Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 142452 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #150 Gepost op: 05 September 2010, 14:52:14 »
Op spoor 12 of 13 stond ook nog een ICRm-stam...
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #151 Gepost op: 05 September 2010, 15:03:35 »
Foto's:
1857:


1857 met BDs'sen:


Deze stikker zat op alle deuren van de 1857:


(alles klikbaar)
Vriendelijke groet, Servé.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #152 Gepost op: 05 September 2010, 15:10:03 »
doodzonde, die BDs'en. Zo goed als nieuw en toch onder de graffiti. Het hadden nog tussenrijtuigen kunnen zijn. Trouwens ook doodzonde hoe mooi die 1857 er bij staat en dat ie niet in dienst is.

Gr Timo

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #153 Gepost op: 05 September 2010, 15:19:28 »
De BDs zijn simpelweg niet nodig, omdat HSA een heel stel ICR gebruikt voor de Benelux en de HSL diensten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #154 Gepost op: 05 September 2010, 15:22:02 »
Ik weet het, maar toch is het zonde.

Gr Timo

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #155 Gepost op: 05 September 2010, 16:56:41 »
Die sticker op de 1857 "Materieel niet inzetbaar" heb ik ook gezien. Typisch dat dit erop zit. Heeft deze dan ook net zoals de 1839 een defect?

Gr. Iven

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #156 Gepost op: 05 September 2010, 19:16:08 »
Daarnet ben ik wezen spotten hier in Roermond. Er kwam een losse loc trein langs bestaande uit de 1858, 1853 en de 1856 in de richting van Maastricht. Ik vrees het ergste van wat ermee gaat gebeuren :'(
Binnenkort zet ik een filmpje op youtube van de drie loc's

Gr. Iven

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #157 Gepost op: 05 September 2010, 20:45:05 »
Ik zal morgen nogmaals naar de nummers kijken ;D
Vriendelijke groet, Servé.

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #158 Gepost op: 06 September 2010, 09:36:26 »
@iven
voor de ic berlijn worden geen 1800en gebruikt, maar 5 of 6 1700en. ;)

ik heb gisteren nog wat foto's gemaakt in ekz van de drie stammen ddm1 die vandaag hun laatste rit gaan maken naar asd cs. :'(

klik

klik

klik

klik

klik

klik
helaas de laatste keer dat deze stammen een dienst gaan rijden.
groeten bart.

yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #159 Gepost op: 06 September 2010, 10:03:51 »
Ach,

Zo zie je maar dat we in een wegwerp maatschappij leven...
Bergen nieuw materieel en bergen wat ouder materieel dat volgens
mij goed zat is... Het is toch wel zo raar dat de treinkaartjes steeds
duurder worden en de auto steeds aantrekkelijker wordt..... ???

Ik verbaas mij elke keer weer over het moderniseren bij NS.
Koplopers die geen koplopers meer zijn, getrokken treinen die
goed zat zijn voor die flutritjes in dit kleine landje worden zomaar
aan de kant gezet. En dan die vastgevroren wissels in de winter...
Dat is nou net weer niet modern. Ik snap er geen biet meer van.


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #160 Gepost op: 06 September 2010, 11:07:47 »
Op station Maastricht staan de volgende loks, vanaf de passerel gezien:
1729,1770,1754,1775,1734,1762,1755,1730,1839,1831,1830,1834,1850,1848,1858,1853,1856.
En dan de 1610 natuurlijk nog.

Op spoor 14 stonden de volgende loks:
1746 (niet gekoppeld, stroomafnemer omhoog), 1763,1753,1743 (allen gekoppeld, stroomafnemer omhoog), 1752 (gekoppeld met de 3 voorgaande, maar stroomafnemer omlaag).
Overigens staat er ook nog 1 DD-AR stam.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 11:16:44 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #161 Gepost op: 06 September 2010, 11:17:31 »
@ Bart,
De 1855 heeft gisteren de trein terug uit berlijn getrokken, waarschijnlijk is dit de laatste 1800 die de IC Berlijn getrokken heeft.

@ Servé,
De loc's (1858, 1853 en 1856) die ik gisteren gespot heb zijn dus ook in de rij gezet :'(

In de 1853 heb ik een paar dagen geleden nog een rondleiding gekregen op Amsterdam Centraal en nu is het ook afgelopen met die loc.

