Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Frank 123
Vandaag om 21:58:27
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 21:51:16
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:38:11
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:53:34
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
  

Auteur Topic: Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?  (gelezen 795 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Gepost op: 18 June 2010, 20:24:15 »
Beste Forummers,

Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.

Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!

Alvast bedankt!

Groeten, Jake

(p.s. ik stelde deze vraag ook in het herstarters forum)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2010, 20:26:40 »
Tegenwoordig is 2-rail en 3-ralongeveer even bedrijfszeker.
En doen eigenlijk niet voor elkaar onder.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2010, 20:33:41 »
Hoi Jake,

Welkom op Benelux, 1 draadje is genoeg hoor ;)

Ik zal deze sluiten, kunnen we in de andere verder (y)

Gr. Remco.