Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
Rondom Charlois door hervé
11 December 2025, 23:15:50
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
11 December 2025, 11:35:54
  

Auteur Topic: Zolder deel 14125 (Baanplan N)  (gelezen 13553 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #30 Gepost op: 04 July 2010, 21:47:03 »
Ja hoor, als het allemaal af is ben je van harte welkom :) Kan nog wèl eventjes duren ;)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #31 Gepost op: 04 July 2010, 22:03:50 »
Voor alle wijzigingen in onderstaand commentaar zie
www.sporenplan.nl/divers/ohih/bnl_2.gif

Wow, jij hebt er echt werk van gemaakt. Helemaal top!
Ik geef alleen reacties op goed doordachte plannen. :)

Van papier heb ik VAM gemaakt aangezien ik al een aantal VAM wagens heb.
Hou rekening met een nuttige lengte van 2x de te laden trein. Anders staat een deel op het emplacement. Lospunt komt dan ergens in het midden van het spoor.

Qua chemie moet ik nog even denken wat ik daar kan doen, suggesties zijn welkom
Kan van alles zijn. Kijk eens naar de NGSF in Delft of KNP te Maastricht Boschpoort (1965). Wat is het nut van die uitgewaaide sporen? Neemt veel ruimte in beslag!

Wat is precies het nut van sporen 36 en 37?
Zie eerder bericht. Een Wpl wil vaak graag ook een magazijnspoor hebben om wagens op kwijt te kunnen en wat opstelmogelijkheden hebben voor (niet) gerepareerd materieel. Waarom niet de hele werkplaatbundel op 35 aansluiten?

Spoor 104a is bedoeld als lokspoortje, ik heb de nuttige lengte groter gemaakt zodat er 2 loks op passen. Ik wil dat spoor echter wel in de beveiliging hebben
Voorstel: ongeïsoleerd met detectie (zie lampsymbool op mijn nieuwe tekening). Post T kan wel zien of er spoorbezetting is maar er kan alleen rijweg met glfl (geel fl*kker) naar toe worden ingesteld. Redelijk gebruikelijk in het verleden voor opstelsporen die vaak gebruikt worden.

Ik zal sowieso geen handwissels gebruiken, maar alles met Tortoises, dus echt goedkoper ga ik niet uit zijn met dat kruiswissel. Ik kan het wel alsnog doen volgens jouw voorstel, maar dan tijdens rangeren gewoon elektrisch bedienen.
Ik bekijk het vanaf de realiteit. Met handwissels bedoel ik wat er in werkelijkheid ligt, niet hoe je dit op de modelspoorbaan oplost.

Wat betreft het rode spoortje: is het een idee om het VR sein te verplaatsen naar de overloop tussen 111 en 112?
Tuurlijk kan dit mits er voldoende ruimte tussen overloop 111/112 zit. Dit heb je echter met je laatste wijziging al opgelost. Wisselnummers wil ik ook wel genereren voor je maar dan moet het wel een redelijk definitief plan zijn.


Andere opmerkingen:

1 Het nieuwe lokspoor zit aan de beveiligde wisselstraat vast. Verplaats je dit wissel wat naar t westen dan scheelt dit weer 100000-en euries!
Zie in mijn tekening het rode spoortje.

2 Uithaler 104a is wat kort. Nu je de aansluiting aan de westzijde verplaatst stel ik voor dit spoor door te trekken tot de aansluiting.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 22:05:40 door SporenplanOnline »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #32 Gepost op: 04 July 2010, 22:18:52 »
Thanks, ik ga er weer mee aan de slag.
Morgen en overmorgen zit ik in het buitenland voor mijn werk, dus ik kom er op z'n vroegst dinsdagavond op terug.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #33 Gepost op: 04 July 2010, 22:23:31 »
Wat meer drastische wijzigingen...


Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #34 Gepost op: 07 July 2010, 12:50:05 »
Hou rekening met een nuttige lengte van 2x de te laden trein. Anders staat een deel op het emplacement. Lospunt komt dan ergens in het midden van het spoor.
Ik heb 'm wat verplaatst :)

Kan van alles zijn. Kijk eens naar de NGSF in Delft of KNP te Maastricht Boschpoort (1965). Wat is het nut van die uitgewaaide sporen? Neemt veel ruimte in beslag!
Ok thanks. Die sporen was even tijdelijk, ik heb ze nu wat netter gemaakt.

Een Wpl wil vaak graag ook een magazijnspoor hebben om wagens op kwijt te kunnen en wat opstelmogelijkheden hebben voor (niet) gerepareerd materieel. Waarom niet de hele werkplaatbundel op 35 aansluiten?
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb 35 er nu helemaal uitgegooid, het werd me te druk.
Ik heb het vervangen door een uithaal vanaf de werkplaats.

Ik bekijk het vanaf de realiteit. Met handwissels bedoel ik wat er in werkelijkheid ligt, niet hoe je dit op de modelspoorbaan oplost.
Snap ik.

Wisselnummers wil ik ook wel genereren voor je maar dan moet het wel een redelijk definitief plan zijn.
Wacht daar nog maar even mee ;)

Het nieuwe lokspoor zit aan de beveiligde wisselstraat vast. Verplaats je dit wissel wat naar t westen dan scheelt dit weer 100000-en euries! Zie in mijn tekening het rode spoortje.
Het sporenplan krijgt hierdoor een te chaotisch verloop. Ik was er al niet happy mee, maar heb nu het lokspoortje naar 107a verplaatst middels een Engels wissel. Helaas niet meer bereikbaar vanaf 106a, maar da's pech ;)

Uithaler 104a is wat kort. Nu je de aansluiting aan de westzijde verplaatst stel ik voor dit spoor door te trekken tot de aansluiting.
Ik heb 'm verlengd, ik kom daardoor niet meer uit met m'n boogstralen, maar dat fix ik in de praktijk wel.

Jouw drastische variant heeft wel wat leuke elementen, maar vraagt voor goederenspul om 2x extra heen en weer steken en laat bovendien veel minder ruimte voor scenery.
Nu ben ik wel van het rijden, maar als ik ooit wat straatjes en gras ga maken, zou het wel leuk zijn als dat nog ergens past ;)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #35 Gepost op: 10 July 2010, 16:33:02 »
Ik ben weer aan het tekenen geweest, plan is qua sporenplan enkel op miniscule punten aangepast.



Ik ben ook in Koploper aan het stoeien gegaan en heb in het sporenplan de spoornummers aangepast naar Koploper (omdat andersom erg lastig is ;))

« Laatst bewerkt op: 10 July 2010, 19:39:25 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2010, 18:28:17 »
Gezien de beperkte ruimte aan de achterkant en de focus op de werkplaats en aansluitingen denk ik er over om het dubbelspoor aan de achterzijde verhoogd of verlaagd uit te voeren.
Suggesties op dit gebied zijn welkom :)
Feedback op de rest van het plan trouwens ook, wees niet bevreesd, ik kan 't hebben :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2010, 20:23:07 »
Hee Peter,

Je baanplaan is gegroeid, beter en mooier.  (y)

Toch vraag ik mij af hoe jij aan de rechterkant de aansluiting van de personenlijn en de goederenlijn uitvoert, landschappelijk gezien, omdat het trace toch verborgen ligt. Misschien dat je de weg die daar loopt meer naar rechts verplaatst zodat hij over de verbinding ligt?

Gezien de beperkte ruimte aan de achterkant en de focus op de werkplaats en aansluitingen denk ik er over om het dubbelspoor aan de achterzijde verhoogd of verlaagd uit te voeren.
Suggesties op dit gebied zijn welkom :)
Feedback op de rest van het plan trouwens ook, wees niet bevreesd, ik kan 't hebben :)

Ik denk dat een nivo verschil wel leuk is, dus hoog, maar niet al te, ergens tussen de 3 a 5 cm?
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #38 Gepost op: 10 July 2010, 20:49:24 »
Dank voor je bericht!

