Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 146193 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #660 Gepost op: 27 June 2011, 21:27:58 »
Wil jij een kadootje nieuw toetsenbord?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #661 Gepost op: 27 June 2011, 21:28:46 »
ik wil niet veel zeggen met mijn krachtstroom en electronica achtergrond.
maar de loks zijn toch +/-15-20 jaar oud endaarin is veel verandert.
dus ook in de trafo techniek

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #662 Gepost op: 27 June 2011, 21:30:18 »
Weer fout! 28 à 30 jaar oud...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #663 Gepost op: 27 June 2011, 21:32:44 »
Er zat geen trafo in, maar het centrale deel van de lok zit wel vol.
Wat er in zit is, ook al ZOU je er een transformator inzetten, voor een groot deel nog steeds nodig zijn. DUS heb je zowel een ruimte- als een massa-probleem.

De Franse 2-stroom variant weegt niet voor niets veel meer (90 ton volgens wikipedia) en dat zou de lok vrijwel onbruikbaar maken in Nederland, aslasten van 22,5 ton zijn maar op een paar specifieke trajecten toegestaan voor zover ik weet en onder strikte voorwaarden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #664 Gepost op: 27 June 2011, 22:36:41 »
Tip, 1800 V gelijkspanning is iets heel anders dan 25 kV wisselspanning. Of zitten er nu wisselstroommotoren in, nee toch?

Nog een tip, de tractiemoteren zijn van huis uitgeschikt voor 1500V= en 25 kV~.
Meer NS in spoor 1!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #665 Gepost op: 27 June 2011, 23:22:11 »
mensen met frequentie regelaars (wegen bijna niks) kun je al veel en daarbij kijk in de modelbouw bijna alle treinmotoren functioneren al op een stroomsoort. en daarbij ik bedoelde met de betuwelijn de oude travo eruit en een nieuwe erin!!!!
en travo tegenwoordig wegen al stukken minder dan vroeger.
Volgens mij kun je het beter bij je forum naam houden. Er zit geen trafo in een 1600, of dacht je dat dat ding met 12 volt motoren reed  ;D?

Anoniem

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #666 Gepost op: 27 June 2011, 23:28:05 »
Ja, zo'n ding toch? ;D



Dat gaat echt nóóit tonnen wegen, en hij is nog MSF ook, dus je kunt héél precies optrekken ;D.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #667 Gepost op: 27 June 2011, 23:31:55 »
wat zit er dan in als jullie het zo goed weten

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #668 Gepost op: 27 June 2011, 23:46:01 »
Denk je dat een trafo zou werken onder de Nederlandse gelijkspanning die op de bovenleiding staat?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #669 Gepost op: 27 June 2011, 23:54:06 »
2 seconden googlen had je geleerd dat het een variabele frequentie pulssturing is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #670 Gepost op: 28 June 2011, 00:04:59 »
Wat is het dat een variabele frequentie pulssturing heeft?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #671 Gepost op: 28 June 2011, 00:41:24 »
Uhm...een 1800 misschien? Daar gaat dit topic immers over.

@ stomer2010: in de 1800 loks zit een installatie die de stroom die de motoren zien in stukjes hakt: dat gaat zo snel dat de motor dat niet bij kan benen, en door in het begin de stukken 'uit' langer te maken dan de stukjes 'aan' loopt de motor mooi langzaam aan: uiteindelijk zal met het oplopen van de snelheid de verhouding 'aan/uit' veranderen en in dit geval dus ook de frequentie, waardoor de motor steeds harder zal draaien.

Het grootste voordeel van deze sturingen is de enorme efficiëntie: waar vroeger kiloWatts aan vermogen werd weggestookt in weerstanden op het dak, blijven frequentiesturingen relatief koel, maar nog belangrijker: de motor heeft op meerdere toerentallen een hoger koppel en efficiënt gedrag.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #672 Gepost op: 28 June 2011, 10:47:01 »
Nog een tip, de tractiemoteren zijn van huis uitgeschikt voor 1500V= en 25 kV~.
Kijk, dat is zinvolle info. Blijft natuurlijk het punt dat de ~ in = omgevormd moet worden wat dus niet zo eenvoudig past in een 1600/1800 qua ruimte en gewicht. Kortom, zinloos.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #673 Gepost op: 28 June 2011, 11:20:22 »
Ik denk... dat ze die dingen gewoon lekker zo moeten laten en dat gaan ze doen ook. Anders hadden ze wel bij een leasemaatschappij aangeklopt voor een Traxx ofzo

Gr Timo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #674 Gepost op: 28 June 2011, 17:46:35 »
Kijk, dat is zinvolle info. Blijft natuurlijk het punt dat de ~ in = omgevormd moet worden wat dus niet zo eenvoudig past in een 1600/1800 qua ruimte en gewicht. Kortom, zinloos.

Dat dan weer wel ja. Het zal best wel allemaal in de loc passen, in Frankrijk rijdt immers de BB22000 en die is niet langer of breder, maar de massa zal inderdaad wel een struikelblokje worden en bovendien zal er niemand zo gek zijn om voor veel geld een 16/1700 te vertimmeren. 
Meer NS in spoor 1!