Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Keska
Vandaag om 21:14:54
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842  (gelezen 22421 keer)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Gepost op: 01 juli 2010, 22:45:36 »
Gisteren ook maar eens de 1842 aangeschaft, mijn eerste 16/17/1800 van Roco, en ik vind 'm mooi ;D
Maar goed, aangezien bijna alles op m'n baan rond rijdt met geluid, uitschakelbare sluitverlichting, rangeerverlichting en cabineverlichting moest deze loc dat natuurlijk ook krijgen!

De loc met alle onderdelen erop klaar voor wat electrische constructiewijzigingen!

Als eerste gaan we de locsound inbouwen, ik gebruik een normale locsound decoder van ESU (52400) en de daarbijgeleverde luidspreker en klankkast.
Daar de ruimte die Roco bedoeld had voor een decoder, te klein is voor een Locsound decoder, heb ik ervoor gekozen de decoder aan de andere zijde van de loc vast te zetten met wat dubbelzijdig tape, en de ruimte voor de decoder te gebruiken voor de luidspreker met klankkast. De draden zijn lang genoeg, dus hier hoeft niets aan gesoldeerd te worden. De draden voor de verlichting lopen langs de luidspreker op één na, de rode die te kort is en boven de luidspreker langs moet.
Daarna even testrijden, maar de loc komt niet meer van zijn plaats. Na het verwijderen van het luidsprekertje weer wel. Wat bleek, het dubbelzijdige tape raakte de cardanas die daardoor niet meer kon draaien! Na een hoekje uit het dubbelzijdige tape te hebben geknipt op de plaats van de cardanas liep de loc weer als een zonnetje.

Op deze printplaat moeten een paar kleine aanpassingen worden gedaan, voor de rangeerverlichting. Roco heeft ervoor gekozen gebruik te maken van 4 weerstanden in één behuizing en een losse weerstand. Da's handig gedaan, want zo wordt het makkelijker om rangeerverlichting te maken.

Als eerste draaien we de losse weerstand onder een hoek van 45 graden door deze eerst even los te solderen, en daarna op één soldeereilandje weer vast te solderen.
Let wel goed op dat de weerstand geen ander soldeereilandje raakt!

Daarna soldeer ik de paarse draad (F2) van de decoder aan de weerstand.

Aan de andere kant doen we met de weerstand hetzelfde, hieraan soldeer ik echter een losse draad, naar de F1 pin van de decoderstekker. Dit door eerst een tandenstoker in het contactje te zetten, zodat hier geen soldeertin in kan lopen.

Dan even testen, frontseinen aan, en dan blijkt ineens het linker frontsein uit te zijn inplaats van de middelste, maar dat is eenvoudig op te lossen door twee van de blauwe draadjes om te draaien.

Voor het funtiemappen even testen of alles goed werkt, zoals te zien is wordt er door de F0 functie nu alleen nog maar de onderste frontseinen aangestuurt. Een Belgisch frontsein dus!

In de Lokprogrammer stel ik in dat bij de frontseinen automatisch F1 aangestuurd wordt bij vooruit rijden, en F2 bij achteruit rijden. Ook stel ik in dat bij F7 het rangeersein aan de ene kant aangaat, en bij F9 de andere kant.

Het moment van de waarheid, zal die het doen, of zal die het niet doen.... Uiteraard doet ie het, hier 3 nette frontseinen. Deze heb ik overigens al met een gele marker aangetipt zodat ze niet meer zo wit zijn, maar wat realistischer; geel.

En hier het rangeersein.

Voor de sluitverlichting gebruik ik een extra functiedecoder (ESU 52620) omdat ik in de toekomst ook nog cabineverlichting wil inbouwen (eerst eens een fatsoenlijke cabine maken...), mocht je geen cabineverlichting inbouwen, dan kan je ook F3 en F4 van de locsounddecoder gebruiken door deze met twee transistortjes en weerstandjes te verstereken.
Als eerste verwijder ik alle draden van de decoder, behalve die nodig zijn.

In één van de voedingsleidingen van de functiedecoder neem ik een schakelaartje op, dit omdat vanwege het expirimenteren met de locsound, de sounddecoder meerdere malen geprogrameerd zal moeten worden.
Omdat de Lokprogrammer twee aangesloten decoders niet zo leuk vindt, zou je anders telkens de functiedecoder moeten los solderen. Één keer is natuurlijk geen probleem, maar bij het zelf samenstellen en programmeren van geluid zou dit wel eens in de tientallen keren kunnen gaan lopen. Dan is een schakelaartje omzetten toch wat makkelijker dan een draad los solderen.
Als je geen locsound inbouwt, maar een normale decoder, of als de (locsound)decoder al goed geprogrammeerd en gefunctiemapt is, kan je dit schakelaartje achterwegen laten en de rode draad gewoon gelijk op de print solderen. Voor het programeren van de functiedecoder kun je dan eenvoudigewijs het stekkertje van de geluidsdecoder loshalen.
De zwarte draad verbind ik wel direct met de andere zijde van de stroomafname.

