Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 275134 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #105 Gepost op: 23 July 2010, 07:36:35 »
Jullie begrijpen dat ik als leek hier niet veel wijzer van word. De één zweert bij primer, de ander juist niet. Ik hoop dat de discussie nog even verder gaat, zodat ik er mijn voordeel mee kan doen. Ik gebruik dus nogmaals Tamiya uit een spuitbusje en ontvet het styreen voordat ik het spuit.

Ik ben benieuwd!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #106 Gepost op: 23 July 2010, 09:07:27 »
Ik heb lichtgrijze alabastine primer en daar heb ik zeer goede ervaringen mee op zowel styreen als andere plastics. Alleen op aluminium hecht niks. Hoewel je een brug relatief weinig aan zult raken t.o.v. rijdend materieel, kun je met afstoffen e.d. met name langs de randen snel schade krijgen. Het bijwerken zal echter alleen maar de natuurgetrouwe look versterken, ik heb nog nooit een grote stalen brug gezien die helemaal egaal van kleur was.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #107 Gepost op: 23 July 2010, 09:23:36 »
nou ja, t komt er gewoon op neer dat primer op styreen absoluut geen noodzaak is bij gebruik van modelbouwverf (revell/humbroll/tamiya etc uit potjes) of stilleven-spuitbussen (ongeveer hetzelfde spul als revell), motip-primer werkt niet, dupli-coplor platinum werkt ook niet. Beide kun je wel goed laten hechten door eerst een dun laagje wel hechtende verf op het model te spuiten.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 26 July 2010, 20:47:19 »
Van het weekend weer lekker doorgebouwd. Natuurlijk veel te weinig foto's gemaakt (lees geen), dus vanavond maar even wat plaatjes geschoten.

Ik heb eerst de langsliggers geplaatst. Onder de dwarsliggers van het spoor zijn strippen gekomen van 6,3mm breed en 2,5mm hoog. Naast het spoor zijn ook langsliggers geplaatst, zodat het spoor zijdelings niet meer kan verschuiven. Op het midden T-profiel zijn hiertoe langsliggers geplaatst van 5 bij 5 mm. Ze zijn hol, omdat hier straks bedrading doorheen moet voor de voeding van het spoor. Aan de buitenzijdes van de sporen is een strip geplaatst van 2mm breed en 6mm hoog. Voor de oplettende lezers, deze strippen zijn nu dus net zo hoog als de vierkante profielen die al eerder geplaatst zijn (6x6). Omdat in het midden de dikte van het T-profiel (1mm) hier mespeelde, zijn daar dus liggers van 5x5mm geplaatst. Deze liggers dienen naast het borgen van de rails tevens voor het vastzetten van de dekplaten.

De rails is ook meteen geplaatst. Omdat ik wisselstroom rij, is er Marklin k rail op de brug gelijmd. Die delen van het spoor die in het zicht blijven zijn bruin geschilderd (uiteraard zijn de koppen van de spoorstaven blank gebleven).

Tenslotte ben ik begonnen met de afwerking van de hoekprofielen, of te wel de zijwand van het brugframe. Aan de onderzijde en bovenzijde van het hoekprofiel heb ik strips gelijmd van 2x2mm. Op de plek waar elk portaal komt te staan, heb ik een verticaal hoekprofieltje tussen de twee strips gelijmd. De originele brug heeft dit niet, maar wat ik al vaker schreef, ik bouw de brug van Oosterbeek niet letterlijk na, ik gebruik hem als inspiratie.   

Nou genoeg geleuterd, hier twee foto's.

Hier het hele frame. Onderaan kun je een deel van de afwerking van de zijkant zien.

En hier eeen kijkje tegen de onderkant van de brug.

Jeroen

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 27 July 2010, 16:02:18 »
Hoe zit het op dit moment al met de stevigheid/stijfheid?

Verder Heel erg mooi hoor, ik ben diep onder de indruk (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 30 July 2010, 11:59:26 »
Met de stevigheid gaat het bovenverwachting goed!

Als ik het frame aan beide uiteinden op mijn handen leg, buigt het al niet meer door. Met twee dummylocs in het midden een lichte doorbuiging.

Omdat de portalen straks met schoringenen en met de dubbele boogconstructie met elkaar verbonden worden, verwacht ik dat de doorbuiging straks niet meer op zal treden.

