Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 17:30:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 17:28:37
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 17:22:39
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29

Auteur Topic: Forum-overpeinzing op de racefiets.  (gelezen 9756 keer)

Maarten

• Offline Offline
Re:Forum-overpeinzing op de racefiets.
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2010, 17:59:56 »
Overigens hoor ik een paar zogeheten nestoren zich bekwamen in nederigheid.
Dat siert ze. Maar ze doen zichzelf enigszins tekort.

Maar dat terzijde.

8)
met de groeten van Maarten

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2010, 21:12:48 »
Jaap,

Een goede overpeinzing... alleen ik ben bang dat de "jonge" doelgroep zich hier niet zal melden en zeggen dat je gelijk hebt ;) Bij de verschillende draadjes blijft voor mij persoonlijk altijd een afweging, moet ik hier op reageren of niet? Wil hij echt wat leren en is hij bereid wat aan te nemen? Of weet ik uit ervaring dat deze persoon toch niet wil luisteren? Of ontbreekt de wil om zelf iets uit te zoeken. Is dat geval dan reageer ik even niet meer in het draadje.....  Zelfde geldt voor hele mooie projecten... heeft mijn bijdrage wel zin? dan alleen de "mooi man!  (y)" opmerking te plaatsen? Soms wel, soms niet en dan maar even niet reageren en wachten op een goed moment....

Voor mijn eigen bouw-projectje probeer ik hier en op andere fora het een en ander aan informatie op te nemen en deze in mijn situatie toe te passen. Met het doel om tot voor mij goed mogelijk resultaat te komen. Daarbij moet ik zeker zeggen dat ik met veel bewondering naar de vorderingen van diverse personen hier op het forum kijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2010, 21:27:10 »
Ik laat op dit (of welk ander forum) nooit iets zien van mijn modelbaan.
Ik leer al lezend vanzelf ongemerkt van alles.
Het is geen super baan maar het rijd lekker en de leek (familie & vrienden) zijn diep onder de indruk ;D (weten zij veel ;))
Het landschap wordt ook steeds serieuzer , en wordt in de loop  der tijd op een wat hoger niveau gebracht.
Ik ben het er dus wel mee eens als je geen kritiek wil krijgen op je modelbaan open dan geen topic.
Ik weet dat er tal van dingen beter zouden kunnen maar daar is heel veel tijd voor nodig.

Materieel:

De eerste jaren durfde ik geen verbouwde treinen te laten zien, ik was ook zeer blij verrast toen ik complimenten kreeg  :o (ook wel wat lichte kritiek maar daar is ondertussen wat mee gedaan ;D).
Ik zie mijzelf dus tot de wat minder briljante bouwers, maar er zit groei in mijn prestaties (al zeg ik het zelf) dankzij Beneluxspoor.

Waar ik een hekel aan heb als mensen op het forum schrijven "ziet er niet uit" of iets in die trend.(daar was ik al die tijd zo bang voor :-\)
Als je kritiek hebt, zet er dan altijd bij hoe het beter zou kunnen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik zeer zelden kritieken  zonder oplossing zie (y)

Wordt trouwens hoog tijd om weer eens iets te bouwen,maar ik heb een bureau vol met opknappers van iemand die door zijn leeftijd er mee moest stoppen (verzorgingshuis) en ik was de enigste die er nog wat in zag.
Alle wissels heb ik doorgegeven aan een andere Beneluxer  :D

Vr. groeten,
Bob

m de deugd

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2010, 00:13:33 »
Hoi Bob

Jammer, het klinkt goed, en heel zeker interresant. :)
Wat en hoe je het bouwt is om het even.
Als je er zelf maar voldoening bij hebt, daar gaat het om.
Vraagje tussendoor, zo belangstellend als ik altijd ben.
Mag ik vragen.
Welke schaal rij je.? :)

Martin.

