Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 17:41:25
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 17:30:34
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29

Auteur Topic: Forum-overpeinzing op de racefiets.  (gelezen 9760 keer)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Forum-overpeinzing op de racefiets.
« Gepost op: 27 June 2010, 11:06:45 »
Tijdens mijn fietsrondje van hedenmorgen werd ik ingehaald door een nog oudere man dan ik (ja die bestaan! ;D). Eerst wilde ik er achteraan om hem in te halen maar ik had geen schijn van kans. Hij was gewoon beter en sneller en verdiende eigenlijk een compliment. Als ik ook zo hard wil fietsen moet ik gewoon meer trainen en minder op zolder gaan zitten. Bovendien was het misschien wel een oud wielrenner met héél veel conditie en ervaring.
Ik moest ineens terugdenken aan de korte discussie hier op dit forum over ervaringsdeskundigen. Die bestaan inderdaad. Je kan ze met een sneer in de hoek zetten maar veel beter en leerzamer is het om ogen en oren wijd open te houden en te leren begrijpen hoe zij aan die ervaring zijn gekomen.

Ervaring is namelijk niet erfelijk!
Ervaring doe je zelf op en je leert van anderen! Helaas ontbreekt dat laatste nog wel eens op dit Forum.

Talloos zijn de berichten zoals: 'prachtig, mooi gemaakt, knap gedaan, ziet er prima uit, enz. enz.'. In vergelijking met  bouwsels van anderen ziet het er dan niet zo mooi uit. Nu kan je natuurlijk twisten over mooi of niet mooi, net zoals over het woordje kunst. En natuurlijk wordt het bedoeld ter aanmoediging. Echter zodra iemand een kritisch geluid laat horen, schiet de beginnend bouwer in de stress en begint zich te verdedigen. Via PB's heb ik meerdere malen de zin 'ja maar jij......' moeten lezen, terwijl ik mijzelf  niet durf te vergelijken met echte modelbouwers, maar wel steeds hun 'know how' gebruik om verder te komen. Dat zouden beginners ook eens moeten doen i.p.v. uit hun bol te gaan.

Maar goed deze Opa wilde bovenstaand verhaal even kwijt. Misschien hebben jullie hier wel een heel ander idee over. Laat maar horen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
Re:Forum-overpeinzing op de racefiets.
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2010, 11:22:58 »
Jaap,

Ik kan je alleen maar bijvallen. Ik ben hier op het forum om te leren, inspiratie op te doen en gewoon om leuke/mooie dingen te zien.
Ik vind mezelf ook nog lang geen ervaren modelbouwer, maar probeer te leren. Natuurlijk is het leuk om complimentjes te krijgen, maar kritiek is eigenlijk nog beter. Het liefst dan wel opbouwend geformuleerd.
Om die reden zal ik dan ook nooit iemand met een sneer wegzetten, maar probeer hem/haar te stimuleren.

En ja, een Ohhh of Ahh is bij mij ook afhankelijk van het ervaringsniveau van de poster. Ook een beginner kan leuke dingen maken. Misschien zou ik het zelf anders doen, maar dan toch.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Harry

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2010, 11:32:17 »
Hallo Jaap,

dit is een mooi treffend stuk! Je slaat de spijker op zijn kop.
Als je als beginner (ik incl.) je aansluit bij een forum als BNLS, moet je eens nadenken waarom?
Ik vindt het b.v. mooi om te snuffelen bij andere modelbouwers als een Jaap ;) en een Ruud.
Van wat ik eerst gemaakt heb is 0,0 over, nou ja de gedachte is er nog (y).
Nu ben ik zeer traag (denk aan een slak) bezig met een klein baantje (60x120) met kans op uitbreiding.
Het straatwerk bij mij is niet super, maar ik ben bezig met proefstukjes welke ik probeer te maken als anderen hier op het forum. Het gaat nog niet altijd zoals ik het hebben wil, maar mijn nivo is toch gestegen van een 4 naar een 6+ (oftewel voldoende!).
Ik ben gewoon lerende in de hobby van mijn smaak. Zoals de toppers hier zal ik wel nooit bouwen, maar ik kan het toch wel proberen?
Wil je geen commentaar op je brouwsels, dan moet je ook geen topic openen.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2010, 11:40:08 »
Tijdens mijn fietsrondje van hedenmorgen werd ik ingehaald door een nog oudere man dan ik (ja die bestaan! ;D). Eerst wilde ik er achteraan om hem in te halen maar ik had geen schijn van kans. Hij was gewoon beter en sneller en verdiende eigenlijk een compliment. Groet Jaap

face it oldtimer... ;D ;D ;D maar we koesteren je bouwkunst en ja je staat gewoon hoog aangeschreven hier op het forum om je kennis, voor de rest ben ik het roerend met je eens niet mauwen maar van elkaar leren en als je eens ( opbouwende kritiek krijgt ), so what graag zelfs.

eric

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2010, 11:40:34 »
Sommige mensen gaan naar de kerk, anderen hebben forum-overpeinzingen op de fiets ;D Het begint bijna een religie te worden met als voorganger dominee Jaap hahaha