Inmiddels weer wat verder met de bouw, de dekplaten tussen de twee sporen heb ik inmiddels aangebracht. Komend weekend hoop ik een begin te maken met de dekplaten tussen de sporen en zijkanten van de brug. Als dat klaar is, moeten de platen in het spoor nog gelegd worden. Daar gaat nog wel even wat tijd in zitten, omdat hier de AC middenrail ook in gelegd moet worden. Maar goed, het frame begint al aardig op te schieten en als die helemaal klaar is, dan wordt het tijd om de portalen te gaan plaatsen! Ik ben van plan om in het midden te beginnen en dan steeds één portaal naar links en naar rechts op te schuiven. Ik heb berekend dat er ruim 100 styreen onderdelen aan te pas moeten komen om het ene portaal met de andere te verbinden, dus dat zal niet zo snel gaan. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Voorlopig zijn we nog niet zover, ik ga nogmaals eerst het frame verder afwerken.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 30 July 2010, 12:29:27 door Jeroen Water »

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 01 August 2010, 17:22:24 »
Foto's  ;D ;D ;D

mekel

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 01 August 2010, 19:28:59 »
Complimenten, ik blijf dit draadje zeker volgen !!  (y)

Gr, Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 08 August 2010, 15:39:59 »
Van het weekend weer wat styreen binnen gekregen, dus bouwen met die hap.

Ik ben nu met het laatste portaal bezig van de 21 die er moesten komen. Dat schiet dus lekker op. Ik ben vanuit het midden gaan tellen, waarbij het middelste portaal nr 0 heeft gekregen en een éénling is. Van alle andere protalen zijn er twee identieke, natuurlijk één links en één rechts van portaal 0. De portalen heb ik uiteraard oplopend genummerd waarbij alle portalen links van 0, 1a t/m 10a genummerd zijn en de portalen rechts van 0, 1b t/m 10b. Waarom ik het middelste portaal niet gewoon nr. 1 heb genoemd, is me nog steeds een raadsel. Waarschijnlijk omdat ik niet verder kan tellen dan 10....  :P

Enfin, zoals jullie eerder al hebben kunnen zien, zijn beide portalen nr. 10 al aan het frame verlijmd. De andere portalen zijn allemaal nog los en als het frame straks klaar is ga ik vanuit het midden (portaal 0 dus) de brug langzaam beide kanten opbouwen.

Hier en daar wijk ik wat af van de originele brug. Dat doe ik deels om praktische redenen en deels omdat ik geen ervaren styreenbouwer ben en wel een stevige brug als eindresultaat wil zien. Foto's bestuderend blijkt dat de portalen 7 t/m 10 gedeeltelijk (bij 7 en 8 alleen boven de onderste boog) dan wel helemaal (9 en 10) voorzien zijn van verstevigingsplaten op de kopse kanten. Omdat het verlijmen van deze plaatjes op de H-balken niet lekker werkt (je hebt binnen de kortste keren lijmvlekken of het plaatje houdt niet omdat het lijmoppervlak heel klein is, heb ik besloten om de portalen 8 t/m 10 uit te voeren uit 1,5mm dikke strips als staanders in plaats van H-balken. Portaal 7 heb ik wel met H-balken uitgevoerd, maar hier de verstevigingsplaatjes achterwege gelaten. Portaal 8 heb ik dan ook over de hele hoogte voorzien van verstevigingsstripjes in plaats van alleen boven de boog. Maar zoals ik eerder al schreef, ik bouw de brug van Oosterbeek niet letterlijk na, ik bouw een brug die op die van Oosterbeek lijkt. Mijn brug is vanwege inpassing op mijn baan ook een centimeter of 15 korter dan dat de brug van Oosterbeek in 1:87 zou zijn.

Eerder in dit draadje heb ik de portalen 0 t/m 7 en 10 al laten zien, hierbij een foto van de portalen 8 en 9.

Links portaal 8 en rechts portaal 9. Portaal 8 heeft een wat uitgebreidere constructie, omdat dit het laatste portaal is waar de onderste boog aan vast zit. En aangezien de onderste horizontale ligger wel boven de treinen moet hangen, ontstaat dit leuke portaal (opgebouwd uit 90 onderdelen).

