Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 22:24:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:14:36
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:04:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:02:40
Kleinspoor NS450 kitje door Met een sik
Vandaag om 22:01:41
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door timtrein
Vandaag om 21:58:35
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:03:01
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
  

Auteur Topic: HSL + NS baan - (Baanplan N)  (gelezen 16344 keer)

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2007, 23:51:59 »
Mijn baan is al zoveel veranderd, en op een hele positieve manier :) Jullie hebben veel meer ervaring/inzichten dan mij.

Hier een goed voorbeeld van Nico! Het koppelen en ontkoppelen heb ik dus nog helemaal niet bekeken! :o het lijkt me wel handig maar ik weet ook nog niet of dit electronisch kan? En met flextrack? Ik zal eerst een boogstraal bepalen voor het station en dan kijken of het mogelijk is en eventueel een maatregel nemen.

Sja...een straal van 70+ cm is in mijn beleving best ruim. Misschien niet ruim genoeg voor koppelen en ontkoppelen maar wel vanuit een optisch standpunt. Persoonlijk he! persoonlijk! :D

Het probleem alleen is dat ik denk ik te weinig ruimte heb om de straal nog groter te maken. Het zou natuurlijk mooi staan om 1 grote boog te hebben die op de helft overloopt in een station. Dit kan best realiseerbaar zijn met Peco rails. Probleem hier is dat ik Unitrack prefereer omdat ik daarin al wat heb geïnvesteerd :( Het is natuurlijk mogelijk om het te combineren wat ook mijn 1e idee was. Het kan prima samen met de juiste weathering.

Mark ik heb zeker interesse in je plan! Ik gebruik Autocad 2000i, misschien kan je het opslaan in een ouder formaat?

Rob

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2007, 08:28:53 »
Zo weer een update :)

Baanontwerp:


Heb spoor 1 en 2 van het station een beetje doorgetrokken zodat een locomotief + wagon in een rechte lijn komen te staan zodat deze makkelijk te ontkoppelen is.

Er is een hele hoop veranderd bij de onderste keerlus. Door het spoor door te trekken en pas later te keren heb ik de wissel iets verder terug kunnen plaatsen zodat de HSL traject richting het station meer ruimte heeft.
De HSL treinen rijden links en deze zal dus eerst in een stevige daling terecht komen en vervolgens keert hij in een lichte stijging terug naar het oude nivo.

Het NS deel moet om de keerlus van de HSL heen om genoeg ruimte te hebben om zelf onder de HSL lus heen te kunnen.

De flyover heeft ook meer ruimte.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2007, 08:30:26 door Rob »

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: HSL + NS baan
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2007, 16:22:43 »
Hoi Rob,

Het wordt steeds beter. Wat volgens mij Mark en Nico proberen te zeggen met het 'vloeiende station' heb ik proberen te schetsen in onderstaand plaatje. Je loopruimte in je kamer wordt wel minder en misschien kun je achter in de hoek er niet meer bij (evt een mangat maken), maar je station krijgt een wat natuurlijkere uitstraling en ook zal koppelen waarschijnlijk makkelijker gaan.



Het is maar een schets en je zult waarschijnlijk op deze manier ook moeten werken met flexrails. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken :)

succes in ieder geval met puzzelen,

Sjoerd

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: HSL + NS baan
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2007, 16:50:42 »
Dit komt aardig overeen met wat ik bedoelde!. Ook dat mangat is zo'n handig ervarings ding. Als je je eerste baan aanlegt denk je dat het welk meevalt, dan doe je het dus niet en heb je later spijt....

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: HSL + NS baan
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2007, 17:59:43 »
Hoi Rob

Dit ziet er voor mij "natuurlijk" uit. Mooi Tillig of PECO rails/wissels er in en is het is helemaal top. En natuurlijk alleen flaxrails.

Succes

P.s. foto's zijn welkom
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2007, 21:11:35 »
Baanontwerp:


Ik moet links wel krap beginnen maar vanuit daar vloeien de stationsboogstralen vanaf 2000mm en groter naar rechts :)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2007, 21:30:19 »
Rob,

We gaan zeer zeker de juiste kant op!
Maar voor nog wat perfectionering hier nog wat aanvulling in tekst.

Let nog eens op de rode lijn van blz. 1
Die loopt namelijk nog vloeiender. Vloeiend betekent ook niet gebruik maken van boogstralen maar bogen laten bestaan uit een lijn die je niet aan de hand van een circel of liniaal hebt gezet.

Door het station in een nog grotere boog/vloeiende lijn te leggen kan je het deel dat aan de bovenkant van je tekening ligt ook nog gebruiken om te bollen zoals de rode lijn dat al deed.

