Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
  

Auteur Topic: Baan opdelen in baanvlakken  (gelezen 7654 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #30 Gepost op: 17 January 2007, 17:46:44 »
of moeten de secties binnen 1 blok altijd op dezelfde decoder zitten en ook nog eens opeenvolgend aangesloten.


Nee dat maakt niet uit. Als je maar weet welke waar zit. Dit moet je ook in koploper aangeven. Daar geef je ook de volgorde in het blok aan, gezien vanauit het blok waar de trein vandaan komt.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #31 Gepost op: 09 April 2007, 21:25:52 »
Heb de test baan nu helemaal aangesloten en werk tevens al met koploper. Echter zit ik met het volgende probleem.

Ik heb de keerlus module ingebouwd in de tweede sectie van een blok. (bij mij worden alle 3 de secties gedetecteerd.) de in en uitrij sectie zijn dus feitelijk geen keerlus, enkel de 2de sectie. Echter geeft de IB en koploper beiden aan dat de 2de sectie altijd bezet is. Ik kan hier dus geen gebruik van maken in het automatische treinenverloop van koploper. Heeft iemand hiervoor een oplossing? ik wil wel graag deze sectie gedetecteerd houden.

Alvast bedankt
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #32 Gepost op: 10 April 2007, 18:18:02 »
Hoi Hannes

Heb je je keerlusmodule tussen (1) Bezet melder en het spoor staan of tussen (2) IB en je bezetmelder. Bij variant 1 geeft je bezetmelder altijd bezet aan aan op die detectie punten.


Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #33 Gepost op: 10 April 2007, 19:36:22 »
Hannes,

Als je de keerlusmodule tussen de centrale en de bezetmelders zet dan kun je alle secties van dat blok op de keerlus module aansluiten en kan er een langere trein in dat blok.


Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #34 Gepost op: 15 April 2007, 11:44:27 »
bedankt voor jullie reactie

Heb idd de module tussen baan en bezetmelder. zal is proberen deze tussen intellibox en bezetmelder te plaatsen om te zien of het beter werkt.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Ruurd

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #35 Gepost op: 06 July 2007, 15:10:36 »
hoi,

Verder heeft 1 keerlus in een baan niet zo erg veel nut, want als hij eenmaal de lus heeft doorlopen, zal hij hem nooit meer kunnen gebruiken. Dus zo'n enkele oversteek is zinloos.

Waarom niet? Je kunt de baan toch in twee richtingen rijden. Nadat je de eerst keer de keerlus genomen hebt verander je van richting na een stop in het "station" (sectie 1,2 of 3), al dan niet dmv omlopen van loc, neem de voor de tweede keer de keerlus. Al is het maar een test baan, er zijn vele vele leuke rij mogelijkheden.


Ruurd

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #36 Gepost op: 06 July 2007, 15:27:11 »
hey,

Nog even een andere vraag, niet van toepassing op de hier besproken testbaan;
Als je een bepaald baanvak maar in een richting berijdt. Dan kun je toch met twee sectie volstaan? Als je met koploper werkt. of is dat niet zo.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #37 Gepost op: 06 July 2007, 16:33:15 »
Ja, dat kan, maar dat kan ook als je de sectie in beide richtingen gebruikt, dan moet je de beide detectie stukken aan het begin en eind even lanh maken, en dan is daar tussen geen detectie, ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind  aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel. Mogelijkheden genoeg, staat overigens allemaal beschreven in het handboek.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #38 Gepost op: 11 July 2007, 17:51:26 »
Lengte van inrij sectie is niet zo belangrijk als je 1 richting uit rijd. 5cm zal al meer dan genoeg zijn.  Als je in 2 richtingen rijd dan is het iets belangrijker. Want dan is die inrijd sectie ook je uitrijdsectie in de andere richting. uitrijd sextie maak ik meestal iets van 30 cm. De te stoppen lokatie kan dan makkelijk worden "afgesteld".

De lengte van een sectie is afhankelijk van het gekozen sectie aantal per blok. Heb je gekozen voor een blok met drie secties dan volstaat al een lengte van pakweg 1 cm. De eerste melder wordt meestal gebruikt voor het registreren van het "betreden" van het blok. Er kan dan in het tweede segment worden begonnen met afremmen tot minimaalsnelheid en het laatste segment is alleen maar nodig om het signaal stop te geven. Gezien de minimum snelheid die de lok (trein) dan al heeft is dit meestal een stop zonder doorschieten. Heb je maar twee secties per blok dan is het het verstandigst om, bij twee richting verkeer, het blok gewoon in tweëen te delen (Bij een richting verkeer is dit gelijk aan de eerste optie. Segment een en twee zijn dan "gewoon" gecombineerd). Dit is alleen maar nodig als je ook wilt stoppen in een blok. Heb je, (zoals ikzelf)  ook blokken van een sectie (losse wissels in bijvoorbeeld wisselstraten) die alleen maar dienen als bezetmelder (kan ook in Koploper en is verdraait handig in een station!) dan is de lengte ook niet van belang. Handig is dan de railsegmenten tussen de raillassen te gebruiken. Je kunt dan een kunsstof raillasje gebruiken.

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruurd

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #39 Gepost op: 02 November 2007, 19:07:28 »
Citaat
staat overigens allemaal beschreven in het handboek.
Ik ben op de site van PaHaSoft aan het zoeken geweest naar het handboek, maar kan het niet vinden. Wel het handboek voor beginners, maar daar kan ik niet in vinden hoe het volgende werkt?
Citaat
ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind  aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel.
Kan iemand me vertellen waar ik het handboek kan vinden, ik zal wel niet goed zoeken.

Bedankt

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2007, 19:16:42 »
http://www.pahasoft.nl/ , en dan download en dan help-files
Groeten uit Hoogeveen

Ruurd

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #41 Gepost op: 02 November 2007, 20:01:50 »
Bedankt, had die pagina wel gezien maar ik had niet door dat dat het hanboek was. Daar ben ik nog wel even zoet mee om dat te lezen. Word ik vervelend als ik vraag op welke pagina ik het volgende kan vinden?
Citaat
ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind  aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Baan opdelen in baanvlakken
« Reactie #42 Gepost op: 02 November 2007, 20:24:23 »
Volgens mij staat er iets op pagina 25 daarover , verder kun je met vragen over koploper ed, , op dit forum > http://www.koploperforum.nl/ terecht
« Laatst bewerkt op: 02 November 2007, 20:30:00 door Biem »
Groeten uit Hoogeveen