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 August 2010, 15:46:41 door Jeroen Water »

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 08 August 2010, 15:56:57 »
Kijk dat schiet op, dan kan je bijna aan het plaatsen van de portalen gaan beginnen en krijgt de vorm van de brug toch echt zijn eindelijke vorm... Gaat goed joh Jeroen (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 08 August 2010, 16:07:17 »
Ik ben ook een stukje verder gekomen met het frame van de brug. Waren de dekplaten tussen beide sporen eerder al gelegd, nu zijn de dekplaten aan één zijkant ook klaar. Met de andere zijkant ben ik bezig. Daarna moeten de dekplaten in de sporen nog.  

De inkepingen in de dekplaten waar straks de poten van de portalen doorheen gaan, heb ik wat groter uitgesneden dan zou moeten. Dat heb ik gedaan om nog wat speling te hebben bij het plaatsen van de portalen. In een later stadium worden de te grote gaten nog afgewerkt, zodat er niets meer van te zien is.

Op deze foto is een deel van het frame te zien, waarbij de dekplaten in de sporen nog los liggen.

Die modeltreinen worden ineens wel klein in zo'n brug.....

In de dekplaten in de sporen komt ook een groef in de lengterichting van de brug. Deze groef wordt gebruikt om straks de middenrail in te fixeren.

De twee 2200en op de brug in aanbouw.

Jeroen

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 08 August 2010, 16:12:53 »
Kijk dat schiet op, dan kan je bijna aan het plaatsen van de portalen gaan beginnen en krijgt de vorm van de brug toch echt zijn eindelijke vorm... Gaat goed joh Jeroen (y)

Dank je, Maar voorlopig zijn we er nog niet hoor. Het aanbrengen van de bogen en de schoringen vergt veel meer tijd dan dit werk tot nu toe. Ik schat dat er ongeveer 100 styreen onderdeeltjes nodig zijn om twee portalen met elkaar te verbinden. Oplettende lezers weten dat er 21 portalen op de brug komen, dus 20 verbindingen. N.a.w. 2000 onderdelen.... Dan te bedenken dat ik tot nu toe 1231 onderdelen heb geplaatst, dan begrijp je dat ik nog wel even te gaan heb  ;D ;D ;D

Jeroen

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 08 August 2010, 16:27:16 »
Wow Jeroen, dat zijn nog veel onderdelen om te plaatsen, wij zien je vooruitgang vanzelf wel ;)
En met het plaatsen van de portalen kom jij direct terug met plaatjes van wat ik eigenlijk bedoelde (y)
Dus in dat tempo moet het wel snel gaan  ;D ;D
Nee alle gekheid op een stokje, daar gaat nog veel werk in zitten zeg :o

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #118 Gepost op: 08 August 2010, 23:41:33 »
Er mooi! Gewoon doorgaan, dan komt het vanzelf af (oude chinese wijsheid).

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 09 August 2010, 07:43:54 »
Oh ja, we geven ook zeker niet op hopor  :D

Wat dat betreft kan ik het zelfbouwen iedereen aanbevelen. Het is hartstikke leuk om te doen en je creëert iets wat niemand anders heeft.

Wel heb ik even een vraag aan de kennjers van spoorbruggen:

Ik heb de dekplaten uitgevoerd in styreenplaat met om de 6,3mm een groef. Deze groeven heb ik in de dwarsrichting van de brug gelegd, zodat je geen compleet egale vloer krijgt. Als je die 6,3mm omrekend naar het echie komt dat neer op ongeveer 55cm. Ik zou er dus voor kunnen kiezen om een houten vloer te te bootsen, maar mijn voorkeur gaat tot nu toe uit van een stalen vloer. Let wel, de brug is gebouwd in 1952 en wordt op mijn treinbaan gesitueerd in 1974.

De brug zelf wordt donkergrijs, ongeveer gelijk aan het grijs van de locomotieven (zie de foto's waarbij de twee portalen op de uiteinden al in de juiste kleur zijn).   

Nu is mijn vraag: welke kleur kan ik het brugdek het beste geven?
- houtkleur = donkerbruin
- geschilderd staal = een paar tinten lichter grijs om het monotome te doorbreken, of juist dezelfde kleur grijs als de rest van de brug, omdat een brug een functioneel ding is en men het liefst alles in één kleur schilderde?

Uiteraard wil ik het brugdek nog wat gaan vervuilen met roestsporen van de rails, maar het gaat mij voorlopig even opm de basiskleur.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Nb. laat je niet misleiden door foto's op internet van de brug van Oosterbeek, want ik kom ze alleen maar tegen met het vernieuwde brugdek van een aantal jaren geleden.

Jeroen