Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 15:56:40
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 15:51:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:28:30
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ontraxs 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:08:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
  

Auteur Topic: Voorschriften sluitseinen  (gelezen 2263 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Voorschriften sluitseinen
« Gepost op: 21 June 2010, 10:50:02 »
Wie kan mij (op weg) helpen aan (naar) de voorschriften die gelden voor sluitseinen op goederenwagons in Nederland? Verschillen deze eventueel in de diverse tijdperken?

B.v.d.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8835
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2010, 11:17:50 »
Hallo Ted,

Volgens mij kan je in dit berichtje staat een link naar het "seinenboek". Dat zal je misschien al een stukje verder helpen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2010, 13:35:43 »
Ik denk dat je hier wel wat verder mee komt
Seinregelement 1954

Huidige seinregelement kent volgens mijn nog maar 2 mogelijkheden : 2 rode sluitseinen voor reizigersmaterieel en een sluitseinbord voor goederentreinen. De knipperbol is al weer heel even verleden tijd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2010, 15:43:20 »
Goederen treinen dienen aan de achterzijde te zijn voor zien van 2 sluitbordjes.
Reizigerstreinen van 2 brandende sluitseinen.
Werktreinen dienen overdag 2 sluitbordjes te hebben en 's nachts 1 sluitbordje en 1 brandende knipperbol.
GreetZ Arjen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2010, 16:15:45 »
Ik zie hier verschillende "voorschriften" voorbij komen.
Maar dit seinenboek is er toch vrij duidelijk over: personentreinen twee rode lampen, die mogen knipperen, of twee sluitborden.
Voor goederentreinen volstaat 1 lamp.

Zo'n jaar of tien geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd. Die hadden allemaal 2 sluitborden op elk uiteinde van de rijtuigen geschilderd.
Lekker makkelijk, die konden er niet afwaaien, altijd een sluitsein achterop de trein en je kon nooit vergeten om de lampen aan en uit te doen.

Overigens ging de oorspronkelijke vraag over de voorschriften door de tijdperken heen. Daar is zo af en toe wat aan veranderd. Hoe precies, dat weet ik ook niet. Daarvoor zou je op zoek moeten naar verouderde seinreglementen. Maar de algemene lijn lijkt wel te zijn dat ze steeds makkelijker zijn geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2010, 16:22:56 »
Volgens mij hebben de dubbeldekkers DDM ook van die geschilderde borden. Nogal typisch overigens, die geschilderde sluitseinen; de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein was juist om de laatste wagen/rijtuig als zodanig aan te duiden, zodat personeel langs de baan kon zien of alles nog wel aan de trein hing. Maar als je een trein hebt met geschilderde seinen op elk rijtuig en er breken een paar rijtuigen van de trein af, dan heeft het laatste rijtuig van het doorrijdende deel ook een sluitsein. Hoe weet je dan of dit dan wel echt het laatste rijtuig is  8)

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2010, 17:05:11 »
Door die geschilderde borden gaat inderdaad de oorspronkelijke bedoeling van het sluitsein verloren.
Aan de andere kant is het ook zo, als een trein in tweeën breekt, dan breken ook de luchtslangen en remmen allebei de delen vanzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2010, 18:22:57 »
Klopt Klaas, het is eigenlijk ook een wat achterhaald idee. Bovendien zie ik nooit iemand langs de baan staan kijken of de laatste wagen inderdaad wel de laatste wagen is  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2010, 18:31:21 »
De laatste wagen hoort ook niet "alléén" maar aan de sluitseinen herkenbaar ze zijn maar ook
aan de laatste koppeling die netjes in zijn eigen haak gehangen is.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2010, 19:45:57 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland). Nu zijn sluitseinen eigenlijk alleen zodat je ziet dat het de achterkant is, dat is om diverse redenen wel handig. Die reflecterende stickers zijn wat dat betreft een beetje, eh, suboptimaal.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2010, 23:56:47 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

mvg,

Robin

guest7823

  • Gast
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2010, 14:54:08 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

Deze werkwijze kan je nog bijna dagelijks in de praktijk gebracht zien bij de SHM

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2010, 22:42:08 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland).

Vergeet niet dat ook bij relaisbeveiliging ooit sprake was van het z.g.n. Relaisblokstelsel:
Van dit blokstelsel bestaan nog verschillende soorten. Simpel gezegd bestaat het baanvak uit één blok. Dit blok heeft geen spoordetectie. Als een trein op het eindstation is aangekomen dient de machinist na te gaan of de hele trein nog compleet is, en bediend daarna een knop zodat het blok weer vrij komt. Er bestaat ook een versie waarbij bij het eindstation gedetecteerd wordt of de trein is aangekomen, de machinist hoeft dan geen knop in te drukken.

Relaisblokstelsels werden onder andere toegepast op de lijnen Santpoort - IJmuiden en Roermond - Vlodrop.

Bij Santpoort Noord - IJmuiden moest de treindientleider Santpoort Noord bekijken of de trein in zijn geheel binnen was en dan de knop 'Tr. binnen"drukken.