Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Spooklocomotief  (gelezen 5049 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Spooklocomotief
« Gepost op: 28 July 2010, 07:42:10 »
Op mijn baan staat een Hornby stoomloc. model Mallard in de originele groen/oranje uitvoering al maanden op een zijspoor. De draadjes zijn los gemaakt die de verbinding vormen tussen de wielen en de motor en de koolborsteltjes zitten in een plastic zakje dat er naast ligt, klaar om meegenomen te worden op de eerst komende reis naar Engeland, tot zover niets bijzonders - tot gisteren.  ???  Ik ben bezig met een ander zijspoortje wat aan te kleden, beetje gras en onkruid zodat duidelijk is dat dit een stukje ongebruikt spoor is en denk: "Als die oude Hornby loc helemaal niet meer is te repareren, kan die mooi hier staan".  Alsof de "Mallard" me had begrepen en liet blijken het daar niet mee eens te zijn, zette de trein zich ineens in beweging - eerst met wat schokjes en toen gelijk op snelheid het station uit, tot het deel waar geen spanning meer op stond. Ik begreep er niets van, duidelijk was te zien dat de draadjes er los bij hingen (de kap van de tender was er nog af) alleen kon ik het zakje met de koolborsteltjes niet meer vinden. Voorzichtig zette ik spanning op het baangedeelte waar ze nu stond en ja hoor, alsof ze nieuw uit de winkel kwam, geen gehaper en zelfs de wissels werden vlot genomen. Natuurlijk mijn vrouw gevraagd of ze een grapje had uitgehaald, de koolborsteltjes zijn nog steeds niet boven water, maar ze wist van niets. Natuurlijk is het een loc uit het land van de spoken en geestverschijningen, hoe het ook komt, ik weet het niet, maar ik ben er blij mee. Mijn absoluut favoriete loc. uit 1947 (de eerste van Hornby in schaal 00) rijdt weer prachtig haar rondjes op mijn baan. Degene die hier een nuchtere Hollandse verklaring voor heeft mag reageren, maar ik houd het op mijn "GHOST-TRAIN".

Ben

• Offline Offline
Re:Spooklocomotief
« Reactie #1 Gepost op: 28 July 2010, 08:06:17 »
Mooi verhaal. Maar een lok waarvan de koolborstels verwijderd zijn en de motordraden los hangen rijdt niet, althans ik heb het nog nooit meegemaakt. ;D

Mocht de lok toch hardnekkig blijven rijden haal dan de motor er eens uit en meld je dan nog eens. ;)

Het scheelt ieder geval in onderhoud, nooit geen koolborstel meer vervangen. (y)

Gr, Ben.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #2 Gepost op: 28 July 2010, 08:26:03 »
Ik zie het helemaal voor me. Je bent lekker op jouw baan aan het knutselen als opeens het licht uitgaat, het zolderraam openklapt waardoor een koude wind binnenwaait die je de rillingen over de rug doet gaan en de treinen ongecontroleerd alle kanten gaan oprijden.

De hele stad heeft last van een grote stroomstoring, maar op jouw baan rijdt alles er rustig op los en...
...gaan ook nog eens één voor één de lichtjes in de modelhuisjes branden die je er helemaal niet in hebt zitten

:o
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #3 Gepost op: 28 July 2010, 09:20:03 »
Heb je een probleem, wil je er over praten, gooi het dan maar in de groep! ;D

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2010, 09:50:22 »
Dat heb je als je met tussenpozen aan je treinen werkt. Je zult de borstels teruggeplaatst hebben en bent dat gewoon weer vergeten. Het onvindbare zakje met koolborstels is daar een bewijs van...
Ik heb al een trein

Gert1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2010, 09:56:30 »
http://www.youtube.com/watch?v=etxd0z5TfiA

Dat was heel lang geleden dat ik dit nummer hoorde!   :D

mvg,
Gert

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2010, 10:14:38 »
Gisteren was scary-movie ook op tv....

