Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24

Auteur Topic: Zal ik van HO overstappen naar N!?  (gelezen 9375 keer)

WVDD

• WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Zal ik van HO overstappen naar N!?
« Gepost op: 16 July 2010, 00:14:14 »
Hallo mede forum genoten,

Ik zit een beetje vast. Zoals sommige van jullie weligt weten wil ben ik bezig met een nieuw project: Station Uden. Ik zit nu te kijken omdat het echte station 665,95 meter lang is in HO 7,65 meter en in N 4,16 meter. Mijn kamer is 4,18 meter lang en het liefst wil ik de baan er zo uit laten zie zo als het vroeger was. Dus iets kleiner maakt niet zo veel uit maar met schaal HO houd ik maar ongeveer 3 meter van het echte station over. Wat wel jammer is is dat ik pas een nieuwe IRM heb gekocht schaal HO voor €280,- en ik heb bouwtekeningen van het stations gebouw van Station Uden en de goedereloods maar die zijn in HO getekend en niet in N en ik heb nog zoon €500 euro aan rails thuis liggen. Het andere probleem is ik moet nog eens €400,- aan rails bij te kopen voor dit project als ik het in HO ga maken. Dus ik zit te twijfelen om over te stappen naar schaal N. Ik heb al wat gekeken en ik zag dat eigenlijk alle merken treinen op alle merken rails kunnen rijden.
Dus even wat vragen.

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren?
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N?
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan?
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is?
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N?
Heb je met schaal N meer problemen als met schaal HO?
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen?

Ik hoop dat deze vragen beantwoord kunnen worden, en het kan goed zijn dat er nog wat vragen bij komen. Want ik ben best wel aan het twijfelen wat voor mij het handigst is.

Gr,
Wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2010, 00:29:34 »
Ikzelf heb de overstap van H0 naar N gemaakt vanwege de ruimtelijke indeling. De locs en wagons e.d. zijn allemaal wel goedkoper, maar daar kan je je lelijk in vergissen, sommige dingen zijn stukken duurder dan in H0. Het ligt er dus helemaal aan wat en hoe je het wilt hebben.
Kwa rails betreft ligt de prijs er echt aan wat voor rails je neemt. Ga je voor Peco code 55, dan betaal je in NL 2x de hoofdprijs, als je even goed zoekt betaal je minder. Veel mensen van hier kunnen enkele zaken uit de UK aanbevelen, waar je het stukken goedkoper kan krijgen dan hier in NL.

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren? (Zie hierboven)
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N? (Er is wel redelijk wat voorhanden, soms wel even zoeken)
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan? (Kwa rails voor Peco code 55, mooi spul (zie hierboven))
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is? (Peco wissels zijn ondervloers aan te drijven)
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N? (Naar mijn mening zou ik over stappen naar N. Je kan zoveel meer in dezelfde ruimte als met H0. Echter is het soms behelpen omdat er in N minder op de markt is)
Heb je met schaal N meer problemen als met schaal HO? (Ligt eraan wat voor problemen. Keerlussen en dergelijke zijn op dezelfde manier op te lossen.)
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen? (Daar is genoeg van verkrijgbaar)
« Laatst bewerkt op: 16 July 2010, 00:32:34 door Bust3R ÖBB »
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2010, 00:54:54 »
Hallo Wout,

Het is absoluut een aanrader om naar N spoor te gaan,er zijn legio voorbeelden hier op het forum van prachtige banen in deze maatvoering.
Er is kwa rails en toebehoren genoeg te verkrijgen,wat het materieel betreft wordt het steeds beter.
Je hoeft het in iedergeval niet voor te laten.
Ik zou zeggen doen. (y) (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

WVDD

• WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2010, 01:06:38 »
Nou al twee positive reactien over N schaal! Ik denk dat ik morge een baanplan in N schaal maak en dan de HO baan vergelijk met de N baan. Maar als ik nou overstap is de rails van HO dan niet moeilijk weg te krijgen? En ik denk dat ik mijn IRMdan wel hou. Maar ik weet niet zeker of ik de rails wel krijg verkocht. En dat kost mij dan wel veel geld. Maar morge weer een nieuwe dag dus dan ga ik het helemaal proberen uit de zoeken.

Gr,
Wout

Martijn Joren

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2010, 01:13:53 »
Hoi Wout,

Zelf ben ik met een beslissing van andere orde bezig, overstap 3-rail wisselstroom naar 2-rail gelijkstroom.
Een tijdje geleden ging het al knagen, maar vanwege het maerklin wat we al hadden toch maar wisselstroom blijven rijden.
Nu ben ik aan het omschakelen maar heb ik nog veel meer wisselstroom materieel.

Kortom, denk diep bij jezelf na wat je echt wil N of H0, geef jezelf de tijd om die beslissing goed te maken.
Laat je niet tegenhouden door de problemen die oud materieel met zich meebrengt, zie waar het mij gebracht heeft (twee keer zoveel wisselstroom locs en nog steeds willen overstappen).

Veel succes met kiezen!

