Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Grootspoor in Frankrijk door Frank103
Vandaag om 17:58:08
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Met welke tang knip je verenstaal? door RetroJack
Vandaag om 17:54:40
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: Rudolfph: plannen voor een N-baan: baanplan  (gelezen 7403 keer)

Rudolfph

• Offline Offline
Rudolfph: plannen voor een N-baan: baanplan
« Gepost op: 11 August 2010, 23:19:20 »
Zo, het eerste baanplan ligt er:

(klik)
Omschrijving: N-spoor, DB, periode 1977-1994, enkelsporige lijn, klassiek beveiligd en niet geëlectrificeerd. Rood zijn gebouwen, blauw zijn perrons, groen zijn bomen en grijs is de weg. Het raster is 50 cm.

Beschrijving van wat men ziet (van onder naar boven): Stationsplein met toeleidende weg, spoor naar goederenloods, 1e perronspoor, 2e perronspoor (hoofdspoor), doorgaand goederenspoor, 2 rangeersporen (die krijgen geen uitrijseinen), laad-/losweg met aan het einde een verhoogde kop- en zijlading en rechts daarvan ruimte voor vrachtwagens om te draaien aangezien de rest daarvoor te smal is. Hout vormt het belangrijkste vervoer hier, maar andere vervoeren komen incidenteel ook voor. Tegenover het station komt een groot complex met een cementfabriek en een steenbrekerij. De cementfabriek heeft 3 laadpunten (rode blokjes op het spoor), daarachter loopt een spoor naar de steenbrekerij ***. Dit bedrijf heeft/had een eigen locomotiefje, helemaal rechts is daarvoor een loodsje. Het wordt in ieder geval een vervallen hoekje met wat rommel en zo. Aan de linkerkant is nog een industrieaansluiting, wat voor een bedrijf weet ik nog niet, net waar ik zin in heb (goede ideeën welkom!). Links van het station, waar het spoor in boog door het bos wegloopt, komt een lang uithaalspoor voor de industrieaansluitingen. Rechts komt een kort uithaalspoortje wat lang genoeg is voor twee locs, zodat er één loc geparkeerd kan worden terwijl een andere locs nog kan uithalen. De spoorlijn verdwijnt hier in een tunnel.

*** De steenbrekerij zelf bouw ik niet. Het spoor loopt door naar het schaduwstation, waar lege wagens tegen volle gewisseld kunnen worden. Zo kan een realistisch vervoer nagebeeld worden met volle wagens de ene kant op en lege wagens de andere kant op, zonder dat er met ladingen gehannest hoeft te worden. Het schaduwstation kan ik niet verder invullen, omdat ik de toegestane 50 railelementen van de Anyrail-probeerversie heb opgebruikt. Overigens denk ik dat de inrichting hiervan voor jullie ook niet zo interessant is. ;)

Graag opmerkingen ter verbetering!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Rudolfph: plannen voor een N-baan: baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2010, 12:18:28 »
Ik denk dat je precies weet wat je wilt. Ik denk dat de baan voldoende rijmogelijkheden biedt. Misschien het schaduwgedeelte nog wat uitbreiden. Ik ben van mening dat je ook met deze betrekkelijk eenvoudige baan behoorlijk kunt rijden. Meer kan ik er niet over zeggen. Mooie (n) baan
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2010, 12:33:40 »

Het kan misschien allemaal net wat "spannender" door niet alles haaks op de rand van je tafel te maken. Bijvoorbeeld door de weg die het spoor kruist schuin te leggen en de weg vooraan niet zo strak evenwijdig aan de plaat maar er bijvoorbeeld een kleine slinger in maken waardoor het net wat minder strak wordt.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2010, 15:14:43 »
Nou, daar zeg je wat Sander. Rudolfph, plaats het station eens schuin. Dat heb ik op mijn baan ook! Het is maar een idee.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2010, 23:57:40 »
Bedankt voor de reacties!

