Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 790121 keer)

bollen neus

• Offline Offline
Re: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #1815 Gepost op: 05 November 2016, 13:58:55 »
Voetstappen en ronde lampringen staan er nu reeds ook op.

Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1816 Gepost op: 05 November 2016, 14:33:53 »
Ik zit hier met een vraag dus stel ik ze hier maar (ook l omdat dit draadje veel gelezen wordt)
Is het mogelijk om met een decoder voor Ho ESU 3.0 een O spoor locomotief te besturen? Geen geluid enkel lichten en rijden?

Bovenste op foto is de originele print van HELJAN, onderaan is een decoder van ESU.
Hoe zit het dan om aan te sluiten? Moet er dan geprogrammeerd worden?
Met andere woorden ik heb hier dus geen kaas van gegeten.
Alle eventuele tips zijn welkom, alvast dank.
Eric.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1817 Gepost op: 11 November 2016, 18:19:08 »
Ik had gehoopt toch een paar tips te krijgen over die decoder van Ho of deze bruikbaar is? Nietes dus.
Geen probleem hoor das niet voor morgen nodig maar toch.

Ondertussen aan model al wat verder gedaan. Printje gesoldeerd voor oranje lampjes op dak te laten pinken. En aangezien elektriek niet mijn favoriete sport is enkele keren opnieuw mogen beginnen, soms iets te doorgebrand, zwarte smoor (had deze beter opgevangen om later door de uitlaten te jagen van model) Nu pinken ze dus. Ikke tevreden en content. Het zal vree druk worden van bedradingen in de body, ventilatoren, witte en rode LED van voor-en achteraan die moeten wisselen bij omschakelen van rijrichting. Dan nog de oranje pinklichten op dak, cabine verlichting. En alles mag nergens tegen schuren zoals de grote "swungmassa" van de motoren.

Ook reeds bij volgend project de LX decoder kunnen inwerken, deze ligt nu onderaan in de box aan de chassis. Ook onderdelen reeds gemaakt voor steun aan speaker, deze komt op de plaats waar nu de originele print van HELJAN bevestigd is. Daar moet ik dan rekening mee houden dat deze zeker niet tegen de roterende assen en wormwieltjes komen te schuren van de ventilatoren. Alles beter tweemaal nameten dan later in de sh*t te zitten denk ik dan maar.
het is een voordeel om aan meerdere modellen te kunnen beginnen om verveling of eentonigheid tegen te gaan. Soms kan je jou gedachten ook eens op iets anders plaatsen, ook voor bepaalde ideeën uit te werken en te proberen, alles noteren en opschrijven want onthouden daar zitten in mijn grijze massa al wat gaten in.
Nu uitrusten en verder genieten van een verlengd week end en extra dagen die ik nog opnemen dit jaar.
Eric.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1818 Gepost op: 11 November 2016, 18:22:05 »
Volgens mij gewoon wel Eric. Maar ik zal het eens aan de expert vragen voor je.
Mvh Steef

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1819 Gepost op: 11 November 2016, 19:54:27 »
Hallo Eric,

Even je vraag gemist  :)

Ik zit hier met een vraag dus stel ik ze hier maar (ook l omdat dit draadje veel gelezen wordt)
Is het mogelijk om met een decoder voor Ho ESU 3.0 een O spoor locomotief te besturen? Geen geluid enkel lichten en rijden?

Dat moet kunnen maar met een kleine maar. Je moet even kijken naar het vermogen (amperage) dat de motor van je lok gebruikt. Volgens de handleiding kan de Lokpilot 1,1A continue aan. Dus even meten met een multimeter of je lok tijdens het rijden daar onder blijft.

Bovenste op foto is de originele print van HELJAN, onderaan is een decoder van ESU.
Hoe zit het dan om aan te sluiten? Moet er dan geprogrammeerd worden?

Voor het aansluiten hoeft niet gepromeerd te worden. Bij het ombouwen zal je alleen de juiste draadjes van de verlichting en de motor moeten aansluiten op de decoder. Dat vind je in de handleiding welke draadjes waar moeten.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2016, 19:56:20 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1820 Gepost op: 11 November 2016, 19:55:30 »
Dat was dus mijn expert Eric  ;D
Mvh Steef

Bas Pos

• Offline Offline
« Reactie #1821 Gepost op: 11 November 2016, 21:27:05 »
Hoi Eric,

Op diverse Duitse fora geeft men aan dat de orginele aandrijving van Heljan nogal een stroomverbruik geeft, en dat een gemiddelde HO decoder snel overvraagt is.

En nee ik heb zelf geen ervaring.

Bron o.a. http://forum.spurnull-magazin.de/fertigmodelle-rollmaterial/heljan-nohab-wer-hat-noch-infos-f-r-mich-und-vielleicht-andere-interessenten-948/

