Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-seinen bij en in een splitsingsstation door odaoda
Vandaag om 11:09:46
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 11:00:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 09:16:19
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
  

Auteur Topic: Baan opdelen in baanvlakken  (gelezen 7687 keer)

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Baan opdelen in baanvlakken
« Gepost op: 04 January 2007, 10:55:34 »
Ik heb een testbaan ontworpen om te leren hoe eea werkt ten aanzien van blokverdeling in een digitale baan.

De baan zal worden beveiligd met de bezetmelder van Huib Maaskant. Daarnaast een keerlusmodule van lenz. dit alles met een IB-centrale en koploper.

de baan ziet er als volgt uit. simpel ovaal, met inhaalspoor, opstelspoor en een keerlus. 

http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaan.jpg

Ik heb een eerste poging gedaan om eea te verdelen in blokken. Ik kom zelf op 6 blokken en dus 18 secties..

http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaanpoging1.jpg

Nu heb ik een aantal vragen ten aanzien van deze blokken. Waar moet een blok beginnen. Direct achter de wissel (scheiding tussen wissel en eerst volgende rail) of moet hier nog wat extra ruimte tussen zitten. Ik wil graag een lok kunnen laten omlopen en dan lijkt het me makkelijker om wat extra spoor na de wissel over te laten.

Hoelang moeten de in en uitrijsecties zijn.

Is mijn opstelspoor nu wel voldoende beveiligd? 

Er zijn straks nog veel meer vragen. Laten we eerst dit maar is gaan begrijpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2007, 11:35:38 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2007, 11:07:31 »
Leuk dit te zien; ik ben hier zelf ook mee bezig. Ik kan dit lijntje mooi gebruiken, suc6 en wellicht komen we er samen uit. Als ik de baan in delen gedeeld heblaat ik het ook zien.

Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3987
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2007, 11:23:09 »
Hallo Hannes,
 Je zit op de goede weg.alle sekties tussen een groene en een rode scheiding zijn je meld- of remsekties,en wat tussen twee groene inzit is een niet gedetekteerde sektie.
 Als je lok omloopt, rijdt hij gewoon een blok binnen en stopt  dan aan het einde op de 2e sektie in dat blok, mss wel te ver weg dan. Ik weet nu niet zo gauw hoe dat anders kan bij Koploper.
Blok 6 wordt je ompoolblok .
 Suk6 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2007, 11:23:22 »
Misschien een beginnetje:

Bezetmelding heeft alleen echt nut als je de baan met een PC bestuurt, bijvoorbeeld met Koploper zoals je al aangeeft.

Het eerste wat je dan moet doen is het identificeren van de wisselstraten, en deze altijd van stroom voorzien; je wilt in principe nooit stoppen op een wissel. Hier is dus geen bezetmelding nodig. Koploper kan zelf afleiden of een wisselstraat bezet is. Dit heb je al goed gedaan met de groene streepjes. Het is prima om de isolatie zo kort mogelijk op de wissels te leggen. Als je omloopt, wil je toch dat het blok dat je daarvoor gebruikt vrij is! Op z'n minst heb je een bezetmelder nodig zodat Koploper weet wanneer er van richting veranderd moet worden, dus een onbewaakt stukje extra rails helpt niet.

Vervolgens moet je, voor je keerlus, een railstuk aanwijzen dat je telkens wilt ompolen. Hier moet wel een hele trein op passen, tenminste als je bijvoorbeeld verlichte rijtuigen e.d. gebruikt. Sectie 6 plus de stukjes tot de wissels is heel geschikt. (Je hebt je wel gerealiseerd dat een trein die met de klok meedraait nooit meer kan omkeren?). Dit stuk dus op beide railstaven isoleren.

Tenslotte moet je de meldpunten aangeven. Dat doe je normaalgesproken aan het begin en het eind van een 'blok'. Maak deze vooral niet te kort, anders heb je kans dat je op het moment van melding niet altijd fraai kunt stoppen. Ik hou zelf een minimumlengte aan van ongeveer 40 cm.
Deze meldpunten voed je dus via de bezetmelders.

De tussenliggende delen kun je gewoon direct van stroom voorzien. Als je nauwkeuriger wilt kunnen stoppen, bijvoorbeeld in een station, kun je eventueel halverwege nog een extra bezetmelder maken. Deze kan natuurlijk heel kort blijven, het gaat er alleen om dat de PC weet wanneer de trein dit punt heeft bereikt, om vervolgens netjes te kunnen gaan afremmen.

Als ik het goed zie, heb je deze punten al aardig goed aangegeven met de rode lijntjes.

Over het geheel genomen kun je dus zeggen dat je heel goed bezig bent.

David.


Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3987
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2007, 11:28:14 »
 Ik was13 sek. eerder klaar met mijn verhaal,David heeft het verhaal van mij mooi aangevuld of bevestigd. :D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2007, 12:09:57 »
Niet om het een of ander hoor, maar in je baan zitten 2 keerlussen.
Ik zie je hier steeds spreken over een keerlus en keerlusmodule, vroeg me af of je zelf door hebt dat je dubbele dingen nodig bent.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2007, 12:31:26 »
Iets beter opletten Sander. Het lijken wel 2 keerlussen, maar beide (als je ze apart wilt beschouwen) hebben blok 6 gemeenschappelijk. Dus is alleen daar een keerlusmodule/anti-kortsluitschakeling nodig. Dus niets dubbel. Beetje onzinnig om bv de beide bogen als keerlus te beschouwen en van een schakeling te voorzien en de rechte stukken onder en boven en blok 6 als 1 elektrisch hetzelfde gepolariseerd geheel te beschouwen, al lijkt dat misschien op het eerste gezicht logisch.

