Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door grossraumwagen
Vandaag om 08:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal rijden  (gelezen 5365 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Beginnen met Digitaal rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 August 2010, 13:38:43 »
Ligt niet aan koploper dat de USB2Serial niet werkt maar aan de brakke drivers die dan bij de kabel bijgeleverd worden. Dat heeft niets met Koploper te maken. Andere softwarepakketten zullen dan ook niet goed werken.

Ik heb het gehad met de bijgeleverde kabel van de Esu lokprogrammer de drivers werden ook niet goed geïnstalleerd. Andere (goedkope inderdaad nog geen 10 euro) kabel gekocht en de boel werkte gewoon. En ja zowel koploper, rocrail als de Esu lokprogrammer.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2010, 17:34:14 »
Mooi dat dat werkt, Gerard.
Herkent Koploper de IB ook via deze Sweex?

Ik vond het vooral belangrijk om Danny erop te wijzen dat USB2serial niet altijd goed werkt i.s.m. Koploper. Daar staat genoeg over op diverse fora.

Mvg,

Henk

Dag Henk,

Ja dat klopt hoor, dat is ook belangrijk, we helpen elkaar door vervelende ervaringen te delen zodat een ander daar niet doorheen hoeft. Gelukkig wel, en daarom ben ik ook blij met dit soort forums.

Het programma Koploper heb ik een tijdje gebruikt, maar met een IB Basic. Die werkt via de bijgeleverde USB kabel en de door Uhl* meegeleverde drivers, die de softwarematige omzetting van USB naar een seriële poort middels een "driver programma" verzorgen.

Wanneer een driver zijn werk goed doet, zien programma's op je computer een seriële poort. Ze hebben dan helemaal geen weet van de omzetting die in de driver gebeurt, en zo hoort het ook.

Zoals ik al eerder schreef, en wat Ronald ook aangeeft, dit heeft op zich niets met Koploper te maken, maar met brakke driver programma's, die dan de omzetting niet goed (genoeg) regelen.

Bottom line wat mij betreft: koop een IB-Basic of een IB-II met een actuele (USB) aansluiting en een driver die door dezelfde fabrikant als de IB wordt geleverd.. RS232 (of seriële of COM poorten) worden langzamerhand exoten en zullen gaan verdwijnen).

Als we hier verder over willen praten (gaarne tot meer uitleg bereid) stel ik voor om een ander draadje te openen, dit vervuilt het beeld van Danny alleen maar.

Gerard

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2010, 18:32:37 »
Dat andere draadje is m.i. niet nodig. het is mij duidelijk, ik heb weer wat bij geleerd.  :)
Ik hoop dat Danny wat aan al deze info heeft en dat het niet te verwarrend is geworden. :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2010, 20:46:37 »
Hallo,

Bedankt voor alle tips, ben het één en ander wijzer geworden. Moet zeggen dat ik geen moeite heb om met de termonologie, want ik zit zelf in de IT. Helaas moet ik wel constateren dat er op mijn PC's geen compoorten meer aanwezig zijn. Wat zijn in zo'n geval de software matige alternatieven om je baan aan te sturen?

Danny
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08 August 2010, 21:40:19 »
Hallo Danny,

Als je interface een USB-poort heeft, kun je een USB-kabel gebruiken. Als er een seriële poort op zit, moet je een USB-serieel converter aanschaffen en dan ervoor zorgen dat je echt de meest recente driver hebt. Koploper werkt dan zeker.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

GW

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 August 2010, 21:43:55 »
Bedankt voor alle tips, ben het één en ander wijzer geworden.

Moet zeggen dat ik geen moeite heb om met de termonologie, want ik zit zelf in de IT. ..... Wat zijn in zo'n geval de software matige alternatieven om je baan aan te sturen?

Bovenstaande quotes, samen met de rest van dit draadje, kan ik niet rijmen. Alle antwoorden staan er al in. Wat mis je nog Danny?

Gerard

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2010, 21:57:16 »
Hallo,

Ik snap dat ik voor koploper een seriele verloopstekker nodig heb en een compoort / seriele poort. Dat laatste heb ik niet, dus vroeg ik mij af wat er voor een andere programma's op de markt zijn waarmee de IB aangestuurd kan worden vanaf de PC, die wel direct gebruik kan maken van de USB interface.

Danny

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2010, 22:05:59 »
Kijk es aan een ultramoderne gebruiker met een usb poort ( grapje)
Traincontroller kan prima omgaan met USB poorten.
chk hier welke systemen dit prachtige pakket werkt,nee het is niet gratis maar biedt ongekende mogelijkheden met regelmatige uodates
http://www.freiwald.com/pages/hardware.htm
even scrollen naar beneden en je weet alles

grtz
« Laatst bewerkt op: 09 August 2010, 10:12:55 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2010, 22:07:26 »
Danny,

dat is een misverstand. Koploper of andere software pakketten als Rocrail en Windigipet verwachten een compoort als communicatie middel. Of dat een echte compoort of een virtuele compoort is maakt voor de software niets uit. Dus je kan gewoon een usb-naar-serieel-kabel gebruiken voor de communicatie met je digitale centrale. De USB gaat dan gewoon in je computer en de Serieel-kant in de digitale centrale. Maar de IB-COM heeft gewoon een usb aansluiting dus geen enkel probleem. (deze wordt ook als COMpoort in je besturingssysteem gezet, dat terzijde)

Andere software op de markt: zie encyclopedie treinbesturingssoftware daar staan maar een paar genoemd er zijn er vast wel meer.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2010, 22:09:27 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2010, 22:13:06 »
Beste Ronald,

Helder, dank voor je bericht.

