Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door hmmglaser
Vandaag om 22:02:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 21:55:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:44:03
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 21:27:39
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Stijgingspercentage  (gelezen 1759 keer)

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
  • I'm always keep TRAINing!!
Stijgingspercentage
« Gepost op: 04 January 2007, 09:50:54 »
Hallo,

even een vraagje. Op mijn baan rijden locs met +/- 9 tot 11 rijtuigen. Nou hoor en lees ik overal dat 3% stijging het maximale is. Maar is dat ook mogelijk voor locs met 11 rijtuigen. Breng je dan geen schade toe aan de locs? ??? Het meeste materieel is niet zo oud omdat ik tijdperk V aan hou en dus merendeel locs koop die recent zijn uitgebracht. Maar het zou zonde zijn dat ze na een jaar alweer een "revisie" moeten hebben :P. Graag zou ik wat ervaringen van jullie horen,

mvg,

Christiaan
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Stijgingspercentage
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2007, 09:53:30 »
Christiaan,

3% is echt het maximum.. Als je lager kunt gaan zitten, dan zou ik dat doen.. Zelf gebruikte ik altijd een stijgingspercentage van ca 2,3%. De NS 2225 met 12 VAM wagons kwam daar zonder problemen doorheen...

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Stijgingspercentage
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2007, 17:27:45 »
Bedankt Bart voor je reactie.
Zo veel lager kan ik niet, daarom vroeg ik mij af of de locs dit aankunnen. Heb het even getest en ze komen er allemaal wel tegen op, ik zou het alleen jammer vinden dat de motoren "verbranden" doordat het toch te zwaar is.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26694
    • Pagina van klaas
Re: Stijgingspercentage
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2007, 19:37:47 »
Je hoeft niet bang te zijn dat de motor verbrandt. Als het goed is gaan de wielen slippen als de loc het niet meer kan hijsen. Je loopt wel een serieus risico dat de tandwieloverbrenging sneller slijt als een loc er regelmatig hard aan moet sleuren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Stijgingspercentage
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2007, 20:01:21 »
Hmm, das een goeie. Ik merk niet echt dat de locs het zwaar hebben te verduren, dus hopelijk gaat het goed. Ze klimmen er zonder ogenschijnlijke problemen tegenop. Maar ze zullen er inderdaad wel iets meer moeite mee hebben dan op een vlakke baan. In ieder geval bedankt voor je reactie, Klaas.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!