Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
Vandaag
om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
Vandaag
om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HSL + NS baan - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: HSL + NS baan - (Baanplan N) (gelezen 15997 keer)
Smolderz
Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
HSL + NS baan - (Baanplan N)
«
Gepost op:
04 January 2007, 22:13:16 »
Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier en ik wil graag mijn baanontwerp bespreken. Mijn baanontwerp bevat een HSL-lijn, NS lijn, verschillende bruggen, op en af ritten en een station. De baan is in schaal N en de rails die ik voornamelijk gebruik is van Kato. Er zal ook Peco worden gebruikt op de NS delen.
Baanontwerp
De bovenste zijde is 3,70 meter. De linkerzijde is 2,20 meter.
Bovenin is het station, 3 sporen liggen naast de perrons en er kan nog 1 perron bij, die zal ik later toevoegen in mijn ontwerp. De rode lijnen zijn het HSL traject. Let op dat hierop links word gereden. De zwarte lijnen zijn voor normale treinen, de NS treinen in dit geval en deze rijden rechts. Er is te zien dat het HSL traject aan beide uiteinde onder het station verdwijnt. De HSL baan komt dan in een keerlus. Ik heb voor een keerlus gekozen omdat ik de HSL-treinen niet achteruit wil laten rijden. Ze hebben 2 koppen maar toch prefereer ik dat de motorwagen voorop rijd en als de uiteinden van de baan direct verbonden zijn moet een treinstel op 1 zijde van de baan blijven.
Er zijn verschillende bruggen, dit is te vermijden maar op deze manier ziet het er interessanter uit. Ook zijn er voor het station aan beide zijde op en af ritten van de HSL naar het NS spoor. Nu heb ik denk ik een klein probleempje. Aan de rechterzijde van de baan kan een HSL trein op ieder willekeurig stationspoor de brug over de HSL nemen en aan de linkerzijde van het traject terecht komen, daarvoor moet de HSL-trein wel eerst in tegenovergestelde richting van het NS spoor rijden. Is dit een groot probleem of niet? Ik denk van niet alleen moet er even opgepast worden bij het oversteken natuurlijk
Maar is het wel realistisch?
Het 5e stationsspoor (van boven naar beneden geteld) is een omloop spoor voor goederetreinen die het station vanuit de linkerkant binnen rijden. De goederetreinen vanuit de rechterkant zullen door het station moeten rijden. Dit zie ik in Tilburg vaak gebeuren want daar is sprake van ongeveer dezelfde situatie. Dus dit kan wel denk ik?
De pijl onder het station wordt een enkelspoor richting een onderhoud, reiniging en revisie station voor rollend materiaal, eigenlijk net als in Tilburg
Dit moet ik nog uitdenken.
Dus, kan het ontwerp zo of niet? Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 16:09:12 door Matthijs van Heijningen
»
Peter van der Leek
Administrator
Re: HSL + NS baan
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2007, 13:48:34 »
Ik vrees dat dubbelspoor én een HSL-baan niet realistisch zijn in h0 op deze oppervlakte. Waar wil je straks dat onderhoudsdeel kwijt? Daar is geen ruimte meer voor. Bovendien zijn de bochten te scherp om echt op hoge snelheid te rijden...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Bello
Trains are Toys, Toys are trains
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2007, 13:52:13 »
Het is schaal N en daarin kan het wel.
Marc tramt
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2007, 14:07:24 »
De boogstralen die worden gebruikt schat ik op zo'n 50 centimeter, dus in het echt een straal van 0,5m
1
x160=80m. Meer iets voor een sneltrambaan dan een realistische HSL. Of je dit wil is een zeer persoonlijke keuze.
Maar om even te kijken naar wat wél kan; mogelijk kun je de bogen van de HSL in tunnels verstoppen en alleen de rechte stukken zichtbaar laten. In Nederland komen tegenwoordig zat tunnels voor; Zelfs tunnels die gewoon "op de grond" worden gezet (tunnel Barendrecht).
No dress rehearsel, this is our life.
Peter van der Leek
Administrator
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2007, 15:48:51 »
@leovardia, inderdaad, had ik overheen gelezen.