Groeten,

Martijn

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2010, 01:22:40 »
Als je station Uden wilt nabouwen en je wilt rijden met een dubbeldekker,dan zou ik ook niet moeilijk doen over de lengte van het emplacement en lekker een nederlandse baan in H0 maken.Met alle respect!!

gr Ed.

John.s

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2010, 07:44:36 »
Hoi Wout,

Er zijn al een hoop goede tips gegeven, Wat je voor jezelf zou moeten nagaan is: welk tijdperk wil ik uitbeelden en welk materieel moet het station aandoen.
Qua nederlands materieel is er door de reguliere fabrikanten in N-schaal namelijk bijna niets aan treinstellen gemaakt.
Je zult het dan moeten doen met een koploper en een wadloper.
Dubbeldeks materieel, plan V,T, en U hondekoppen e.d. maken zij niet en zijn alleen voor zeer hoge prijzen verkrijgbaar bij enkele kleinserie fabrikanten.
Van de andere kant is er op het gebied van locomotieven wel meer als genoeg keuze bij de grote merken, o.a. de 1100, 1200, 1300, 1600, 6400 en class 66.

Als je kijkt naar de prijzen, dan kan ik niet zeggen dat N-schaal erg veel goedkoper is, vooral nederlandse modellen op de 2e hands markt zijn erg populair en de geboden bedragen kunnnen soms best oplopen.

Indien je ook nog bovenleiding wilt, zul je in ieder geval in N een hoop zelf moeten maken, voor zover ik weet wordt er op dat gebied in N-schaal weinig tot niets aangeboden wat acceptabel op de nederlandse lijkt.
Phildie maakt nu wel prachtige nederlandse seinpalen ( al moet je die wel zelf in elkaar solderen )

Kortom, als je graag met nederlandse treinstellen rijdt zou ik niet snel overstappen op N, maar lekker Ho blijven rijden en wat consessies doen aan het stationsontwerp.
Als je niet terugschrikt voor wat zelf bouwen, en het stationsontwerp voorop stelt, dan is op N-gebied iets heel moois te maken, zeker als je de extra ruimte ook gebruikt om slankere wissels te gebruiken.

vriendelijke groet
John
Er zijn geen domme vragen.

N-schaal,  Nederlands,  Dinamo digitaal en analoog met Koploper

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2010, 09:44:12 »
Ik wil een zo'n realistisch mogelijke baan, dus welk merk raden jullie mij aan?

De Duitse lijn of Boxteler Bahn heeft nooit bovenleiding gehad. Elektrisch materieel past dus niet in het plaatje. Een sik, 2200 of een 2400 past beter. Helaas zijn deze locs niet te vinden in de assortimenten van de grotere merken, om over stoomloc's maar te zwijgen. Personentreinen rijden sinds WO-2 ook niet meer; Goederentreinen in Uden voor het laatst rond 1985 ongeveer.
Tja, hoe realistisch wil je zijn?

H0 of N: beide hebben hun beperkingen. De keuze is aan jou. Je hebt nu een trein en een lading rails. Als je echt wilt overstappen, moet je het nu doen.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 16 July 2010, 21:23:23 door Basilicum »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2010, 11:07:55 »
Ik ben vroeger overgestapt naar N omwille van de ruimte. Dan heb je inderdaad de mogelijkheid het gewenste sporenplan uit te werken: als je een landschapsoverzicht met een mooi uitgewerkt, groter baanvak wil, is N de juiste keuze.
Wanneer echter het materieel ook van belang is voor de totaalindruk is N naar mijn mening te klein. Om een béétje fors over te komen moet een treinstel tenminste de H0 schaal hebben, anders blijf je toch meer naar een luchtfoto kijken.
Ik ben dus weer teruggekeerd naar 1/87. De verkrijgbaarheid van materieel laat ik dan even buiten beschouwing, want voor Nederland in Tp II/III is H0 ook grotendeels verbouw/zelfbouw.
Voor H0 zou je de baan wel bv in modules kunnen bouwen en die bij gelegenheid allen opstellen, zo ben ik het ook aan het doen...
In de praktijk vond ik overigens het verschil in prijs te verwaarlozen: rijdend materieel is nauwelijks goedkoper in N, maar railmateriaal is vaak zelfs duurder omdat het aanbod (met name als je niet alles nieuw wil kopen) minder is. Ook aan scenery is de keuze beperkter, hoewel bv Tilly models tegenwoordig veel mooie N gebouwen maakt.
Succes met kiezen...
groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2010, 11:19:03 »
Hallo Wout

Ja spoor N is best aan te raden, met name als je een mooie indruk wilt krijgen van emplacementen en rijdende treinen. Ook is het meeste materieel ook digitaal te verkrijgen of is het er al op voorbereid. Ik heb gekozen voor Fleischmann Profirails in spoor N, perfect spul en ik heb daarbij de nieuwe uitvoeringen met stroomleidende hartstukken gekozen. Aan te raden....bij geen enkele lok van welk merk ook problemen mee gehad.

Nu zijn we echter verhuisd, kleiner kamertje genomen zodat de kids meer plek hebben en....ik stap weer over naar spoor HO. Enige reden is omdat ik zelf meer met de loks wil klussen en klooien, en dat gaat bij spoor N iets moeilijker. Ik ga amerikaans rijden, dus er is genoeg te krijgen voor interessante prijzen.

