Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Voorschriften sluitseinen  (gelezen 2109 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Voorschriften sluitseinen
« Gepost op: 21 June 2010, 10:50:02 »
Wie kan mij (op weg) helpen aan (naar) de voorschriften die gelden voor sluitseinen op goederenwagons in Nederland? Verschillen deze eventueel in de diverse tijdperken?

B.v.d.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2010, 11:17:50 »
Hallo Ted,

Volgens mij kan je in dit berichtje staat een link naar het "seinenboek". Dat zal je misschien al een stukje verder helpen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2010, 13:35:43 »
Ik denk dat je hier wel wat verder mee komt
Seinregelement 1954

Huidige seinregelement kent volgens mijn nog maar 2 mogelijkheden : 2 rode sluitseinen voor reizigersmaterieel en een sluitseinbord voor goederentreinen. De knipperbol is al weer heel even verleden tijd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2010, 15:43:20 »
Goederen treinen dienen aan de achterzijde te zijn voor zien van 2 sluitbordjes.
Reizigerstreinen van 2 brandende sluitseinen.
Werktreinen dienen overdag 2 sluitbordjes te hebben en 's nachts 1 sluitbordje en 1 brandende knipperbol.
GreetZ Arjen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2010, 16:15:45 »
Ik zie hier verschillende "voorschriften" voorbij komen.
Maar dit seinenboek is er toch vrij duidelijk over: personentreinen twee rode lampen, die mogen knipperen, of twee sluitborden.
Voor goederentreinen volstaat 1 lamp.

Zo'n jaar of tien geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd. Die hadden allemaal 2 sluitborden op elk uiteinde van de rijtuigen geschilderd.
Lekker makkelijk, die konden er niet afwaaien, altijd een sluitsein achterop de trein en je kon nooit vergeten om de lampen aan en uit te doen.

Overigens ging de oorspronkelijke vraag over de voorschriften door de tijdperken heen. Daar is zo af en toe wat aan veranderd. Hoe precies, dat weet ik ook niet. Daarvoor zou je op zoek moeten naar verouderde seinreglementen. Maar de algemene lijn lijkt wel te zijn dat ze steeds makkelijker zijn geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2010, 16:22:56 »
Volgens mij hebben de dubbeldekkers DDM ook van die geschilderde borden. Nogal typisch overigens, die geschilderde sluitseinen; de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein was juist om de laatste wagen/rijtuig als zodanig aan te duiden, zodat personeel langs de baan kon zien of alles nog wel aan de trein hing. Maar als je een trein hebt met geschilderde seinen op elk rijtuig en er breken een paar rijtuigen van de trein af, dan heeft het laatste rijtuig van het doorrijdende deel ook een sluitsein. Hoe weet je dan of dit dan wel echt het laatste rijtuig is  8)

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2010, 17:05:11 »
Door die geschilderde borden gaat inderdaad de oorspronkelijke bedoeling van het sluitsein verloren.
Aan de andere kant is het ook zo, als een trein in tweeën breekt, dan breken ook de luchtslangen en remmen allebei de delen vanzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2010, 18:22:57 »
Klopt Klaas, het is eigenlijk ook een wat achterhaald idee. Bovendien zie ik nooit iemand langs de baan staan kijken of de laatste wagen inderdaad wel de laatste wagen is  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2010, 18:31:21 »
De laatste wagen hoort ook niet "alléén" maar aan de sluitseinen herkenbaar ze zijn maar ook
aan de laatste koppeling die netjes in zijn eigen haak gehangen is.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2010, 19:45:57 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland). Nu zijn sluitseinen eigenlijk alleen zodat je ziet dat het de achterkant is, dat is om diverse redenen wel handig. Die reflecterende stickers zijn wat dat betreft een beetje, eh, suboptimaal.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2010, 23:56:47 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

mvg,

Robin

guest7823

  • Gast
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2010, 14:54:08 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

Deze werkwijze kan je nog bijna dagelijks in de praktijk gebracht zien bij de SHM

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2010, 22:42:08 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland).

Vergeet niet dat ook bij relaisbeveiliging ooit sprake was van het z.g.n. Relaisblokstelsel:
Van dit blokstelsel bestaan nog verschillende soorten. Simpel gezegd bestaat het baanvak uit één blok. Dit blok heeft geen spoordetectie. Als een trein op het eindstation is aangekomen dient de machinist na te gaan of de hele trein nog compleet is, en bediend daarna een knop zodat het blok weer vrij komt. Er bestaat ook een versie waarbij bij het eindstation gedetecteerd wordt of de trein is aangekomen, de machinist hoeft dan geen knop in te drukken.

Relaisblokstelsels werden onder andere toegepast op de lijnen Santpoort - IJmuiden en Roermond - Vlodrop.

Bij Santpoort Noord - IJmuiden moest de treindientleider Santpoort Noord bekijken of de trein in zijn geheel binnen was en dan de knop 'Tr. binnen"drukken.