Albert
« Laatst bewerkt op: 04 January 2007, 15:09:11 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2007, 14:41:46 »
Misschien een beginnetje:

Bezetmelding heeft alleen echt nut als je de baan met een PC bestuurt, bijvoorbeeld met Koploper

David.
Hoezo? Ik heb samen met Sander mijn baan ook in blokken verdeeld . Deze worden aangesloten op de bezetmelders van Huub.
Ik ga eerst rijden met alleen een IB, pas later komt daar een computer bij.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2007, 15:07:20 »
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat de middelste van de 3 secties in een blok niet beveiligd hoeft te worden via terugmelding/stroomdetectie, maar deze rechtstreeks op de ib kan worden aangesloten (weliswaar met wat diodes ertussen)

wat zijn nu de voor en nadelen. Afgezien van het feit dat je minder terugmelders nodig hebt. Er zullen toch ook wel nadelen aan zitten.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2007, 15:17:24 »
Je kunt bij de detktie kiezen voor alle drie de secties of maar twee secties (als je met Koploper gaat rijden). De nadelen van drie secties zijn meer electronica en meer S88 ingangen nodig.
Voordelen zijn: Als een wagen op de tussenliggende sectie blijft staan, en deze worden niet gedetecteerd, dan is het blok vrij terwijl er toch een wagen staat.
Voorwaarde is wel dat alle wagens stroomafname hebben (bv een weerstand tussen de wielen)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2007, 15:28:08 »
@Harm: De bezetmelders geven alleen maar aan of een sectie bezet is of niet. Op de IB licht er dan alleen maar een puntje op (toch? ik kijk er eigenlijk nooit naar, want alles gaat via Koploper bij mij, en de IB staat onder de treintafel).
Dan weet ik niet goed wat het nut is, tenzij je daarmee iets schakelt (een sein ofzo) met extra elektronica. De PC daarentegen baseert daar de hele blokbeveiliging op, en deduceert welke trein waar is met behulp van deze meldingen.

@Hannes: De middelste secties hoef je niet te voorzien van bezetmelders, omdat Koploper wel kan concluderen of er een trein staat en of het blok dus bezet is, door het passeren van de in- en uitrijsecties.
Koploper zal dan zorgen dat er naar dat blok geen tweede trein wordt gestuurd. Zelf heb ik op de stationssporen wel extra (korte) meldersecties gemaakt, omdat ik graag korte railbusjes netjes halverwege wil laten stoppen. Ik had toch nog wat melders over (je koopt ze meestal per veelvoud 8 of 16), en dat was de makkelijkste manier.

Ik heb eerst ook die diodes ertussen gehad, maar dat is niet echt nodig volgens mij. Ik zag in elk geval niet zoveel verschil en ben het later eigenlijk vergeten. Het is (bij mij) niet zo dat de treinen op de direct aangesloten gedeeltes ineens veel harder gaan rijden ofzo, of dat de lampjes feller gaan branden. Een ander kan hier wellicht een beter verhaal over ophangen.

David.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2007, 15:30:20 door David »

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3987
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2007, 15:35:58 »
 Het plaatsen van de diode in de niet gedetekteerde sektie maakt op de snelheid van je trein niet zoveel uit.
 Maar wanneer je een trein hebt met veel stroomafnemende wielen voor verlichting of detektie,zullen de interne verbindingen in die trein de meldsektie kortsluiten naar de algemene retour/massa  verbinding,waarop de ene rail van die  tussensektie is aangesloten.Dat betekent,dat je meldersektie z'n werk niet goed kan doen.Een programma als Koploper merkt dan niet of te laat,dat de meldsektie bezet wordt.
--Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2007, 17:11:51 »
@Harm: De bezetmelders geven alleen maar aan of een sectie bezet is of niet. Op de IB licht er dan alleen maar een puntje op (toch? ik kijk er eigenlijk nooit naar, want alles gaat via Koploper bij mij, en de IB staat onder de treintafel).
Dan weet ik niet goed wat het nut is, tenzij je daarmee iets schakelt (een sein ofzo) met extra elektronica. De PC daarentegen baseert daar de hele blokbeveiliging op, en deduceert welke trein waar is met behulp van deze meldingen.

Het nut ervan is als je in de toekomst via de pc je baant gaat aansturen dat de bezetmeldpunten er al zitten en dat je niet je baan hoeft te slopen om die bezetmeldpunten te maken en aan te sluiten

mvg,

Matthijs

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2007, 19:53:10 »
Ik weet dat treinen welke eenmaal de keerlus hebben genomen, nooit meer terug kunnen. Daarom wil ik treinen laten omlopen. Daarvoor zal ik baanvak 5 opdelen in 2 baanvakken.

Verder ga ik alle 3 secties in een blokbeveiligen. Ik wil namelijk ook alle rijtuigen voorzien van weerstandslak zodat deze altijd worden gedetecteerd, ook als er 1 perongeluk blijft staan.

Heeft iemand trouwens ervaring met weerstandslak aanbrengen op schaal N wagons. Gaat dit goed??

Daarnaast hoe zit het met de beveiliging als een trein (lok inclusief rijtuigen) langer is dan de lengte van een blok. Als ik alle rijtuigen voorzien heb van weerstandslak lijkt me dat geen probleem, alle beide blokken zijn bezet, maar zonder weerstandslak? heb je dan het gevaar dat de treinen op elkaar rijden?
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3987
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2007, 20:04:25 »
 Als het achterste deel van je lange  trein niet gedetekteerd wordt omdat je wagens geen stroomafnemen mbv weerstandlak,en wel in een gedetekteerde sektie staat, zal een programma als Koploper die wagen(s) toch niet "zien" en er zal een botsing van komen.  >:(
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen