Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 09:30:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 09:25:24
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:41:24
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door Suchet
Vandaag om 08:14:28
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
  

Auteur Topic: Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?  (gelezen 773 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Gepost op: 18 June 2010, 20:24:15 »
Beste Forummers,

Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.

Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!

Alvast bedankt!

Groeten, Jake

(p.s. ik stelde deze vraag ook in het herstarters forum)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2010, 20:26:40 »
Tegenwoordig is 2-rail en 3-ralongeveer even bedrijfszeker.
En doen eigenlijk niet voor elkaar onder.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2010, 20:33:41 »
Hoi Jake,

Welkom op Benelux, 1 draadje is genoeg hoor ;)

Ik zal deze sluiten, kunnen we in de andere verder (y)

Gr. Remco.