Het printspoor ná het weerstandje van de sluitseinen kras ik met een scherp mes door, let er op dat er echt geen verbinding meer bestaat tussen de weerstand en de decoder!

Daarna soldeer ik de gele draad aan de weerstandjes. Aan de andere kant doe ik precies het zelfde, alleen dan met de witte draad.
Tot slot programeer ik de functiedecoder met de Lokprogrammer, en stel de funtiemapping in zodat de sluitseinen met F10 in- en uit te schakelen zijn.

Nog even testen, en het werkt goed.

Ook dit seinbeeld is nu mogelijk.

Nu kan de loc voorlopig weer dicht, en kan ik lekker gaan knutselen met wat geluidsopnames in de loc te programeren.
Als er iets te zien, of beter gezegt, te horen valt, zal ik dat uiteraard met een video hier posten.
En als het geluid helemaal af is, stel ik de Lokprogrammer bestanden daarvan hier beschikbaar, zodat iedereen zijn 1800 van het prachtige geluid kan voorzien ;)


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2010, 22:47:23 »
M E G A !

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2010, 22:48:14 »
Netjes, ben benieuwd of je het geluid voor elkaar krijgt :)

Misschien een idee ? Even bij de franse buren kijken, mogelijk heeft iemand al een zuster lok met bruikbaar sound opgenomen ?

Gr. Remco.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2010, 23:19:34 »
@ Remco: ik wil voor het aanzetten wel eens neuzen in m'n video-archief... maar voor de rest van de geluiden kan ik helaas niet zorgen...

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2010, 23:20:44 »
Hoi Menno,

Ik denk dat je Bruno daar erg blij mee maakt en op termijn mij ook :)

Gr. Remco.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2010, 23:48:48 »
De opname die me gelijk te binnen schoot voor dit idee is misschien niet zo perfect... maar ik merk wel hoe bruikbaar dit is: de opname waar de bestanden uitgeknipt zijn dateert trouwens van 21 Juli 2009, opgenomen van loc 1843 (lekker belangrijk :P )

http://www.m-voorloop.nl/benelux/1843_stilstand_ruisende_ventilatie_en_licht_gezoem.mp3

http://www.m-voorloop.nl/benelux/1843_aanzetten.mp3

Opmerking: ik heb de geluiden direct geknipt uit het videobestand: ik heb geen enkel verstand van geluidsdecoders en de eventuele bewerkingen die er gedaan moeten worden om het geheel (vooral het eerste bestand) 'herhaalbaar' te maken, dus dat moet maar aangegeven worden of zo.

Bij bestand 2: er zitten 2 hinderlijke 'kliks' in het geluid: misschien dat dat op zo'n klein luidsprekertje niet opvalt, maar anders ga ik er nog eens met een klikfilter overheen.

Tuindert

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Geef mij maar de WSM
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2010, 08:36:44 »
Ik weet niet hoe de techniek van zo'n decoder in elkaar zit, maar als je via de computer .wav geluiden op kunt loaden naar je decoder zou ik eens op Train Simulator sites gaan kijken. Voorbeeld is treinpunt.nl. Even registreren en downloaden maar. Op deze http://www.treinpunt.nl/forum/index.php?action=downloads;sa=view;down=554 pagina is bijvoorbeeld een geluidspakket voor een 1600 te downloaden.

Misschien heb je er wat aan.

Gr. Emiel

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2010, 09:13:49 »
Duidelijke foto's, mooie uitleg, interessant! Ik blijf dit draadje volgen voor mijn 1601 en 1856 !

Gerard

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2010, 12:56:40 »
@Remco: Ik ben nog nooit iets van een Franse loc tegen gekomen voor de Locsound, want ook maar enigszins op de 1800 lijkt. En als ik dan toch ga knutselen, wil ik ook gelijk hét goede geluid!

@Menno en andere met geluidsopnames: Iedere opname is uiteraard welkom! Met die twee opnames, met name het aanzetgeluid kan ik wel wat!

@Emiel: De link die jij geeft bevatten zeer onrealistische geluiden, lijkt naar mijn inzien niet eens op een 1800, met alles respect voor de auteurs daarvan. Een beter geluid voor Train Simulator van de 1800 is hier te vinden: http://forum.spoorpunt.nl/viewtopic.php?f=16&t=306&start=0, heel toevallig gemaakt door mij, dus uiteraard zullen enkele geluiden daaruit gebruikt worden voor de Locsound. Geluiden als compressor en dergelijke zijn vrij eenvoudig over te zetten, rijgeluiden worden wat moeilijker.