Maarre, goeie preek Jaap, ben het met je eens! (y)
Spoor 0 adept

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2010, 11:46:14 »
Ik herken daar wel wat in ja. Gevolg is dan dat ik in een aantal draadjes alleen nog maar lees en geen berichten meer plaats, en dat is wellicht jammer.
Wat ik ook wel zie is dat 'beginners' alleen maar bevestiging zoeken in hoe ze het doen en niet open staan voor goede adviezen. Ze komen met een bijv. een baanplan, vragen daar commentaar op, en leggen vervolgens alle opbouwende kritiek ter zijde en gaan gewoon verder met het oorspronkelijke plan.
Voor mij is dit forum nuttig als vraagbaak en inspiratiebron. Als ik mijn eigen bouwsels laat zien vind ik kritiek en bouwtips welkom, maar uiteraard ook complimenten (ik ben soms net een echt mens) als het echt goed is.

Marc

P.S. Wat is dat toch met treinliefhebbers en fietsen.... ?
ik ga komende week weer wat toertochten rijden vanwege de Tour-start in Rotterdam
« Laatst bewerkt op: 27 June 2010, 11:47:55 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2010, 12:04:00 »
Hoi Jaap, het is helaas inderdaad zeer herkenbaar. Een van de redenen waarom ik de laatste tijd zelden wat post.
Anderen weten het vaak in hun beleving beter en of je nou 15 jaar ervaring ermee hebt of niet, dat maakt men niet uit.
Ik ben bang dat je gedachte erg herkenbaar is, de vraag is soms echter hoe ermee om te gaan.
Ook dat is niet makkelijk. Ik ben bang dat het een zelfregulerend systeem moet zijn, wat wat inregeling benodigd.
Maar, ik moet het jammer genoeg helemaal met je eens zijn.
Groetjes, en gelukkig sporen we toch allemaal (niet?), Hans ;D

m de deugd

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2010, 12:07:17 »
Hoi Jaap.

Ik sluit mij hier zeker bij aan.
Beginners moet je juist goed stimuleren, daar zij vaak een andere kijk op het spelen met treinen hebben en het forum.
Door positieve opbouwende kritiek, goed bedoeld, kan je ze wel willen helpen, soms werkt dat eerst anders in hun ogen.
En vatten ze dingen anders op dan, je ze eigenlijk hebt bedoeld.
Hoe reageert een nieuwe modelspoorder op vragen, hoe moet je, of kan je het beste terug antwoorden.
Wij met zijn allen zijn eigenlijk een grote modelspoorfamilie hier op beneluxspoor, zo bekijk ik het steets.
Wel een heel leuke familie.
Modelspoor beginners die alles lezen van ons, maar nog niet actief deel nemen op dit forum.
Nemen een besluit, voor de een moeilijker dan voor de andere, ga ik op een forum of niet.
Verwachtingen daar over, en daar van.
Zo heb ik zelf ook gedacht, want ik ken Beneluxspoor langer dan mijn actief deelnamen.
De opstart fase heeft iedereen erg hard nodig om bekent te raken met modelspoor en forum.
Door schande en schade wordt je wijzer gemaakt, daar leer je steets van als beginner en ervaren hobbyist
En de eerste stap is de deelname aan een forum.
Bevalt die je wordt je steets entausiaster in ook in de hobby die je passie wordt
Bevalt die niet dan haak je af en houd het verder voor gezien.
Kort om, een heel goed onderwerp.

Martin.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2010, 12:24:46 »
Hear Hear Jaap, en ik maar denken dat al onze gesprekken op de bouwdagen jou niet bij bleven :D
Maar ik ben het 110% met je eens, mij vergaat de drang om serieus te helpen steeds vaker, en ik heb weinig kennis en kunde, en een klein beetje ervaring, in vergelijking met de Nestoren van dit forum.
Mvg Marty,

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2010, 12:41:09 »
jaap du hast recht misschien is positieve kritiek iets?
of nu ik toch bezig ben,een topic met daar in hoe maak je?? daar kunnen beginnende bouwers dan spieken bij de ervaren bouwers van
dit forum ;)
je blijft bij een forum altijd betweters houden natuurlijk en dat
is logisch want smaken verschillen,maar zolang het met bijvoorbeeld een uitleg is waarom kan ik persoonlijk daarmee leven ;)

p.s. ben (moet eindelijk eens)beginnend bouwer(al wat jaren) ;D
British Rail diesel Fan

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2010, 13:53:33 »
Ben het er helemaal mee eens.
Als je niet tegen kritiek kan, moet je hier ook niets laten zien.

Persoonlijk heb ik nooit negatieve kritiek gehad ( en nee daar hoeven jullie ook niet mee te beginnen  ;D )
Soms zie je inderdaad een baan dat ik denk van te erg hoe het er uit ziet,
ik reageer er dan niet meer op, want als je er wat van zegt, is het forum te klein.

Maar soms is het ook gewoon beter om niks te zeggen, wat de één mooi vind, hoeft de ander niks te vinden natuurlijk.
Mocht je een keer kritiek krijgen wat je niet leuk vind, jammer, maar maak je er niet druk om zou ik zeggen!

