Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:26:25
Ervaring 187-prestigemodels door Luc2000
Vandaag om 14:25:22
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
  

Auteur Topic: Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.  (gelezen 48885 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #135 Gepost op: 06 August 2010, 00:53:16 »
En ik ken ze gek genoeg weer als Louter Armoe en Ellende.
Over één ding zijn jullie het in elk geval wel allemaal eens: er komt ellende aan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #136 Gepost op: 11 August 2010, 12:25:33 »
« Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 12:52:55 door Bob Rodenburg. Reden: Links korter gemaakt »
Jeroen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #137 Gepost op: 11 August 2010, 12:38:21 »
Okay. WIE HEEFT DIE BORDEN THUIS STAAN ???  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 12:51:41 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #138 Gepost op: 11 August 2010, 15:08:55 »
Die borden zijn al weggehaald bij de aanpassingen aan de beveiliging in 2006. Toen is ATB-NG geinstalleerd en kreeg Stv een uitrijsein.
De keperbaken (die er nog wel staan) geven immers ook al een aanwijzing om af te remmen tot 40 km/u en te stoppen voor het volgende sein (het afsluitbord).
Apart bord afremmen tot 40 na het bruggetje en snelheidsbord 40 aan begin perron waren dan ook niet zinvol, al vond men dat bij de plaatsing in 1972 blijkbaar wel.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #139 Gepost op: 11 August 2010, 16:59:28 »
Hoe dan ook, je behoort wegbekendheid te hebben.
of de borden er nu staan of niet, of de lantaarns op het perron nu branden of niet veranderd niks aan het feit dat je wegbekendheid MOET hebben.

Gr. Silvester

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #140 Gepost op: 13 August 2010, 21:00:07 »
Spoorflex mag ook weer werken dankzij een kortgeding.
zie hier

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #142 Gepost op: 11 October 2010, 19:01:47 »
Dit vind ik dus een eerlijk stukje journalistiek!

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #143 Gepost op: 11 October 2010, 19:08:24 »
Dit staat op transport-online

Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben net zoveel schuld aan het treinongeluk in het Friese Stavoren als de machinist die toezicht hield. Dat zegt de machinist, Jan ten Kate, maandag in De Telegraaf. Onder zijn begeleiding reed een onderhoudstrein eind juli door een watersportwinkel en belandde op een plein.

Ten Kate erkent dat hij zelf fouten heeft gemaakt, maar beschuldigt ook Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die lieten treinen rijden op een baanvak dat geen beveiliging voor sommige buitenlandse treinen heeft.

"Jarenlang klagen wij al over de onveilige situatie. Kort voor het ongeluk heeft een collega nog gewaarschuwd", zegt Ten Kate. "Maar uit kostenoverweging gebeurde er niets." Ook zou hij hebben vertrouwd op kaarten van Prorail waarop twee seinen zijn te zien, maar die waren enkele jaren geleden al weggehaald.

Bouwbedrijf BAM had de Italianen van Speno ingehuurd om het spoor te slijpen. Ten Kate was via Spoorflex ingehuurd als een soort loods omdat de Italianen de situatie ter plekke niet kennen. Hij miste in het donker drie onverlichte borden die aangeven dat de snelheid omlaag moet.

Dat kwam volgens hem doordat de Italianen voortdurend vragen stelden en gebrekkig Duits en Engels spraken. Daarom moest hij ze steeds aankijken. "Ik moest zien of ze het begrepen."

Toen opeens het perron opdoemde, werd aan de noodrem getrokken. "Maar we wisten dat het te laat was. Je hebt dan nog driehonderd meter tot het stootjuk, maar we reden te hard."

De trein reed door een stootblok en sleurde een lege brandstofwagon achter het stootblok mee. Het incident vond plaats in de late avonduren. Er vielen slechts twee lichtgewonden. Na het ongeluk mocht Spoorflex een tijd niet werken op het Nederlandse spoor. De werktreinbegeleiders zouden niet scherp genoeg toezicht houden.

Het Openbaar Ministerie onderzoekt of Ten Kate moet worden vervolgd. FNV Bondgenoten vindt dat machinisten na een fout niet strafrechtelijk moeten worden vervolgd. "Een machinist maakt niet expres fouten. Er zijn andere manieren om te straffen", zegt bestuurder Egon Groen. Tot het ongeluk was Ten Kate volgens eigen zeggen een vaak gevraagd man. Nu komt hij niet meer aan de bak.

groeten Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #144 Gepost op: 11 October 2010, 22:15:56 »
Triest verhaal
gr Jan

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #145 Gepost op: 13 September 2011, 11:49:43 »
Net op het lokale (radio) nieuws:
ProRail op de vingers getikt wegens wan prestaties in veiligheid.
Aan de hand van het ongeluk vorigjaar in Stavoren moet ProRail meer met de veiligheid doen op & rondom het spoor.

Oplossingen zouden o.a zijn voor meer Hectometerpalen & overige Aanduidings borden langs het spoor te plaatsen.
Het beter weg of tewel spoorweg wijs maken van buitenlandse onderaannemers die hier aan het spoor gaan werken zou ook tot de oplossingen behoren.
Spoedcursus Nederlandse Spoorwegen zou de leus zijn.
Greetz:Menno

« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 11:51:45 door Menno 1846. Reden: Txt aangepast. »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6884

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #147 Gepost op: 13 September 2011, 11:59:24 »
Hoe is het met die loods, de pilot afgelopen? Die zat werkeloos thuis en kreeg ook  een onderzoek van het OM aan de broek. Ik vind wel dat er enige onrechtvaardigheid zit in dit verhaal. Waarom is er naar hem wel onderzoek gedaan door het OM en niet naar Prorail?

Groeten,

marco
« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 14:18:46 door MR »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #148 Gepost op: 13 September 2011, 12:52:22 »
..... niet naar Prorail......

Zie het bericht van Menno1846......
Ook Engelse treinen zijn leuk

Anoniem

  • Gast
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #149 Gepost op: 13 September 2011, 13:26:28 »
Heb ik gezien, en dan? Daarin staat niets over de vraag waarom het OM geen strafrechtelijk onderzoek heeft geopend tegen Prorail...

Overigens zou het kunnen dat het dat nu wèl gaat doen, nu er meer feiten bekend zijn om het vereiste 'redelijke vermoeden' te construeren dat noodzakelijk is voor het openen van een onderzoek. Of niet natuurlijk... dat is dan een beleidsbeslissing van het OM.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 13:30:14 door Wesley­­ »