Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:38:13
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:37:07
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:32:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 19:22:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 19:20:30
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 19:18:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 19:01:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
  

Auteur Topic: Eigenwijze driewegwissel  (gelezen 4111 keer)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Eigenwijze driewegwissel
« Gepost op: 06 January 2007, 10:03:32 »
Hallo Allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig met het digitaliseren van mijn baan en dat verloopt vrij aardig. Nu kom ik echter een probleem tegen van de eigenwijze wissel.

De situatie is als volgt:
Ik rijdt H0, met Ib aangestuurd door koploper. Ik heb nu een 20 tal wissels die allemaal goed functioneren en een wissel die erg eigenwijs is. De betreffende wisseldecoders zijn de Viessmann 5211

Waarom is deze wissel eigenwijs: Bij de initialisatie in koploper en de handmatige aansturing van de wissel gaat alles goed. Maar als bij het rijden met koploper een loc de bewuste wissel wil gaan gebruiken voor rechtdoor, dan wordt deze toch op afbuigend gezet.

Ook volgens het programma staat de wissel op rechtdoor.

Oftewel:
Initialisatie doet het goed
Als ik handmatig in koploper klik, dan doet de wissel het ook goed.
Als de loc de wissel wil gebruiken voor rechtdoor, dan doet de wissel het niet goed (met alle gevolgen van dien, want op dat moment raakt koploper hem ook kwijt.  :-|)

Verder heb ik:
Bedrading gecontroleerd
Gekeken of wissel "fout" is aangesloten
Gekeken of juiste wisselmotortje is aangesloten
Gekeken of wisselstraat goed staat ingegeven in koploper.

Er ligt nog een driewegwissel op de baan en deze functioneert zonder problemen.

Oftewel, ik weet even niet waar het aan zou kunnen liggen, dus alle suggesties zijn welkom.

Alvast Bedankt,

Martijn
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2007, 10:21:49 »
Martijn,
Ik heb geen IB maar Lenz, maar toch ..

Probeer eens om de wissel in het programma Koploper "fout"aan te sluiten.
Een andere mogelijkheid is dat je de ene aandrijving via schakeldecoder "x" aansluit en de andere aandrijving via decoder "y". Met andere woorden de aandrijvingen niet op dezelfde decoder aansluiten.

Overigens kun je de vragen over Koploper beter stellen op het discussieforum van koploper. Of als het heel specifiek is aan Paul Haagsma.

Wiebe

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2007, 10:37:36 »
Hoi Wiebe, alvast bedankt voor je reactie.

Wat je zegt heb ik al idd zo staan, motortje een zit op adres 6 en de ander op adres 13. (ik heb deze ook al verwisseld met 14, om te kijken of dat beter ging)

De reden waarom ik het hier heb neergezet is, is omdat ik hoopte dat iemand dit bekend voor zou komen en ik niet zeker weet of dit alleen in koploper voor zou komen.

Ik kan wellicht daar ook even een balletje opgooien.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26723
    • Pagina van klaas
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2007, 10:41:41 »
Een andere mogelijkheid is dat je de ene aandrijving via schakeldecoder "x" aansluit en de andere aandrijving via decoder "y". Met andere woorden de aandrijvingen niet op dezelfde decoder aansluiten.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat dit voor verschil kan maken.

Een driewegwissel zijn eigenlijk twee wissels die in elkaar geschoven zijn. Daardoor zitten ze elkaar mechanisch in de weg. En daarom kan de volgorde van aansturing een rol spelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Christiaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
    • Bouw van een modeltreinbaan
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2007, 10:47:06 »
Dag Martijn,

Dat probleem heb ik zelf ook gehad, sluit de wissels met twee aandrijvingen altijd aan op de zelfde viessmann decoder. anders gaan deze heel raar doen.  zoals je zelf ook al aangeeft

Groet, Christiaan


- Baan in aanbouw - H0 - 2 rail digitaal - Koploper -

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26723
    • Pagina van klaas
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2007, 10:55:07 »
sluit de wissels met twee aandrijvingen altijd aan op de zelfde viessmann decoder.
Dat is dus precies het tegengestelde advies als van Wiebe. Daarom nog maar eens de vraag: wat maakt het voor verschil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2007, 11:17:36 »
Ik weet het niet, maar het werkt wel. Geweldig bedankt mensen !!!
« Laatst bewerkt op: 06 January 2007, 11:27:21 door Peter van der Leek. Reden: Onndige quote verwijderd »
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26723
    • Pagina van klaas
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2007, 11:50:50 »
Mooi dat het nu werkt. Maar toch ben ik niet geheel tevredengesteld, want ik wil graag begrijpen wat nou het verschil is.
Dus daarom een vraagje: wat was voor aandrijving 1 en aandrijving 2 het wisseladres, zowel voor als na de verandering?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2007, 12:08:11 »
Klaas,
Ik zou het eigenlijk ook wel willen doorgronden maar kan dat niet. Het zit volgens mij in de wijze van programmeren binnen koploper. Het advies om dit soort wissels zo aan te sluiten komt uit de handleiding van Paul Haagsma behorende bij Koploper.
Wellicht de vraag eens aan hem gesteld.

Wiebe

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26723
    • Pagina van klaas
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2007, 12:40:58 »
Goed idee, vraag staat inmiddels op het Koploperforum, in een draadje dat Mohy daar over hetzelfde probleem had gestart.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2007, 13:34:53 »
Mooi dat het nu werkt. Maar toch ben ik niet geheel tevredengesteld, want ik wil graag begrijpen wat nou het verschil is.
Dus daarom een vraagje: wat was voor aandrijving 1 en aandrijving 2 het wisseladres, zowel voor als na de verandering?


In eerste instantie zat motortje een aan adres 6 en de ander aan 14, Nu zit de een aan adres 14 en de ander aan 16. (volgens viessmann moeten gelijk geschakelde motortjes aan een even paar of oneven paar decoderadressen zijn geschakeld)
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2007, 16:00:53 »
Ik heb de aandrijvingen van een driewegwissel gewoon aan 1 5212 gehangen.
Dat wil zeggen, beide aandrijvingen aan 2 wisselaansluitingen op 1 5212.
Werkt prima hoor...was een beetje experimenteren met welke fout en welke goed aangesloten was maar het werkt hier prima.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26723
    • Pagina van klaas
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2007, 17:12:43 »
Inmiddels via e-mail een reactie van Paul Haagsma gekregen.
Het komt er op neer dat je de twee aandrijvingen van een driewegwissel of een engels wissel niet aan dezelfde helft van een decoder mag aansluiten. Dus niet aan uitgang 1 en 2 en ook niet aan 3 en 4, maar wel aan 1 en 3 of aan 2 en 4. Hij heeft ook een poging gedaan om uit te leggen waarom dat zo is, maar daar kan ik geen touw aan vastknopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2007, 19:59:59 »
Klaas,
Dit is correct ik heb de handleiding er even op nageslagen en tja.... mijn eerdere uitleg was niet geheel juist, alhoewel dat ook werkt, althans in mijn baan.
Enfin, alhoewel geen doorgronding , toch een werkend wissel.

Wiebe

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Eigenwijze driewegwissel
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2007, 20:01:49 »
Klaas, daar ben ik dan wel erg benieuwd naar, waarom dat niet zou mogen, want ik kan me geen enkele technische beperking bedenken, waarom dat zo zou moeten. Maar gelukkig heb ik er ook geen verstand van.  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net