Groeten,
Patrick

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2010, 11:11:28 »
haal het ding uit elkaar en dan weet je het. Dan is wel de lol eraf natuurlijk...

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2010, 13:22:27 »
Koolborstels? Ik las toch echt dat het een STOOMloc was.... ;D

Gr Marco.
Gr Marco.

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2010, 13:45:19 »
Lach er maar om: hij bestaat wel degelijk!: hornby-mallard-live-steam-set

Maarten

[Edit] link herstelt
« Laatst bewerkt op: 28 July 2010, 13:51:40 door Bob Rodenburg »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 July 2010, 15:19:46 »
GEVONDEN !!!  In de eerste versie van deze Mallard, inderdaad GEEN typefout uit het jaar 1947 zat een zogeheten dubbelschijfs ankermotor, dat houdt in dat er aan beide kanten 2 koolbortseltjes zitten, maar die zie je niet aan de ene zijde omdat daar een tandwielstel voor zit. Waarschijnlijk heb ik destijds bij de vernieuwing van de bedrading twee draadjes verwisseld en is er een verkeerde werking ontstaan tussen beide zijde van het motortje, toen ze helemaal niet meer wilde rijden heb ik haar voorlopig op een dood spoor gezet. Nadat ik dus aan een kant, wist van het bestaan van de andere kant niets af, de koolborstels had verwijderd en de bedrading weer los had gemaakt was er geen sluiting meer en ben ik er gewoon van uit gegaan dat deze trein niet meer KON rijden. Ze stond inderdaad op een zijspoor waar geen spanning op stond en toen ik tijdens het bouwen hier spanning op zette ging de loc spontaan rijden. Wel jammer dat het raadsel geen raadsel meer is, het had wel iets zo'n spook-trein. Ze doet het dus op de resterende koolborsteltjes prima, maar in september toch even nieuwe monteren en dan is ze weer helemaal de oude. Dank voor jullie leuke reacties en nu weer fijn verder spelen met mijn treintjes.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 28 July 2010, 16:15:15 »
Betekent dat dat die motor twee schijfcollectors heeft? Als je denkt dat je alles wel hebt gezien komen ze met zoiets, notabene uit mijn geboortejaar.
Kan je daar eens een foto van laten zien?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 July 2010, 16:50:01 »
Ik weet niet precies hoe het zit, de loc. krijgt stroom van de rechterwielen van de loc en de linkerwielen van de tender. Tussen de loc en de tender zit een stroomverbinding. Aan de ene kant lopen twee draden naar twee metalen clipjes die de koolborsteltjes op hun plaats houden dmv. een klein veertje - aan de andere kant zitten twee tandwielen, in het midden hebben die een koperen asje waar een metalen plaat op zit die stroom haalt van de wielen van de tender en achter die twee asjes zitten dus ook koolborsteltjes. In tegenstelling tot de andere (dat zijn zwarte) zijn dit twee metalen busjes die tegen een soort wieltje aanlopen met koperen delen erop, net als aan de kant van de koolborsteltjes. Ik begrijp niet hoe het een en ander werkt, maar zoals bij veel Engelse producten, je hoeft het niet te begrijpen als het maar werkt en dat doet het meestal. Hoe je foto's op deze site zet is me een raadsel, misschien lukt dat niet met een Mac, dus kijk hiervoor op mijn site: www.cottagerailways.nl

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2010, 16:56:46 »
Foto's hier plaatsen is niet zo moeilijk. Klik linksboven in het menu op Plaatje uploaden en je ziet het van zelf.
Maar op je site lukt het kennelijk ook niet, want ik kan de gevraagde foto niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2010, 17:33:19 »
Heb mijn site net opgeschoond en actueel gemaakt, dus de foto's staan er nu op en ook de aankondiging van de open dag op zondag 26 september. Hopelijk is het me dan gelukt de koolborsteltjes te vinden in Engeland en rijdt de Mallard echt als van ouds.