Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Rariteit Piko NS 1300/1100  (gelezen 12635 keer)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Rariteit Piko NS 1300/1100
« Gepost op: 18 June 2010, 01:25:01 »
Lima, Joueff, Electrotren, Rivarossi hebben allemaal al dan niet correct een NS 1300 gemaakt of in hun programma gehad. Nu lees ik al een tijdje de Duitse site "Alte Modelleisenbahnen" http://alte-modellbahnen.foren-city.de/ Erg leuke site over de oude modelfabrikanten. Nu zat ik een beetje te brouwsen in topics over DDR merken. Kwam ik tot mijn grote verbazing in een topic over de SNCF CC7001 een NS versie tegen met een foutief type aanduiding 1139 terwijl het natuurlijk een 1300 moest zijn.

Er is ook nog een ÖBB versie. Het hele model is van discutabele kwaliteit, maar wel leuk om hiet te vermelden.
Meer http://alte-modellbahnen.foren-city.de/topic,3432,-cc7001-piko-mistral.html

Groetjes Ben. 

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2010, 03:18:03 »
Dat ding is gaaf !
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2010, 07:46:37 »
Kwam ik tot mijn grote verbazing in een topic over de SNCF CC7001 een NS versie tegen met een foutief type aanduiding 1139 terwijl het natuurlijk een 1300 moest zijn.

Is één van de VEB Piko creaties waar we het wel vaker over hebben gehad. In dit draadje komt hij aan het eind ook even aan de orde. Helaas zijn de foto's van NSinmodel nog immer niet bereikbaar.
Werd trouwens wel degelijk ook als 1100 aangeprezen. Waren ook twee assen weggelaten, dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2010, 08:31:19 door Bob Rodenburg »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2010, 08:33:11 »
Wel leuk als je alle ns locomotieven verzameld ;D
Vr. groeten,
Bob

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2010, 11:43:57 »
Eigenlijk is het een kruising tussen een 1100 en een 1300, want hij heeft 2-assisge draaistellen en ramen in de cabinedeuren. Dus zo gek is het nummer niet!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2010, 11:50:38 »
Hij is leuk, inderdaad er missen 2 assen de middelste om precies te zijn die ÖBB machine mist ze ook. Piko kon er wat van (dacht dat Lima/Joueff er wat van konden) Franse CC7001 zag er voor die tijd best goed uit al zeg ik het zelf. Voor een model uit 1964 niet slecht? Van dezelfde site.



Groetjes Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2010, 12:53:32 »
wel met nohab-draaistellen maar goed... Heeft altijd wel sjeu, die onduidelijke DDR-zooi.  (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3439
    • Mijn van-alles website
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2010, 14:09:54 »
Haha! Dat was mijn eerste loc :P Heel veel plezier van gehad...

Samen met een Piko Junior trafo was dat mijn allereerste eigen trein (de modelbaan van wijlen m'n grootvader had al snel de belangstelling van zowel mij als m'n broer)
De kap was ontzettend stevig, het frame een soort bladmetaal ;)

Van dezelfde Piko-DDR kwaliteit heb ik deze NS BR232 in m'n verzameling:

die kreeg m'n pa bij de koop van een koffer vol met de bekende vierkante (chromen?) piko rails: daarmee is de huiskamerbaan begonnen, om niet veel later over te stappen op een treintafel met andere rails.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2011, 14:55:15 door Bob Rodenburg. Reden: Plaatjes zichtbaar gemaakt »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2010, 14:24:43 »
Van dezelfde Piko-DDR kwaliteit heb ik deze NS BR232 in m'n verzameling:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikoddrbr232ns.jpg

Die heb ik laatst ook ergens gescoord! Geweldig, dat uitneembare frame waar alle onderdelen ook weer los inhangen. Wel veel te breed, maar ik wil de draaistellen gebruiken om een Revell bouwdoos-232 rijdend te maken. Hoe rijdt dit toestel?