Maar mijn opmerkingen blijven wel overeind, het is voor een HSL-lijn nog steeds te krap. Marc is het in ieder geval met mij eens
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Smolderz
«
Reactie #5 Gepost op:
05 January 2007, 17:41:11 »
@Peter, Ik heb mijn Thalys en Eurostars getest op een straal van 24,9 cm. Dit ziet er niet uit natuurlijk maar ik kreeg hem niet uit de bocht met de transformator vol open.
Maarja het is schaal N en ik denk ook niet dat dit kan op h0.
@Marc, De boogstralen in het HSL gedeelte zijn 41,4 en 38,1 cm. Dus nog kleiner dan je had verwacht. Tevens zijn dit de ruimste sporen uit het assortiment van Kato. Ik ben het er mee eens dat ik alleen de rechte stukken zichtbaar kan laten. Dit heb ik geprobeerd en het leverde vanuit mijn oogpunt een beetje saaiuh baan op
Ook was er hierdoor geen ruimte meer voor 2 op en af ritten van de NS naar het HSL spoor. Deze op en af ritten geven nou net die extra speelruimte. Ik wou dat ik meer ruimte had dan maakte ik een lange modulebaan maar dat zit er niet in op mijn krappe zoldertje.
Maar zoals je ook aangeeft, het is een persoonlijke keuze. Ik vind dat het best door de beugel kan, gezien de ruimte die ik kan besteden en persoonlijk vind ik het er niet zo slecht uit zien. Maar genoeg over boogstralen, kan de rest van de baan wel zo???
Ik overweeg nu om alles in de prullenbak te gooien en te kijken naar andere oplossing, bv. de baan langs de wanden van de kamer te laten lopen. Ik ga weer achter de tekentafel, Autocad in dit geval
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2007, 17:43:17 door Rob
»
Sander
«
Reactie #6 Gepost op:
05 January 2007, 17:42:52 »
Ik zou de hogesnelheidslijn anders laten lopen dan de gewone lijn.
eigenlijk liggen nu beide lijnen hetzelfde.
Als ik kijk in NL dan is dat toch net ff anders
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Smolderz
«
Reactie #7 Gepost op:
05 January 2007, 17:44:40 »
@Sander, nou...als je de HSL bekijkt vanuit Breda richting de Moerdijkbrug dan liggen ze toch een aantal kilometers parallel naast elkaar
Anoniem
Gast
«
Reactie #8 Gepost op:
05 January 2007, 18:01:44 »
Idd, vanaf de Moerdijkbrug-noordzijde tot vlak voor Breda zijn de lijnen toch echt gebundeld. Gegeven de beperking van de alom verguisde boogstralen
vind ik de aansluitingen tussen klassieke lijn en HSL behoorlijk natuurlijk. Overigens, wat die boogstralen betreft: je HOEFT natuurlijk niet per se gebruik te maken van Kato Unitrack voor je HSL...met flexrail in een hele flauwe boog is de zaak waarschijnlijk al realistischer. Dan hoef je alleen de uiteinden van het HSL-traject te verbergen, daar waar de krappe bogen noodzakelijk zijn. 't Kost dan wel wat HSL-rijlengte....
Smolderz
«
Reactie #9 Gepost op:
28 January 2007, 16:04:49 »
Ik heb gisterenavond een nieuw baanontwerp getekend. Ik ben het met alle kritiek eens en daarom is het ontwerp bijna volledig vernieuwd
Baanontwerp:
Het is dus een dogbone layout geworden. Aan de uiteinden zie je 2 keerlussen. Je ziet steeds de bovenliggende keerlus want eigenlijk ligt er nog 1'tje onder. Boven ligt de NS-keerlus boven en onder de HSL-keerlus. Deze worden volledig gecamoufleerd zodat de kleine radiussen niet zichtbaar zijn. Een viaduct voor de keurlus zal een mooie manier zijn denk ik.
De straal van de grote HSL boog is 718mm.
Het stationplatform laat ik waarschijnlijk doorlopen tot in de bochten.
Verders heb ik 1 flyover over gelaten.
Wat denken jullie ervan?
