Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Spelregels 'Raadplaatje'  (gelezen 52338 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #45 Gepost op: 16 december 2013, 15:04:57 »
Dan win je een ster. En kun je als bonus een veer in je sterretje steken  ;D

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #46 Gepost op: 16 december 2013, 15:37:27 »
Citaat
Hou er rekening mee dat plaatjes van Internet via Google soms makkelijk gevonden kunnen worden.

Citaat
- Van internet geleende plaatjes zijn niet toegestaan. De Stichting Beneluxspoor.net heeft in haar regels staan dat deze wegens mogelijke problemen met auteursrechten niet mogen worden gebruikt. Daarnaast zijn dergelijke plaatjes tegenwoordig via Google Magic veel te makkelijk te achterhalen. Plaats daarom bij voorkeur eigen foto's of foto's van iemand anders als je daarvoor toestemming hebt. Maar dus nimmer foto's die elders al op internet staan. In het geval iemand toch een van internet geleende foto plaatst, dan gaat de beurt over naar degene die dit als eerste aantoont. Die persoon mag dan vervolgens een nieuw plaatje plaatsen.  Uiteraard zonder bijschrijving van een sterretje.

Waarom nemen veel mensen niet de moeite om voorgaande berichten eens door te lezen alvorens te reageren?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Gert1

  • Gast
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #47 Gepost op: 16 december 2013, 15:43:16 »
Hoi Jeroen,

Als ik het zo even lees, dan heb je feitelijk niets veranderd, alleen toegevoegd dat na 24 uur niet beoordelen het plaatje komt te vervallen?
M.a.w.: Dat is de enige toevoeging (en feitelijk bestendiging van wat nu al de praktijk is)?

Zo ja, dan lijkt me dat prima.

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #48 Gepost op: 16 december 2013, 15:47:40 »
Klopt Gert,

Er zijn wat dingen verduidelijkt en wat Sander noemt dat kan eigenlijk in een punt. Was al zo maar ik heb het per ongeluk uit elkaar getrokken.
De enige toevoeging is dus vervallen van je  plaatje als niet eens per 24 uur inlogt voor een beoordeling. En de veer in je r**t.

Te veel regels zijn  niet leuk, maar te weinig geeft ook maar onduidelijkheid.
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #49 Gepost op: 16 december 2013, 15:52:47 »
Nou, dan lijkt het me allemaal weer duidelijk. Ik zal Bert van Gelder vragen of hij in het eerste bericht van dit draadje wil toevoegen dat als je langer dan 24 uur geen beoordelingen plaatst je plaatje komt te vervallen en dat er dan een nieuw plaatje geplaatst mag worden volgens het molenaarsprincipe.

Wat mij betreft gaan we nu weer lekker verder spelen! :D

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #50 Gepost op: 16 december 2013, 15:53:28 »
Waarom nemen veel mensen niet de moeite om voorgaande berichten eens door te lezen alvorens te reageren?

mvg,
 Sander

aangepast Sander.
Jeroen

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #51 Gepost op: 17 december 2013, 22:02:38 »
Maar als dan het plaatje na 24 uur vervalt omdat de plaatser om wat voor reden dan ook niet heeft kunnen reageren, dan begrijp ik niet waarom een eventueel goed geraden antwoord binnen die 24 uur dan niet alsnog een sterretje oplevert.
Je kunt er als zoeker van de oplossing toch niks aan doen dat de plaatser van het plaatje niet reageert?
Het betekend alleen maar dat je je de blubber hebt zitten zoeken, het goede antwoord hebt gegeven maar geen beloning daarvoor krijgt.
Lijkt me niet helemaal eerlijk.

Het plaatsen van een nieuw plaatje volgens het molenaarsprincipe na die 24 uur vind ik dan weer wel een goed idee.
Wel jammer voor degene die, achteraf gezien, de goede oplossing heeft gevonden maar dat terzijde.

Respect trouwens hoe jullie het voor elkaar krijgen om te vinden waar de plaatjes zijn gemaakt.

Bert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #52 Gepost op: 11 januari 2014, 16:29:59 »
Dus na het gesteggel en het mijn !@%#$$# .

1 regel:
Bij deze rubriek gaat het erom te raden wat de plaatser vraagt met betrekking tot een foto, degene die dat geraden heeft mag de volgende foto plaatsen.De plaatser beoordeelt goed of fout. Het onderwerp van de foto heeft wel te maken met spoorse activiteiten.
Stel één vraag en stel die zo duidelijk mogelijk. Voorbeelden om aan te geven wat je bedoelt mag.

Voorwaarde:
Van internet geleende plaatjes zijn niet toegestaan. De Stichting Beneluxspoor.net heeft in haar regels staan dat deze wegens mogelijke problemen met auteursrechten niet mogen worden gebruikt. Daarnaast zijn dergelijke plaatjes tegenwoordig via Google Magic veel te makkelijk te achterhalen. Plaats daarom bij voorkeur eigen foto's of foto's van iemand anders als je daarvoor toestemming hebt. Maar dus nimmer foto's die elders al op internet staan. In het geval iemand toch een van internet geleende foto plaatst, dan gaat de beurt over naar degene die dit als eerste aantoont. Die persoon mag dan vervolgens een nieuw plaatje plaatsen. Uiteraard zonder bijschrijving van een sterretje.   

Alle het hetgeen hieronder geplaatste is om het spelverloop leuker te maken. Ik zie ze niet als regel. Wij als spelers houden je eraan en kunnen je dus terugfluiten bij niet.


