Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
Lima Plan E ral kleuren vraag door Karben
Vandaag om 17:03:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54

Auteur Topic: digitaal rijden gelijkstroom verschillende merken kan dat?  (gelezen 9399 keer)

frodo

• Offline Offline
digitaal rijden gelijkstroom verschillende merken kan dat?
« Gepost op: 01 August 2010, 16:49:13 »
goedemiddag

even voorstellen , ik kom uit stolwijk en noem mij zelf frodo

ik had 2 vragen
ik wil opnieuw een ho baan maken maar twijfel over marklin wisselstroom of andere merken gelijkstroom
ik heb wel wat marklin via markplaats gekocht maar ben er toch nog niet uit
mijn vraag is : kan ik bv een fleismann digitale lok op een digitale roco baan laten rijden ?
bij analoog kan je alle merken met gelijkstroom door elkaar laten rijden
vroeger had ik een lima baan waar ook piko roco en fleismann loks op reden
maar bij digitaal gaat dat toch niet meer ?
de decoder van bv roco is toch anders dan fleismann ?
en de andere vraag : is marklin nog wel zo duurder dan de andere merken ?
als ik naar de startsets kijk vind ik de startsets van gelijkstroom digitalesets ook prijzig
ik heb het idee dat vergeleken met vroeger er minder verschil in prijs is

hopend op reactie's

mvg frodo

henk

• Offline Offline
Re:digitaal rijden gelijkstroom verschillende merken kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2010, 17:28:26 »
Voor digitaal rijden moet je een decoder in de lok prikken. Als je ervoor zorgt dat die decoders hetzelfde format verstaan, dan kan alles door elkaar rijden. Erg moeilijk is dat tegenwoordig niet, omdat het zogenaamde DCC-format inmiddels praktisch standaard is voor tweerail-digitaal. Alle grote merken gaan er vanuit dat tweerailers DCC rijden.

Je hebt dure en goedkope startsets. Dat is bij Märklin hetzelfde als bij andere merken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2010, 17:28:49 »
Frodo (iets uit Tolkien??) 8)

Vroeger had je wisselstroom (Märklin) en Tweerailgelijkstroom (de rest) ;)
In de moderne Digitale Wereld (waar ik ook niet al te veel van snap ???) heb je Motorola (je raadt het al: Märklin  :D) en DCC (nog steeds: De Rest  ;D)
Je kunt dit het beste zien als twee talen, met de stroomverzorging heeft het (als ik het goed begrepen heb) niets te maken, dus een Märklinlok (16V ~ en Motorola-protocol) snapt NIETS van een baan waar wel Märklin rondrijdt, maar "DCC" wordt gesproken...
Let dus op het "protocol": Motorola of DCC dan kan er weinig fout gaan... Er zijn ook "meertalige" decoders op de markt: dan rijdt jouw prachtstuk altijd, ongeacht of het Motorola, DCC of analoog is. In principe moet jouw wens, Fleischmann en Roco op één baan dus nog steeds kunnen  (y) (die begrijpen elkaar van huis uit ook digitaal).
Succes en veel plezier, maar ook sterkte: af en toe snappen mijn Digitrax-decoders mijn Roco Multimaus niet  ::) en staat mijn RhB dus stil... en de volgende dag rijdt alles weer als een zonnetje... ???  ???  ???

Frans
« Laatst bewerkt op: 01 August 2010, 18:34:45 door Remco Poppen »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2010, 17:35:24 »
Dag Frodo,

Allereerst welkom op het forum!

Op de opmerking wat betreft de prijs van Märklin: Dat zul je zelf moeten uitzoeken. Je kunt heel simpel onderlinge prijsverschillen uitzoeken. Aangezien we niet weten, wat voor doel je voor ogen hebt, qua materieel. Kijk gewoon bij de verschillende aanbieders, en ga de prijzen maar eens vergelijken.
Echter (heel kort door de bocht) heb je met het wisselstroom assortiment wat zij hebben, tegen beperkingen aanlopen. Aangezien je digitaal (DCC) alles kunt combineren, kun je dus bij ieder merk wat dat protocol heeft, een loc uitzoeken die jij echt wilt hebben (bijv. 4 grote merken hebben meer aanbod dan één groot merk).

Voor een bepaald merk trein ben je overigens niet gebonden aan een decoder van dat specifieke merk. Er is volop keuze in decoders. Op het forum staan genoeg draadjes met informatie over de verschillende decoders.
Ook is er genoeg info te vinden over verschillende digitale systemen (bijv. hier)...