Tot slot, ik heb hele goede tips hier gekregen, en zit er ook altijd met plezier!

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2010, 14:45:57 »
Mwah,

Om toch even een tegengeluid te laten horen, dit neigt wel heel erg naar "if you can't stand the heat, stay out of the kitchen....."

Kan ik een heel eind in meegaan, maar dit komt van twee 'soorten' personen (als ik een beetje mag generaliseren);

Primo, degenen die al heel ervaren zijn en segundo, zij die dat niet zijn maar wie het geen bal kan schelen wat een ander ervan vindt, de zelfverzekerden onder ons (waaronder ik, het zal mij ook een biet zijn als ik het maar mooi vind ).

Feit blijft dat een groot deel van de mensen een stukje bevestiging nodig heeft om zich gesteund te voelen en door te zetten op dit in het begin moeilijke pad (en niet alleen hier). Die zien hier allemaal verschrikkelijk mooie dingen gebouwd worden (want het is mooi  :o), willen zelf ook zoiets doen laten dat hier zien.

Nu moet ik zeggen, dat ook ik regelmatig een stukje commentaar teruglees waarbij ik denk; is dit nou opbouwend bedoeld ? Ongetwijfeld wel, maar het is goed je te realiseren dat een dergelijk stukje tekst op een forum gewoon verkeerd kan overkomen, omdat het kort wordt getypt, omdat intonatie en gezichtsuitdrukkingen niet zichtbaar zijn etc etc. Die realisatie moet van twee kanten komen natuurlijk, maar voor de niet zo zelfverzekerden onder ons is dat moeilijk, en zij zullen snel 'afgeschrikt' worden. Vind ervan wat je vindt, maar zo werkt het als je trots iets laat zien en je voor jouw gevoel wordt neergesabeld.

Vergelijk het een beetje met als je net jouw nieuwe huis zelf in de verf hebt gezet (terwijl je geen schilder bent), en je op de housewarming trots de vruchten van je arbeid laat zien. Daar komt een goede vriend, die ervaren (of zelfs professioneel) schilder is, spontaan in lachen uitbarst en zegt ten overstaan van het volle huis dat alles gestript moet worden en dat je opnieuw moet beginnen....

Andere orde van grootte natuurlijk, maar dat is het gevoel ongeveer.

Denk trouwens niet dat JaJo dit specifiek bedoelde in zijn eerste reactie, ik denk te weten welk draadje specifiek wordt bedoeld, en ook daarvan dacht ik zelf; nou nou, maar als ik de andere reacties zo lees vind ik dit wel een beetje eenzijdig.
Neigt een beetje naar "we weten het toch beter, dus luister nou maar". Ik ben zelf meer van " overtuig me, en ik luister naar je". Noem het eigenwijs....

Ga vooral door met de 'kritiek', ik leer er heel veel van, maar bedenk "C'est la ton qui fait la musique...." of zoiets..... ;D

Martijn

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2010, 15:11:35 »
Soms zijn modelspoorders net mensen ;D ;D ;D ;)

En idd kan een stuk tekst soms verkeerd worden opgevat, omdat de intonatie
ontbreekt, dan is een smily nog wel een hulpmiddel maar het is toch anders dan
praten...

Persoonlijk geef ik soms wel een een tip of advies, en de lezer is in mijn ogen vrij
om ermee te doen wat hij wil.
Zolang het gewoon vriendelijk en beleefd blijft dan is het hier gewoon gezellig
op dit forum (y)

Mvg,

Tis

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #13 Gepost op: 27 June 2010, 15:26:07 »
Ik denk dat de TS erop doelt dat men een topic maakt, vragen stelt, daarop antwoorden krijgt van de ervaren forummers en vervolgens toch lekker doorgaat op dezelfde voet als men begonnen was. En dat irriteert inderdaad.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2010, 17:41:25 »
Ik ben in de vereniging waar ik in het bestuur zit ook een 5 tal jaren activiteiten begeleider geweest. Daar leerden we aan wie het maar wilde (jong en oud) allerlei trucjes om schepen, vliegtuigen en modeltreinen op een eenvoudige maar handige manier te verbouwen. Zonder dat het al teveel geld gaat kosten. Een ouder iemand luisterd aandachtig en neemt vaak beter aan wat je uitlegt of voordoet. De jongere zien het meestal als kritiek en bezeren dan hun tenen. Maar ik zal nooit en te nimmer iemands creatie afkraken, dan breek je iemands waarde en verdwijnt de liefde voor de hobby. Word om m'n mening gevraagd, dan geef ik die dusdanig dat de eventuele kritiek opbouwend is. Ondanks dat ik zelf al bijna 30 aan verschillende takken van modelbouw doe, leer ik toch vaak nieuwe foefjes. En die geef ik dan weer door aan anderen, zodat zei hun technieken ook kunnen verbeteren. In je werk moet je tenslotte ook elk jaar verschillende cursussen blijven doen wil je nieuwe systemen kunnen blijven installeren.

btw, hoofd leeg na je tocht?

Steef
Mvh Steef