Het schaduwstation wordt zeker nog uitgebreid met een aantal sporen, maar mijn 50 railstukken uit de Anyrail-probeerversie waren op, dus dat kon ik niet meer aanleggen. ;) De wegen op de tekening staan er slechts ter indicatie van wat waar ongeveer gaat komen, op de baan gaat het inderdaad allemaal wat spannender worden. De wegen krijgen dan wat meer bochten dan hier getekend, zo kan de weg naar het station het spoor naar de goederenloods wat meer volgen (de ruimte die dan aan de voorzijde vrijkomt kan van een beekje of wat anders voorzien) en de grote weg (welke het spoor kruist) kan bijvoorbeeld na de overweg linksaf gaan en de spoorlijn volgen. Overigens hecht ik er wel waarde aan dat de wegen er echt uitzien, dus voldoende breed etc. Liever een brede rechte weg dan een te smalle en onrealistische weg. Het station ga ik zeker niet schuin plaatsen, dit omdat de baan verhuisbaar moet blijven. Ik wil de baan opbouwen op 2 of 3 "modules", en de rails op de bakovergangen wil ik zoveel mogelijk haaks hebben.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2010, 08:22:22 »
... de rails op de bakovergangen wil ik zoveel mogelijk haaks hebben.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Toch zijn er gerenommeerde bouwers die zich hier geen beperking opleggen. Kijk maar eens naar deze foto op de website Meine N Welt.
Dan hoef je ook de rails niet parallel aan de zijkant te leggen, want - ik ben het met vorige 'sprekers' eens - daar wordt het geheel veel levendiger van.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

kevinhhw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2010, 10:33:23 »
je kan die linker hoek ook wat "speelser" maken door er zo'n bocht in te stoppen:

mvg. kevin

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2010, 10:44:51 »
Hallo Rudolfph,

Leuk mooi eenvoudig baanplan. Hier kan je nog veel plezier van hebben. Een vraagje over het aantal modules... in hoeveel stukken denk je de baan op te splitsen? Als ik het goed tel is de baan 3,50 meter bij 1,00 meter? Voor het schaduwstation: Neem ook een paar kleine kopspoortjes op voor het pendelen van een treinstel of een kleine trekduwcombinatie.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2010, 17:16:23 »
De baan wordt 3,40 bij 0,90 meter. De hoogte is nu 1,00 meter, maar het hoofdspoor in het schaduwstation ligt meer dan 10 cm van de rand zodat ik die 10 cm er nog af kan snoepen. Blijft de achterzijde ook mooi bereikbaar. :) Ik denk dat ik de baan op splits in 2 modules van 170 cm of in 2 modules van 135 cm en eentje van 50 cm. Met een beetje schuiven is dat zowel links als rechts mogelijk. Aan de kant van die 50 cm-module ontstaat dan nog de mogelijkheid om later nog een stuk baan toe te voegen. Let wel: het is geen echte modulebaan, maar een verhuisbare baan.

Hoewel de baan wat natuurlijker wordt door het schuin leggen van het station, ben ik dat niet van plan. Dit is mijn eerste baan en ik ga nog genoeg dingen tegen komen om me druk over te maken. Schuine bakovergangen heb ik daar voorlopig niet voor nodig. ;)

Omdat er toch wel vraag naar was nog even het schaduwstation:

(klik)

De 5 zijsporen zijn zo'n 150 cm lang, dat is lang zat. Het hoofdspoor heb ik bewust vrijgelaten zodat ik het schaduwstation later kan aanleggen, voorlopig hoeven dan alleen die twee wissels in het hoofdspoor. Het spoor van onder af is van de steenbrekerij, de sporen rechts van het kruiswissel zijn voor de wagens van en naar de steenbrekerij (één spoor voor volle wagens, één voor lege wagens). De sporen links zijn voor het opstellen van locs voor de steenbrekerij-treintjes. De constructie met het kruiswissel kost wel veel ruimte, dus die vervang ik mogelijk nog door een Engels wissel.

En ik besef me nu ook dat ik een lus gecreëerd heb! :P Ik moet dus niet vergeten om een anti-kortsluitingschakeling te maken bij de sporen van de steenbrekerij. :)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2010, 23:59:06 »
Ruben, ik heb alles even door gelezen, en prima banenplan zo vind ik. Het speelser leggen van de wegen zal vast wel goed komen denk ik. Voor het locloodsje bij de cementfabriek/steenbrekerij heb ik nog wel een leuk voorbeeld, zie hier

Kevin, die lus die jij aan geeft zou het ontwerp een stuk onrealistischer maken, zoiets is dus niet echt geschikt, het kan van een modelbaan een treinbaan maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2011, 10:39:08 »
Het plan is nog altijd niet van de grond gekomen. Ik heb nog maar weinig bouwervaring, en dit me toch te groot. Het lijkt me verstandig om eens wat kleiner te gaan beginnen. Mocht iemand anders dit plan willen realiseren, ga je gang! :)