Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Spelregels 'Raadplaatje'  (gelezen 52334 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:00:02 »
N.a.v. de door Henk vandaag goed gevonden, maar niet juist benoemde locatie, hierbij het dringende verzoek om geen links te plaatsen maar je oplossing gewoon te benoemen.

De vraagplaatser moet anders telkens allerlei links (die ook niet altijd werken) gaan volgen. Dat is niet doenlijk.
Dus heel graag gewoon je oplossing noemen in het draadje zelf.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2010, 12:16:16 door Gert van den Heuvel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:44:35 »
Even over nagedacht, maar het druist volgens mij een beetje tegen de bedoeling van het spel in.

De bedoeling is een locatie te vinden en daarvan het bewijs te leveren. Als een genoemde naam niet nauwkeurig genoeg is, dan is dat jammer maar helaas. Maar een werkende link naar een kaartje/satellietfoto van de exacte locatie zou toch genoeg moeten zijn. Het praktische probleem met het openen van linkjes ontgaat me eigenlijk. Het hele internet is daarop gebaseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:53:38 »
Ik vind dat het om de naam van de locatie gaat. Nadere informatie (linkjes, vergelijkingsfoto's etc) zijn leuk, sterk gewenst, maar leiden niet tot score.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe de kat dit ziet.

Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2010, 13:08:16 »
Als een genoemde naam niet nauwkeurig genoeg is, dan is dat jammer maar helaas.

En dat is exact wat er gebeurde! Jouw eerste genoemde oplossing (gisteren al) was fout.
Jouw tweede genoemde oplossing was wel de stad waarin de locatie zich bevond, maar was fout.
Vervolgens gaf Edgar duidelijk aan dat de juiste oplossing nog niet was genoemd.
Vervolgens was er een goochemerd die Edgar's opmerking meteen goed interpreteerde en opzoek ging naar de juiste naam van de locatie.
De rest is geschiedenis.

Om nu te voorkomen dat genoemde oplossingen en linkjes door elkaar gaan lopen, is het juist verstandig om alleen met genoemde oplossingen te werken. Dan kan er geen enkele onduidelijkheid ontstaan. Genoemde oplossingen kan iedereen die het draadje volgt direct zien. Linkjes moeten eerste weer geopend worden en zijn dus niet in een oogopslag controleerbaar. Moeten we dus niet doen.

Nogmaals Henk, aan jou alle eer om de juiste locatie gespot te hebben (dat gaf ik overigens ook direct al aan), maar je had wel de juiste locatie, maar niet de naam van die locatie.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2010, 13:36:56 »
Maar daar gaat het me al lang niet meer om Gert.

Ik moet mezelf corrigeren. Tot nu toe was de bedoeling dat er een plaatje met een vraag werd geplaatst. De plaatser mocht zelf weten welke vraag. Hoefde helemaal niet over de locatie te gaan, laat staan dat vast stond hoe de vraag moest worden beantwoord. Die vrijheid moeten we toch maar behouden vind ik.
Als Edgar dus de locatie benoemd wil hebben, dan kan hij dat vragen.

Voor zover ik de p in had, had dat te maken met het idee dat de vaste bewoners van dat draadje voortdurend informeel de regels aanpassen. In dit geval dus de eerder niet hier opgenomen regel dat een linkje naar een opname van de exacte locatie niet genoeg is en dat het per se de naam moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2010, 14:41:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2010, 14:40:31 »
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zou het liever het fine-tunen van de spelregels noemen. Duurde ook even voordat ik doordat had hoe het allemaal werkt. Zo lang doe ik immers nog niet mee. Ik ben er van overtuigd dat dat fine-tunen van de spelregels gebeurt met de beste bedoelingen en beslist niet met het idee nieuwkomers dwars te zitten of te ontmoedigen.

Wat ik me wel afvraag: waarom noemde jij eerst wel steeds de naam van de locaties en kwam je toen ineens met een linkje? In dat linkje was de juiste naam immers niet te zien. Het was 'slechts' de juiste locatie. Ik vermoed dat je met die link nog eens de locatie de je had gevonden duidelijk wilde maken. Edgar het echter niet gezegd dat die fout was! Hij schreef alleen maar dat het juiste antwoord nog niet gegeven was.