Gr. Iven
 :'(

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #162 Gepost op: 06 September 2010, 11:19:04 »
Zo zie je maar dat we in een wegwerp maatschappij leven...
Bergen nieuw materieel en bergen wat ouder materieel dat volgens
mij goed zat is... Het is toch wel zo raar dat de treinkaartjes steeds
duurder worden en de auto steeds aantrekkelijker wordt..... ???
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we het oude materieel continue door zouden laten rijden, de kaartjes nog duurder worden. Je kent, neem ik aan, de begrippen economische levensduur en technische levensduur? Behalve dat het materieel op gegeven moment gewoon op is, is het na een bepaalde periode ook goedkoper om nieuw materieel aan te schaffen dan met het oude materieel door te blijven rijden. Revisie is zowel technisch als economisch een levensduurverlenging, maar ook de hoeveelheid rendabele revisies is eindig.

En tja, 1800 en DDM-1 is gewoon een verhaal apart. Door de uitstroom van treinstammen, het opsplitsen van NS in een passagiers en een cargopoot en de toegenomen concurrentie, met name op het grensoverschrijdende goederenvervoer, heeft ons in een apart pakket gebracht. De 1800's in het goederenverkeer inzetten is eigenlijk niet nodig, praktisch alle diensten zijn tegenwoordig grensoverschijdend en de inzet van mono courante locs (1600, 1700) is niet wenselijk, daar je dan een locwissel nodig hebt en dus onnodig stilstaat. Daarbij komt dat de NS geen getrokken treinen meer hebben, alleen trekduwers. Met oog op de komende revisie, het kleine aantal benodigde locs en de aparte serie, immers, de 1700 wordt op veel grotere schaal gebruikt, zal het bedrijfseconomisch gezien goedkoper zijn om de hele zooi uit dienst te halen dan het in dienst te houden. Het in stand houden van een inmiddels relatief kleine serie locs en rijtuigen is namelijk een duur grapje. Er zijn ten slotte maar maximaal 13 treinstammen tegelijk actief, dus met geluk zou je om al deze in stand te houden, 15 locs nodig hebben. Locs en rijtuigen die erg verschillen van de vervolgserie, een duur grapje dus.
En 1700, zullen velen nu zeggen, bestaat uit 2 toch wel verschillende subseries, de DD AR locs en de solitaire locs. Maar toch, deze locs zijn in de basis gelijk en hebben veel overeenkomende componenten. Bij 1700 zijn er al ca. 30 locomotieven actief in de DD AR diensten en nog ca. 22 locs actief in de ICRm trek/duw combinaties. Neem daarbij nog een loc of 6 voor Berlijntrein en enkele locs op reserve/onderhoud en je komt op ca. 60 locs uit, die te verdelen zijn in 2 gelijke groepen van ieder 30 locs. Een stuk meer locs die nodig zijn en in stand gehouden worden dan dat bij DDM-1 en 1800 het geval. En bovendien, bij deze aantallen loont het ook om de verschillende subtypes in stand te houden.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ook ik vind het prachtige treinen en vind het erg jammer dat het nu al buiten dienst gaat, maar ik kijk iets neutraler tegen dit soort situaties aan.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 11:37:50 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #163 Gepost op: 06 September 2010, 11:59:28 »
Laatste LLT van de 1858, de 1856 en de 1853 komt langs Roermond
http://www.youtube.com/watch?v=QonaESX6Syg
Dit is waarschijnlijk de laatste rit zijn die de 1858, de 1856 en de 1853 zullen maken. De machinist knippert nog met zijn lampen en laat zijn typhoon horen, daarna zullen deze loc's voor een behoorlijk lange tijd niet meer op het spoor te zien zijn.  :(

Waar ik meet zit is dat het materieel wat er nieuw komt in plaats van het oude materieel niet mooi is. De VIRM heb ik niet zo veel mee, en de SLT is gewoon niet mooi.
Wat ik wel een mooie nieuwe trein vindt is de Railion Br 189. Toch is het weer een loc die mij aanspreekt en geen treinstel. Alleen vind ik de treinstellen voor de VIRM en de SLT ook erg interessant. (Dit is puur mijn mening, dit hoeft niet voor iedereen te gelden)

Gr. Iven

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #164 Gepost op: 06 September 2010, 12:47:27 »
Waar ik meet zit is dat het materieel wat er nieuw komt in plaats van het oude materieel niet mooi is.

Dat is nu eenmaal de tragiek van deze hobby; nieuw materieel doet oud materieel uitstromen. Ooit, zo'n kleine 30 jaar geleden, moest de prachtige 1000 plaatsmaken voor de nieuwe, haast klinisch aandoende, 1600. Mag jij raden wat de hobbyïsten van toen interessanter/mooier vonden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.