Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: sluitseinen in oude roco 1100  (gelezen 8216 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #16 Gepost op: 29 June 2010, 16:33:17 »
en nu weet men nog niks over de sluitseinen. maar als er toch lampen boven de cabineramen zitten worden die toch wel gebruikt neem ik aan. De berlijns blauwe 1100en hadden wel sluitseinen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #17 Gepost op: 29 June 2010, 17:14:02 »
Heren, toen de 1100-en in dienst kwamen bestond het L-sein nog niet, de twee frontseinen waren voldoende om het toen geldende seinbeeld voor de voorkant van de trein aan te duiden. Er was dus voor dit seinbeeld geen behoefte aan de kleinere lampen boven de ramen, dus waarom zouden ze er dan anders voor inzitten behalve om als sluitsein dienst te doen? Dat ze lantaarnijzers hadden zegt niets, zoals hiervoor ook al opgemerkt, want als gesleept object kon je daar je sluitsein in zetten (of b.v. een vlag als de loc stilstond, maar dat zal niet vaak voorgekomen zijn).

groet, Carlo

P.S. In het 1100-boek van den Doolaard komt een fabriekstekening voor waarin de seinen "hoeklichten" worden genoemd. In het 1300-boek uit dezelfde serie staat een cabinefoto waarbij het deurtje naar dit hoeklicht een stukje open staat. Waarom zo'n deurtje als er geen kleurwisselaar achter zit? Ook de door Hans hiervoor aangehaalde foto van de 1100 in Zutphen is overduidelijk: brandende "hoeklichten" én niet-brandende (!) losse sluitseinen. Op blz. 386 van Albers "Met de trein door Nederland" staat overigens een in dit licht interessante foto; De 1125 in Amsterdam CS mét 1 brandend hoeklicht (wit of rood is niet te zien), (dan wel een open deurtje waar het brandende cabinelicht doorstraalt?)
« Laatst bewerkt op: 29 June 2010, 18:08:51 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #18 Gepost op: 29 June 2010, 19:10:32 »
Marco, die foto bewijst niks. Ziet er niet anders uit dan alle andere 1100'en. Er zitten toch echt lampen boven de ramen. En waarvoor zouden die anders dienen dan voor sluitlichten?

Klaas,

Die bewijst wel wat. De foto is van de achterkant van de loc genomen. Weliswaar rijdt hij dan "tegen het verkeer in", maar je ziet geen machinist, en voor het geval die gebukt heeft op het moment van fotograferen, dan had ik op zijn minst brandende koplampen verwacht.

Verder heb ik in de tijd nog blauwe 1100'en zien rijden met een omgekeerde L aan de voorkant, en 1 losse brandende sluitlantaarn. 

De 2 bovenste lampen waren, denk ik, toch al bedoeld voor het rijden met een L of een omgekeerde L. Deze kun je zien branden op bladzijde 95 van het boek van Van den Dool.

Marco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #19 Gepost op: 29 June 2010, 19:27:22 »
De Franse uitvoering heeft ook van die lampen boven de cabine, misschien dat ze daarom "af fabriek" er al (functieloos) er op zaten ???
Hoe zit het dan bij de NS 1000, heeft/had die ook geen sluitseinen?
Deze reeks was er immers nog eerder.
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2010, 19:28:40 »
Marco,

Dat is exact dezelfde foto als in het boek van Albers die ik aanhaalde, maar wat er als fotobijschrift staat klopt niet; het L-sein werd pas in 1962 of 1963 ingevoerd en deze foto stamt uit 1953. Het blokkendoostreinstel daarnaast toont twee sluitseinen in volle glorie. Waarom wel sluitseinen op materieel dat toen al bijna 30 jaar oud was en niet op deze nieuwe locs? Ik denk eerder aan een ten onrechte niet gedoofd sluitsein, of een lokaal gebruik (las laatst ergens op dit forum dat in Groningen of Leeuwarden een combinatie van sluit- en frontseinen gebruikt wordt om een bepaalde status van het stel voor onderhoudspersoneel aan te geven). Zag bovendien vandaag nog een SLT bij Gouda met drie witte "sluitseinen"  :-X

Overigens ken ik dat verschijnsel ook, losse locs met een los sluitsein. Zeker na het afleveren van een goederentrein is het makkelijker om het losse sluitsein aan de loc te hangen dan om weer de cabine in te klimmen.