Succes Bas

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #1822 Gepost op: 11 November 2016, 21:54:48 »
Ja, voor een 2-motorige loc met een gewicht van ca. 3 kg. is een H0 decoder toch echt te klein.
Als het nou niet meer dan 2,0A is dan zou je nog een Doehler & Haass DH21A kunnen gebruiken.
Maar ik denk dat zo'n loc wel naar de 3A gaat...
Hier lijkt me een ESU LokPilot XL op zijn plaats.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1823 Gepost op: 11 November 2016, 22:00:32 »
hum... even gemist dat er twee motoren in zo'n lok kunnen zitten  ::) Daardoor zit er inderdaad een groter probleem. Dan zou je inderdaad moeten uitwijken naar een zwaardere decoder waar je meer vermogen uit kan trekken zoals de XL-versie. Zeker even kijken naar het verbruik van de motoren. Dat is het pijnpunt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1824 Gepost op: 12 November 2016, 09:39:23 »
Hier kan ik een tijdje mee zoet zijn denk ik. Eerste indruk is dat deze motoren net wat verbruiken dus Ho (decoder) zal ik mogen vergeten.
Heb wel voor volgend project een LX 4.0 ESU decoder  aangeschaft(laatste versie) met sound en dan de Visaton speaker er in dus alles zal een beetje X of XL moeten worden denk ik.
Als ik weet waaraan en waarom tegen de tijd ik het nodig heb ben ik dik tevreden hoor maar aangezien ik echt hier niets van weet zal het sowieso al een tijdje duren eer ik er iets van ge snappen en wat ik nu juist nodig heb.
Hartelijke dank voor alle reacties en nuttige tops en links.
Eric.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1825 Gepost op: 13 November 2016, 09:01:56 »
Ik heb ondertussen al een paar extra tips binnen gekregen via mail. Anders ga ik ook eens direct contact opnemen bij HELJAN zelf, normaal zouden die dat toch kunnen weten denk ik dan maar? Ook heeft iemand me gemeld in spoor 1 KM1 locomotief met alles er op en der aan, dus toeters, bellen en licht dit een 1,3 A max zou verbruiken (hij gaf me dit mee als richtpunt). Natuurlijk de motoren in deze Nohab modellen zijn van een oudere generatie (denk ik?) en zouden dus wel eens een beetje meer stroom kunnen verbruiken. Roco heeft dit ook gehad met hun dikke ronde motoren in de 20,59 en de 62 versies van de NMBS die ze uitgebracht hebben. Nadien hebben ze er meer "milieu" vriendelijker ingestoken die minder verbruikten.
Dus dit is wat ik reeds weet.

Ondertussen opbouw en inbouw van de decoder en speaker afgewerkt . Ook al definitieve aansluitingen gemaakt voor het printje, de platine komt er later terug opgevezen. Niet echt mijn ding deze "elektriek" maar moet nu ook eenmaal gebeuren anders zal er niet veel beweging te zien zijn.

Dan wordt het nu stilaan tijd om alle ander bedradingen beginnen aan te sluiten (zal wat vloekwerk worden dan) zodat terug de witte LED dienst kunnen doen, ook rode LED, de cabine LED en dan terug die van de ventilatoren aansluiten en hopen dat alles goed functioneert.
Testen is op het spoortje dat op de "paptafel "  ligt. Voor diegene die paptafel niet kennen, das een lange tafel waar het behangpapier wordt ingestreken met de lijm om daarna aan de muur  te worden gehangen.
Eric.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1826 Gepost op: 13 November 2016, 09:47:39 »
Ik had een mbw loc (spoor 0) die ik had voorzien van h0 decoder. Langzaam rijden ging wel, naar bij sneller rijden ging de decoder in de beveiliging en ging ie weer langzamer rijden.
Ik heb er toen een lokpilot XL in gestopt. De soundloze versie is een stukje goedkoper.
groeten,
Auke

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1827 Gepost op: 13 November 2016, 12:23:37 »
Auke, dank, ik denk in die richting te zullen gaan.
Hier een foto met de verschillende modellen waar ik dus een poging aan het doen ben voor alles in orde te krijgen;
-boven MY1158 met originele print en analoog gebruik wel met extra LED.(cabines en rode sluitlichten,pinklichten dak)
-midden  ombouw met LX decoder met sound + Visaton speaker reeds opgebouwd.
-onder een plastic card reeds voorzien om een LX decoder (zonder sound) op te plaatsen en aan te sluiten.

Bij eerste verbouwing heb ik ook analoog gebleven omdat dit echt iets is waar ik zelf nog veel problemen mee heb maar al doende ga ik het wel snappen denk ik, en beter laat dan nooit maar wel "ooit" eens wel dus.(oei wat moeilijke zin  ;) )
Eric.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #1828 Gepost op: 13 November 2016, 13:29:00 »
Beste Eric,

Toevallig heb ik gister mijn spoor nul Nohab ook opnieuw gedigitaliseerd. Ik heb het zo gedaan:

De wit+rode LEDS heb ik gekocht bij LED Baron op eBay.

En dat ziet er dan zo uit:

Fysieke aansluitingen functies:
RL - sluitverlichting voor
HL - frontverlichting voor
Aux1 - sluitverlichting achter
Aux2 - frontverlichting achter
Aux3 - ventilatoren
Aux4 - derde lamp frontverlichting voor
Aux5 - derde lamp frontverlichting achter

Op deze manier kun je via function mapping alle seinbeelden weergeven:
Front- en sluitverlichting voor (naar keuze 2 of 3 witte lampen)
Front- en sluitverlichting achter (naar keuze 2 of 3 witte lampen)
Voor- en achterzijde zijn daarbij onafhankelijk van elkaar via F0 en F1 aan- en uit te zetten

Rangeerverlichting met 1 of 3 lampen aan beide zijden

Gevaarsein (2 x rood + 1 wit) aan beide zijden

Het programmeren van de decoder is wel een flinke klus. Ik kan je de ESU programmer van harte aanraden. De file met alle instellingen kan ik je mailen als je daar behoefte aan hebt. Ik wil de loc ook voor je programmeren, maar dan zul je er wel mee langs moeten komen.

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 13 November 2016, 13:35:40 door Huib. Reden: fotootje erbij gezet »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #1829 Gepost op: 13 November 2016, 13:48:37 »
Huib, dank voor dit hier te plaatsen, das nu echt wat ik zocht. (y)
Daar zal ik nu wel een hele poos mee verder kunnen, dank.
Eric.