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #19 Gepost op: 28 June 2010, 00:19:03 »
Hoi,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt wel een tijdtje heb nagedacht om mijn baan (Echthoven) op het forum te zetten, mede omdat ik bang was voor kritiek.
Maar toen ik dat eenmaal gedaan had viel het allemaal wel mee, het ligt er maar net aan hoe je er zelf mee omgaat.
Ik vind het nu dus ook helemaal niet erg om kritiek te krijgen (ben er alleen maar blij mee!!!) je leert er van, om een voorbeeldje te geven.
Jaap (JaJo) heeft mij er wel eens op gewezen dat er wel wat meer op mijn baan vervuild mag worden en dat er wat meer onkruid bij mag komen.
Dat heb ik dus ook gedaan en mijn baan ziet er nu daardoor een stuk beter uit!!!
Het ziet er nu dan ook niet meer te netjes en strak uit vind ik zelf (nog bedankt Jaap ;))
Zo zie je maar Jaap ik ben het ook met je eens ;D

Maar natuurlijk blijft het wel leuk om complimentjes te krijgen :)
En owja sinds ik mijn baan op het forum gezet heb vind ik de hobby nog veel leuker geworden (y)
Op een of andere manier is het net of je niet meer alleen op de zolder aan het bouwen bent.

Groet,
Raymond

« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 06:22:53 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #20 Gepost op: 28 June 2010, 12:30:00 »
Jape (zeg: Djeep),

ik ben het met je eens. Het is feitelijk iets wat ook door mijn hoofd speelt.

Iets kan wel snel verkeerd worden opgevat. Zeker als je de hele tijd 'oh' en 'ah, mooi!' hoort/leest, dan verwacht je al helemaal niet meer een kritische noot. Sommige mensen kunnen daar niet tegen, en diegenen weten best welke 'doelgroep' ik bedoel.

Zelf ga ik ook lang niet altijd reageren op sommige bouwprojecten. Ik prijs mijzelf niet een bepaalde league in -dat is aan anderen om dat te doen- maar als ik zo'n topic zie met alsn naaam: 'mijn baan', en ik lees van die berichten als:

hoi
mijn baan
ga ik net bouwen ik wil hem
helemaal
digitaal hebben met gouden douchknoppen en 3 ecossen denken
jullie dat dat kan ik wil ook lekker analoog kunnen
rijden en bomen maken hoe doe je dat
?????
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

En vervolgens zijn er echt goedbedoelende adviezen over hoe je dan bomen moet maken en meneer rukt wat planten uit de tuin om die als imitatieboom neer te zetten op z'n baan, dan denk  ik ook: Tja, gast, dan moet je het zelf maar weten. M.a.w.: hier op dit forum zijn zo veel mooie voorbeelden over hoe je zelfs het simpelste ovaaltje mooi kan aankleden. Dan zegt zo'n persoon: ja, ik wil het lekker zó, of ik wil het lekker zó. Nou, be my guest, maar dan hoef je ook niet altijd op mooi commentaar van iedereen te rekenen.

Enne....Ronald.....

Citaat
de "jonge" doelgroep

Ik ben verdorie 26......moet ik mij aangesproken voelen?!  ;)

Ohja, Jaap. Fietsen? Ik heb een auto, vééél moderner!  ;D 8)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 28 June 2010, 12:53:38 »
Enne....Ronald..... Ik ben verdorie 26......moet ik mij aangesproken voelen?!  ;)

Ligt er aan hoe "jong" je je nog voelt  ;)  :) Met de jonge doelgroep bedoel ik meer de echt jongste leden van dit forum. En ik denk dat jij ook deze categorie bedoel met je voorbeeld. Bij sommige mensen hoort het bij die levensfase, waarom zou je iets aannemen van iemand die ouder is?

