Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:39:00
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Klompentrein door sneek
Vandaag om 10:01:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19

Auteur Topic: Sound: decoder zonder verdere functies  (gelezen 3005 keer)

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
Sound: decoder zonder verdere functies
« Gepost op: 26 August 2010, 14:43:13 »
Even uitleggen:

Ik vraag me af of je een sounddecoder in een dummylok kunt zetten om daar rijgeluiden mee te genereren.

Casus:

Twee (van oorsprong analoge) Roco-krokodillen (een groene en een bruine) zijn aan elkaar gekoppeld. De voorste lok heb ik omgebouwd naar digitaal. Dit was een best lastig klusje maar deze lok loopt prima. Helaas heb ik geen geluid in de lok en ik heb ook niet de ruimte om een loksound decoder (te groot) noch een speaker in te bouwen.

De tweede krokodil heb ik ontdaan van de aandrijving (motor en wormwielen).

Aan elkaar gekoppeld draait dit koppel mooie rondjes.

Maar nu wil ik nog geluid!

opties:

Ik kan natuurlijk de decoder en speaker in de 'volg-krokodil' inbouwen (zonder motor is daar ruimte genoeg) en dan via een stroomvoerende koppeling de stroom voor de motor en koplampen naar de voorste lok brengen. Dan moet ik dus vier draden via de koppeling 'doorvoeren'. Door de spitse snuiten van deze rollende reptielen is het doorvoeren van al deze extra draden erg lastig.

De tweede optie lijkt duurder (maar is dat per saldo niet) en lijkt mij makkelijker: ik laat de voorste lok voor wat ie is: voorzien van een normale dcc decoder rijdt ie braaf zijn rondjes.
De tweede lok, aangehaakt aan de eerste, heeft geen aandrijving maar alleen een loksound decoder en speaker. Tevens kan ik dan nog optioneel een achterlichtje laten branden.
Vraag: werkt een loksound decoder ook zonder dat een motor wordt aangedreven? Of moet ik een weerstandje inbouwen die een motor vervangt?

Maarten
Herintreder sinds 2010

GW

• Offline Offline
Re:Sound: decoder zonder verdere functies
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2010, 16:32:41 »
Intuïtief zeg ik: dat ding wordt digitaal aangestuurd, met snelheidsstappen, en daar reageert het sound gedeelte ook op. Dat zou dus geen verschil mogen maken.

Maar wat let je om het te testen? Soldeer voorzichtig een van de motor draden los en jaag hem op toeren met het geluid aan!

Gerard

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2010, 16:37:29 »
Intuïtief zeg ik: dat ding wordt digitaal aangestuurd, met snelheidsstappen, en daar reageert het sound gedeelte ook op. Dat zou dus geen verschil mogen maken.

Maar wat let je om het te testen? Soldeer voorzichtig een van de motor draden los en jaag hem op toeren met het geluid aan!

Gerard

Dat denk ik ook. In feite zijn de grijze en de oranje draad niets anders dan een veredelde "functieuitgang". Je hoeft die dus niet per se te gebruiken/aan te sluiten.

Marco

GW

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2010, 16:40:22 »
Nou.... Ik bedacht me nog wat. Om hem te kunnen programmeren (of in elk geval om daar terugkoppeling van te krijgen moet je wellicht wel iets regelen). Hoe groot die weerstand dan precies moet zijn weet ik niet. 180 Ohm ?

Laten we even zoeken...

Gerard

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2010, 17:00:09 »
En het is geen optie om de aandrijving er wel in te laten zitten, maar dan slechts aan één kant? Dan heb je aan de andere kant ruimte voor de decoder (hoop ik), en heb je gelijk het motor-probleem opgelost.

Succes, gr,

Bert

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2010, 17:18:48 »
Interessante gedachte om de sounddecoder in een dummy te bouwen.

Ik zit me af te vragen of de sound-decoder wel goed functioneert. Krijgt die sounddecoder niet een terugkoppeling zoals ook gebruikt wordt voor de cruise-control?

Wat Gerard zegt over die weerstand klopt, de exacte waarde heb ik hier nu ook niet bij de hand.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2010, 17:23:01 »
Ik kreeg een mail van Sander Dam, met wiens goedkeuring ik zijn licht op dit probleempje laat schijnen:

"Gerard, volgens mij gaat jouw plan niet werken. Om een decoder te kunnen programmeren volstaat soms een weerstandje, maar een decoder gebruiken zonder motor gaat niet. Daarvoor heb je echt een functie-decoder nodig, dus zonder motor-uitgang.

Een gewone decoder heeft een motor-regeling. Eenvoudig gezegd stuurt de decoder een poosje stroom naar de motor en stopt dan. De decoder meet nu de "terug-spanning" van de motor om het toerental en rijrichting te meten. Vervolgens weet de decoder het toerental en kan weer een poosje stroom sturen, opnieuw meten, enzovoort. Het "poosje" moet je wel zien als een hele korte tijd, een paar duizend keer per seconde wordt er gemeten.

In jouw geval mis je de terugkoppeling van de motor en zal de decoder niet goed functioneren. Iedere "beleving" van toerental ontbreekt en de decoder stuurt steeds meer stroom naar de ontbrekende motor. Afhankelijk van merk en type zal de decoder zichzelf uitschakelen.