Zelf heb ik zo rond de 54 minuten aan geluidsopnames van de 1800, daar valt vast wel veel goeds uit te halen, alleen is het een heel werk om geschikte opnames te vinden, en die in de Lokprogrammer te zetten.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2010, 13:04:50 »
Uit Railmagazine 205 haalde ik dit

"in de Loksound V2 !!  is de mogelijkheid om in totaal een paar kb aan geluid op te slaan. Bij gebruik van 8-bits mono is dit gelijk aan, 11 seconden."

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2010, 13:10:56 »
Gelukkig kan je op de Locsound V3 tot 138 seconde geluid kwijt, en dat is maar goed ook ;D

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2010, 18:14:43 »
Ik was nog niet helemaal tevreden over het resultaat van de verlichting, er waren nog twee probleempjes:
- bij het inschakelen van de sluitseinen of rangeersein, dimde de frontseinen, of terwijl, hoe meer verlichting je aanzet, hoe zwakker alles gaat branden
- de front/sluitseinen schenen nog wat door

Als eerste gaan we het eerste probleem maar eens oplossen;

De drie weerstanden die er zitten zijn in de positieve draad van de decoder opgenomen, één ervan zit voor alle LED's, en twee alleen voor de frontseinen. Hierdoor

ontstaat dus het probleem dat de verlichting lijkt te dimmen.

Als eerste verwijder ik de weerstand dan ook.

Daarna verbind ik de twee soldeervlakjes door met een stukje draad.

Dan soldeer ik aan iedere groep LED's die afzonderlijk met de decoder verbonden zijn een weerstand van 680 Ohm in serie. 820 Ohm, of iets wat daar in de buurt zit

kan ook. Maar ik had toevallig nog een hele rol van 620 Ohm liggen.

Datzelfde doe ik met het rangeersein, waarvan ik de weerstand al 45 graden had gedraaid.

Voor de frontseinen kras ik eerst de printbaan door, omdat deze nog rechtstreeks met de decoder verbonden zijn.

Daarna blijven er netjes twee soldeervlakjes over waar het weerstandje precies tussen past

Dit voer ik uiteraard aan beide kanten uit, zodat het printplaatje er nu zo uitziet

Na het testen bleken de frontseinen nog sluiting te geven, want deze gingen knipperen, na wat meten bleek dat door de twee diodes te komen die Roco kennelijk

bedoeld had voor analoogrijders, dus deze ook verwijderd, maar niet doorverbonden!

Probleem één opgelost, dus nu het volgende probleem, het doorschijnen van de front- en sluitseinen!

Boven het middelste frontseinen plak ik met dubbelzijdig tape een stukje karton, om ongewenste cabineverlichting tegen te gaan.

Om de onderste front- en sluitseinen doe ik een stukje krimpkous wat net iets groter is dan de lichtgeleidertjes, deze zet ik niet vast, en krimp ze ook niet, want

ze klemmen elkaar vast tussen de 2 lichtgeleiders.

Resultaat:

Frontseinen

Rangeersein

Gevarensein

En sluitseinen!
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2010, 18:18:14 door Bruno »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2010, 18:41:03 »
Netjes Bruno.

Ben benieuwd hoe het geluid gaat klinken ;)

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #13 Gepost op: 03 november 2010, 18:33:45 »
Alweer een iets ouder draadje maar:

is het ook mogelijk met een esu decoder met "een" uitgang alleen beide frontseinen (rangeersein boven) te laten branden met F1?
De front en sluit verlichting ongewijzigd met F0 bedienen.

Zelf had ik in gedachten de bovenste frontsein 2x aan te sluiten:
een maal via F0 (voor front en sluitverlichting) en een maal via F1 (rangeerlicht) beide afzonderlijk functies voorzien van EEN diode (alleen stroom NAAR led) en de beide uiteinden samenkomend aan de bovenste led.

Graag jullie reacties of dit mogelijk is.
Wat gebeurd er indien F0 en F1 gelijktijdig "'aan" staan?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Geluid en Licht in de 1842
« Reactie #14 Gepost op: 03 november 2010, 18:37:28 »
Op bovengenoemde wijze heb ik ook een rangeerpitje in de roco
2400 aangesloten, 1 ledje die zowel door F0 als F1 kan worden gevoed.
Ik heb deze ook met diode's afgeschermd, omdat je toch 2 functieuitgangen
combineerd op een gegeven moment.

Ik heb ook wel beide tegelijk aangehad, geen problemen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5