Danny

GW

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 August 2010, 09:23:10 »
Voor ELKE interactie met hardware is een driver programma (tje) nodig.

Een gebruikers programma praat NOOIT direct met de seriële of COM poortof met een USB poort.

In een simpel model voorgesteld, heb je een aantal lagen.

Onderaan beginnend heb je:
1. de hardware van de COM poort,
2. het BIOS - Basic Input Output System - dat die COM poort kent en er een elementaire kennis van heeft,
3. het Operating Systeem dat al iets meer trucjes kent in een veralgemeniseerde COM driver
4. de door derden vervaardigde driver software

Een gebruikersprogramma kan praten met nummers 3 of 4.

Als ik dit voorbeeld nu voor een USB naar serial cable uitwerk krijgen we het volgende:

Onderaan beginnend heb je
1. de hardware van de USB poort,
2. het BIOS - Basic Input Output System - dat die USB poort kent en er een elementaire kennis van heeft,
3. het Operating Systeem dat al iets meer trucjes kent in een veralgemeniseerde USB driver
4. de door derden vervaardigde driver software, die in dit geval zich aan jouw gebruikers programma presenteert alsof hij een COM poort is, maar de signalen vertaald naar de USB hardware

Dus je sluit installeert de juiste vertaalsoftware (USB to Serial Cable) en sluit dan vervolgens je Intellibox aan met deze cable.

Ieder gebruikers programma dat met een serial port kan werken werkt nu ook met deze oplossing.

Hope This Helps

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 August 2010, 09:27:41 »
Traincontroller kan prima omgaan met USB poorten.

Han,

Met respect, dit voegt niet toe aan de duidelijkheid. Ik ben een groot voorstander van TrainController, zoals je wellicht weet uit andere draadjes, maar dit argument klopt gewoonweg niet. TrainController onderscheidt zich op dit gebied NIET van welk ander programma dan ook dat een seriele poort verwacht...

Ook in TrainController moet je nog steeds vertellen met welke COM poort het programma zaken moet doen.

Gerard

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #27 Gepost op: 09 August 2010, 10:28:17 »
Dat kan zo zijn maar het overzicht van Freiwald geeft een helder beeld op welke communicatie vlakken Traincontroller met welke digitaal systeem overweg kan.

Ik zie bv een aantal mooie Ethernet mogelijkheden voor de M* apparatuur en bij Tams bv zowel een COM als USB poort mogelijkheid
Er staatverder letterlijk:The chart describes the particular systems only from the point of view of the usage by TrainController™.

Maw de keuze van digitaal rijden is nooit alleen te maken voor 1 bepaald apparaat zonder te kijken naar het al dan niet te gebruiken programma.

Misschien moeten we de encyclopedie eens aan vullen met een mooi overzicht van de mogelijkheden van centrales en software pakketten.  Een cross tabel  geeft daaroe goede mogelijkheden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #28 Gepost op: 09 August 2010, 10:45:54 »
Misschien wordt het - bij nader inzien - toch tijd dit draadje te splitsen?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

GW

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2010, 12:32:01 »
Dat kan zo zijn maar het overzicht van Freiwald geeft een helder beeld op welke communicatie vlakken Traincontroller met welke digitaal systeem overweg kan.

Ik zie bv een aantal mooie Ethernet mogelijkheden voor de M* apparatuur en bij Tams bv zowel een COM als USB poort mogelijkheid
Er staatverder letterlijk:The chart describes the particular systems only from the point of view of the usage by TrainController™.

Maw de keuze van digitaal rijden is nooit alleen te maken voor 1 bepaald apparaat zonder te kijken naar het al dan niet te gebruiken programma.

Misschien moeten we de encyclopedie eens aan vullen met een mooi overzicht van de mogelijkheden van centrales en software pakketten.  Een cross tabel  geeft daaroe goede mogelijkheden.

De discussie ging over serieel versus USB. Mijn commentaar was bedoeld contra jouw opmerking dat TC prima met USB overweg kan. Dat is alleen maar schijnbaar waar. TS kan overweg met een door een driver gepresenteerd virtuele COM poort, die toevallig door een USB poort naar buiten is uitgevoerd. Daarom voegt de betreffende opmerking aan het lopende draadje mijns inziens niets toe, omdat dat handelde over waarom het soms NIET werkte, namelijk brakke drivers.

En dat heeft nogmaals NIET met Koploper, NIET met Rocrail en ook NIET met TrainController te maken, laat staan alle andere onderwerpen die je in deze laatste post aan de orde stelt. Die dwalen steeds verder af van het onderwerp.

Maar goed, Danny heeft volgens mij aangegeven zijn antwoord inmiddels al te hebben.

Zullen we het hier maar bij laten?

Gerard