Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:26:25
Ervaring 187-prestigemodels door Luc2000
Vandaag om 14:25:22
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
  

Auteur Topic: Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.  (gelezen 48882 keer)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #75 Gepost op: 27 July 2010, 18:36:44 »
Klopt Luit! Zoals het er naar uit ziet heeft SPENO daar een vaste standplaats voor haar onderhoudstreinen. Daar staat nu een kleiner type met verblijfswagens. Er is speciaal een hekwerk aangelegd om dat éne stukje spoor waar dit soort type treinen opgesteld kunnen staan. Het leek er aardig op dat de lengte van dat hekwerk speciaal is aangelegd voor die verongelukte SPENO trein. Deze heeft een lange tijd op Zaandam gestaan en daar was (zoals ik al eerder beschreven heb) onderhoud gepleegd aan het voorste draaistel.
Speno heeft standplaatsen voor hun materieel in, Blerick, Rotterdam-Noord-Goederen, Zaandam en Zwolle Goederen, er zijn ook vele versies van de speno slijptreinen actief in Nederland groot en klein diverse soorten en maten, de in stavoren verongelukte trein was er een van het type RR 48 M4, ook wel bekend als de grote speno, hier rijden er meerdere van rond.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #76 Gepost op: 27 July 2010, 18:56:00 »
De snelheid is niet het belangrijkste voor de schade maar wat zou nu de massa van zo een slijptrein zijn. Als een Flirt van Arriva met 60 op het stootjuk was geknald had de oliewagen misschien tegen het pand gelegen. Maar de doorzettende massa doet het.
 ???Wat zou zo een trein wegen?

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #77 Gepost op: 27 July 2010, 18:59:32 »
Goed om te weten. Dank voor de aanvullende info Arjen.
Jammer dat deze modellen niet in HO zijn verschenen. Metname de SPENO DB br 715 (ex franse Type BB620) is een interessante gezien mijn tijdperk IV. En jawel,... die was ook een tijdje in Zaandam te bewonderen.  8)

http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_715


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 19:22:26 door Thowra »
We're all riders on this train.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #78 Gepost op: 27 July 2010, 19:41:48 »
Dames & Heren, Op spoor 1 zal een reconstructie van de Spenotrein bij daglicht plaats vinden,de vertraging is ongeveer nog 3 dagen voor het spoor vrij is!!
Herhaling:.......... ;D  ;)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #79 Gepost op: 27 July 2010, 19:56:28 »
???Wat zou zo een trein wegen?
Trein is (was) 9-delig
Loc 1 83 ton
wagen 1 t/m 6: 28 Ton per stuk
Wagen 7 +/-70 ton
Loc 2 +/-80 ton.
Reken som leert ons dus: 83 + 28 + 28 + 28 + 28 + 28 + 28 + 70 + 80 = +/- 307 ton (307.000KG)

« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 20:18:44 door Arjen-V »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Gert1

  • Gast
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #80 Gepost op: 27 July 2010, 20:05:50 »
En het resultaat van die 307 ton is dan dat die trein door dat gebouw rijdt als ware het een Faller-bouwpakketje...

mvg,
Gert

Btrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #81 Gepost op: 27 July 2010, 21:17:57 »
Volgens gegevens uit Zwitserland woog het totaal 382 ton
bron: Baretta-modelle.ch

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #82 Gepost op: 27 July 2010, 21:18:38 »
Ik neem aan dat die "wagons" de tussendelen we degelijk meer wegen. denk zelf dat 400 ton meer in de buurt komt.
het zijn geen lege wagens he...

blijft ook een aanname hoor.

Gr. Silvester

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #83 Gepost op: 27 July 2010, 21:27:53 »
Tussen delen zullen niet meer wegen als 45 ton gezien deze maar 1 draaistel hebben met een maximale aslast van 22,5 ton per as. gewicht wat ik gebruikt heb komt van tekeningen van het 6 delige kleinere broertje de van de RR 48 M5.
welke een gewicht aangeven van 28 ton voor de kleine slijpwagens.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
    • Mijn van-alles website
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #84 Gepost op: 27 July 2010, 21:54:37 »
...
Er is speciaal een hekwerk aangelegd om dat éne stukje spoor waar dit soort type treinen opgesteld kunnen staan. Het leek er aardig op dat de lengte van dat hekwerk speciaal is aangelegd voor die verongelukte SPENO trein.
...
Volgens mij is dat hekwerk meer aangelegd om het af te kunnen schermen voor vandalen/verfspuiters...

Overigens ben ik erg benieuwd (maar daar ben ik natuurlijk niet de enige in) wat er uit het onderzoek naar voren komt...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #85 Gepost op: 27 July 2010, 22:30:46 »
Klopt Luit! Zoals het er naar uit ziet heeft SPENO daar een vaste standplaats voor haar onderhoudstreinen. Daar staat nu een kleiner type met verblijfswagens. Er is speciaal een hekwerk aangelegd om dat éne stukje spoor waar dit soort type treinen opgesteld kunnen staan. Het leek er aardig op dat de lengte van dat hekwerk speciaal is aangelegd voor die verongelukte SPENO trein. Deze heeft een lange tijd op Zaandam gestaan en daar was (zoals ik al eerder beschreven heb) onderhoud gepleegd aan het voorste draaistel.

Jeroen
Wat dacht je ervan als deze opstel en reinigingsplaatsen (en daar zijn er meerdere van) aangelegd zijn passend voor de langste Speno trein...  ;)

Daarnaast hebben de treinen geen vaste standplaats, ze wisselen regelmatig afhankelijk van de plek waar ze ingezet worden.

(En nu zie ik Arjan's bericht, sorry  ;))
« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 22:34:40 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5644
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #86 Gepost op: 27 July 2010, 22:48:21 »
in de oude situatie liep het spoor verder door tot het havenhoofd. Ze zullen toch geen baanvaktekening uit tijdperk 3 bij zich hebben gehad?  ;)


grtz,
Wim

Gave foto Wim, duidelijk zelfs van (ver) voor 1965: op SporenplanOnLine (1965) is Stavoren al een heel stuk bescheidener...............
P.S.: de titel van dit draadje zou toch echt even moeten worden aangepast. Geeft goederentreinen een slechte naam ;D
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Onderhoudstrein ramt winkel achter station Stavoren.
« Reactie #87 Gepost op: 28 July 2010, 00:15:33 »
foto is van 1951 en geeft de oude oorspronkelijke sporensituatie langs de perrons weer.
In november 1954 werd het sporenplan gesaneerd.

wat plaatjes uit mijn collectie over station Stavoren / Staveren in de loop der jaren kun je hier raadplegen:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Stavoren?authkey=Gv1sRgCI2RqqG0tKuYugE#


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 July 2010, 00:17:12 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #88 Gepost op: 28 July 2010, 06:31:25 »
DEN HAAG - BAM, het bedrijf dat in opdracht van Prorail het treinspoor slijpt, mag niet meer rijden met treinen van het Italiaanse bedrijf Speno. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dat besloten.

De IVW stuurde BAM dinsdag een brief om te laten weten dat het bedrijf geen Spenomaterieel meer mag gebruiken totdat het bedrijf kan aantonen dat het op een veilige manier kan, aldus

© NU.nl/Henk Hamstra
De bouw van Berkendam is begonnen.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #89 Gepost op: 28 July 2010, 08:16:42 »
Toepasselijke naam eigenlijk: BAM !!!  ;D

Ze reden ook al een keer een wissel stuk in Zwolle trouwens.

Gerard