Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 144304 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #150 Gepost op: 05 September 2010, 14:52:14 »
Op spoor 12 of 13 stond ook nog een ICRm-stam...
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #151 Gepost op: 05 September 2010, 15:03:35 »
Foto's:
1857:


1857 met BDs'sen:


Deze stikker zat op alle deuren van de 1857:


(alles klikbaar)
Vriendelijke groet, Servé.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #152 Gepost op: 05 September 2010, 15:10:03 »
doodzonde, die BDs'en. Zo goed als nieuw en toch onder de graffiti. Het hadden nog tussenrijtuigen kunnen zijn. Trouwens ook doodzonde hoe mooi die 1857 er bij staat en dat ie niet in dienst is.

Gr Timo

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #153 Gepost op: 05 September 2010, 15:19:28 »
De BDs zijn simpelweg niet nodig, omdat HSA een heel stel ICR gebruikt voor de Benelux en de HSL diensten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #154 Gepost op: 05 September 2010, 15:22:02 »
Ik weet het, maar toch is het zonde.

Gr Timo

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #155 Gepost op: 05 September 2010, 16:56:41 »
Die sticker op de 1857 "Materieel niet inzetbaar" heb ik ook gezien. Typisch dat dit erop zit. Heeft deze dan ook net zoals de 1839 een defect?

Gr. Iven

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #156 Gepost op: 05 September 2010, 19:16:08 »
Daarnet ben ik wezen spotten hier in Roermond. Er kwam een losse loc trein langs bestaande uit de 1858, 1853 en de 1856 in de richting van Maastricht. Ik vrees het ergste van wat ermee gaat gebeuren :'(
Binnenkort zet ik een filmpje op youtube van de drie loc's

Gr. Iven

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #157 Gepost op: 05 September 2010, 20:45:05 »
Ik zal morgen nogmaals naar de nummers kijken ;D
Vriendelijke groet, Servé.

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #158 Gepost op: 06 September 2010, 09:36:26 »
@iven
voor de ic berlijn worden geen 1800en gebruikt, maar 5 of 6 1700en. ;)

ik heb gisteren nog wat foto's gemaakt in ekz van de drie stammen ddm1 die vandaag hun laatste rit gaan maken naar asd cs. :'(

klik

klik

klik

klik

klik

klik
helaas de laatste keer dat deze stammen een dienst gaan rijden.
groeten bart.

yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #159 Gepost op: 06 September 2010, 10:03:51 »
Ach,

Zo zie je maar dat we in een wegwerp maatschappij leven...
Bergen nieuw materieel en bergen wat ouder materieel dat volgens
mij goed zat is... Het is toch wel zo raar dat de treinkaartjes steeds
duurder worden en de auto steeds aantrekkelijker wordt..... ???

Ik verbaas mij elke keer weer over het moderniseren bij NS.
Koplopers die geen koplopers meer zijn, getrokken treinen die
goed zat zijn voor die flutritjes in dit kleine landje worden zomaar
aan de kant gezet. En dan die vastgevroren wissels in de winter...
Dat is nou net weer niet modern. Ik snap er geen biet meer van.


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #160 Gepost op: 06 September 2010, 11:07:47 »
Op station Maastricht staan de volgende loks, vanaf de passerel gezien:
1729,1770,1754,1775,1734,1762,1755,1730,1839,1831,1830,1834,1850,1848,1858,1853,1856.
En dan de 1610 natuurlijk nog.

Op spoor 14 stonden de volgende loks:
1746 (niet gekoppeld, stroomafnemer omhoog), 1763,1753,1743 (allen gekoppeld, stroomafnemer omhoog), 1752 (gekoppeld met de 3 voorgaande, maar stroomafnemer omlaag).
Overigens staat er ook nog 1 DD-AR stam.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 11:16:44 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #161 Gepost op: 06 September 2010, 11:17:31 »
@ Bart,
De 1855 heeft gisteren de trein terug uit berlijn getrokken, waarschijnlijk is dit de laatste 1800 die de IC Berlijn getrokken heeft.

@ Servé,
De loc's (1858, 1853 en 1856) die ik gisteren gespot heb zijn dus ook in de rij gezet :'(

In de 1853 heb ik een paar dagen geleden nog een rondleiding gekregen op Amsterdam Centraal en nu is het ook afgelopen met die loc.