@Bob; ja, die hadden ze ook.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2010, 19:34:20 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2010, 19:51:21 »
@ Dpc Fo: de situatie zoals in Groningen voorkomt, door het gevarensein te tonen, is bij mijn weten een handigheidje om aan te geven dat de stuurstroom aan de gevarensein tonende zijde nog ingeschakeld is.

Maar om voor zo'n lokaal gebruik speciaal lampen aan te brengen lijkt me wat onwaarschijnlijk ;)

Verder laat ik de discussie aan de beter in historie verkerende personen over.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2010, 20:27:44 »
Menno, dat bericht bedoelde ik inderdaad, thnx!

Maar ik wilde daarmee alleen maar aantonen dat niet geheel reglementaire seinbeelden kunnen voorkomen, niet dat daarvoor speciale hoeklichten bij de 1100en zijn aangebracht.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #23 Gepost op: 29 June 2010, 20:51:28 »
Hoe zit het dan bij de NS 1000, heeft/had die ook geen sluitseinen?
Deze reeks was er immers nog eerder.

Zie hier, Bob. Een 1000 met twee brandende sluitseinen.

Groet, Frank

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #24 Gepost op: 29 June 2010, 21:03:55 »
Mooie foto van ver na de hier besproken periode.  ;D
Maar de 1000 had vanaf dag 1 die sluitseinen. Ik dacht dat Marco misschien specifieke informatie had, maar kennelijk is zijn mening gebaseerd op wat foto's. Dat zegt inderdaad niets, zoals Klaas al schreef. Op foto's is van alles en nog wat te zien. Of lampen al of niet branden is juist vaak heel slecht te zien.
Alle elocs (1100, 1200, 1300) en diesellocs (2200, 2400) die na de oorlog gloednieuw in dienst werden gesteld hadden twee koplichten en twee sluitlichten, zo ook de 1100. Totdat er overtuigend bewijs van het tegendeel wordt geleverd, ga ik er maar vanuit dat die speciaal aangebrachte voorziening ook als zodanig werd gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #25 Gepost op: 29 June 2010, 22:53:58 »

P.S. In het 1100-boek van den Doolaard komt een fabriekstekening voor waarin de seinen "hoeklichten" worden genoemd. In het 1300-boek uit dezelfde serie staat een cabinefoto waarbij het deurtje naar dit hoeklicht een stukje open staat. Waarom zo'n deurtje als er geen kleurwisselaar achter zit?

In de tijd dat de serie 1100 geleverd werd was er nog een ander seinreglement van kracht.
Bij het inleggen van een extra trein (kon losse loc zijn) voerde de reguliere trein waarna de extra trein volgde het sluitsein rechts "geel" en links "rood" over het traject waarop de extra trein volgde.
De extra trein zelf voerde als sluitsein links "wit"en rechts "rood"
Bij alle E en DE locomotieven waren dus kleurwisselaars aangebracht.

Groet

Henk

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #26 Gepost op: 30 June 2010, 16:47:11 »
ik ga dus sluitseinen creëren in mijn 1100. hoop dat het een beetje wil lukken.

M.v.g erik

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #27 Gepost op: 30 June 2010, 20:56:24 »
Nou nog ééntje dan uit het boek van van den Dool. Blz. 66 links 2e regel van onder: de bovenste zeven voor de binnenverlichting van de loc en de front- en sluitseinen en de enz. Was effe zoeken maar het staat erin. Blz 69 zie je de kleurenwisselaar op de foto die bedoeld werd in het eerder geplaatste berichtje. Conclusie 1100 in het turkoois is met sluitlichten afgeleverd en kan ook in model toegepast worden zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. Leuke discussie!

Gr Hans

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2010, 16:53:41 »
ik wist niet dat een simpele vraag tot zo iets kan leiden. maar ben wel weer wat wijzer geworden over een 1100.

M.v.g erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:sluitseinen in oude roco 1100
« Reactie #29 Gepost op: 01 July 2010, 17:19:23 »
Erik, het was niet jouw vraag die hiertoe heeft geleid, maar een ondoordachte opmerking van iemand die dacht je te helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.