Als ik mezelf als voorbeeld neem: Na het halen van de MTS gaan werken.... Tijdens het werken komt het besef als je meer wil bereiken dan je huidige baan dat je toch echt de HTS moet gaan doen... Dus op 27ste terug naar de schoolbanken.... en daar na 5 jaar avondstudie met HTS diploma weer uit te stappen... Tja, had ik destijds maar het advies van mijn vader opgevolgd... Ga na de MTS de HTS doen... De studie is niets voor niets geweest maar het was natuurlijk makkelijker geweest om direct na de MTS de HTS te gaan doen... Goed het is allemaal nog goed gekomen :)

Daarom schreef ik al: Ik maak een overwogen keuze om ergens iets neer te zetten of niet... Wil iemand geholpen worden of doet hij/zij toch maar wat hij/zij wil... Minder druk maken is ook beter voor mijn hart ;)

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #22 Gepost op: 28 June 2010, 13:19:23 »

Welke schaal rij je.? :)

Martin.
H0 gelijkstroom
Ik ben ook meer met het materieel bezig dan de baan.
Op youtube staat wel een filmpje van mijn baan

Ligt er aan hoe "jong" je je nog voelt  ;)  :) Met de jonge doelgroep bedoel ik meer de echt jongste leden van dit forum. Groeten Ronald
Maar ervaring komt met de jaren dat met modelspoor bezig bent, als je 70 bent en je begint ermee dan ben je net zo groen als iemand van 16 die begint...
En er zijn ook zat oudere gebruikers die geen kritiek dulde ::) ;)

[Edit] censuur
« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 20:11:22 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #23 Gepost op: 28 June 2010, 14:03:02 »
nou bob voor zo een baan hoef je je zeker niet te schamen hoor (y) nice ;D enig klein puntje van kritiek is die zon met dartbordmotief
 ;D (y)
British Rail diesel Fan

m de deugd

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 28 June 2010, 14:33:06 »
Hoi Bob.
Dank je wel voor je antwoord.
Dit topic mag dan wel niet daar over gaan.
Maar ik vindt die modelspoorbaan van jou, fantastie,s.
Wat missen we weer mooie dingen, zonde :-\
Prachtig gedetaieerd.
Complimenten van mijn kant.

Martin.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #25 Gepost op: 28 June 2010, 14:36:15 »
Dank je wel Martin.
De basis is er maar de perfectie moet nog zeker komen. 8)

Mijn vrouw is bezig met een kleine sneeuwbaan, daar gaat zij wel  mee "online" binnenkort. (y)

« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 14:42:26 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 June 2010, 16:01:47 »
Ik meen toch nog even te moeten inhaken. Ik lees vanalles over het hoe en wat en waarom irritaties ontstaan. De manier van schrijven heeft daar zeker mee van doen. Maar als we het daar dan toch over hebben, de jeugd (moet je opa horen, ben ook al 32... ;)) schrijft nou eenmaal anders de dingen op dan dat wij (daarmee generaliserend) dat doen. Daar proberen we op te letten en mensen zelfs nog wel eens een beetje taalkundig op te voeden, maar soms werkt dat niet. Dan ontstaan daar weer frustraties over. De jongere generatie denkt, kom op opa, ga eens met je tijd mee ouwe! En wij denken, zucht, die jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer lezen en schrijven. Ik kom dat zelfs in bedrijfscommunicatie tegen...

Tsja, dat is voor beide partijen soms ff wennen, maar ik zou zeggen, til hier niet te zwaar aan. Er zijn denk ik wel andere verenigingen voor taalpuristen, dit gaat met name om de hobby die spoor/modelspoor heet...

Dan een voorbeeld, ik ben voor het eerst begonnen met een kit van DJH/Modelloco en heb meteen alles hier op het forum gezet. Ik werd overspoeld door complimentjes en aan de andere kant met tips. Soms wordt er zelfs even aan de rem getrokken als het helemaal te gek wordt. Soms krijg je zoveel tips dat je moet kiezen en soms kies je ervoor om het nog weer anders te doen. Tsja, dat is niet bedoeld om aan iemand zijn goede raad voorbij te gaan, maar soms ook een leerproces. Of soms denk je, waarom doet hij het zo, terwijl het zo veel makkelijker kan (of lijkt). Als iemand dan stopt met tips geven is dat alleen maar zonde, want vaak is het niet zo bedoeld om expres aan iemand voorbij te gaan (ik merk dat dus regelmatig als ik aan het bouwen ben).