«
Laatst bewerkt op: 28 January 2007, 16:12:51 door Rob
»
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #10 Gepost op:
28 January 2007, 16:16:44 »
'k zou de bochten bij het station van de gewone baan net zoals je bij de zichtbare hsl bocht hebt gedaan laten bestaan uit een grotere radius. Dit maakt het tevens mogelijk dat je mooie megebogen perrons kan maken zoals je al voorstelde.
Het alles mooiste is als je je station in z'n geheel in een boog legt!
Ik zal een kijken of ik een impressie kan bakken voor je.
m.v.g.
Mark
love to build realistic let's be kind.
mmhajvth
fulltime busy
«
Reactie #11 Gepost op:
28 January 2007, 16:26:19 »
Op het kladje hier boven klikken voor een grotere versie.
Wanneer je de rode lijn volgt voor je station kan je dus een mooi redelijk natuurgetrouw station maken. Kost je wel wat extra skills in A-CAD kan ik je uit ervaring vertellen maar goed het is de moeite waard!
De groene lijn heb ik er neergezet om aan te geven dat je die bocht een beetje kunt verruimen of je zou 'm ook kunnen wegstoppen in een tunnel of achter bebouwing.
m.v.g.
Mark
Smolderz
«
Reactie #12 Gepost op:
30 January 2007, 00:59:42 »
Goede feedback Mark
Extra skills in Acad? het was geen probleem hoor
Baanontwerp:
Heb de groene lijn ook erin verwerkt maar op dit moment heeft de flyover die naar beneden gaat niet genoeg ruimte. De bocht moet dus ietsje minder ruim om deze meer ruimte te bieden. Of ik houd de "krappe" bocht van het vorige ontwerp of ik moet naar flextrack overstappen.
Maar verders? Het station ziet er in ieder geval spannender uit nu
Nico Hoogerwerf
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
«
Reactie #13 Gepost op:
30 January 2007, 09:28:17 »
Heren,
een leuke groepsdiscussie over een zeer persoonlijk onderwerp: hoe bouw ik mijn baan. uiteindelijk zal Rob zelf moeten bouwen en er elke dag
tegenaan moeten kijken! Het is natuurlijk wel zo dat hij advies vraagt!
Daarom nog wat advies van mij: Rob, besef wel dat een station in een bocht (zoals in je laatste ontwerp, NIET in een boog, zoals getekend door Mark) problemen kan opleveren met koppelingen en perrons. Langere rijtuigen steken uit, dus je perron moet verder van het spoor liggen. Dit probleem wordt groter, naarmate je boogstraal kleiner wordt. Kortom, probeer je boog straal zo GROOT mogeljk te krijgen. Ten 2e de koppelingen: als je wilt rangeren, dus rijtuigen / goederenwagons aan- en afkoppelen, dan wordt dit een drama en een teleurstelling. Modelwagons koppelen NIET vast in de bocht, en koppelen slecht los in de bocht. Als je alleen met treinstellen (Thalys, plan V etc. ) wilt gaan rijden, geen probleem.
Mijn advies: probeer zoveel mogelijk de rode lijn van Mark te volgen, leg desnoods het station diagonaal in de kamer, staat minder stijfjes.
Succes,
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
mmhajvth
fulltime busy
«
Reactie #14 Gepost op:
30 January 2007, 14:08:17 »
Ik ben het helemaal eens met Nico.
Dus je bent goed opweg, maar nu heb je een recht deel in je station en een "bochtdeel" in je station, waarbij het "bochtdeel" vrij scherp is.
Probeer te denken in vloeiende lijnen en zet allereerst de railgeometrie uit je hoofd die je vast en zeker gevonden hebt in een catalogus of op internet. Maar denk dus in flexrail en vloeiende lijnen.
Het motto is: Vloeiende lijnen maken alles zo veel mooier!
En dat is ook moeilijker te doen in A-CAD. Maar als je wil wil ik wel een voorbeeld sturen (in ACAD 2002) van een plan dat ik gemaakt heb. Wanneer je interesse hebt laat het maar weten via een PB.
In ieder geval wederom veel succes en wanneer je vragen hebt zeker blijven stellen!
m.v.g.
Mark
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1