Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 141681 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #420 Gepost op: 06 January 2011, 17:11:19 »
Dat kan wel zo zijn, maar DDM is totaal (financieel dus) afgeschreven materieel. Van de SLT staan er volgens opgave Nedtrain altijd zo'n 25 tot 35 buiten dienst, of dat niks kost.
Overigens de oudste SLT zijn al zijn kleine 3 jaar oud, als je ziet hoeveel tijd daarvan ze echt in dienst hebben gereden, dus geld opgeleverd. Ondertussen zijn er 10.000 den kilometers aan proefritten gereden, ook dit drukt zeer sterk op de kosten/baten van dit materieel.

Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??
Kortom, denk zo dat qua gereden kilometer op dit moment een DDM goedkoper is dan een SLT
Gr Treinhobbijist.

Waarom staan er *altijd* 25 tot 35 stellen buiten dienst???

denk je echt dat NSR alle proefritten zelf heeft betaald???

minimaal onderhoud = hoog storingspercentage

SLT = nieuw = garantie!!!

En, een loc vervoert geen reizigers, dus levert niets op!!

En last but not least: Ik ga er vanuit dat NSR zelf gerust wel weet wat duurder is en wat niet, dus over 3 maanden kunnen ze weer aan de kant....

mvg,
Robin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #421 Gepost op: 06 January 2011, 18:29:00 »
Waarom staan er *altijd* 25 tot 35 stellen buiten dienst???

- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
 
minimaal onderhoud = hoog storingspercentage

- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.

En, een loc vervoert geen reizigers, dus levert niets op!!

- Dat is toch wel een erg kort door de bocht gedachte, natuurlijk levert een lok geld op. Je moet de lok ook niet los zien (qua inkomsten/kosten) van wat hij vervoerd (1800 samen met DDM dus) Anders zou een lok bij een goederenvervoerder dus ook nooit iets opleveren....

Ik ga er vanuit dat NSR zelf gerust wel weet wat duurder is en wat niet, dus over 3 maanden kunnen ze weer aan de kant....

- Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.

Gr treinhobbijist
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 18:30:50 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #422 Gepost op: 06 January 2011, 18:50:58 »
- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
Dat is niet waar het om gaat, wat jij zegt is dat er altijd 25 tot 35 SLT stellen buiten dienst staan maar dat is natuurlijk niet zo. Nu staan er veel defect, als dta is opgelost staan er echt geen 30 stellen meer aan de kant.

Citaat
Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.
Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn.

Citaat
Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.
Zoals DDM bedoel je?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #423 Gepost op: 06 January 2011, 19:47:20 »
Vandaag zijn om 16.10 uur de 1851  1843 en 1844 vertrokken vanuit Maastricht naar het Noorden.

Deze zijn weer rijvaardig (y)

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #424 Gepost op: 06 January 2011, 19:51:38 »
- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn.

Het is wel duidelijk dat je weinig kennis hebt en nog nooit serieus hebt gesleuteld. Alles slijt en heeft onderhoud nodig, ook kwalitatief goede producten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #425 Gepost op: 06 January 2011, 19:51:58 »
@Chris:
Vanmorgen in Maastricht:


KLIK

NS 1851, 1843 en 1844 staan klaar om als LLT van het emplacement van Maastricht te vertrekken richting het noorden. Weer 3 locs voor de herindienststelling van DDM-1.  :D

;D
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 19:54:49 door Rick 1625 »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #426 Gepost op: 06 January 2011, 19:53:51 »
Gaat de 1846 (met gele koplampen) ook weer rijden, of is die alweer in dienst?
Grtz!
Tedo

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #427 Gepost op: 06 January 2011, 19:57:19 »
Ja sorry Rick maar om die tijd dat je de foto had gemaakt stond ik met dat zwarte monster van een G 2000 in Haanrade.
Was pas om 16.00 uur in Maastricht ;D

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

saltreinenfan

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #428 Gepost op: 06 January 2011, 21:42:24 »
Gaat de 1846 (met gele koplampen) ook weer rijden, of is die alweer in dienst?

Volgens de planning wel  :)

Even een lijstje met de loks die uiteindelijk allemaal weer in dienst zijn :
1839,1842,1843,1844,1845,1846,1847,1849,1851,1853,1855,1857,1858 en heel misschien de 1848.

