Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:43:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:41
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07

Auteur Topic: Tams GBM-1  (gelezen 4162 keer)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re:Tams GBM-1
« Reactie #15 Gepost op: 15 August 2010, 22:46:51 »
Heren,

Ik heb de RM-GB-8, versie 2.1. Een module van Littfinski voor 8, dus  a c h t  aansluitingen. Ook met bandkabel enz. Dat zijn dus niet degene wat nu wordt aangehaald  (zijn nieuwer) en Henk, deze modules die ik gebruik moet je E C H T wel via digitale stroom voeden en wel met die stroomkring waarmee de aansluitingen met de melders zijn geplaatst.

Overigens Henk, ik ben nog niets aan het doen hoor. Ik heb al vele LDT melders, de RM-GB-8, onder mijn baan hangen, dat had ik al verteld, alleen ik kwam in het bezit van de Tams GMB-1 en heb wil weten of die, in samenwerking met de LDT's werkt zoals in oa. het schema van Tams staat. Mij is het niet gelukt. Dus.....ik ben niets aan het doen. Rustig maar  ;).

Klaas de aansluiting ziet er als volgt uit.

klem 1 en klem 2 : aansluiting dig.stroom
klem 3, 4, 5 en 6: aansluitingen voor de rails. (Zijn in 2-voud uitgevoerd)
klem 7 en 8: aansluiting dig.stroom
klem 9, 10, 11 en 12: aansluiting voor de rails (Zijn in 2-voud uitgevoerd).

Totaal 20 aansluitpunten, zoals gezegd.

« Laatst bewerkt op: 15 August 2010, 22:53:47 door Fred »
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Fred

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2010, 22:50:30 »
Nog even een aanvulling.

In mijn 1e posting schreef ik ook al dat ik gebruik maak van de RM-GB-8  en niet de RM-DEC-88. :o

Effe voor de " record" ;)
« Laatst bewerkt op: 15 August 2010, 22:52:20 door Fred »
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2010, 08:23:20 »
Misschien een tip: Maak eens een foto van de betreffende printen :) die kan je dan hier plaatsen. En een foto van hoe je het nu hebt aangesloten... Misschien helpt het de heren hier wat verder zodat ze een beter inzicht hebben wat je nu hebt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2010, 08:44:48 »
Nog even een aanvulling.

In mijn 1e posting schreef ik ook al dat ik gebruik maak van de RM-GB-8  en niet de RM-DEC-88. :o

Effe voor de " record" ;)

Eh ja, maar voor de record, ik antwoordde toen dat de GBM-1 niet moet worden aangesloten op de RM-GB-8. Ik heb daarbij ook uitgelegd waarom, maar je schreef dat je dat allemaal al wist en dat mijn idee dat je de GBM-1 op de RM-GB-8 wilde aansluiten op een misverstand beruste. Op basis van je antwoorden waag ik toch te betwijfelen of je het allemaal begrijpt.

Nog één keertje. Die RM-GB-8 heeft zowel bezetmelding via stroomdetectie als terugmelding (vertaling naar de centrale) aan boord. De 8 slaat op het feit dat je er 8 railsecties mee kunt bewaken. Voor die stroomdetectie is natuurlijk de digitale spanning nodig. Het is onzin daar nòg een bezetmelder via stroomdetectie als de GBM-1 op aan te willen sluiten. Dat zou dubbelop zijn en kan ook niet.
Dat kan wel op de RM-DEC-88 (S88-kloon, de naam S88 is door Märklin bedacht en slaat op twee keer 8 te bewaken railsecties) en al zijn varianten en daarvoor dient dat plaatje van Tams. De S88 en zijn klonen kunnen alleen terugmelden en hebben externe bezetmelders nodig. Dat kan een ouderwets schakelcontact zijn of een reed-contact of een massacontact bij drierail, òf zo'n bezetmelder op basis van stroomdetectie als de GBM-1. De digitale stroom sluit je dan aan op de GBM-1.

Kortom, je snapt het plaatje van Tams niet, omdat je de verkeerde LDT-schakeling voor ogen hebt.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2010, 09:15:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2010, 09:52:36 »
Henk heeft het al duidelijk onder woorden gebracht. Toch nog even een aanvulling:
De typeaanduiding van de Littfinsky RM-GB-8 kun je als volgt ontleden:

RM = Rückmeldemodul
GB = Gleisbeseztmelder
8 = 8 ingangen
Dus een terugmelder met geïntegreerde spoorbezetmelders voor 8 ingangen
Dat staat ook zo uitgelegd aan het begin van de handleiding.

Daar ga je nog eens een GBM-1 =  Gleisbesetztmelder voor zetten. Totaal overbodig, en ook zonder hulpmiddelen niet te doen.
Met hulpmiddelen bedoel ik dan o.a. een extra voeding.

Ik begin me af te vragen waarom je die GBM-1 eigenlijk hebt gekocht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2010, 11:57:54 »
Goedemorgen.

@ Henk/Klaas. Of ik het allemaal wel snap ?  Ja hoor. Het meeste wel.  Op diverse fora werd gesproken dat dit wel mogelijk was. (Oa. op 1zu160 forum en op de site van Funky) . Ik kwam daar alleen niet uit dus......op dit forum de vraag maar eens voorgelegd. En inderdaad op de site van Tams staat een andere module als die waar ik een vraag over stelde. Sorry als dit verwarring gebracht heeft.

Ben al te veel jaar in het " digitale spoorwereldje" bezig om echt wel het e.e.a. te doorgronden. Heb zelf zo'n 45 modules van LDT onder mijn baan hangen. (Ook bv,. de sein- en wissel modules) En als je dan weet dat de LdT's (in welke vorm dan ook) goed werken ga je geen Tams kopen. Dan doe je vele stappen terug. Ik heb er een gekregen en niet gekocht .

M.a.w. ik hoef deTams helemaal niet aan te sluiten.Heb ik ook niet gezegd, maar was alleen benieuwd of dat kon in combinatie van....

Welnu, het verhaal van dit weekend heeft e.e.a. voor mij en wellicht voor anderen verduidelijkt. En daar is ook een forum voor.

Groetjes,
Fred.

« Laatst bewerkt op: 16 August 2010, 12:01:43 door Fred »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2010, 13:23:07 »
Fred, het kan best zijn dat je het allemaal wel snapt, je moet alleen nog leren om dingen goed te omschrijven.
In het begin vertelde je dat je de GBM-1 "stand-alone" had aangesloten op de IB. Hetgeen technisch onmogelijk is.
Toen ik er op doorvroeg gaf je toe dat er een Littfinsky ding tussen zat, maar je verwees naar een schema waarin een ander type wordt gebruikt dan jij deed.
Kortom, als je nog eens een probleem hebt, omschrijf dan exact wat je aan elkaar hebt geknoopt, met de juiste typenummers erbij. Dat voorkomt een hoop verwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.