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2010, 14:57:07 »
wel met nohab-draaistellen maar goed... Heeft altijd wel sjeu, die onduidelijke DDR-zooi.  (y)

Klopt, maar de eigenaar heeft dus zelf de draaistellen vervangen. Ik heb nog een foto van een CC7001 met naar mijn mening de goede (nou ja ga ervan uit) draaistellen.



Groetjes Ben.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3439
    • Mijn van-alles website
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2010, 15:27:25 »
Hoe rijdt dit toestel?
Het ding is een zwaargewicht, en gaf bij mij op de oude baan (een klassiek demonstratie-baan-klankkast geval) een mooi zwaar dreunend geluid.

Zelfs op de oude baan, waar een deel uit de zeer voor oxidatie gevoelige Lima rails bestond, kwam dit ding met gemak over de slechte rails: de trekkracht heb ik nooit echt gemeten met dit ding, omdat de oude baan nogal ontsporingsgevoelig was (niet alleen voor deze, maar vrijwel alles ontspoorde nogal graag)

Hij heeft 2 assen aangedreven, waarvan 1 aan beide zijden voorzien is van antislip bandjes: verder neemt het ding over 4 assen stroom op (ja, de middelste wielen van elk draaistel theoretisch geloof ik ook, maar die zitten er 'los' in (om de loc ook door krappe boogstralen te laten rijden)

Waar de wielen van gemaakt zijn weet ik niet, maar het vuil was er altijd heel eenvoudig van te verwijderen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2010, 21:42:29 »
OK; klinkt niet slecht. Misschien dus lonend om te kijken of het onderstel te versmallen is zodat de Revell-kap er overheen kan. Hmmm.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2010, 04:27:11 »
Hee, ja, leuk. Dat is één van mijn eerste locjes :)
Tijdens een opruimactie tijdje terug kwam hij opeens weer boven water.
Een vederlicht dingetje. Als er wat rijtuigen achter hingen, dan slipten de wielen bij direct vol gas altijd flink door. Als de loc überhaupt van zijn plaats kwam dan :)



grt
Marc


Grt
Marc

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #13 Gepost op: 20 June 2010, 09:45:13 »
Eigenlijk is het een kruising tussen een 1100 en een 1300, want hij heeft 2-assisge draaistellen en ramen in de cabinedeuren. Dus zo gek is het nummer niet!
Nee joh dit is gewoon een exact model van de nooit op de rails verschenen NS 1400  (y)
Best grappig dit soort modellen, de communisten uit de DDR wilden gewoon verwarring stichten in het westen ;D
@Marc(goeie foto  trouwens)
« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 10:17:56 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Rariteit Piko NS 1300/1100
« Reactie #14 Gepost op: 06 March 2011, 17:55:59 »
Vandaag zag ik er één op de beurs in Haarlem liggen, kon het toch niet laten er 1 aan te schaffen.
De verkoper keek mij verbaast aan en waarschuwde dat het wel een Jouef was (een Piko dus) en of ik wel gelijkstroom had ;D.

Eerst dacht ik dat de kabels op het dak gesneuveld waren en ook de handgrepen rond de cabine.
Maar zo heeft piko ze destijds geleverd :-\
Ik ga dit lokje voor de gein een beetje pimpen, ze wordt dan blauw en er komen keurig kabels op het dak en handgrepen rond de cabine.
Daarnaast ga ik de loc wat zwaarder maken.
Rijd trouwens prima :)

Mijn exemplaar

En dit zit onder de eenvoudige kap.
Op het motordraaistel hebben alle wielen antislipbandjes.

Helaas zijn de foto's van NSinmodel nog immer niet bereikbaar.
Dat lijkt zo, de / staat verkeerd om, als je die vervangt wordt de foto zichtbaar:

Er staat:http://nsinmodel.com/pikoveb\1139.jpg
Vr. groeten,
Bob