Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:04:32
Overstap naar HTM door System-M
Vandaag om 12:55:20
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door prutser
Vandaag om 12:39:38
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 12:30:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:13:06
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:06:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
Pimp my Hippel 2.0 door Eric B
Vandaag om 11:56:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Ervaring 187-prestigemodels door Luc2000
Vandaag om 11:50:49
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
11 November 2025, 22:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 November 2025, 22:32:24
Rondom Charlois door Alewijn
11 November 2025, 22:14:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
11 November 2025, 21:33:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
11 November 2025, 21:30:22
  

Auteur Topic: Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.  (gelezen 48851 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #105 Gepost op: 29 July 2010, 19:24:48 »
Borden zijn inderdaad reflecterend uitgevoerd. nu is de lichtopbrengst van (oude NS) treinen niet echt bedoeld om de machinist de rijdweg beter te laten zien maar juist aan derden te laten blijken dat er een trein/loc aankomt.
Wel blijft het een feit dat de verantwoordelijke voor het traject echt het traject moet kennen en zeker zo een situatie als in stavoren.

Gr,
Gr. Silvester

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #106 Gepost op: 29 July 2010, 19:56:09 »
Dit stond op transport online over de borden:

STAVOREN - De borden langs het spoor bij Stavoren zijn niet verlicht. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail woensdag na een bericht hierover in het AD. Zij vindt het echter te vroeg om conclusies te trekken en spreekt tegen dat sprake is van een oud systeem.

Het spoor bij Stavoren heeft geen verlichte oranje of rode seinen, maar drie onverlichte borden. De borden die op een kilometer afstand van de Friese plaats staan, zijn bedoeld als oranje sein.

Als een trein deze passeert moet de machinist langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Het station in Stavoren kent echter geen rood sein, maar alleen een onverlicht stopbord op het stootblok, waar de trein doorheen reed.

De machinisten moesten letten op de borden, maar het is mogelijk dat ze deze door de duisternis over het hoofd hebben gezien. Dit had geen probleem moeten zijn als de automatische treinbeveiliging had gewerkt. Dat systeem greep echter niet in, omdat er op de trein en in het spoor twee verschillende versies van werden gebruikt.

In de trein zat een vereenvoudigd systeem, dat niet werkt op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van Nederland, stelt het AD. Dat de trein slechts was uitgerust met een vereenvoudigd beveiligingssysteem, gaat overigens niet tegen de regels in.

De woordvoerder van ProRail stelt dat nog wordt onderzocht of dit systeem heeft gefaald en waardoor dat kwam. Het systeem van seinborden is daarbij volgens haar niet verouderd, maar komt gewoon niet vaak voor in Nederland.

De zegsvrouw bevestigt wel dat de borden niet verlicht zijn. "Maar machinisten en hun begeleiders rijden in Nederland niet alleen op seinen en borden. Zij moeten weten waar ze rijden en wat ze kunnen verwachten. Dat wordt allemaal meegenomen in het onderzoek: wat heeft de machinist gedaan en kende hij die weg?"

groeten  klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6884
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #107 Gepost op: 29 July 2010, 20:22:41 »
Deze plaat http://nieuws.rolandrail.net/?p=36 zag ik net bij de buren.

Gr, Ben.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #108 Gepost op: 29 July 2010, 22:21:24 »
Dank je voor deze tip, die gaat in mijn verzameling voor de screensaver!

LOL,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #109 Gepost op: 29 July 2010, 23:42:55 »
Dat de borden niet verlicht zijn moet toch geen probleem zijn. Er staan zo veel onverlichte borden langs een spoorlijn waar de machinist toch op moet reageren. Denk maar aan de snelheidsborden en de borden die aangeven dat de tractie afgeschakeld moet worden.
Ze zijn wel allemaal reflecterend dus zijn in het licht van de frontseinen voldoend duidelijk te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6884
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #110 Gepost op: 30 July 2010, 08:24:56 »
Dat de borden niet verlicht zijn moet toch geen probleem zijn.

Naar blijkt wel. Er is n.l. een trein een beetje te ver doorgereden. Dat had wellicht met een verlicht sein niet gebeurd denk ik dan maar als leek.

Gr, Ben.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #111 Gepost op: 30 July 2010, 08:34:56 »
Langs een autoweg zijn de borden meestal ook niet verlicht, zelfs de borden die een doodlopende weg markeren niet. En op de weg worden geen eisen gesteld aan de wegbekendheid, dus de verlichting lijkt mij geen doorslaggevende eigenschap.

