Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)  (gelezen 7613 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Gepost op: 12 August 2010, 15:33:01 »
Heeft iemand ooit geprobeerd om wissels van terugmeldcontacten te voorzien en dan niet gewoon 1 per wissel maar dat je aan elke zijde een terugmeldcontact hebt. Waarom vraag ik dit, het komt nogal eens voor en dat gebeurt mij ook wel eens dat een wissel blijft hangen in een bepaalde stand bij het schakelen van die bepaalde rijweg en dat de juiste rijweg niet bereden wordt (maar een andere) met alle gevolgen van dien. Nu is het mogelijk bij diverse programmas er voor te zorgen dat een wissel in een rijweg na het schakelen van diezelfde rijweg nog een schakelmoment krijgt maar zelfs dan komt het wel eens voor dat een wissel niet schakelt vanwege een spanningsdipje of zo en dat het schakelmoment in de wisseldecoder niet door komt.

Hoe dan ook, is er iemand die zoiets al eens gefabriceerd heeft en zou ik van hem kunnen horen of op een andere manier, hoe je dit doet. Ik dacht al aan extra geisoleerde stukjes rail aan alle zijden met op elk stukje rail een terugmeldcontact. Dan kun je in het programma voorwaarden aanbrengen, met bijvoorbeeld als dat contact bij het berijden van die rijweg niet gemaakt wordt, dan ...

Zoiets dus.

Alvast mijn dank, Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2010, 15:53:08 »
ik schakel sommige wissels met een bi-stabiel relais.

eigenlijk een terugmelder, die als bonus de wisseltongen meeneemt.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 17:21:21 door Remco Poppen. Reden: Onnodig quoten »

Lvdwerf

  • Gast
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2010, 15:55:16 »
Ik heb het nog nooit uitgevoerd maar er wel over zitten filosoferen. In principe als je tongen een aansluiting hebben zou je een spanning kunnen meten tussen de tongen en de spoorstaven. Is de spanning nul dan liggen ze tegen elkaar, is de spanning hoog dan liggen ze niet tegen elkaar. Maar zoals ik al zei heb ik er verder nooit wat mee gedaan.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2010, 15:58:05 »
Bedankt voor het meedenken maar helaas, ik wil beslist geen relais gebruiken want als die haperen dan ben ik net zo ver als nu.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2010, 17:03:52 »
bij haperen krijg ik geen terug melding, dus het werkt als het niet werkt...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2010, 17:17:41 »
Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2010, 17:54:09 »
Over dit probleem heb ik ook al eens zitten filosoferen. Met gewone Fleischmann wissels is het niet zo'n probleem, als je zo'n wissel denkend maakt en op het schakelende stukje spoor een mini relais aansluit kun je daarmee terugmelden. Maar ik heb dit nooit meer uitgevoerd, na de overstap naar LocoNet zijn de wissels hier voor 99,99% betrouwbaar (en idd, Fleischmanns met de gewone standaard spoelen). Het is echt een grote zeldzaamheid dat er eentje niet geschakeld blijkt te hebben. Wel laat ik alle schakelcommando's twee keer geven.

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

michelzeeland

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2010, 19:59:02 »
Ikzelf gebruik de goedkope Conrad motoren, welke ik aanstuur middels een wisseldecoder waarmee ik een puls geef zodat ze net om kunnen gaan, zonder de bekende *klak*.

Verder verbindt ik 1 blauwe draad met de +5VDC van de Loconetadapter, de andere blauwe draad aan de GND van deze Loconetadapter. De gele wordt verbonden als een bezetmelding aan dezelfde Loconetbezetmelder. Zodoende weet ik in ieder geval of deze Conrad motor is omgegaan en de eindstand heeft bereikt, voor diegene die meer bekend is met Loconet: het bericht OPC_SW_REP (0XB1). Echter is dit geen garantie of inderdaad de wisseltong 100% is omgegaan.....

succes!
Michel


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2010, 23:21:51 »
[quote author=Klaas Zondervan: Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
[/quote]

Zelf gebruik ik wisselmotoren van Lematec/Lemaco (via ScaleTrading) met terugmeldcontacten. Deze contacten kunnen uitgebreid worden met extra contacten. Conrad heeft/(had?) iets dergelijks van een ander merk (Fulgurex), waarbij de motor in het midden is geplaatst. Elke EINDstand heeft dan max. 2 extra wisselcontacten. Eén set wordt gebruikt voor de polarisatie van het hartstuk en één set voor de terugmelding. De motor zelf gebruikt bij elke eindstand één wisselcontact. Daardoor is het (na een kleine ingreep) mogelijk om de wisselmotoren na elkaar te laten werken en door één decoderuitgang te laten sturen. Dit is het geval bij wisselverbindingen tussen twee sporen. Hierbij is dan sprake van een A- en een B-wissel. Als je het goed wil doen dan behoort er in de besturing 'gekeken' te worden naar het sluiten van het contact aan het eind van de beweging, maar.. ook het openen van het contact aan het begin van de beweging moet in de besturing worden opgenomen. Op die manier controleert de schakeling zichzelf op 'vastgeroeste' contacten.
Martin Hornis
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 23:26:16 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #9 Gepost op: 18 August 2010, 08:16:11 »
Niet geprobeerd, wel nagedacht.

Wissels omzetten via servo's
Microswitches aan de twee uiteinden van de slag
Aan terugmelders koppelen en uitlezen
Klaar is Rob

Gerard

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #10 Gepost op: 18 August 2010, 08:34:01 »
Het is een mooie oplossing maar met 100 wissels lijkt het mij een beetje .....
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #11 Gepost op: 18 August 2010, 09:06:06 »
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt...

Gerard

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #12 Gepost op: 18 August 2010, 10:04:05 »
Ik heb het nog niet uitgewerkt maar ik dacht aan bezetmelders direct achter de beide uitgangen van de wissels, aan 1 zijde hoeft volgens mij niet wat als eventueel de wissel opengereden wordt rijdt de trein toch op een juist spoor. Ik laat nog van mij horen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2010, 18:33:10 »
ik willde ook graag het zelfde. ik heb een schakeling ontwikkeld die werkt op een fleischmann wissel. de uitgangen kun je gewoon op een s88 bus aansluiten.

je moet meten waar het ijzeren deel zich bevindt in de wisselaandrijving. spoel zonder ijzeren kern heeft een ander weerstand dan een spoel met ijzeren kern.

is een simpele flip flop schakeling. die ook nog eens mee gaat als je de wissel hand matig omzet. schema komt later.
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2010, 19:45:12 »
Een flipflop met een weekijzeren kern. Ik kan haast niet wachten... (y)

Gerard