Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:55:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:53:34
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 19:51:59
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:43:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:35:02
Train o Matic smart power pack
door
Menno
Vandaag
om 19:18:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
Vandaag
om 18:45:05
herrmann
door
Eric B
Vandaag
om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
Vandaag
om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:46:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
Vandaag
om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
Vandaag
om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 15:10:57
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:09:54
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:51:53
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
Jan-Peter
Vandaag
om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch
door
Noordernet
Vandaag
om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:39:28
Bauarbeiten im gange
door
Paul1969
Vandaag
om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Pauldg
Vandaag
om 11:20:01
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:40:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid? (gelezen 794 keer)
Eegtrain
Offline
Berichten: 1018
Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
«
Gepost op:
18 June 2010, 20:24:15 »
Beste Forummers,
Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.
Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!
Alvast bedankt!
Groeten, Jake
(p.s. ik stelde deze vraag ook in het herstarters forum)
Gelogd
"Spoormuseum"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.30
"Tauernbahn"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97341
"Rheinfels" TT
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68731.0.html
/index.php?topic=68728
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6447
Zal 't gaan, ja!
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
«
Reactie #1 Gepost op:
18 June 2010, 20:26:40 »
Tegenwoordig is 2-rail en 3-ralongeveer even bedrijfszeker.
En doen eigenlijk niet voor elkaar onder.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?
«
Reactie #2 Gepost op:
18 June 2010, 20:33:41 »
Hoi Jake,
Welkom op Benelux, 1 draadje is genoeg hoor
Ik zal deze sluiten, kunnen we in de andere verder
Gr. Remco.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wisselstroom of gelijkstroom, bedrijfszekerheid?