Hoe dan ook, ik kan het iedereen alleen maar aanraden om je projecten hier neer te zetten, er is werkelijk waar voor iedereen wat wils op die manier. Waar de 1 zegt, tjonge zo zou ik het nou nooit gedaan hebben, zegt de ander, wow, dat is nog eens handig, maar dan doe ik het wel zo of zo...
« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 16:03:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept

henk

• Online Online
« Reactie #27 Gepost op: 28 June 2010, 19:47:35 »
Hoi Bob.
Dank je wel voor je antwoord.
Dit topic mag dan wel niet daar over gaan.
Maar ik vindt die modelspoorbaan van jou, fantastie,s.
Wat missen we weer mooie dingen, zonde :-\
Prachtig gedetaieerd.
Complimenten van mijn kant.

Martin.

Kijk, dat bedoeld Jaap dus.  ;D

Zo'n rondje met de trein geeft een prima standpunt om de baan eens goed te bekijken. Mooie hoekjes. Wat dan bijvoorbeeld ook gelijk opvalt is dat al die kozijnen zonder uitzondering strak in de verf zitten en dat bomen zo niet op het gras staan.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #28 Gepost op: 28 June 2010, 20:08:57 »
En daarom laat ik me verder niet uit over mijn baan.

Het aanpassen van de kozijnen gaat echt nog wel gebeuren (ze zijn niet eens geschilderd :-*) en de stenen worden ook nog gevoegd.
En als ik lang genoeg wacht zullen die bomen vanzelf wortel schieten. ;D
Ze staan trouwens niet op de juiste plaats.
Ik kan wel een hele lijst neerzetten wat er nog moet gebeuren aan deze baan, maar dan ben ik nog wel even bezig.
Je was al eerder in dit draadje gewaarschuwd dat de baan nog heel wat geperfectioneerd moet worden, en ja hoor toch maar kijken ;) ;D

Ik heb er destijds voor gekozen om het snel toonbaar te maken (gras, huisjes, wegen) en dat in de loop der tijd te perfectioneren.
Ik sta geheel open voor kritiek maar ik ben nog niet zo ver daar actief wat mee te gaan doen en vraag er dus ook niet om.

Martin gaf zelf aan dat hij off-topic was.
Als het straks "verboden" wordt iets mooi te vinden wat de meestermodelbouwers niet mooi vinden dan ben ik bang dat het hier aardig stil wordt.

Waar ik het 100% wel mee eens ben, als je om een beoordeling vraagt en iemand schrijft "ik zou het zo of zo doen" accepteer dat dan en wuif dat niet meteen weg.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 20:45:01 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 June 2010, 20:31:34 »
Als ik mezelf als voorbeeld neem: Na het halen van de MTS gaan werken.... Tijdens het werken komt het besef als je meer wil bereiken dan je huidige baan dat je toch echt de HTS moet gaan doen... Dus op 27ste terug naar de schoolbanken.... en daar na 5 jaar avondstudie met HTS diploma weer uit te stappen... Tja, had ik destijds maar het advies van mijn vader opgevolgd... Ga na de MTS de HTS doen... De studie is niets voor niets geweest maar het was natuurlijk makkelijker geweest om direct na de MTS de HTS te gaan doen... Goed het is allemaal nog goed gekomen :)

Het is inderdaad slimmer om na MBO (MTS) HBO (HTS) te gaan doen, heb ik zelf ook gedaan en heb als het goed is 8 juli een papiertje in mijn handen  ;D