Enfin, laten we nu heel duidelijk afspreken dat je het antwoord op de vraag (of dit nu een locatie is of iets anders) nadrukkelijk noemt. Aan vragenstellers het nadrukkelijke verzoek hun vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2010, 14:45:32 »
De casus zelf is niet meer zo interessant, maar ik had dus de locatie gevonden en de stad genoemd. Dat was niet nauwkeurig genoeg voor Edgar en toen heb ik dat linkje geplaatst waarop de locatie exact te zien was. Nauwkeuriger kan niet en pas daarna liet Edgar weten dat hij een exactere 'naam' bedoelde. Toen had jij al geantwoord.
Edgar had in eerste instantie niet eens de moeite genomen een vraag bij het plaatje te stellen. Mijn conclusie is vooral dat er een verantwoordelijkheid bij de plaatser ligt om een heldere vraag te stellen.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2010, 14:51:21 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2010, 14:53:11 »
Met dat laatste ben ik het eens en ik denk Edgar zelf ook wel. Vandaar dat ik dat in mijn bericht boven het jouwe al genoemd had. Nogmaals hartelijk dank voor het voorwerk!  ;D

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2010, 15:00:35 »
Enfin, laten we nu heel duidelijk afspreken dat je het antwoord op de vraag (of dit nu een locatie is of iets anders) nadrukkelijk noemt.


Nee, als er naar een locatie wordt gevraagd kan een foto of een kaartje ook, als het maar geen link betreft. Pas als er expliciet naar een naam wordt gevraagd, is alleen een naam goed.

Overigens en overigens, als je het beruchte linkje opent en je maakt er een kaartje van staat er keurig Bofors. Jullie hebben werkelijk alle trucs uit de kast gehaald om een buitenstaander niet te laten winnen. ;D
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2010, 15:02:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #39 Gepost op: 21 januari 2012, 18:07:58 »
Ik zou eigenlijk wel eens een compleet en actueel overzicht van de regels willen zien.
Daarin verwacht ik dan expliciet WIE bepaalt of het geraden is, de plaatser van het plaatje of de modderclub (a.k.a. de moderatoren  ;D ) op basis van hun interpretatie van de vraagstelling van de plaatser.
Ik vind het namelijk discutabel dat een moderator een eenmaal gegeven oordeel "herroept".

Gert1

  • Gast
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2012, 18:11:48 »
Regel 1: De scheids heeft altijd gelijk!
Regel 2: De scheids is omkoopbaar.  ;)
Regel 3: In alle gevallen waarin niet voorzien is beslist de scheids naar eigen inzicht.  :P

Zoiets?    ;D ;D ;D

Kom op jongens, het is maar een spelletje. En als er mensen zijn die het allemaal bloedserieus willen nemen dat stel ik mijn functie graag ter beschikking.

mvg,
Gert

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2012, 18:28:52 »
Daar had je toch zelf al eens een reactie op gegeven? Beetje scherp blijven ;)
Maar elk spelletje heeft SPELregels en het kan maar duidelijk wezen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #42 Gepost op: 07 juni 2013, 22:07:44 »
Hallo allen,

Op verzoek van een (groot)gebruiker van het Raadplaatje spelletje, is er een regel (richtlijn) bijgekomen:

- Van internet geleende plaatjes zijn niet toegestaan. De Stichting Beneluxspoor.net heeft in haar regels staan dat deze wegens mogelijke problemen met auteursrechten niet mogen worden gebruikt. Daarnaast zijn dergelijke plaatjes tegenwoordig via Google Magic veel te makkelijk te achterhalen. Plaats daarom bij voorkeur eigen foto's of foto's van iemand anders als je daarvoor toestemming hebt. Maar dus nimmer foto's die elders al op internet staan. In het geval iemand toch een van internet geleende foto plaatst, dan gaat de beurt over naar degene die dit als eerste aantoont. Die persoon mag dan vervolgens een nieuw plaatje plaatsen.  Uiteraard zonder bijschrijving van een sterretje.


