Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 21:59:23
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB  (gelezen 3390 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Gepost op: 20 August 2010, 11:06:19 »

De Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) ontvangt van de provincie Zeeland een bedrag van ruim 1 miljoen euro ten behoeve van de restauratie van het monumentale Tractiegebouw uit 1927. Dankzij deze subsidie is de SGB na een jarenlange zoektocht naar fondsen eindelijk in staat om het gebouw, dat in matige toestand verkeert, te restaureren.
De subsidie van de provincie komt voort uit de zogeheten matchingsregeling, waarbij de provincie een bedrag ontvangt van het Rijk  ten behoeve van de restauratie van monumenten. De provincie legt zelf een gelijk bedrag bij en zorgt voor de toekenning van de subsidies aan projecten die aan de criteria voldoen. Het doel van de regeling is, naast het restaureren van monumenten, het stimuleren van de economie. Het Tractiegebouw is het eerste project in Zeeland dat geld krijgt via deze regeling.
Naast de genoemde subsidie is ook subsidie aangevraagd bij het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling. Samen met een eigen bijdrage van de SGB in de vorm van menskracht, materiaal en materieel, komt het totale restauratiebudget uit op bijna 1,5 miljoen euro.
Het tractiegebouw werd in 1927 in gebruik genomen en diende als stalling en werkplaats voor het materieel dat ging rijden op de tegelijkertijd geopende Zuid-Bevelandse tramlijnen. Het depot werd al na enkele jaren gesloten, maar in de oorlog werd het voor korte tijd heropend. In latere jaren diende het gebouw en het omliggende terrein onder andere als huisvesting voor Van Gend en Loos en voor diverse kolenhandelaren. Sinds de oprichting van de SGB in 1971 is het gebouw stap voor stap in gebruik gekomen voor het onderhoud en de stalling van museummaterieel. In de loop van zijn bestaan heeft het gebouw geleden onder aanpassingen zoals het dichtmetselen van raampartijen en het dichtleggen van delen van de lichtstraten in het dak, maar ook onder verzakkende funderingen en betonrot in het originele prefab betonnen dak.
De restauratie gaat na de zomer reeds van start en moet eind 2011 zijn afgerond. Naast het oplossen van de bouwkundige problemen waar het gebouw mee kampt, zal het gebouw zoveel mogelijk in de historische staat worden teruggebracht. Het licht keert terug in het gebouw door het terugplaatsen van ontbrekende raampartijen en het in ere herstellen van de lichtstraten. Gevels en daken worden hersteld en de nevenruimtes krijgen zoveel mogelijk hun oorspronkelijke functie terug, zoals het kantoor van de chef, het badlokaal en het ketelhuis. Na de restauratie zullen deze nevenruimtes, alsmede de hal waar de stoomlocs staan gestald, worden opgesteld voor het publiek.

(bron: SGB)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2010, 13:01:04 »
da's goed nieuws, succes met de restauratie!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2010, 13:45:16 »
Geweldig project, misschien is na de restauratie tevens een museum-achtige functie mogelijk waardoor het gebouw z'n eigen onderhoud kan opbrengen.
RETROBAHN A.G.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2010, 13:54:44 »
Als SGB zijn we erg blij met de verkregen subsidie en voorbereidingen worden dan ook al aan allerlei kanten getroffen. Dat begint voornamelijk met ruimte maken voor de werkzaamheden. Om die reden is dan ook onze stoomlocomotief "Wittouck" tijdelijk verhuist naar onze collega's van de MBS







Zoals ook al in het stukje bovenaan dit topic te lezen is, is het de bedoeling dat de nevenruimten zoals onder andere het ketelhuis, het washok en het kantoor van de depotchef weer volledig in oude luister hersteld worden en deze ruimten, tezamen met de sporen 1 en 2 die het uiterlijk zullen krijgen van een historische locloods, voor het publiek toegankelijk worden. In deze hoedanigheid worden ze dus een belangrijk onderdeel van ons museumterrein. De andere sporen zullen functioneler ingericht worden zodat onderhoud e.d. daar zijn doorgang kan gaan vinden.

Groeten,

Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Ruim 1 miljoen euro subsidie voor restauratie Tractiegebouw SGB
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2010, 16:38:27 »

Ivm de opruiming van de loods zijn er twee stroomafnemers overkompleet.
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29242.0.html.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)