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #429 Gepost op: 06 January 2011, 23:50:42 »
Dat kan wel zo zijn, maar DDM is totaal (financieel dus) afgeschreven materieel. Van de SLT staan er volgens opgave Nedtrain altijd zo'n 25 tot 35 buiten dienst, of dat niks kost.
Overigens de oudste SLT zijn al zijn kleine 3 jaar oud, als je ziet hoeveel tijd daarvan ze echt in dienst hebben gereden, dus geld opgeleverd. Ondertussen zijn er 10.000 den kilometers aan proefritten gereden, ook dit drukt zeer sterk op de kosten/baten van dit materieel.

Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??
Kortom, denk zo dat qua gereden kilometer op dit moment een DDM goedkoper is dan een SLT
Gr Treinhobbijist.
Zowieso je beredenering dat DDM-1 financieel al afgeschreven is en daarmee minder kost in onderhoud is onzin.
Dat onderhoud is hun hele bestaansleven al hetzelfde geweest, en kost daarmee aan het eind van een levenduur echt niet minder dan in het begin daarvan.
Anders wordt het als je over levensduurverleging met revisies gaat praten, maar dat is bij DDM-1 helemaal niet aan de orde.

Verder heb je volgens mij helemaal geen zin om wat van me aan te nemen, en daardoor heb ik totáál geen zin meer om jou wat uit te leggen als je het allemaal toch allemaal al zo goed weet...  ::)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #430 Gepost op: 06 January 2011, 23:54:20 »
- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
maar waarom dan altijd? ik hoop het niet, anders is het wel een aardige kat in de zak....

Citaat

- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.
-Hoe ouder, hoe lastiger verkrijgbare componenten, hoe duurder.
-hoe ouder, hoe gevoeliger voor storingen, hoe duurder
enz

Citaat
- Dat is toch wel een erg kort door de bocht gedachte, natuurlijk levert een lok geld op. Je moet de lok ook niet los zien (qua inkomsten/kosten) van wat hij vervoerd (1800 samen met DDM dus) Anders zou een lok bij een goederenvervoerder dus ook nooit iets opleveren....
Maar drukt qua onderhoud wel extra op de rest van de trein.

Citaat
- Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.
precies, en daar komt nu de aap uit de mouw. DDM1 is in principe overcompleet. Voor de sneeuwval reed SLT rustig z'n rondjes. Reken er maar op dat het volgend jaar aanmerkelijk beter zal gaan. Zie de ICM's. deze zijn deze winter vele malen beter doorgekomen dan vorig jaar!

Citaat
Gr treinhobbijist
En daar komt de volgende aap uit de mouw  ;D

mvg,
Robin

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #431 Gepost op: 07 January 2011, 08:41:14 »
Als SLT duurder is in onderhoud dan DDM op dit moment moet NS zich toch achter de oren krabben... Wat Treinhobbijist waarschijnlijk bedoeld is dat DDM waarschijnlijk is afgeschreven. klopt wel denk ik, spul is ca 30 jaar oud. Maar afschrijving is toch echt iets anders dan onderhoud. Onderhoudzal veel duurder zijn dan afschrijving, anders kochten ze nooit nieuw materieel (even zwart-wit gesteld natuurlijk... Comfort, eisen van de tijd, arbo en weet ik wat voor eisen daargelaten).

Hoe jammer wij het dan kunnen vinden, DDM zal binnenkort geschiedenis zijn, evenals de 1800-en. En dat is een puur bedrijfseconomische keuze.
groet,

Niels

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #432 Gepost op: 07 January 2011, 12:58:40 »
DDM [...] is ca 30 jaar oud.
25 (uit 1985).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #433 Gepost op: 07 January 2011, 13:04:27 »
En daar komt de volgende aap uit de mouw  ;D

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #434 Gepost op: 07 January 2011, 13:08:23 »
Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten.
Gr Treinhobbijist.
Van DDM 1 weet ik dat een week voor dat ze buitendienst zijn gegaan nog gewoon volledig onderhoud hebben gekregen in Leidschendam. Ook storingen werden gewoon hersteld.