Realiseer wel dat het werkelijke verhaal complexer is en ook nog een hele reeks CV-instellingen hierop invloed kunnen hebben.
"

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2010, 17:23:41 »
Hij werkt gewoon zonder motor hoor :).... ik heb een ESU destijds gewoon als sound-only gebruikt aangesloten op een aparte hifi versterker. Op DCC dan wel te verstaan. Zonder DCC op analoog weet ik het niet, maar zou gewoon moeten werken.

Programmeren kan ook met een losse motor er aan. Zonder gaat anders de programmering niet lukken.

EDIT ik ben het dan ook niet met bovenstaande bericht eens ;)

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2010, 17:26:22 »

In dat geval weet ik het natuurlijk ook niet... Ik blijf dan bij mijn oorspronkelijke suggestie, zie hierboven.

En laat het ons vooral weten, met alle details er bij !!!

Gerard

maartens

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2010, 17:33:34 »
Juist ja, we gaan dit dus gewoon proberen! Het betreft DCC gebruik.

Voor het programmeren moet er dus even een motor aangekoppeld worden. Of anders: ik programmeer de loksound in een andere lok en plaats hem dan in mijn dummy.

In het ergste geval schakelt de decoder zich uit.... of blaast ie zich op??

De krokodil heeft van die platte neuzen dat ik daar geen decoder of speaker in krijg. De enige plaats is in plaats van de motor.

Dit weekend krijg ik de loksound binnen en kan ik het proberen. Wellicht heb ik maandag € 100,-- opgeblazen.....

M.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 17:37:40 door maartens »
Herintreder sinds 2010

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2010, 17:35:15 »
Door de interne beveiliging zal hij, als er al wat gebeurt, vermoedelijk gewoon afschakelen.

Overigens: afhankelijk van je leverancier kun je een ESU decoder gewoon terugbrengen hoor. Men verkoopt die dingen los, dus zijn ze bedoeld voor inbouw door amateurs (wij). Als er dan iets niet goed gaat, valt dat mits nieuw genoeg, onder de garantie. Dat zegt althans mijn leverancier (recente ervaring).

Gerard
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 17:37:06 door Gerard Wassink »

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2010, 17:36:32 »
Speaker in de dummy en een twee polig stekkertje (koppeling) tussen motor unit en dummy.
is een ruimte oplossing

en als je een esu zonder motor aansluit, moet je de last compensatie uitzetten
cv 124  emk uitzetten
cv 49 last regeling deactiveren.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 17:40:57 door lucy »

maartens

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2010, 17:42:48 »
De decoder van Loksound is te groot (eigenlijk te dik) om hem bij de motor te plaatsen. Anders is dit inderdaad een goede oplossing geweest.

Ik kan natuurlijk de forse Roco motor vervangen door een kleiner Machima geval die ik nog heb liggen. Die is minder hoog en krijg ik meer ruimte voor de decoder in het machinistenhuis!
Dan hoef ik maar twee draden door de neuzen en via de koppeling te voeren.
Hmmm, de draden door de neuzen en dan via de koopeling naar de dummy en dan weer door de andere neus naar het machinistenhuis zal niet gaan zonder boor- zaag en freeswerk.... Dan beschadig ik de lok. Tot nu toe zijn beide loks weer helemaal orgineel terug te bouwen.

Nee, ik ga dus voor de loksound decoder + speaker in de dummy. Tenzij iemand me tegenhoudt natuurlijk! Misschien kan ik in Houten nog een loksoundje scoren.

(wat een hobby)
« Laatst bewerkt op: 26 August 2010, 17:44:34 door maartens »
Herintreder sinds 2010

GW

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2010, 17:44:48 »
(wat een hobby)

Ja, geweldig niet? Hou ons op de hoogte (in Pimp my Loc of zo)...

Succes!

Gerard

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2010, 18:32:28 »
Een loksound functioneert prima zonder een motor. Ik ben in bezit van een 218 met een defecte ESU loksound decoder.
De decoder wil maar 1 kant op rijden, de andere kant op gaat wel het geluid 'er vandoor' maar de lok blijft staan. Ik heb dit opgelost door er een tweede normale decoder bij in te zetten (een Lenz in dit geval). Aan de geluidsdecoder hangt nu alleen nog een speaker. De rest van de lok wordt aangestuurd door de Lenz decoder. Werkt al jaren prima!

Dan een dubbeltractie.
Ik ben in bezit van een dubbeltractie reeks 77 van Mehano. Ook hier heb ik uit 1 lok de motor gehaald. deze is nu dus een dummie. In de lok met motor zit een ESU geluidsdecoder met speaker, in de dummy alleen een speaker en een functiedecoder. De speaker in de dummy lok is dmv een vierpolige koppeling van Roco (2 contacten voor sound, 2 voor railspanning) rechtstreeks aan de LokSound gekoppelt. Er zitten nu dus 2 speakers aan 1 decoder. Door het volume van de LokSound wat naar beneden bij te stellen heb je geen last van oververhitting of het opblazen van je decoder.

Alex