Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 22:34:43
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: Heris verwarmingswagen verbeteren  (gelezen 10447 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #30 Gepost op: 31 October 2010, 11:01:29 »
Gisteren de wagen van Eric ook mogen aanschouwen, tis wel een plaatje! :-*
Jammer dat ik er niet aan gedacht heb om mijn N spoor verwarmingswagen mee te nemen.
Die moet ook nog besmeurd worden...

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #31 Gepost op: 21 July 2021, 16:51:41 »
Even een heel dikke laag stof van dit draadje afblazen. I.v.m. problemen die ik kortgeleden had met het vast gaan zitten van de koppelingsbomen, heb ik mijn hele exemplaar uit elkaar gehaald, en (zoals bekend voor sommigen) er Symoba's onder geplakt.  Omdat ik de wagon nu toch helemaal open heb, vond ik het een leuk idee om er binnenverlichting in te maken. Om daar wat meer van te kunnen zien, dacht ik om het interieur wat lichter te maken. Ik twijfel nu heel erg. Zowel Len de Vries in RM 273 als Eric den Boer hebben het interieur groen gemaakt, maar in een ander draadje
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64237.msg3221560412#msg3221560412 zie ik een grijs interieur.

Wie o wie weet wat de oorspronkelijke kleuren van het interieur waren?


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #32 Gepost op: 21 July 2021, 17:55:54 »
Dit filmpje over een (gerestaureerde) DB verwarmingswagen kreeg ik een keer aangeleverd voor m'n topic.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87268.msg3222199440#msg3222199440

Als je goed kijkt zie je dat de binnenwanden ed. groen zijn.
Groeten,
Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #33 Gepost op: 21 July 2021, 19:38:26 »
Top, dank je wel! En zouden de wanden langs het looppad, buiten de stookruimte dus, waar de passagiers over konden lopen ook groen geweest zijn?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2021, 12:10:46 »




Ik heb ook zo'n wagen, maar het lijkt mij sterk dat er passagiers in dit voertuig werden toegelaten. Zie er ook niet zo de noodzaak van in daar het rijtuig altijd direct achter de lok gekoppeld werd, en als het nodig was deze gelijk met de lok omliep cq gedraaid werd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2021, 12:16:41 »
Die verwarmingswagen van de KPEV/Deutsche Reichsbahn werd ook weleens gebruikt bij lange treinen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2021, 12:19:39 »
De stoomverwarmingwagens liepen juist ook midden in de trein mee omdat bv. een BR 52 niet genoeg stoom kon leveren om een lange troepentrein van stoom voor d verwarming te voorzien. Deze wagens werden als booster ingezet. Er zit dan ook niet voor niets een doorlopend gangpad naast de stookruimte, hierdoor konden passagiers en personeel het rijtuig passeren.
Aannemelijk dat de wanden van het gangpad met hout zijn afgetimmerd, dus bruin zoals gebruikelijk in die dagen.
Hans, je kunt de wagen dus gaan herschilderen 8)
Groeten,
Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #37 Gepost op: 22 July 2021, 14:04:11 »
Inderdaad. Anders hadden ze dat looppad gewoon weg kunnen laten en de stookruimte groter kunnen maken.
Bruin lijkt mij wel logisch, en staat ook wel zo leuk achter de 4 ramen. Ik weet genoeg, dank!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #38 Gepost op: 22 July 2021, 17:25:50 »
Ik heb jaren geleden de wagen in Darmstad op de foto gezet, en deze was binnen ook nog gedeeltelijk licht geel geschilderd. Een beetje gelijk de kleur van berkentriplex.
Dit was wel een ex Oostduitse wagen in restauratie, waarbij de machine ruimte lichtgrijs werd geschilderd, en de ketel zwart.
Aan de gang waren ze nog niet begonnen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #39 Gepost op: 22 July 2021, 18:44:00 »
Mijn wagon wil ik echt in de TP3-kleurstelling maken, en ik kan me niet voorstellen dat ze toen al (begin jaren 50) met lichtgeel aan de gang gingen. Grijs in de stookruimte misschien wel, maar op basis van het filmpje van modelbahnwagen ga ik toch voor groen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Verbeteren van de verwarmingswagen van heris
« Reactie #40 Gepost op: 22 July 2021, 18:49:08 »
Ik dacht dat het hier om de Nederlandse variant ging? Volgens mijn gegeven liepen de warmestoven en hun gehuurde neven en nichten toch altijd direct achter de locomotief. Kan mij niet herinneren er ooit een op een andere plaats gezien te hebben!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #41 Gepost op: 23 July 2021, 09:41:26 »
Ik kan me ook niet herinneren andere foto's gezien te hebben dan dat een verwarmingsstoof in Nederland direct achter de loc staat. De Duitse stoof was echter wel ontworpen om dienst te kunnen doen in midden in een trein, vandaar de corridor die afgesloten is van de stookruimte. Voor Nederland kennelijk niet van belang, omdat het rijtuig achter de loc hing. Op foto's is ook wel te zien dat de vouwbalg richting de rijtuigen gewoon ingetrokken is! Heb je dus automatisch geen ongenode gasten meer in dat rijtuig.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #42 Gepost op: 23 July 2021, 09:46:43 »
Foutje in mijn opmerking, de Duitse stoof had in die periode geen vouwbalg meer....
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Heris verwarmingswagen verbeteren
« Reactie #43 Gepost op: 23 July 2021, 20:39:41 »
In de 60er jaren had de DB Heizwagen nog steeds vouwbalgen, zie https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/___BDW_DB/bdwDB/8xx-heizwagen/8xx-heizwagen.htm
Maar het kwam bij de DB wel vakervoor dat een wagen in het midden van de trein niet voorzien was van doorlopen. Bijvoorbeeld een stukgoedwagen of een pakwagen zonder zijgang.