Mocht je interesse hebben in een kleine 50 gloednieuw en ongebruikte wissels van Fleischmann met nog een 8 kruiswissels, hoor ik het wel  ;-)

Groeten uit Zwitserland

Bas

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2010, 11:28:48 »
Ik sluit me aan bij Bessel: N vind ik ook net te klein, en in verhouding is H0 toch mooier gedetailleerd en heeft meer 'massa'. Nog een voordeel is dat er veel Nederlands materieel is te krijgen in H0 en er veel mogelijkheden voor (gedetailleerde) zelfbouw zijn.

Ik zou aanraden om een deel van station Uden na te maken. Er zijn maar weinig modelspoorders die een compleet station nabootsen. Er zijn goede manieren om een deel van het station na te bouwen in combinatie met een goed uitgedachte achtergrond. Ik heb even geen voorbeeld bij de hand, maar ik heb baanplannen gezien waarin net het meest interessante deel van een station is nagemaakt. Zo kan je op een relatief kleine oppervlakte de indruk van een groot station wekken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

WVDD

• WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2010, 12:49:42 »
@ John.s
Ja wat ik wel graag zou willen is wel een plan t ofzo en een irm maar als die niet te verkrijgen zijn of moeilijk maar dan wel met een hogere prijs dan weet ik het ook zo nog niet.

@ Basilicum
Ik wil mijn baan wel realistisch maken hoe het er uit ziet dus gewoon een Nederlandse baan maar ik wil het wel bij deze tijd houden. Dus dan nog wel wat geschiedenis er in zoals het zelfde sporenplan het zelfde station gebouw alleen dan met treinen die nu ook nog rijden.

@ Lokführer Bas
Aan loc's klussen ben ik nog niet echt mee bezig maar misschien komt dat nog wel en dan is N wel minder fijn ja.

Veel reacties al zeg, even op een rijtje:

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren?
Treinen in verhouding niet spoor en toebehoren wel.
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N?
Valt erg tegen in HO schaal is er meer te koop
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan?
Peco code 55
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is?
Ja
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N?
50/50
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen?
Zijn genoeg toebehoren te koop maar in HO net iets meer

Klopt het zo een beetje?
Meer reacties zijn altijd welkom ;)

gr,
Wout

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2010, 13:01:46 »
Mijn mening is dat je bij H0 zou moeten blijven. Ik denk eerlijk gezegd dat je 'teveel' wilt, en dat dat zelfs niet in N gaat lukken. Je hebt zo ontiegelijk veel spulletjes nodig om een complete baan te maken zoals jij dat wilt, Je kunt echt niets gebruiken van wat je nu hebt qua rollend- en vast materieel en materiaal. En van niets tot een een grote modelspoorbaan te komen, moet je van alles binnen korte tijd aanschaffen.
Verklein je plannen, vergroot daardoor je spelplezier in blijf bij je keus die je al voor H0 hebt gedaan. /Mijn mening
Ik heb al een trein

jakop

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2010, 13:12:45 »
Je kan ook een station maken, geïnspireerd op het emplacement van Uden, maar dan kleiner zodat het wel past in je ruimte....dan is overstappen naar N niet meer noodzakelijk  ;D

Groet,

Jakop

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2010, 13:16:00 »
Nou meningen verschillen.

Ik dacht vroeger ook dat in N alles veel lastiger zou worden, Niet dus!

Op beurzen is er ontzettend veel N spul verkrijgbaar, waaronder een heleboel NS.

Ik heb IRM's tot Plan V's gezien in N die dan wel zelfbouw waren, maar toch te koop.

En duur? nee helemaal niet. (althans dat kan je het wel maken)

Een tip is ook, gebruik makkelijke rails. N spoor moet je niet te complex maken. Dus houdt het simpel.

Bv, Fleischmann rails zonder bedding, Is erg mooi en in vele winkels verkrijgbaar.

Ook met kleine spulletjes, Eigelijk net zoveel als in H0.

H0 spullen kan je ook voor N gebruiken (uiteraard wat niet schaalgebonden is)

Denk dan aan: popetjes, autotjes, gras, hekjes, struikjes. Allemaal in een groot assortiment verkrijgbaar.

Bomen ook, maar die zijn makkelijk zelf te maken.

Je kunt alle kanten op eigelijk.

Je moet het niet zozeer nemen op, is er wel genoeg matereel ? kan dit wel, kan dat wel?

Je moet het nemen wat voor jou het makkelijkst is.

Ik heb niet zozeer nadelen over N ten opzichte van H0.

Digitaal is ook net zo mogelijk.

Alleen vind ik de koppelingen niet zo mooi van N, maar daar kun je makkelijk overheen kijken, als je veel spoorplezier hebt, met veel rijmogelijkheden omdat je N gebruikt hebt.

Mijn mening, maar je moet zelf bepalen. Uiteraard jammer als je al veel H0 hebt, maar dit is met N net zo mogelijk.
Wil je alles te snel, is de lol van de hobby eraf.

Mvg. waylon