Gr. Iven
 :'(

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #162 Gepost op: 06 September 2010, 11:19:04 »
Zo zie je maar dat we in een wegwerp maatschappij leven...
Bergen nieuw materieel en bergen wat ouder materieel dat volgens
mij goed zat is... Het is toch wel zo raar dat de treinkaartjes steeds
duurder worden en de auto steeds aantrekkelijker wordt..... ???
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we het oude materieel continue door zouden laten rijden, de kaartjes nog duurder worden. Je kent, neem ik aan, de begrippen economische levensduur en technische levensduur? Behalve dat het materieel op gegeven moment gewoon op is, is het na een bepaalde periode ook goedkoper om nieuw materieel aan te schaffen dan met het oude materieel door te blijven rijden. Revisie is zowel technisch als economisch een levensduurverlenging, maar ook de hoeveelheid rendabele revisies is eindig.

En tja, 1800 en DDM-1 is gewoon een verhaal apart. Door de uitstroom van treinstammen, het opsplitsen van NS in een passagiers en een cargopoot en de toegenomen concurrentie, met name op het grensoverschrijdende goederenvervoer, heeft ons in een apart pakket gebracht. De 1800's in het goederenverkeer inzetten is eigenlijk niet nodig, praktisch alle diensten zijn tegenwoordig grensoverschijdend en de inzet van mono courante locs (1600, 1700) is niet wenselijk, daar je dan een locwissel nodig hebt en dus onnodig stilstaat. Daarbij komt dat de NS geen getrokken treinen meer hebben, alleen trekduwers. Met oog op de komende revisie, het kleine aantal benodigde locs en de aparte serie, immers, de 1700 wordt op veel grotere schaal gebruikt, zal het bedrijfseconomisch gezien goedkoper zijn om de hele zooi uit dienst te halen dan het in dienst te houden. Het in stand houden van een inmiddels relatief kleine serie locs en rijtuigen is namelijk een duur grapje. Er zijn ten slotte maar maximaal 13 treinstammen tegelijk actief, dus met geluk zou je om al deze in stand te houden, 15 locs nodig hebben. Locs en rijtuigen die erg verschillen van de vervolgserie, een duur grapje dus.
En 1700, zullen velen nu zeggen, bestaat uit 2 toch wel verschillende subseries, de DD AR locs en de solitaire locs. Maar toch, deze locs zijn in de basis gelijk en hebben veel overeenkomende componenten. Bij 1700 zijn er al ca. 30 locomotieven actief in de DD AR diensten en nog ca. 22 locs actief in de ICRm trek/duw combinaties. Neem daarbij nog een loc of 6 voor Berlijntrein en enkele locs op reserve/onderhoud en je komt op ca. 60 locs uit, die te verdelen zijn in 2 gelijke groepen van ieder 30 locs. Een stuk meer locs die nodig zijn en in stand gehouden worden dan dat bij DDM-1 en 1800 het geval. En bovendien, bij deze aantallen loont het ook om de verschillende subtypes in stand te houden.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ook ik vind het prachtige treinen en vind het erg jammer dat het nu al buiten dienst gaat, maar ik kijk iets neutraler tegen dit soort situaties aan.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 11:37:50 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #163 Gepost op: 06 September 2010, 11:59:28 »
Laatste LLT van de 1858, de 1856 en de 1853 komt langs Roermond
http://www.youtube.com/watch?v=QonaESX6Syg
Dit is waarschijnlijk de laatste rit zijn die de 1858, de 1856 en de 1853 zullen maken. De machinist knippert nog met zijn lampen en laat zijn typhoon horen, daarna zullen deze loc's voor een behoorlijk lange tijd niet meer op het spoor te zien zijn.  :(

Waar ik meet zit is dat het materieel wat er nieuw komt in plaats van het oude materieel niet mooi is. De VIRM heb ik niet zo veel mee, en de SLT is gewoon niet mooi.
Wat ik wel een mooie nieuwe trein vindt is de Railion Br 189. Toch is het weer een loc die mij aanspreekt en geen treinstel. Alleen vind ik de treinstellen voor de VIRM en de SLT ook erg interessant. (Dit is puur mijn mening, dit hoeft niet voor iedereen te gelden)

Gr. Iven

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #164 Gepost op: 06 September 2010, 12:47:27 »
Waar ik meet zit is dat het materieel wat er nieuw komt in plaats van het oude materieel niet mooi is.

Dat is nu eenmaal de tragiek van deze hobby; nieuw materieel doet oud materieel uitstromen. Ooit, zo'n kleine 30 jaar geleden, moest de prachtige 1000 plaatsmaken voor de nieuwe, haast klinisch aandoende, 1600. Mag jij raden wat de hobbyïsten van toen interessanter/mooier vonden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.