Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 150228 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #660 Gepost op: 27 June 2011, 21:27:58 »
Wil jij een kadootje nieuw toetsenbord?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #661 Gepost op: 27 June 2011, 21:28:46 »
ik wil niet veel zeggen met mijn krachtstroom en electronica achtergrond.
maar de loks zijn toch +/-15-20 jaar oud endaarin is veel verandert.
dus ook in de trafo techniek

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #662 Gepost op: 27 June 2011, 21:30:18 »
Weer fout! 28 à 30 jaar oud...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #663 Gepost op: 27 June 2011, 21:32:44 »
Er zat geen trafo in, maar het centrale deel van de lok zit wel vol.
Wat er in zit is, ook al ZOU je er een transformator inzetten, voor een groot deel nog steeds nodig zijn. DUS heb je zowel een ruimte- als een massa-probleem.

De Franse 2-stroom variant weegt niet voor niets veel meer (90 ton volgens wikipedia) en dat zou de lok vrijwel onbruikbaar maken in Nederland, aslasten van 22,5 ton zijn maar op een paar specifieke trajecten toegestaan voor zover ik weet en onder strikte voorwaarden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #664 Gepost op: 27 June 2011, 22:36:41 »
Tip, 1800 V gelijkspanning is iets heel anders dan 25 kV wisselspanning. Of zitten er nu wisselstroommotoren in, nee toch?

Nog een tip, de tractiemoteren zijn van huis uitgeschikt voor 1500V= en 25 kV~.
Meer NS in spoor 1!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #665 Gepost op: 27 June 2011, 23:22:11 »
mensen met frequentie regelaars (wegen bijna niks) kun je al veel en daarbij kijk in de modelbouw bijna alle treinmotoren functioneren al op een stroomsoort. en daarbij ik bedoelde met de betuwelijn de oude travo eruit en een nieuwe erin!!!!
en travo tegenwoordig wegen al stukken minder dan vroeger.
Volgens mij kun je het beter bij je forum naam houden. Er zit geen trafo in een 1600, of dacht je dat dat ding met 12 volt motoren reed  ;D?

Anoniem

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #666 Gepost op: 27 June 2011, 23:28:05 »
Ja, zo'n ding toch? ;D



Dat gaat echt nóóit tonnen wegen, en hij is nog MSF ook, dus je kunt héél precies optrekken ;D.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #667 Gepost op: 27 June 2011, 23:31:55 »
wat zit er dan in als jullie het zo goed weten

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #668 Gepost op: 27 June 2011, 23:46:01 »
Denk je dat een trafo zou werken onder de Nederlandse gelijkspanning die op de bovenleiding staat?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #669 Gepost op: 27 June 2011, 23:54:06 »
2 seconden googlen had je geleerd dat het een variabele frequentie pulssturing is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #670 Gepost op: 28 June 2011, 00:04:59 »
Wat is het dat een variabele frequentie pulssturing heeft?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #671 Gepost op: 28 June 2011, 00:41:24 »
Uhm...een 1800 misschien? Daar gaat dit topic immers over.

@ stomer2010: in de 1800 loks zit een installatie die de stroom die de motoren zien in stukjes hakt: dat gaat zo snel dat de motor dat niet bij kan benen, en door in het begin de stukken 'uit' langer te maken dan de stukjes 'aan' loopt de motor mooi langzaam aan: uiteindelijk zal met het oplopen van de snelheid de verhouding 'aan/uit' veranderen en in dit geval dus ook de frequentie, waardoor de motor steeds harder zal draaien.

Het grootste voordeel van deze sturingen is de enorme efficiëntie: waar vroeger kiloWatts aan vermogen werd weggestookt in weerstanden op het dak, blijven frequentiesturingen relatief koel, maar nog belangrijker: de motor heeft op meerdere toerentallen een hoger koppel en efficiënt gedrag.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #672 Gepost op: 28 June 2011, 10:47:01 »
Nog een tip, de tractiemoteren zijn van huis uitgeschikt voor 1500V= en 25 kV~.
Kijk, dat is zinvolle info. Blijft natuurlijk het punt dat de ~ in = omgevormd moet worden wat dus niet zo eenvoudig past in een 1600/1800 qua ruimte en gewicht. Kortom, zinloos.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #673 Gepost op: 28 June 2011, 11:20:22 »
Ik denk... dat ze die dingen gewoon lekker zo moeten laten en dat gaan ze doen ook. Anders hadden ze wel bij een leasemaatschappij aangeklopt voor een Traxx ofzo

Gr Timo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #674 Gepost op: 28 June 2011, 17:46:35 »
Kijk, dat is zinvolle info. Blijft natuurlijk het punt dat de ~ in = omgevormd moet worden wat dus niet zo eenvoudig past in een 1600/1800 qua ruimte en gewicht. Kortom, zinloos.

Dat dan weer wel ja. Het zal best wel allemaal in de loc passen, in Frankrijk rijdt immers de BB22000 en die is niet langer of breder, maar de massa zal inderdaad wel een struikelblokje worden en bovendien zal er niemand zo gek zijn om voor veel geld een 16/1700 te vertimmeren. 
Meer NS in spoor 1!