De rechterkant ben ik nog niet helemaal uit, vanwege het realisme houd ik het dubbelspoor liever verborgen. Ik denk dat de 2 sporen van het emplacement een tunnel induiken om onder de rivier door te komen. De weg gaat over het spoor en de rivier heen.

Het spoor omhoog zal inderdaad mooier zijn, het moet natuurlijk wel genoeg zijn om aan de linkerkant het passeren van vrachtwagens mogelijk te maken. Daar is minimaal 4,10meter voor nodig, dus 2,6cm in N. Hoogte van het wegdek en de bak voor het spoor erbij, dan kom ik rond de 4 centimeter :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #39 Gepost op: 11 July 2010, 14:33:48 »

De rechterkant ben ik nog niet helemaal uit, vanwege het realisme houd ik het dubbelspoor liever verborgen. Ik denk dat de 2 sporen van het emplacement een tunnel induiken om onder de rivier door te komen. De weg gaat over het spoor en de rivier heen.

Het spoor omhoog zal inderdaad mooier zijn, het moet natuurlijk wel genoeg zijn om aan de linkerkant het passeren van vrachtwagens mogelijk te maken. Daar is minimaal 4,10meter voor nodig, dus 2,6cm in N. Hoogte van het wegdek en de bak voor het spoor erbij, dan kom ik rond de 4 centimeter :)

Ik heb gelezen dat je omwille van het realisme het spoor verborgen wilt houden.
Maar juist omdat je het spoor hier misschien omhoog wil laten lopen, vindt je 't dan niet mooier om bijvoorbeeld hier een kunstwerk neer te leggen, bijvoorbeeld zoals in de tekening (let niet op de kwaliteit)? Dat de goederenlijn rechts onder de personenlijn doorgaat?



ben je ook de kruising kwijt.
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #40 Gepost op: 11 July 2010, 15:02:49 »
Dat is een heel goed idee!  (y)


Het spoorverloop is moeilijk vloeiend te krijgen, in het echt zal dat wel lukken ;)

Aan de linkerzijde zal dit verhaal wat moeilijker worden, tenzij het uithaalspoortje ook over het hoofdspoor doorgaat.
Bovendien moet het mogelijk zijn om over beide sporen het emplacement op te rijden, in tegenstelling tot de rechterzijde.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #41 Gepost op: 11 July 2010, 15:12:39 »

Aan de linkerzijde zal dit verhaal wat moeilijker worden, tenzij het uithaalspoortje ook over het hoofdspoor doorgaat.


 ;D  Neuh, links zo laten, heeft wel wat die drukte.

Je zou desnoods de goederenlijn rechts pas te voorschijn laten komen als de trein uit de tunnel rijdt


Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #42 Gepost op: 11 July 2010, 16:45:53 »
Helemaal mee eens :)

Hoe ik de flyover/diveunder precies ga uitvoeren moet ik nog even bekijken, komt wel goed :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #43 Gepost op: 11 July 2010, 17:18:54 »
 (y)
Jeroen

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #44 Gepost op: 12 July 2010, 01:34:01 »
Hoi Peter,

Ik kijk vol bewondering naar de gehele discussie, en ben het met de laatste tekening helemaal eens. Dit lijkt mij een van de mooiste opties om mee te beginnen, want na verloop van tijd kom je toch wel achter wat er precies anders kan.

Echter zou ik ervoor kiezen om in het rechter deel de knik die het dubbel paradespoor nu maakt vloeiend door te laten lopen dus vanuit de bocht rechtdoor naar het deel waar het weer naar links wegloopt. De ruimte is daarvoor aanwezig en geeft een rustiger beeld van de treinen die daarover lopen omdat ze nu niet van links naar rechts waggelen. Maarja dat is mijn idee hierover.

Verder blijf ik je draadje met interesse volgen ;D

Groet Paul