Voor een volgende keer kan het ook handig zijn, om de zoekfunctie te gebruiken, want veel van je vragen zijn al verscheidene malen voorbijgekomen. ;)

Succes met kiezen!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2010, 17:39:19 »
Hallo Frodo,

Allereerst: Welkom op het forum!

Je kan de verschillende merken door elkaar laten rijden als het digitale systeem hetzelfde is:
Dat wil zeggen: Bij 2-rail is dat meestal DCC-systeem/protocol. Als de centrale en de decoders DCC praten is het geen enkel probleem.
Het marklin systeem (3-rail) gebruikt meestal een ander protocol: Motorola. Dus bij het kopen van locomotieven voor 2-rail moet je opletten of de juiste decoder is ingebouwd. Geschikt voor jouw centrale.

Kijk voor meer informatie over het digitale rijden eens in de Beneluxspoor Encyclopedie: E10 - Digitale Besturing daar staat het vanaf 0 uitgelegd.

Prijsverschil? Over het algemeen zijn modellen en digitale onderdelen voor DCC voor 2-rail wat goedkoper dan voor het 3-railsysteem.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2010, 17:40:58 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

frodo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2010, 20:55:19 »
dus als ik een roco centrale heb en ik zie op markplaats een mooie digitale fleismann lok
kan ik hem met de centrale bedienen ?

gr frodo

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2010, 20:58:33 »
Yep,

Als de locomotief een DCC-decoder heeft wel ja. Dan is het geen enkel probleem de Roco-centrales spreken DCC. De meeste fleischmann-loks hebben een DCC-decoder ingebouwd. Bij twijfel altijd aan de verkoper vragen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2010, 23:00:43 »
Ik zal er weer geen bal van snappen, maar mijn marklin treintjes stuur ik aan met de zelfde centrale als mijn roco spul..

Er zijn dus centrales die meerdere protocollen begrijpen. (net als decoders)

en bij twijfel of andere decoder communicatie problemen, wordt je loc dus twee of drie tientjes duurder.
( de prijs van een decoder)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 August 2010, 07:36:54 »
Inderdaad, die zijn er ook... Maar in basis moet je gewoon een centrale en een decoder hebben die met elkaar kunnen spreken. Maar hij vroeg of bij een Roco-centrale... Alle (instap) roco- en fleischmann-centrales spreken alleen DCC. Zelfde geldt voor de instapmodellen van Marklin, deze spreken eigenlijk alleen Motorola. Als je dan in de duurdere categorie centrales komt zoals de Uhlenbrock intellibox, de Esu Ecos die spreken meerdere talen. 

Met decoders is het exact hetzelfde. De goedkopere spreken alleen DCC, sommige duurdere varianten spreken zowel DCC als Motorola... En je zegt het zelf Lucy: Bij twijfel een andere decoder. Dan kan je het net zo goed eerst navragen wat erin zit...

Groeten Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 August 2010, 09:46:05 »
Voor zover ik weet heeft Mark/Lucy een drierailbaan met daarop zowel Märklin als Roco-locs en misschien nog meer merken. Dat zijn dan drierailmodellen van Roco en die krijgen van de fabrikant standaard een decoder mee die Motorola verstaat. Die Ecos kletst inderdaad ook DCC, maar ik denk dat Mark zijn drierail Roco-locs met Motorola aanstuurt.

Dat hele protocolgedoe is overigens nog een stuk gekker. Een hedendaagse instapcentrale van Märklin kletst noodgedwongen al drie protocollen: Motorola1, Motorola2 en MFX dat een paar jaar geleden werd geïntroduceerd. Dat zijn namelijk de protocollen die Märklin de afgelopen 25 jaar achtereenvolgens heeft gebruikt. Een instapcentrale van een tweerailmerk kletst alleen DCC, in de praktijk de tweerailstandaard voor digitaal rijden. De duurdere centrales praten dat allemaal door elkaar (Märklin heeft er tegenwoordig ook maar DCC in gestopt). Om het nog ingewikkelder te maken zijn er ook decoders die naar meerdere protocollen kunnen luisteren.

