, dus bruin zoals gebruikelijk in die dagen.
Hans, je kunt de wagen dus gaan herschilderen 8)
Groeten,
Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2021, 14:04:11 »
Inderdaad. Anders hadden ze dat looppad gewoon weg kunnen laten en de stookruimte groter kunnen maken.
Bruin lijkt mij wel logisch, en staat ook wel zo leuk achter de 4 ramen. Ik weet genoeg, dank!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2021, 17:25:50 »
Ik heb jaren geleden de wagen in Darmstad op de foto gezet, en deze was binnen ook nog gedeeltelijk licht geel geschilderd. Een beetje gelijk de kleur van berkentriplex.
Dit was wel een ex Oostduitse wagen in restauratie, waarbij de machine ruimte lichtgrijs werd geschilderd, en de ketel zwart.
Aan de gang waren ze nog niet begonnen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2021, 18:44:00 »
Mijn wagon wil ik echt in de TP3-kleurstelling maken, en ik kan me niet voorstellen dat ze toen al (begin jaren 50) met lichtgeel aan de gang gingen. Grijs in de stookruimte misschien wel, maar op basis van het filmpje van modelbahnwagen ga ik toch voor groen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #40 Gepost op: 22 juli 2021, 18:49:08 »
Ik dacht dat het hier om de Nederlandse variant ging? Volgens mijn gegeven liepen de warmestoven en hun gehuurde neven en nichten toch altijd direct achter de locomotief. Kan mij niet herinneren er ooit een op een andere plaats gezien te hebben!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2021, 09:41:26 »
Ik kan me ook niet herinneren andere foto's gezien te hebben dan dat een verwarmingsstoof in Nederland direct achter de loc staat. De Duitse stoof was echter wel ontworpen om dienst te kunnen doen in midden in een trein, vandaar de corridor die afgesloten is van de stookruimte. Voor Nederland kennelijk niet van belang, omdat het rijtuig achter de loc hing. Op foto's is ook wel te zien dat de vouwbalg richting de rijtuigen gewoon ingetrokken is! Heb je dus automatisch geen ongenode gasten meer in dat rijtuig.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #42 Gepost op: 23 juli 2021, 09:46:43 »
Foutje in mijn opmerking, de Duitse stoof had in die periode geen vouwbalg meer....
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #43 Gepost op: 23 juli 2021, 20:39:41 »
In de 60er jaren had de DB Heizwagen nog steeds vouwbalgen, zie https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/___BDW_DB/bdwDB/8xx-heizwagen/8xx-heizwagen.htm
Maar het kwam bij de DB wel vakervoor dat een wagen in het midden van de trein niet voorzien was van doorlopen. Bijvoorbeeld een stukgoedwagen of een pakwagen zonder zijgang.