Ik stel voor dat we het een maandje proberen (juni), en dat het zo blijft bestaan als het goed bevalt.

Have fun, gr,

Bert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2013, 14:55:47 »
Nieuwe voorstel regels  :-*

Bij deze rubriek gaat het erom te raden wat de plaatser vraagt met betrekking tot een foto, degene die dat geraden heeft mag de volgende foto plaatsen.De plaatser beoordeelt goed of fout. Het onderwerp van de foto heeft wel te maken met spoorse activiteiten.

Stel één vraag en stel die zo duidelijk mogelijk. Voorbeelden om aan te geven wat je bedoelt mag.

De winnaar (nadat dit door de plaatser is aangegeven) dient binnen 48 uur na goedkeuring een nieuwe raadplaat te plaatsen, anders mag een willekeurige deelnemer zijn raadplaat plaatsen. Vragen of je een plaatje mag plaatsen hoeft niet. Je plaatst er maar een.

De plaatser dient regelmatig (minstens 1 x in de 24 uur) in te loggen om aan te geven of het goed of fout is dan wel aanwijzingen te geven.
Als hij/zij daar niet toe in staat is dient hij/zij iemand aan te wijzen die dat voor hem/haar doet. Als de plaatser na 24 uur sinds zijn laatste login geen beoordeling geeft, vervalt het plaatje. Een willekeurig iemand mag dan een nieuw plaatje plaatsen. Ook hier: vragen of je een plaatje mag plaatsen hoeft niet. Je plaatst er maar een.

Je mag zo vaak achter elkaar raden als je wilt voordat de plaatser van de raadplaat gereageerd heeft, maar bij elke nieuwe suggestie wordt de vorige herroepen. De plaatser reageert daar niet op, ook al zit daar het juiste antwoord bij. Een andere rader mag dan jouw vervallen oplossing overnemen.

Het is toegestaan je beurt weg te geven als je gewonnen hebt. Je kunt dit doen volgens het molenaars-principe (wie het eerst komt, het eerst maalt) of er bepaalde voorwaarden aan stellen (bijvoorbeeld de eis dat er een trein op het plaatje moet staan of dat de plaatser nog maar een beperkt aantal keren gewonnen heeft o.i.d.
Als je je beurt hebt weggeven mag je niet raden naar het volgende plaatje, dat is onsportief. Ook hier: vragen of je een plaatje mag plaatsen hoeft niet. Je plaatst er maar een.

Plaats geen links naar een gevonden locatie, maar benoem de locatie. Je mag wel van je locatie een link maken naar googlemaps ter verduidelijking.

Van internet geleende plaatjes zijn niet toegestaan. De Stichting Beneluxspoor.net heeft in haar regels staan dat deze wegens mogelijke problemen met auteursrechten niet mogen worden gebruikt. Daarnaast zijn dergelijke plaatjes tegenwoordig via Google Magic veel te makkelijk te achterhalen. Plaats daarom bij voorkeur eigen foto's of foto's van iemand anders als je daarvoor toestemming hebt. Maar dus nimmer foto's die elders al op internet staan. In het geval iemand toch een van internet geleende foto plaatst, dan gaat de beurt over naar degene die dit als eerste aantoont. Die persoon mag dan vervolgens een nieuw plaatje plaatsen. Uiteraard zonder bijschrijving van een sterretje.   

Een soort bonusvraag is toegestaan. Maar levert geen ster op Je kunt wel een veer in je r**t krijgen daarvoor.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 15:53:04 door J J H S. Reden: aanvulling zie vet »
Jeroen

Ajean

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2013, 15:02:09 »
Citaat
Een soort bonusvraag is toegestaan. Maar levert geen ster op Je kunt wel een veer in je r**t krijgen daarvoor.

Dat zijn dan gelijk twee sterren
< = >