Wat je eigenlijk echt moet doen is aan de hand van bovenstaande tips de scherpe bocht die links bij het station ligt, verwijderen.

Veel succes!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 02 February 2007, 21:36:44 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: HSL + NS baan
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2007, 21:34:40 »
... verweideren.


verwijden  ::) of verwijderen  :-|

Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #23 Gepost op: 02 February 2007, 21:37:18 »
De bocht verwijder je.
De vloeiende lijn komt er voor in de plaats.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2007, 01:30:16 »
Mensen, even tussendoor bedankt voor alle reacties!

Tja die scherpe bocht had ik er graag vanaf het begin niet ingezet maar ik moest wel omdat ik het anders niet redde in de beperkte ruimte. Om die scherpe bocht op te heffen moet ik de wissels van het station verder naar onderen leggen. Ik kan de bochtend linksonder in de baan ietsje verkleinen, ze liggen toch niet echt direct in het zicht want er ligt een brug met een dalende HSL baan voor. Wat ik in principe doe is het probleem verplaatsen ipv. op te lossen maar ik zie ff geen andere uitweg, het station wordt er wel beter van.

Dit ga ik in het volgende ontwerp proberen maar nu eerst ff slapen :)
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 01:33:42 door Rob »

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #25 Gepost op: 03 February 2007, 13:32:50 »
Heb nog even geen tijd om te ontwerpen maar ik heb wat plaatjes gevonden van Waterloo International. Dit is mijn inspiratiebron voor het station.





Het is een beetje een vreemd station :) Eerst zie je een bocht, dan is er weer een recht stukje en dan buigt hij weer.


Vanuit de lucht is het goed te zien. Het deel voor de eurostars is die lange slurf zeg maar :) Bij de ingang is hij gebogen en op het einde ook nog een keer om het allemaal passend te maken.


Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.

Waterloo lijkt een beetje op mijn oude ontwerp, gebogen - recht - gebogen zeg maar. Maar wees niet bang, ik geef het nog niet op om alles in een mooie boog te leggen hoor ;) Ik heb een nieuw idee voor de oplossing, straks weer eens Autocad'en!

Rob

BDS2006

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #26 Gepost op: 03 February 2007, 21:23:39 »
ik ken dat met het beperktruimte zogoed mogelijk gebruiken, zijn ook nederlandse station die in een bocht liggen, alleen de vraag is welke soort bochtrails je hiervoor moet genruiken, rij met marklin c-rails, de 24130 is te scherp.

Anoniem

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2007, 22:08:06 »
Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.

Jawel, dat is wel uit te sluiten, vinden ze bij Thalys niet leuk ;D. Van Amsterdam naar Londen: mogelijk, maar op korte termijn niet waarschijnlijk. Op elk station waar dat kreng stopt moet een 'steriele' dan wel 'steriliseerbare' zone aanwezig zijn en dat is nogal duur. Bovendien zit het ding al bomvol, ATB past er niet meer bij (maar dat gaat na november wel veranderen als de Engelse klassieke beveiliging eruit gaat) en de prestaties onder 1500 volt zijn niet florissant.

Overigens zijn verreweg de meeste Eurostars twintigdelig, alleen de NoL-letjes zijn zestiendelig, maar daar zijn er maar zeven van.

Maar dit alles terzijde ;D.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2007, 22:29:06 »
Aan Rob,

Als je Waterloo als voorbeeld hebt moet het begrip vloeiende lijnen toch geen enkel probleem opleveren! Zelfs de overkapping is uit tal van vloeiend in elkaar overlopende boogstralen opgebouwd.
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?

En nog om even terug te komen op je wissels. Ledg die dingen dan eens waar je je ze hebben wilt en borduur er dan een vloeiende lijn omgeen zo hoef je de wissel niet op te schuiven alleen op te nemen in een vloeiende lijn!

Aan BDS 2006,

Ik neem aan dat ze van C rails geen flex variant hebben?
Het komt misschien heel lullig over maar voor baanplannen met een dergelijk niveau richting realisme hoort ook een rail soort die er in alle opzichten bij past. Helaas zijn niet alle rail soorten daarvoor geschikt.
Je zou bij het maken van je baanplan dan ook al rekening mee moeten houden wat je wilt en dus welke rail soort die wensen aan kan. En jah, dat is vaak makkelijker gezegt als gedaan als je b.v. vanaf kinds af aan een bepaalde railsoort hebt en daar alles op aangepast hebt.

Misschien kan je een draadje starten met de vraag of er overloop stukjes zijn voor C rails en een vorm van flex rails?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 22:31:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #29 Gepost op: 03 February 2007, 23:13:48 »
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?

Nog één keer offtopic dan ;D: zie persbericht Eurostar.