De plaatser dient regelmatig (minstens 1 x in de 24 uur) in te loggen om aan te geven of het goed of fout is dan wel aanwijzingen te geven.
Als hij/zij daar niet toe in staat is dient hij/zij iemand aan te wijzen die dat voor hem/haar doet. Als de plaatser na 24 uur sinds zijn laatste login geen beoordeling geeft, vervalt het plaatje. Een willekeurig iemand mag dan een nieuw plaatje plaatsen. Ook hier: vragen of je een plaatje mag plaatsen hoeft niet. Je plaatst er maar een.

Je mag zo vaak achter elkaar raden als je wilt voordat de plaatser van de raadplaat gereageerd heeft, maar bij elke nieuwe suggestie wordt de vorige herroepen. De plaatser reageert daar niet op, ook al zit daar het juiste antwoord bij. Een andere rader mag dan jouw vervallen oplossing overnemen.

Het is toegestaan je beurt weg te geven als je gewonnen hebt. Je kunt dit doen volgens het molenaars-principe (wie het eerst komt, het eerst maalt) of er bepaalde voorwaarden aan stellen (bijvoorbeeld de eis dat er een trein op het plaatje moet staan of dat de plaatser nog maar een beperkt aantal keren gewonnen heeft o.i.d.
Als je je beurt hebt weggeven mag je niet raden naar het volgende plaatje, dat is onsportief. Ook hier: vragen of je een plaatje mag plaatsen hoeft niet. Je plaatst er maar een.

Plaats geen links naar een gevonden locatie, maar benoem de locatie. Je mag wel van je locatie een link maken naar googlemaps ter verduidelijking.

Een soort bonusvraag is toegestaan. Maar levert geen ster op Je kunt wel een veer in je r**t krijgen daarvoor, of een wit voetje.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 16:37:01 door J J H S. Reden: enige toevoegingen. »
Jeroen

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #53 Gepost op: 11 januari 2014, 17:36:23 »
In het geval iemand toch een van internet geleende foto plaatst, dan gaat de beurt over naar degene die dit als eerste aantoont.
Wat wordt er nou bedoeld met deze zin? In post #1 staat het ook, maar ik reactie #52 geciteerd. Degene die het plaatje raadt, hoeft niet per sé degene te zijn die aantoont dat het een van internet geleende foto is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #54 Gepost op: 11 januari 2014, 17:46:47 »
Zie ook #42. Vraag dit aan Bert, die heeft dit zo opgesteld (vermoedelijk met het bestuur, vermoedelijk hè)
Ik copieer het alleen maar.
Jeroen

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #55 Gepost op: 11 januari 2014, 17:48:41 »
Oké, Jeroen. Maar wij maken de regels en niet het bestuur die amper meespelen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #56 Gepost op: 11 januari 2014, 20:08:07 »
Nee, dit stukje is echt opgesteld door de moderators/bestuur en heeft te maken met auteursrecht. Dat is iets waar wij ons aan moeten houden, ook in dit spel.
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #57 Gepost op: 11 januari 2014, 20:37:56 »
Waar Maarten naar verwijst, heeft niks met auteursrecht te maken.
Auteursrecht zegt alleen dat je geen foto's mag publiceren waar je de rechten niet van bezit.
Aangezien dat al in de wet staat, hoef je dat niet ook nog eens in de regels te zetten.
Niets mis mee overigens om dat voor de duidelijkheid wel te doen, maar in essentie dus een overbodige regel.

Voor het overige zouden er wat mij betreft maar twee regels hoeven te zijn:
1. één plaatje tegelijk;
2. één vraag per plaatje.

Ongetwijfeld dat er dan wel eens discussies ontstaan, maar die kun je toch niet allemaal voor zijn met regels.
Een beroep op het gezonde verstand lijkt mij op zo'n moment veel doeltreffender.

En inderdaad, ik heb er niet bijgezet dat de winnaar een nieuw plaatje plaatst.
Bewust, ik zou gewoon standaard het molenaarsprincipe toepassen. Dan maakt iedereen evenveel kans op het plaatsen, wat hopelijk een positief effect heeft op de diversiteit van de plaatjes.
En voor wie bang is dat dan toch steeds dezelfde iets plaatst, ik kan uit ervaring melden dat het aantal als raadplaat geschikte plaatjes niet onuitputtelijk is.

Just my two cents.

Huub

jakop

  • Gast
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #58 Gepost op: 11 januari 2014, 21:11:03 »
Met alle respect, Huub, maar nu komt er bij mij een uitspraak van Wim Kan uit een oudejaarsconference boven:
'Als je het spel niet speelt, dien je je ook niet met de spelregels te bemoeien'   ;)
(al ging het toen om de Paus en zijn kijk op condoomgebruik)

In mijn boek doen jullie moeilijk om niets. Gewoon niet een foto gebruiken die al op internet staat.
Of die nu van je zelf is, met toestemming van je broer, met of zonder onderschrift waar het is, maakt totaal niet uit. Gewoon geen plaatje wat al op internet staat. Punt. Moeilijker is het niet.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2014, 19:56:31 door Jakop de Bruin. Reden: Tekst hersteld »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Spelregels 'Raadplaatje'
« Reactie #59 Gepost op: 11 januari 2014, 21:27:05 »
Jakop,

Ik ben naar mijn mening altijd vrij duidelijk geweest waarom ik nagenoeg gestopt ben met het raadplaatje. Hoofdreden de moderatie. En met stip op de tweede plaats de toegenomen regelzucht in dit draadje. Dus het lijkt me dat ik alleen al om die reden me wel degelijk met de spelregels mag bemoeien.

Huub