Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB  (gelezen 3369 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Gepost op: 20 August 2010, 11:06:19 »

De Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) ontvangt van de provincie Zeeland een bedrag van ruim 1 miljoen euro ten behoeve van de restauratie van het monumentale Tractiegebouw uit 1927. Dankzij deze subsidie is de SGB na een jarenlange zoektocht naar fondsen eindelijk in staat om het gebouw, dat in matige toestand verkeert, te restaureren.
De subsidie van de provincie komt voort uit de zogeheten matchingsregeling, waarbij de provincie een bedrag ontvangt van het Rijk  ten behoeve van de restauratie van monumenten. De provincie legt zelf een gelijk bedrag bij en zorgt voor de toekenning van de subsidies aan projecten die aan de criteria voldoen. Het doel van de regeling is, naast het restaureren van monumenten, het stimuleren van de economie. Het Tractiegebouw is het eerste project in Zeeland dat geld krijgt via deze regeling.
Naast de genoemde subsidie is ook subsidie aangevraagd bij het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling. Samen met een eigen bijdrage van de SGB in de vorm van menskracht, materiaal en materieel, komt het totale restauratiebudget uit op bijna 1,5 miljoen euro.
Het tractiegebouw werd in 1927 in gebruik genomen en diende als stalling en werkplaats voor het materieel dat ging rijden op de tegelijkertijd geopende Zuid-Bevelandse tramlijnen. Het depot werd al na enkele jaren gesloten, maar in de oorlog werd het voor korte tijd heropend. In latere jaren diende het gebouw en het omliggende terrein onder andere als huisvesting voor Van Gend en Loos en voor diverse kolenhandelaren. Sinds de oprichting van de SGB in 1971 is het gebouw stap voor stap in gebruik gekomen voor het onderhoud en de stalling van museummaterieel. In de loop van zijn bestaan heeft het gebouw geleden onder aanpassingen zoals het dichtmetselen van raampartijen en het dichtleggen van delen van de lichtstraten in het dak, maar ook onder verzakkende funderingen en betonrot in het originele prefab betonnen dak.
De restauratie gaat na de zomer reeds van start en moet eind 2011 zijn afgerond. Naast het oplossen van de bouwkundige problemen waar het gebouw mee kampt, zal het gebouw zoveel mogelijk in de historische staat worden teruggebracht. Het licht keert terug in het gebouw door het terugplaatsen van ontbrekende raampartijen en het in ere herstellen van de lichtstraten. Gevels en daken worden hersteld en de nevenruimtes krijgen zoveel mogelijk hun oorspronkelijke functie terug, zoals het kantoor van de chef, het badlokaal en het ketelhuis. Na de restauratie zullen deze nevenruimtes, alsmede de hal waar de stoomlocs staan gestald, worden opgesteld voor het publiek.

(bron: SGB)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2010, 13:01:04 »
da's goed nieuws, succes met de restauratie!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2010, 13:45:16 »
Geweldig project, misschien is na de restauratie tevens een museum-achtige functie mogelijk waardoor het gebouw z'n eigen onderhoud kan opbrengen.
RETROBAHN A.G.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2010, 13:54:44 »
Als SGB zijn we erg blij met de verkregen subsidie en voorbereidingen worden dan ook al aan allerlei kanten getroffen. Dat begint voornamelijk met ruimte maken voor de werkzaamheden. Om die reden is dan ook onze stoomlocomotief "Wittouck" tijdelijk verhuist naar onze collega's van de MBS







Zoals ook al in het stukje bovenaan dit topic te lezen is, is het de bedoeling dat de nevenruimten zoals onder andere het ketelhuis, het washok en het kantoor van de depotchef weer volledig in oude luister hersteld worden en deze ruimten, tezamen met de sporen 1 en 2 die het uiterlijk zullen krijgen van een historische locloods, voor het publiek toegankelijk worden. In deze hoedanigheid worden ze dus een belangrijk onderdeel van ons museumterrein. De andere sporen zullen functioneler ingericht worden zodat onderhoud e.d. daar zijn doorgang kan gaan vinden.

Groeten,

Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2010, 16:38:27 »

Ivm de opruiming van de loods zijn er twee stroomafnemers overkompleet.
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29242.0.html.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)