Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 649645 keer)

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #990 Gepost op: 15 september 2012, 16:52:47 »
Hier een foto van het eind resultaat van "plakwerk", de rest is voor in de komende week.

Dit model ROCO 63960 stond al 3 jaar in de kast, en zie het komt toch ooit eens van pas om er wat mee te doen. Het model MY1133 zal niet echt opvallen maar aangezien er zo een 58 van hebben gereden toch steeds een aangename verschijning als je weet dat deze nummers ook niet gauw in productie gaan uitkomen. Ook het origineel 63960 MY1124 wordt al schaars om te vinden. Dus is een reden te meer dat ik soms meerdere modellen van een bepaalde versie regelmatig bijkoop zoals de MY1108 omdat deze zich goed leent naar verbouwingen naar andere versies van de NOHAB modellen.Ik blijf wel uitkijken naar modellen die ik kan aanschaffen voor veranderingen te maken ook die met de kroon op, zo heb ik een tijdje geleden er nog eentje kunnen kopen en daar de verbouwing naar MY1106 anno 1970 van gemaakt.
En neen het ligt zeker niet in mijn bedoeling om "alle" versies van deze soort diesellocomotief te bezitten maar ik probeer wel om in zijn totaliteit een goed overzicht te kunnen geven van welke er hebben (en nog steeds) rondrijden hier in verschillende Europese landen.
Zoals bij de NMBS , als je hiervan een 20 tal modellen van hebt kan je zeker gans de geschiedenis uitbeelden van de levensloop over deze locomotief van af 1955 zijn begin tot einde +/- 1994 (en niet verder omdat dan de vlottende cabines in actie zijn geschoten) Na dit jaartal zijn er enkel modellen van "bolle" neuzen verdwenen en er maar een paar overgeschoten die terecht gekomen zijn bij TSP om toeristische ritten te verzorgen of bij speciale evenementen nog eens uit te pakken met de "glorie tijd" van deze machtige machines (maar helaas zeer vervlogen tijd dan :'( )
Zo dit even als extra info of documentatie bij deze vermeld.

Het blijft steeds even fasinerend bij elk model om er wat van te weten te komen...

Wordt (helaas) nog steeds vervolgt......

Eric. :)






« Laatst bewerkt op: 16 september 2012, 09:54:42 door bollen neus. Reden: Jaartallen verandert »
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1032
  • http://www.amsac.be/
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #991 Gepost op: 15 september 2012, 20:25:13 »
Citaat
Zoals bij de NMBS , als je hiervan een 20 tal modellen van hebt kan je zeker gans de geschiedenis uitbeelden van de levensloop over deze locomotief van af 1955 zijn begin tot einde +/- 1994 (en niet verder omdat dan de vlottende cabines in actie zijn geschoten)

Eric. :)

Eric, prachtige modellen, maar in je tekstje is een foutje geslopen, de bollen neuzen gingen lang mee, maar ook niet zo lang je schrijft ! :-\
Groeten Peter ;)

PS heb je de geetste onderdelen al  ?
« Laatst bewerkt op: 16 september 2012, 11:30:07 door Peter Spruit. Reden: datum aangepast »

Gert1

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #992 Gepost op: 15 september 2012, 20:35:37 »
Wordt (helaas) nog steeds vervolgt......

Helemaal niet 'helaas'. We hopen hier nog jaren van te mogen genieten! 

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #993 Gepost op: 15 september 2012, 21:41:07 »
@ Petergaathetbeter, ik heb hier een model gemaakt volgens een foto van 1992 uit Namen, de .5320 versie in erbarmelijke staat zelfs dus +/- wilt dit ongeveer zeggen en ocharme dat jaartje verkeerd daar ga je toch niet over lullen niet? Als je over een locomotief al zoveel weet kruipt er soms wel eens iets verkeerd in en zeker na alle teksten en foto's die je hier al hebt kunnen bewonderen zal dit niet veel uitmaken denk ik. ;)
Wat antwoord betreft op de (PS) vraag van geetste stukken daar heb ik nog geen bericht over en dat ligt zeker ook nog niet in het vuur zoals ik jou heb gemaild. Ik heb enorm veel geduld hoor. Ik ga die mens ook niet onder druk zetten om alles eens te laten vallen, maar ik zal wel af en toe eens een mailtje sturen naar eventuele vorderingen. ;)

@ Noordwaarts, we zullen proberen hé Gert maar ik zit hier ook nog steeds zonder een baan en als ik het hier en ook op andere fora lees duurt een bouw van een degelijke baan toch ook enkele jaren dus zal ik na verloop van tijd een keuze moeten maken , ofwel verder modellen maken ofwel een baan beginnen en daar heb ik dus helemaal geen ervaring of kennis van. Dus op dat vlak zal ik alles op korte tijd moeten leren denk ik. ::)
(en er staan nog veel modellen op de lijst hier )
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #994 Gepost op: 16 september 2012, 15:39:00 »

Zo, de cabines zijn geschilderd en ook eentje voorzien van machinist, luchtslangkoppelingen hebben ook hun beurt gehad. Rechts is de chassis daar komen nog de LED verlichtingen ingemaakt.(en zoals te zien is gebruik ik steeds nieuwe modellen geen tweedehands om te verbouwen) Dan alles dichtsmijten en nog wat monteren, daarna is het tijd voor de vervuiling.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #995 Gepost op: 17 september 2012, 21:07:54 »
Vandaag de rode en warm witte LED ingestoken, ik heb iets meegemaakt dat ik daarvoor nog niet had tegengekomen, namelijk dat de stroomafnemers afgebroken aan de draaistellen zaten. ook al is dit een nieuwe loc toch zie je dat er altijd iets kan voorgevallen zijn bij controle. Het was enkel te ondervinden als je de 2 draden ontdubbelde. Normaal zijn er aan de platine 4 draden aangesoldeerd. Tweemaal min en tweemaal plus. Enkele verbinding was dus langs één zijde hopeloos geen movement in te krijgen in de beweging van de motor dus ook niet voor de verlichting dus alles gedemonteerd en terug andere stroomafnemers geplaatst. Valt tegen omdat dit niet echt steveig is maar met wat friemelwerk is het me toch gelukt.
Helaas geen foto's van genomen, dom, ik weet het maar als je intens bezig bent denk je daar helemaal niet aan.
Enfin, de locomotief staat nu klaar om vervuild te worden. Een stevige roestvervuiling van kop tot teen. Enkel de koppelingen dan opplaatsen en hij/zij is klaar dan.
Ik zal hem/haar hier plaatsen als ze staat te blinken in haar vuiligheid. Ik heb een vermoeden dat er een "fan" van zal genieten als hij de loc gaat zien zeker te weten dat hij de MY1120 vervuilde loc "precies echt" vond. ;) ;)

Nog een tip indien er iemand de platine heeft verwijdert bij deze soort locomotieven, het zwarte plaatje onder de platine kan op 2 verschillende manieren gemonteerd worden indien dit verkeerd zit kan het "knarsen " van de motor teweeg  brengen,het kan dus dat dit plaatje wrijft met de "bobijnen" van de motor.Ook nooit de vijzen te hard aandraaien, is nergens goed voor, enkel extreme sleet op de al zo broze snijdraden in de chassis.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #996 Gepost op: 21 september 2012, 13:44:43 »
Nummer 56 uit de verzameling DSB MY1106 anno 1970.


En daarna volgt automatisch het nummer 57, de DSB MY1133 anno 1989.


En in het echt zijn ze natuurlijk nog anders dan weergegeven op deze foto's.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Gert1

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #997 Gepost op: 21 september 2012, 14:06:26 »
Fraai detail dat de buffers schoon zijn op de plekken waren ze contact maken met buffers van rijtuigen en wagons. 

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #998 Gepost op: 21 september 2012, 17:22:55 »
Dank U Gert, soms zie je dat beter en bij sommige helemaal niet er bestaat ook geen vaste regel hiervoor. Maar dit maakt nu ook eenmaal elk model apart vind ik. Ze zijn nu binnen gekomen, hebben deze namiddag buiten kunnen uitwaaien.

Hier staan ze naast elkaar, in het echt zou dit niet meer kunnen. Je kan dus ook heel goed zien het verschil van vervuiling, de rechtse is echt nog "clean" te noemen. Ik veronderstel dat ze vroegere jaren ook meer tijd kregen om hun "locomotief" mooi te onderhouden en te kuisen? Als ik dat soms lees van machinisten heden ten dage is dit wel anders, nu is het enkel rijden en zoveel mogelijk bollen en als het kapot is juist wat proper maken waar het nodig is om te herstellen en terug de baan op.
De linkse is een noeste werkbeest maar met "charme", nogal een geluk dat zijn ruitenwissers nog goed functioneren dan ziet de mens toch nog iets door het raam.

Nu platte rust op de zetel en deze avond ga ik er zeker niet meer uitkomen, enkel voor een goed glas rode wijn.... ;D ;D ;D

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Gert1

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #999 Gepost op: 21 september 2012, 17:38:16 »
Proost!  8)

En als ik je een tip mag geven: Ga volgend jaar voor één keer niet naar het zonnige Zuiden (als is dat beter voor je rug), maar ga deze stoere Deense locs eens in het echt bekijken.

Mocht je tips willen voor een goede verblijfplaats, dan weet je me te vinden.

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1000 Gepost op: 21 september 2012, 20:52:56 »
Kom toch nog even piepen tussen twee vullingskes (bijschenkingen dus  ;) ) door. Naar daar geraken dat is hetzelfde als dat reclammeke van de "mora" die zegt "die zien we nooit meer.........terug" ;D ;D ;D
Ik heb dit al dikwijls overwogen om eens naar daar te gaan, Zweden heb ik al eens bezocht en was ook echt fantastisch. Ga jou tip zeker onthouden en wie weet? Het kan altijd wel eens van pas komen.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1001 Gepost op: 22 september 2012, 16:36:37 »
De laatste broer even met zijn familie geplaatst, 4 van deze 6 lovomotieven zijn al volledig afgewerkt met vervuiling en al. De andere 2 komen nog aan de beurt. MY1107,MY1120,MY1124,MY1133,MV1144 en de MY1145.

Ik denk dat er veel mensen al dik tevreden zouden zijn als ze zo een rijtje in hun bezit moesten hebben. Ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn. 8)

Nu al bezig met gaten boren in de neuzen voor de verbouwing aan de MY1158 maar welke? Dat is voor later.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1002 Gepost op: 22 september 2012, 17:50:40 »
Om even te laten zien wat ik bedoelde met in de neuzen wat te boren. Messing buisjes zitten er ook al in en zoals te zien is de messing antennes ook, de lange uitlaat met de 2 ovale schaten zitten er nu ook in. het is maar een detail maar een hoopje werk meer.

Nu enkel nog wat extra vulling naast de buisjes spuiten en goed laten drogen, de rest afschuren en dergelijke kan morgen ook nog gebeuren.
Daarna is het tijd voor de gaatjes van de rangeerderplateaus te zetten.

In het doosje voor de loc heb ik reeds een paar extraatjes gesoldeerd die later op ander model zeker van pas kunnen komen. ;)

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Gert1

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1003 Gepost op: 22 september 2012, 17:56:53 »
O jee, de vliegende Hollander op de pijnbank! 
(@Eric: als je deze opmerking niet gelijk snapt, kijk dan nog maar eens heel goed naar de opschriften op deze loc.   ;) )

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1004 Gepost op: 22 september 2012, 18:46:33 »
Ik snap hem niet maar . :) Je mag hem altijd uitleggen hoor Gert. het is toch geen mop over Hollanders hé? ;D ;D Dat is dan toch te hopen.
Ik dacht de eerste keer dat ik dat las op de zijkanten dat deze loc gereden had in "Tjernobyl" maar aangezien hij geen licht genoeg gaf zal het dit niet geweest zijn.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.