Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 23:20:05
Da's Daz 2
door
hervé
Vandaag
om 23:16:50
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
Vandaag
om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 21:37:07
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:27:01
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
Vandaag
om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
Vandaag
om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:41:13
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels met terugmelding (tweerailsysteem) (gelezen 7556 keer)
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Gepost op:
12 August 2010, 15:33:01 »
Heeft iemand ooit geprobeerd om wissels van terugmeldcontacten te voorzien en dan niet gewoon 1 per wissel maar dat je aan elke zijde een terugmeldcontact hebt. Waarom vraag ik dit, het komt nogal eens voor en dat gebeurt mij ook wel eens dat een wissel blijft hangen in een bepaalde stand bij het schakelen van die bepaalde rijweg en dat de juiste rijweg niet bereden wordt (maar een andere) met alle gevolgen van dien. Nu is het mogelijk bij diverse programmas er voor te zorgen dat een wissel in een rijweg na het schakelen van diezelfde rijweg nog een schakelmoment krijgt maar zelfs dan komt het wel eens voor dat een wissel niet schakelt vanwege een spanningsdipje of zo en dat het schakelmoment in de wisseldecoder niet door komt.
Hoe dan ook, is er iemand die zoiets al eens gefabriceerd heeft en zou ik van hem kunnen horen of op een andere manier, hoe je dit doet. Ik dacht al aan extra geisoleerde stukjes rail aan alle zijden met op elk stukje rail een terugmeldcontact. Dan kun je in het programma voorwaarden aanbrengen, met bijvoorbeeld als dat contact bij het berijden van die rijweg niet gemaakt wordt, dan ...
Zoiets dus.
Alvast mijn dank, Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Mark D.
Offline
Berichten: 1208
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #1 Gepost op:
12 August 2010, 15:53:08 »
ik schakel sommige wissels met een bi-stabiel relais.
eigenlijk een terugmelder, die als bonus de wisseltongen meeneemt.
«
Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 17:21:21 door Remco Poppen. Reden: Onnodig quoten
»
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Lvdwerf
Gast
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #2 Gepost op:
12 August 2010, 15:55:16 »
Ik heb het nog nooit uitgevoerd maar er wel over zitten filosoferen. In principe als je tongen een aansluiting hebben zou je een spanning kunnen meten tussen de tongen en de spoorstaven. Is de spanning nul dan liggen ze tegen elkaar, is de spanning hoog dan liggen ze niet tegen elkaar. Maar zoals ik al zei heb ik er verder nooit wat mee gedaan.
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #3 Gepost op:
12 August 2010, 15:58:05 »
Bedankt voor het meedenken maar helaas, ik wil beslist geen relais gebruiken want als die haperen dan ben ik net zo ver als nu.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Mark D.
Offline
Berichten: 1208
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #4 Gepost op:
12 August 2010, 17:03:52 »
bij haperen krijg ik geen terug melding, dus het werkt als het niet werkt...
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26828
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #5 Gepost op:
12 August 2010, 17:17:41 »
Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
**Jelle**
Offline
Berichten: 331
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #6 Gepost op:
12 August 2010, 17:54:09 »
Over dit probleem heb ik ook al eens zitten filosoferen. Met gewone Fleischmann wissels is het niet zo'n probleem, als je zo'n wissel denkend maakt en op het schakelende stukje spoor een mini relais aansluit kun je daarmee terugmelden. Maar ik heb dit nooit meer uitgevoerd, na de overstap naar LocoNet zijn de wissels hier voor 99,99% betrouwbaar (en idd, Fleischmanns met de gewone standaard spoelen). Het is echt een grote zeldzaamheid dat er eentje niet geschakeld blijkt te hebben. Wel laat ik alle schakelcommando's twee keer geven.
Jelle.
Gelogd
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB
michelzeeland
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #7 Gepost op:
13 August 2010, 19:59:02 »
Ikzelf gebruik de goedkope Conrad motoren, welke ik aanstuur middels een wisseldecoder waarmee ik een puls geef zodat ze net om kunnen gaan, zonder de bekende *klak*.
Verder verbindt ik 1 blauwe draad met de +5VDC van de Loconetadapter, de andere blauwe draad aan de GND van deze Loconetadapter. De gele wordt verbonden als een bezetmelding aan dezelfde Loconetbezetmelder. Zodoende weet ik in ieder geval of deze Conrad motor is omgegaan en de eindstand heeft bereikt, voor diegene die meer bekend is met Loconet: het bericht OPC_SW_REP (0XB1). Echter is dit geen garantie of inderdaad de wisseltong 100% is omgegaan.....
succes!
Michel
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #8 Gepost op:
17 August 2010, 23:21:51 »
[quote author=Klaas Zondervan: Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
[/quote]
Zelf gebruik ik wisselmotoren van Lematec/Lemaco (via ScaleTrading) met terugmeldcontacten. Deze contacten kunnen uitgebreid worden met extra contacten. Conrad heeft/(had?) iets dergelijks van een ander merk (Fulgurex), waarbij de motor in het midden is geplaatst. Elke EINDstand heeft dan max. 2 extra wisselcontacten. Eén set wordt gebruikt voor de polarisatie van het hartstuk en één set voor de terugmelding. De motor zelf gebruikt bij elke eindstand één wisselcontact. Daardoor is het (na een kleine ingreep) mogelijk om de wisselmotoren na elkaar te laten werken en door één decoderuitgang te laten sturen. Dit is het geval bij wisselverbindingen tussen twee sporen. Hierbij is dan sprake van een A- en een B-wissel. Als je het goed wil doen dan behoort er in de besturing 'gekeken' te worden naar het sluiten van het contact aan het eind van de beweging, maar.. ook het openen van het contact aan het begin van de beweging moet in de besturing worden opgenomen. Op die manier controleert de schakeling zichzelf op 'vastgeroeste' contacten.
Martin Hornis
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 23:26:16 door Martin Hornis
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #9 Gepost op:
18 August 2010, 08:16:11 »
Niet geprobeerd, wel nagedacht.
Wissels omzetten via servo's
Microswitches aan de twee uiteinden van de slag
Aan terugmelders koppelen en uitlezen
Klaar is Rob
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #10 Gepost op:
18 August 2010, 08:34:01 »
Het is een mooie oplossing maar met 100 wissels lijkt het mij een beetje .....
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #11 Gepost op:
18 August 2010, 09:06:06 »
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt...
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #12 Gepost op:
18 August 2010, 10:04:05 »
Ik heb het nog niet uitgewerkt maar ik dacht aan bezetmelders direct achter de beide uitgangen van de wissels, aan 1 zijde hoeft volgens mij niet wat als eventueel de wissel opengereden wordt rijdt de trein toch op een juist spoor. Ik laat nog van mij horen.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
ikbenik79
Offline
Berichten: 195
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #13 Gepost op:
24 August 2010, 18:33:10 »
ik willde ook graag het zelfde. ik heb een schakeling ontwikkeld die werkt op een fleischmann wissel. de uitgangen kun je gewoon op een s88 bus aansluiten.
je moet meten waar het ijzeren deel zich bevindt in de wisselaandrijving. spoel zonder ijzeren kern heeft een ander weerstand dan een spoel met ijzeren kern.
is een simpele flip flop schakeling. die ook nog eens mee gaat als je de wissel hand matig omzet. schema komt later.
Gelogd
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
LS models, rivarossi, electrotren.
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
«
Reactie #14 Gepost op:
24 August 2010, 19:45:12 »
Een flipflop met een weekijzeren kern. Ik kan haast niet wachten...
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)