Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 795231 keer)

bollen neus

• Offline Offline
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #180 Gepost op: 22 February 2011, 17:59:15 »
Nog een paar foto's, aan de deuren is nu ook polyester plamuur, maar eerst een plastic card gesneden.

Daarna wat plamuur afgemaakt met verharder.

En zoals jullie kunnen zien , de kleur kan enorm verschillen , is wel dezelfde locomotief maar precies 2 verschillende tinten blauw, misschien een andere belichting of een donkere dag? :)

Nu beginnen om wat af te schuren en alles proberen terug egaal te zetten.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Gert1

• Gast
« Reactie #181 Gepost op: 22 February 2011, 18:05:20 »
Tjonge Eric, jij durft wel!  (y)

mvg,
Gert

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 22 February 2011, 18:20:39 »
Gert,

Als ik andere draadjes hier zie op het forum wat andere mensen aan het verbouwen zijn denk ik nog dikwijls dat die nog op een hoger niveau bezig zijn dan ik hoor, zoals aan een stoomlocomotief verbouwen is toch nog een paar andere mouwen. ;)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #183 Gepost op: 22 February 2011, 19:09:23 »
En zoals jullie kunnen zien , de kleur kan enorm verschillen , is wel dezelfde locomotief maar precies 2 verschillende tinten blauw, misschien een andere belichting of een donkere dag? :)
Ik denk eerder een andere witbalans: kijk bijvoorbeeld ook maar naar de kleur van de achtergrond (laminaat?) Bij de tweede foto betrekkelijk warm, bij de derde vrij flets.

Wat betreft niveau: soms is het goed om eens terug te kijken: vaak doe ik een jaar later dingen die ik een jaar terug mezelf echt niet zag doen, omdat ik het te moeilijk zou vinden... niet exact die spullen die die ander ook gebruikte.... blabla allemaal van die heerlijke beren op de weg die in de praktijk dan vaak maar weinig voor bleken te stellen.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 22 February 2011, 19:56:03 »
Voor de aardigheid een foto van mijn eerste verbouwing even laten tonen, is van 17/02/2008.

Is een 202016 met eerste schildering, model dat ik heb gebruikt was een Sound Track van ROCO.
Enkel een vijfde ventilator in dak moeten inbouwen als grootste uitdaging, dan de schildering is niet echt correct volgens de regels maar een idelaal leerproject geweest.

Van fotografie ken ik echt niet veel van , maar zou er wel wat meer van willen opsteken, indien iemand soms wat tips heeft zijn deze steeds welkom.

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
  • http://www.amsac.be/
« Reactie #185 Gepost op: 22 February 2011, 21:14:54 »
Eric,

Zo te zien krijg je toch vrij gemakkelijk reacties hier ! Kan ook eigenlijk niet anders met die vrij complexe verbouwingen van die bolle neuzen. Die bolle neuzen hebben allemaal iets welke kleur of welke nationaliteit ze ook hebben ! Ik zou zeggen blijven posten ! (y)

Groeten Peter ;)

PS knap werk, heb trouwens vorige pagina's ook nog eens bekeken !
In tegenstelling van veel andere dieselliefhebbers ben ik net zo gek op die Zwevende cabines als de originele (en later verbouwde) bollen neuzen !

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 23 February 2011, 12:13:25 »
De sneeuwruimer aan voorzijde is verlaagd, zodat deze iets boven de rail zweeft, dit oogt mooier (is persoonlijke smaak), zal misschien dan ook beter zijn om later de luchtslangen hier niet tegen te laten komen?

Aan de achterzijde blijft alles zoals het is omdat hier de verkorte luchtslangen op bevestigd komen te staan.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 25 February 2011, 11:09:26 »
Begonnen aan alle witte smeurie die te veel aan de body hangt wat weg te vijlen, schuren en in de gewenste vorm terug te krijgen, bol dak (nu zonder de ventilatoren)

Daarna komt de kant aan de deuren aan de beurt, alsook de zijrooster die onderbroken geworden is voor de verluchtingsrooster.

Is nog niet helemaal volledig goed, er zal nog wat hier en daar wat moeten "bijgwerkt" worden om de eventule oneffenheden te verwijderen.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 26 February 2011, 12:06:13 »
Dit week end de grote zijrooster samen steken, ge-etste rooster met daarrond messing profiel L 1x1m/m, solderen, achter deze dan messing rooster gaas ook solderen, zal niet gemakkelijk zijn maar het proberen waard. Solderen is nog niet mijn grootste kunst.

Op de foto zie naast de rooster een tandenstoker liggen, L profiel voor de rooster, groot is het zeker niet.

Ondertussen nog wat bijplamuren en afsliesen.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 27 February 2011, 10:32:46 »
Eric,

Het is toch altijd weer een hoop gepriegel aan de H0 modellen om ze in de juiste staat te krijgen ;)

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 27 February 2011, 12:01:39 »
Hallo Paul,

We proberen hier iets van te maken, ook valt het soms tegen wat niet altijd vermeld wordt hier (verdoezelpraktijk  ;D) Gemakkelijk is het niet maar met wat tijd en boterhammen zal het hopelijk wel in orde komen. Ook om de juiste keuze te maken van te gebruiken materiaal is soms moeilijk, onderlinge combinatie van plastiek en messing, bevestiging met lijm (welke soort?) is ook eerst uit te proberen op afvalstukken, zelfs voor gaatjes boren, steeds rekening houden dat de grepen die er  opkomen ook nog moeten geschilderd worden, dus ook nog aan te passen van diameter. Ik ben wel al tevreden dat ik het aandurf. :)

« Laatst bewerkt op: 27 February 2011, 12:17:18 door bollen neus. Reden: Spellingsfouten »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 01 March 2011, 11:57:25 »
Niet simpel vind ik om rooster samen te stellen, nu reeds aan poging vier bezig geweest. Maar alles is wel aan te leren denk ik? Ook al ben ik niet op dit vlak zo handige Harry, soms zijn mijn vingers warmer dan mijnen soldeerbout  ;D zou wat zijn met vingeren kunnen solderen (?) Ook een probleem is het "gaas" materiaal om dit tegen het L profiel te houden tijdens opwarmen, dit gaas materiaal is echt maar zeer dun en smelt zoals sneeuw voor de zon. Dit gaas materiaal (messing) heb ik ook al gebruikt voor ander model bij zijroosters maar dan heb ik deze gelijmd met seconde lijm.
Ik ga later nog wel een verwoede poging doen nu rust na 2de inspuiting in pijnkliniek en dat valt niet tegen van pijn, maar hoop doet leven. :)

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #192 Gepost op: 01 March 2011, 12:07:47 »
Een zelfde soort probleem heb ik ook gehad bij het in elkaar solderen van een rooster voor mijn kraansik. Heb toen een heel klein U profiel gebruikt. Daar een frame van gemaakt er daarna het gaas er in geschoven en dicht gesoldeerd.

Hier op de foto is het goed te zien wat ik bedoel. Als het lukt zou ik kijken of ik de maten van het messing U profiel kan op meten.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2011, 14:32:05 door 2278. Reden: Foto toegevoed als voorbeeld »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 01 March 2011, 14:13:05 »
@2278, dank voor de tip, goed om eens te proberen. :)

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
  • http://www.amsac.be/
« Reactie #194 Gepost op: 01 March 2011, 17:09:20 »
Eric,

Vertel je ons ook de tip ! Misschien kunnen anderen er ook nog iets van leren, mochten ze bollen neuzen of iets anders ombouwen ! 

Groeten Peter ;)