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #112 Gepost op: 30 July 2010, 17:03:06 »
Dit staat  op Speno

http://www.speno.ch/en/0_news.asp

groeten klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Gert1

  • Gast
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #113 Gepost op: 30 July 2010, 17:09:34 »
Uit dat bericht: "De ontsporing lijkt te zijn veroorzaakt door operationele fouten, technische defecten van de machine als oorzaak, kunnen echter al worden uitgesloten."

Dat lijkt me eerlijk gezegd en erg snelle conclusie. Bovendien legt Speno zo de schuld direct bij haar eigen medewerkers. Niet echt fraai...

mvg,
Gert

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #114 Gepost op: 30 July 2010, 17:49:41 »
Dat de borden niet verlicht zijn moet toch geen probleem zijn. Er staan zo veel onverlichte borden langs een spoorlijn waar de machinist toch op moet reageren. Denk maar aan de snelheidsborden en de borden die aangeven dat de tractie afgeschakeld moet worden.
Ze zijn wel allemaal reflecterend dus zijn in het licht van de frontseinen voldoend duidelijk te zien.

In nederland heb ik zelf als machinist nog nooit een bord langs het spoor gezien dat verlicht werd, wel gebeurd dit in duitsland.
Gr. Silvester

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #115 Gepost op: 30 July 2010, 17:55:36 »
@ mcn1986 "zijn er wel hoor de plaatsnamenborden op het perron"  ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #116 Gepost op: 30 July 2010, 17:59:59 »
Naar blijkt wel. Er is n.l. een trein een beetje te ver doorgereden. Dat had wellicht met een verlicht sein niet gebeurd denk ik dan maar als leek.

Gr, Ben.

Een machinist moet de weg (beter gezegd het traject) letterlijk kennen, waar staan de seinen,borden en waar liggen de bruggen, overwegen en andere bijzondere punten (gevaarpunten). heeft hij geen wegbekendheid.. dan zal een pilot gesteld moeten worden. Iemand die de desbtreffende regelgeving beheerst en wel wegbekendheid heeft. Deze ondersteunt dan de machinist van het desbetreffende voertuig. De persoon die piloteert beschikt mogelijk niet over  materieelbekendheid op dat voertuig. Deze moet wel weten hoe het voertuig te stoppen, en hoe contact op te nemen met de treindienstleider. Deze persoon draagt ook de totale verantwoordelijkheid ondanks dat deze de machine niet bedient.

als machinist moet je om een trein op een traject te mogen rijden 3 dingen bezitten.
-regelgeving van het betreffende land.
-wegbekendheid hebben op het te berijden traject.
-materieel bekenheid hebben.

voor alle onderdelen moet je natuurlijk examen hebben gedaan en positief behaald hebben.
al hebben ze de borden gestolen als machinist moet je weten waar wat staat...

Gr.
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #117 Gepost op: 30 July 2010, 18:01:47 »
@ mcn1986 "zijn er wel hoor de plaatsnamenborden op het perron"  ;D

Haha ja die wel, maar waar je als machinist je info voor het veiligrijden van je trein weghaald bedoel ik natuurlijk.
de plaatsnamen van de stations moet je echter uit je hoofd weten (wegbekendheid).

maar zeker leuk gevonden.

Gr,
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #118 Gepost op: 30 July 2010, 18:19:10 »
In nederland heb ik zelf als machinist nog nooit een bord langs het spoor gezien dat verlicht werd.
De A-E-L-borden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #119 Gepost op: 30 July 2010, 18:55:19 »
inmiddels is de rommel in Stv zo goed als opgeruimd en wordt de verontreinigde grond afgegraven.
Het vernielde gele Rawi-juk is vervangen door een rode Fixstop. De rijlengte van de spoorlijn is daarmee rond 1,5 meter verlengd  ;D want je ziet de paaltjes nog staan naast het spoor waar het vorige juk stond.



in plaats van het kleine vierkante bord nu maar een groter afsluitbord op de buffer van 't jukje...


de baan loopt nu weer tot km 50.3
 
op de voordeur hangen inmiddels borden van een makelaar 'te huur' ???




De eigenaar van de zaak tussen de puinhopen




grtz,
Wim



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie