Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
27 July 2025, 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: HSL + NS baan - (Baanplan N)  (gelezen 16012 keer)

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2007, 23:51:59 »
Mijn baan is al zoveel veranderd, en op een hele positieve manier :) Jullie hebben veel meer ervaring/inzichten dan mij.

Hier een goed voorbeeld van Nico! Het koppelen en ontkoppelen heb ik dus nog helemaal niet bekeken! :o het lijkt me wel handig maar ik weet ook nog niet of dit electronisch kan? En met flextrack? Ik zal eerst een boogstraal bepalen voor het station en dan kijken of het mogelijk is en eventueel een maatregel nemen.

Sja...een straal van 70+ cm is in mijn beleving best ruim. Misschien niet ruim genoeg voor koppelen en ontkoppelen maar wel vanuit een optisch standpunt. Persoonlijk he! persoonlijk! :D

Het probleem alleen is dat ik denk ik te weinig ruimte heb om de straal nog groter te maken. Het zou natuurlijk mooi staan om 1 grote boog te hebben die op de helft overloopt in een station. Dit kan best realiseerbaar zijn met Peco rails. Probleem hier is dat ik Unitrack prefereer omdat ik daarin al wat heb geïnvesteerd :( Het is natuurlijk mogelijk om het te combineren wat ook mijn 1e idee was. Het kan prima samen met de juiste weathering.

Mark ik heb zeker interesse in je plan! Ik gebruik Autocad 2000i, misschien kan je het opslaan in een ouder formaat?

Rob

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2007, 08:28:53 »
Zo weer een update :)

Baanontwerp:


Heb spoor 1 en 2 van het station een beetje doorgetrokken zodat een locomotief + wagon in een rechte lijn komen te staan zodat deze makkelijk te ontkoppelen is.

Er is een hele hoop veranderd bij de onderste keerlus. Door het spoor door te trekken en pas later te keren heb ik de wissel iets verder terug kunnen plaatsen zodat de HSL traject richting het station meer ruimte heeft.
De HSL treinen rijden links en deze zal dus eerst in een stevige daling terecht komen en vervolgens keert hij in een lichte stijging terug naar het oude nivo.

Het NS deel moet om de keerlus van de HSL heen om genoeg ruimte te hebben om zelf onder de HSL lus heen te kunnen.

De flyover heeft ook meer ruimte.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2007, 08:30:26 door Rob »

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: HSL + NS baan
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2007, 16:22:43 »
Hoi Rob,

Het wordt steeds beter. Wat volgens mij Mark en Nico proberen te zeggen met het 'vloeiende station' heb ik proberen te schetsen in onderstaand plaatje. Je loopruimte in je kamer wordt wel minder en misschien kun je achter in de hoek er niet meer bij (evt een mangat maken), maar je station krijgt een wat natuurlijkere uitstraling en ook zal koppelen waarschijnlijk makkelijker gaan.



Het is maar een schets en je zult waarschijnlijk op deze manier ook moeten werken met flexrails. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken :)

succes in ieder geval met puzzelen,

Sjoerd

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: HSL + NS baan
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2007, 16:50:42 »
Dit komt aardig overeen met wat ik bedoelde!. Ook dat mangat is zo'n handig ervarings ding. Als je je eerste baan aanlegt denk je dat het welk meevalt, dan doe je het dus niet en heb je later spijt....

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: HSL + NS baan
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2007, 17:59:43 »
Hoi Rob

Dit ziet er voor mij "natuurlijk" uit. Mooi Tillig of PECO rails/wissels er in en is het is helemaal top. En natuurlijk alleen flaxrails.

Succes

P.s. foto's zijn welkom
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2007, 21:11:35 »
Baanontwerp:


Ik moet links wel krap beginnen maar vanuit daar vloeien de stationsboogstralen vanaf 2000mm en groter naar rechts :)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2007, 21:30:19 »
Rob,

We gaan zeer zeker de juiste kant op!
Maar voor nog wat perfectionering hier nog wat aanvulling in tekst.

Let nog eens op de rode lijn van blz. 1
Die loopt namelijk nog vloeiender. Vloeiend betekent ook niet gebruik maken van boogstralen maar bogen laten bestaan uit een lijn die je niet aan de hand van een circel of liniaal hebt gezet.

Door het station in een nog grotere boog/vloeiende lijn te leggen kan je het deel dat aan de bovenkant van je tekening ligt ook nog gebruiken om te bollen zoals de rode lijn dat al deed.

Wat je eigenlijk echt moet doen is aan de hand van bovenstaande tips de scherpe bocht die links bij het station ligt, verwijderen.

Veel succes!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 02 February 2007, 21:36:44 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: HSL + NS baan
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2007, 21:34:40 »
... verweideren.


verwijden  ::) of verwijderen  :-|

Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #23 Gepost op: 02 February 2007, 21:37:18 »
De bocht verwijder je.
De vloeiende lijn komt er voor in de plaats.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2007, 01:30:16 »
Mensen, even tussendoor bedankt voor alle reacties!

Tja die scherpe bocht had ik er graag vanaf het begin niet ingezet maar ik moest wel omdat ik het anders niet redde in de beperkte ruimte. Om die scherpe bocht op te heffen moet ik de wissels van het station verder naar onderen leggen. Ik kan de bochtend linksonder in de baan ietsje verkleinen, ze liggen toch niet echt direct in het zicht want er ligt een brug met een dalende HSL baan voor. Wat ik in principe doe is het probleem verplaatsen ipv. op te lossen maar ik zie ff geen andere uitweg, het station wordt er wel beter van.

Dit ga ik in het volgende ontwerp proberen maar nu eerst ff slapen :)
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 01:33:42 door Rob »

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: HSL + NS baan
« Reactie #25 Gepost op: 03 February 2007, 13:32:50 »
Heb nog even geen tijd om te ontwerpen maar ik heb wat plaatjes gevonden van Waterloo International. Dit is mijn inspiratiebron voor het station.





Het is een beetje een vreemd station :) Eerst zie je een bocht, dan is er weer een recht stukje en dan buigt hij weer.


Vanuit de lucht is het goed te zien. Het deel voor de eurostars is die lange slurf zeg maar :) Bij de ingang is hij gebogen en op het einde ook nog een keer om het allemaal passend te maken.


Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.

Waterloo lijkt een beetje op mijn oude ontwerp, gebogen - recht - gebogen zeg maar. Maar wees niet bang, ik geef het nog niet op om alles in een mooie boog te leggen hoor ;) Ik heb een nieuw idee voor de oplossing, straks weer eens Autocad'en!

Rob

BDS2006

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #26 Gepost op: 03 February 2007, 21:23:39 »
ik ken dat met het beperktruimte zogoed mogelijk gebruiken, zijn ook nederlandse station die in een bocht liggen, alleen de vraag is welke soort bochtrails je hiervoor moet genruiken, rij met marklin c-rails, de 24130 is te scherp.

Anoniem

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2007, 22:08:06 »
Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.

Jawel, dat is wel uit te sluiten, vinden ze bij Thalys niet leuk ;D. Van Amsterdam naar Londen: mogelijk, maar op korte termijn niet waarschijnlijk. Op elk station waar dat kreng stopt moet een 'steriele' dan wel 'steriliseerbare' zone aanwezig zijn en dat is nogal duur. Bovendien zit het ding al bomvol, ATB past er niet meer bij (maar dat gaat na november wel veranderen als de Engelse klassieke beveiliging eruit gaat) en de prestaties onder 1500 volt zijn niet florissant.

Overigens zijn verreweg de meeste Eurostars twintigdelig, alleen de NoL-letjes zijn zestiendelig, maar daar zijn er maar zeven van.

Maar dit alles terzijde ;D.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL + NS baan
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2007, 22:29:06 »
Aan Rob,

Als je Waterloo als voorbeeld hebt moet het begrip vloeiende lijnen toch geen enkel probleem opleveren! Zelfs de overkapping is uit tal van vloeiend in elkaar overlopende boogstralen opgebouwd.
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?

En nog om even terug te komen op je wissels. Ledg die dingen dan eens waar je je ze hebben wilt en borduur er dan een vloeiende lijn omgeen zo hoef je de wissel niet op te schuiven alleen op te nemen in een vloeiende lijn!

Aan BDS 2006,

Ik neem aan dat ze van C rails geen flex variant hebben?
Het komt misschien heel lullig over maar voor baanplannen met een dergelijk niveau richting realisme hoort ook een rail soort die er in alle opzichten bij past. Helaas zijn niet alle rail soorten daarvoor geschikt.
Je zou bij het maken van je baanplan dan ook al rekening mee moeten houden wat je wilt en dus welke rail soort die wensen aan kan. En jah, dat is vaak makkelijker gezegt als gedaan als je b.v. vanaf kinds af aan een bepaalde railsoort hebt en daar alles op aangepast hebt.

Misschien kan je een draadje starten met de vraag of er overloop stukjes zijn voor C rails en een vorm van flex rails?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 22:31:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: HSL + NS baan
« Reactie #29 Gepost op: 03 February 2007, 23:13:48 »
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?

Nog één keer offtopic dan ;D: zie persbericht Eurostar.