Maar dat is in dit stadium allemaal te ingewikkeld voor Frodo. Voor hem is van belang dat zowel bij drierail als bij tweerail digitaal inmiddels voldoende is gestandaardiseerd om geen problemen te verwachten. Dat hoeft zijn keuze niet te bepalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2010, 11:38:52 »
Voor zover ik weet heeft Mark/Lucy een drierailbaan met daarop zowel Märklin als Roco-locs en misschien nog meer merken. Dat zijn dan drierailmodellen van Roco en die krijgen van de fabrikant standaard een decoder mee die Motorola verstaat. Die Ecos kletst inderdaad ook DCC, maar ik denk dat Mark zijn drierail Roco-locs met Motorola aanstuurt.

Dat hele protocolgedoe is overigens nog een stuk gekker. Een hedendaagse instapcentrale van Märklin kletst noodgedwongen al drie protocollen: Motorola1, Motorola2 en MFX dat een paar jaar geleden werd geïntroduceerd. Dat zijn namelijk de protocollen die Märklin de afgelopen 25 jaar achtereenvolgens heeft gebruikt. Een instapcentrale van een tweerailmerk kletst alleen DCC, in de praktijk de tweerailstandaard voor digitaal rijden. De duurdere centrales praten dat allemaal door elkaar (Märklin heeft er tegenwoordig ook maar DCC in gestopt). Om het nog ingewikkelder te maken zijn er ook decoders die naar meerdere protocollen kunnen luisteren.

Maar dat is in dit stadium allemaal te ingewikkeld voor Frodo. Voor hem is van belang dat zowel bij drierail als bij tweerail digitaal inmiddels voldoende is gestandaardiseerd om geen problemen te verwachten. Dat hoeft zijn keuze niet te bepalen.

ligt iets anders, maar misschien wel leuk voor Frodo..

Ik had een maxi baantje voor de kinderen dat om de trap in mijn huis liep, aangestuurd met delta. (een marklin twee rail variant  :P ) old skool motorola.
Ik vond dat wel geinig en ben al mijn oude marklin treintjes gaan ombouwen, dat delta is een  beetje beperkt en ben voor esu locpilots gegaan. Die kocht ik voor motorola, maar begrijpen ook dcc.
Nu vermoed ik dat marklin treintjes kan maken, maar de electronica uitbesteed, eerst motorola en volgens mij winkelen ze nu bij Esu.  Dus om die stap uit te schakelen en niet afhankelijk te zijn van de willekeur van een merk heb ik een ecos gekocht, die zowel mijn oude delta als dcc aankan.

Dat hele wissel- gelijkstroom gedoe is spraak verwarrend, uit eindelijk zijn er altijd maar twee draadjes.
(alleen als je bang, of dol op keerlussen bent moet je marklin rails kopen.)

Als beginnend treintjes rijder wist ik ook niet wat ik wilde en wat er te koop was.  Ik ben dus voorzichtig begonnen met mijn oude treintjes en mijn oude marklin m-rails, helemaal verslingerd geraakt aan koploper en rij nu met een ecos, sound decoders, peco streamline en rangeer alleen een beetje.
En dat rangeren probeer ik weer te automatiseren met koploper.

tip, begin rustig.  en ga voor dcc
« Laatst bewerkt op: 02 August 2010, 11:50:03 door lucy »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2010, 11:46:06 »
Dat hele twee en drie rail gedoe is spraak verwarrend, uit eindelijk zijn er altijd maar twee draadjes.
Je hebt gelijk dat het uiteindelijk om twee draadjes gaat. Maar tweerail/drierail is minder spraakverwarrend dan gelijkstroom/wisselstroom, want dat slaat bij digitaal helemaal nergens meer op.
Het onderscheid tweerail/drierail slaat eigenlijk alleen maar op de manier waarop je de stroom van de rails afneemt. Als je eenmaal met je twee draadjes in de loc bent aangekomen is er eigenlijk geen verschil meer, behalve het protocol wat de decoder verstaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 August 2010, 11:47:19 »
.. En je zegt het zelf Lucy: Bij twijfel een andere decoder. Dan kan je het net zo goed eerst navragen wat erin zit...

Groeten Ronald.

wat ik wilde zeggen was: ook al bega je een blunder en zit er een decoder is waar je niks mee kan, is de schade hooguit twee tientjes.

of, je hoeft een mooie loc niet te laten liggen voor een verkeerde, of ontbrekende  decoder

zeker het nieuwere spul is alleemaal dcc ready.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 August 2010, 11:50:27 »
tekst

klopt, ik heb de post ook aangepast

frodo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 August 2010, 20:32:39 »
bedankt allemaal

even nog een vraagje
als ik een roco startset koop is er dan een nederlandse beschrijving bij

gr frodo